Kun ilmoitat ettet syö asiaa x (ei nyt menna vegaanihommiin eikä allergioihin, vaan kyse on muista asioista) niin miten tarkkaa se sen kanssa sitten oikein on?
Olen järjestämässä juhlia, ja olen kysynyt mitä vieraat syövät ja mitä eivät, eli ruokarajoituksia.
Yksi "helppo" allergia oli joukossa, mikä ei tuota päänvaivaa kun muutenkaan emme sitä laittaisi, edes laktoositon ei ollut vaatimuksena. Mutta sitten. Yksi ei syö sipulia, toinen ei syö valkosipulia ja kolmas ei syö yrttejä.
KAIKKI kun on maustettu jollain noista, niin aika vaikealta tuntuu kaikkien noiden välttäminen. Varsinkin kun nämä henkilöt kuitenkin syövät esim. pizzaa, jossa on valkosipulia ja basilikaa nyt ainakin siinä tomaattiakstikkeessa. Myös lihakeittoa olen nähnyt syövän, ja siihen on laitettu liemikuutio jossa satavarmasti on yrttejä.
Kysyin yhdeltä että miten tarkkaa on sen sipulin kanssa, niin yhtään ei saa olla kun se maistuu pahalta, silti viimeksi näin kun hän söi perunasalaattia jossa sipulia on, ja sanoi että se on hyvää.
Eli kummin teen, en laita mihinkään mitään mausteita, vai sanon vain että ei ole laitettu, vaikka onkin, kun kyseessä ei kenelläkään heistä ole allergia eikä elämänkatsomus??
Kommentit (92)
Ripulivaipat mukaan juhlaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.
Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.
Voi Luoja näitä ajatuskulkuja. Valkosipuli laukaisee migreeniä, minulle riittää jo se, että joku on tankannut sitä kunnolla. Minun takiani sitä, ei tarvitse jättää pois, minä en vain syö sitä, mutta se ei ole ongelma.
Ap kyllä kertoi jo ihan otsikossa ettei ole kyse allergioissa. Miten vaikeaa voi olla lukea edes otsikko, jos mitään muuta ei kykene lukemaan?
En kommentoinut Ap:tä, vaan lainaamaani kommenttia. Siinä todettiin, että valkosipulista ei ole haittaa - se laukaisee migreeniä, se aiheuttaa sappikohtauksia, se pahentaa IBS-oireita ja saattaa laukaista pahan refluksikohtauksen. Kirjoittajan kokemus on, että siitä ei juuri ole haittaa ja on valmis julistamaan sitä yleispätevänä totuutena.
Kuinka moni haluaa julistaa sairauskertomuksensa kaikille, eikö riitä, että itse voi vältellä sopimattomia ruokia, kun tietää missä on vaikka sipulia.
Kyllä mua ärsytti, kun olin tehnyt keliaakikolle sopivat eväät juhlaan, ja sitten hän veteli illasta gluteeniolutta kuin mikäkin. Vieläkin pistää vihaksi.
Joten ymmärrän ettei ap:ta nappaa, jos toisella kädellä syödään sipuliperunasalaattia, mutta sitten ei saisi kastikkeeseen laittaa liemikuutiota jossa yhtenä aineosana on sipuli!!!
Mitä on gluteeniolut, tehdäänkö se puhtaasta gluteenijauhosta?
Minä valitsen usein 'gluteenittomia' ruokia - en siksi etten voisi syödä gluteenia - vaan siksi että maha menee sekaisin gluteeniviljojen FODMAP-tärkkelyksestä. En kuole, mutten myöskään halua viettää päiväkausia vessanpöntöllä yhden tilaisuuden vuoksi.
Jos juhlien järjestäjä ei ole ravitsemusalan ammattilainen, niin on helpompi sanoa syövänsä gluteenitonta (ei vehnää, ruista eikä ohraa) kuin alkaa selittämään eri FODMAP aineita.Viimeksi maha meni vesikuralle yhdestä laskiaispullasta kun en kehdannut kieltäytyä.
Gluteenittomia oluita:
OY SINEBCRYCHOFF AB
Koff I 33 cl
Light Beer III 500 ml tlk
Light Beer III (4,1 %) 33 cl x 6 kpl tlk monipakkaus
SAIMAA BREWING CO / MBH BREWERIES OY
Brewer’s Classic Lager 4,5 % 0,5 l tlk
Brewer’s Classic Pils 4,5 % 0,5 l tlk
Brewer´s Special Alabama Red IPA 2,8 % 0,5 l tlk
Lapin Kullan Pure Gluteeniton
Kukko oluet taitaa olla kaikki
Yhtään en ole maistanut, vaikka keliaakikko olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.
Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.
Voi Luoja näitä ajatuskulkuja. Valkosipuli laukaisee migreeniä, minulle riittää jo se, että joku on tankannut sitä kunnolla. Minun takiani sitä, ei tarvitse jättää pois, minä en vain syö sitä, mutta se ei ole ongelma.
Ap kyllä kertoi jo ihan otsikossa ettei ole kyse allergioissa. Miten vaikeaa voi olla lukea edes otsikko, jos mitään muuta ei kykene lukemaan?
En kommentoinut Ap:tä, vaan lainaamaani kommenttia. Siinä todettiin, että valkosipulista ei ole