Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ilmoitat ettet syö asiaa x (ei nyt menna vegaanihommiin eikä allergioihin, vaan kyse on muista asioista) niin miten tarkkaa se sen kanssa sitten oikein on?

Vierailija
18.01.2023 |

Olen järjestämässä juhlia, ja olen kysynyt mitä vieraat syövät ja mitä eivät, eli ruokarajoituksia.
Yksi "helppo" allergia oli joukossa, mikä ei tuota päänvaivaa kun muutenkaan emme sitä laittaisi, edes laktoositon ei ollut vaatimuksena. Mutta sitten. Yksi ei syö sipulia, toinen ei syö valkosipulia ja kolmas ei syö yrttejä.
KAIKKI kun on maustettu jollain noista, niin aika vaikealta tuntuu kaikkien noiden välttäminen. Varsinkin kun nämä henkilöt kuitenkin syövät esim. pizzaa, jossa on valkosipulia ja basilikaa nyt ainakin siinä tomaattiakstikkeessa. Myös lihakeittoa olen nähnyt syövän, ja siihen on laitettu liemikuutio jossa satavarmasti on yrttejä.

Kysyin yhdeltä että miten tarkkaa on sen sipulin kanssa, niin yhtään ei saa olla kun se maistuu pahalta, silti viimeksi näin kun hän söi perunasalaattia jossa sipulia on, ja sanoi että se on hyvää.
Eli kummin teen, en laita mihinkään mitään mausteita, vai sanon vain että ei ole laitettu, vaikka onkin, kun kyseessä ei kenelläkään heistä ole allergia eikä elämänkatsomus??

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö sieniä, mutta en kyllä tee siitä numeroa. Hätätilassa pystyn kyllä ne nielaisemaan, ta sitten vaan noukin pois. Nirsoilua, joka ei voi olla muiden kuin minun ongelma.

Vierailija
22/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat ruoat mitä olit laittamassakin, ja sitten tarvittaessa tietysti kerrot mitä missäkin ruoassa on. "Maistuu pahalta" ei ole mikään syy.

Minä en voi syödä teksturoitua soijaa, siis esim. rouhetta tai suikaleita. En yhtään loukkaantuisi jos sitä tarjoiluissa olisi, mutta haluaisin kyllä tietää jos sitä on, koska saan soijan syömisestä aivan hirvittävät kivut ja krampit, joista en selviä ilman voimakkaita kipulääkkeitä. Eli älä ainakaan valehtele ruokien sisällöstä.

Joku voi muuten sanoa, että ei tykkää jostakin, vaikka oikeasti saa siitä ripulin. Yksi kaveri ei kehtaa puhua "vessa-asioita", niin sanoo mieluummin että on allerginen tai ei tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän henkilön, joka saa rajun vatsakivun ja välittömän oksennusreaktion sekä on kipeä seuraavat pari päivää, jos ruoassa on hänen siitä edes mitään tietämättään pienikin määrä sipulia, joten aina ei ole kyse pelkästä nirsoilusta. Sipulien ja yrttien poisjättäminen ruoasta on helppoa, joten tekisin ilman niitä kaikille samaa.

Vierailija
24/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulit voivat kyllä pahentaa refluksia tai ärsyttää sappea. Itse voin käyttää pieniä määriä joitain tiettyjä sipulilajeja (esim shalottia 1/2-3/4 sellaisesta jonka halkaisija max 3cm)), valkosipulia käytännössä vain siten, että heitän kokonaisena pataan ja noukin jonkun ajan kuluttua ylös. Joillakin nämä ovat oikeasti todella tarkkoja, itselläni se on enemmän sellainen että kunhan enimmäkseen kykenen välttämään. Jonkun verran tuntuisi vaikuttavan se miten on laitettu.

Vierailija
25/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaliemikuutioissa ei mitään yrttejä ole.

On, lue tuotetiedot.

Aromeja ne on, ei oikeita yrttejä. Käytä järkeäsi, näätkö siinä kuutiossa yrttejä?

Vierailija
26/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en syö kiiviä, selleriä, palsternakkaa. Koskaan, ikinä. Olen pahasti allerginen. Joten kyllä, olen asiassa täysin ehdoton.

Luetun ymmärtämisessä sinulla on sen verran vaikeuksia, että ole tarkkana noiden allergioiden kanssa!

En mä lue enää pitkiä alotuksia. Enkä vastauksia muutenkaan. Opetelkaa tiivistämään asianne.

Vastaan vain ensimmäiseen kysymykseen.

Vierailija
27/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö sieniä, mutta en kyllä tee siitä numeroa. Hätätilassa pystyn kyllä ne nielaisemaan, ta sitten vaan noukin pois. Nirsoilua, joka ei voi olla muiden kuin minun ongelma.

En mäkään syö sieniä. Jätän kokonaan syömättä ennemmin.

Vierailija
28/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyseessä ei ole allergia, tekisin ruokaa ihan normaalisti mutta silppuaisin nuo aineet pieneksi. Tuollaiset itseasetetut ruokarajoitteet on OK, mutta sitä saa sitten olla syömättä sen sijaan että jättäisit ruuat maistamatta. Lisäksi nuo ei usein edes maistu jos niitä käyttää maustamiseen eikä tyyliin tee sipulikeittoa.

En itsekään pidä esim. kuminasta, sianlihasta, linsseistä tai sisäelimistä mutta en ala noita erikseen listaamaan. Joko syön vähän ja nopeasti tai syön muita vaihtoehtoja/lisukkeita jos menee oikein vaikeaksi. Noin aikuiset toimii. Pahimmassa tapauksessa tuokoot omat eväät :D

Vierailija
29/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä tässä juuri mietinkin että kerronko ettei ruokien maustanminen ilman yrttejä ja sipuleja onnistu minulta, vai sanonko että en ota huomioon mielihaluasi ruuan suhteen vaikka sen itse kysyinkin, vai sanonko että asia selvä ja käytän mausteita miten haluan, enkä ilmoita erikseen että tässä on nyt sitten sipulia. Itselleni kun tulee mieleen että tuo ettei tykätä jhtuu siitä ettei tykätätä koostumuskesta tai esim. raakana, tai että maustetta olisi tosi paljon, mutta kun tosiaan kysyin niin ei kuulemma saisi olla ollenkaan koska pahaa.

ap

Mä en sanoisi mitään.

Noin kolmasosa suomalaisista saa vatsavaivoja raa'asta sipulista. Miniäni saa vatsavaivoja kypsästäkin. Olimme viime kesänä grillijuhlissa, missä vain broileri ja täytekakku olivat sipulittomia. Minusta hyviin tapoihin kuuluu kertoa, mitä ruoka sisältää. Itselleni on tehty jekku sienien kanssa. Jauhelihakastikkeessa oli sienijauhetta muutama lusikallinen, kokki luuli, että nirsoilen, mutta minulla on trehaloosi-intoleranssi. 

Vierailija
30/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.

Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.

Voi Luoja näitä ajatuskulkuja. Valkosipuli laukaisee migreeniä, minulle riittää jo se, että joku on tankannut sitä kunnolla. Minun takiani sitä, ei tarvitse jättää pois, minä en vain syö sitä, mutta se ei ole ongelma. 

Ap kyllä kertoi jo ihan otsikossa ettei ole kyse allergioissa. Miten vaikeaa voi olla lukea edes otsikko, jos mitään muuta ei kykene lukemaan?

Vierailija
31/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsoiluja ei tarvi huomioida, ainoastaan allergiat ja erikoisruokavaliot (vege ja lääketieteellinen). Ja minä olen nirsoiluun taipuva, mutta en mihinkään niitä ilmoita (laitan maininnan vain niistä joista saan vatsaoireita vaikkei lääkärin diagnosoimaan allergiaa olekaan).

En välitä sipulista sen rakenteen takia. Jos sipuli on omaan suuhun epämiellyttävän isoa jätän sen lautaselle, pieneksi pilkottua en edes huomaa. Toinen josta en välitä on valkosipuli päämakuna (tyyliin valkosipuliperunat), jätän sen kokonaan ottamatta. Jos muutaman kynnen joukkoon hienontaa en sitä edes huomaa.

Vierailija
32/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi se on aikalailla se ja sama, että miten sen järkevyyden rajoissa toteutat, jos kyseinen henkilö on hankala ja haluaa pitää itsestään meteliä, niin ei tuossa voi voittaa. Jos et ota sitä huomioon mitenkään oot epäkohtelias ja jos teet sille vaikka yhden ruuan joka täyttää nämä vaatimukset, niin sittenkin oot epäkohtelias, kun et tarjoa vaihtoehtoja.

Mä en muutenkaan ymmärrä näitä rajoituksia, jos ei oo allerginen. Tai siis jos nyt on tiedossa, että kaikki ei tykkää vaikka homejuustosta, niin ehkä sitten sitä ei kannata joka ruokaan sotkea. Ja ehkä sä muutenkin vähän liian syvällisesti mietit, esimerkiksi tuon lihaliemikuution suhteen.

Vierailija
33/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happy mealit on paras ehdotus.

Olen melko varma että siinä on jompaa kumpaa sipulia tai yrttejä.

Vierailija
34/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku noista on ruuan päämaku/pääraaka-aine, vaikka valkosipuliperunat tai yrttisalaatti, niin ei kiitos. Jos ne on mausteita muiden mausteiden seassa liikaa korostumatta, niin ok.

Vierailija
35/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.

Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.

Voi Luoja näitä ajatuskulkuja. Valkosipuli laukaisee migreeniä, minulle riittää jo se, että joku on tankannut sitä kunnolla. Minun takiani sitä, ei tarvitse jättää pois, minä en vain syö sitä, mutta se ei ole ongelma. 

Ap kyllä kertoi jo ihan otsikossa ettei ole kyse allergioissa. Miten vaikeaa voi olla lukea edes otsikko, jos mitään muuta ei kykene lukemaan?

Migreeni ei ole allergia.

Vierailija
36/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys oli otsikossa. Ja siihen vastasin.Tarkistin asian.

Vierailija
37/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ystäväni on nirso, mutta hän arvostaa tarjoiluja, joten teen hänelle aina sopivaa tarjottavaa, yleensä samaa kuin muillekin. Hän on todella tarkka eikä syö mitään mistä ei pidä. Muiden vieraiden nirsoiluista en piittaa, en nyt kuitenkaan yleensä laita esim. kaikkeen suolaiseen tarjottavaan valkosipulia tms. Yleensä kaikki ovat saaneet jotain syödäkseen.

Vierailija
38/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipulit voivat kyllä pahentaa refluksia tai ärsyttää sappea. Itse voin käyttää pieniä määriä joitain tiettyjä sipulilajeja (esim shalottia 1/2-3/4 sellaisesta jonka halkaisija max 3cm)), valkosipulia käytännössä vain siten, että heitän kokonaisena pataan ja noukin jonkun ajan kuluttua ylös. Joillakin nämä ovat oikeasti todella tarkkoja, itselläni se on enemmän sellainen että kunhan enimmäkseen kykenen välttämään. Jonkun verran tuntuisi vaikuttavan se miten on laitettu.

Tässä ongelmana oli nirsoilun takia välttely, ei terveydellisen syyn.

Vierailija
39/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ajattelen itsekin, enkä koskaan kehtaisi vaivata juhlien järjestäjää tällaisella, vaan häpeilisin ennemmin ise kun olen niin nirso etten pystyisi syömään tarjottavaa. 

Vierailija
40/92 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat ruoat mitä olit laittamassakin, ja sitten tarvittaessa tietysti kerrot mitä missäkin ruoassa on. "Maistuu pahalta" ei ole mikään syy.

Minä en voi syödä teksturoitua soijaa, siis esim. rouhetta tai suikaleita. En yhtään loukkaantuisi jos sitä tarjoiluissa olisi, mutta haluaisin kyllä tietää jos sitä on, koska saan soijan syömisestä aivan hirvittävät kivut ja krampit, joista en selviä ilman voimakkaita kipulääkkeitä. Eli älä ainakaan valehtele ruokien sisällöstä.

Joku voi muuten sanoa, että ei tykkää jostakin, vaikka oikeasti saa siitä ripulin. Yksi kaveri ei kehtaa puhua "vessa-asioita", niin sanoo mieluummin että on allerginen tai ei tykkää.

Ei ole kyse muusta kuin siitä että ei tykätä. Tämän tiedän faktana

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi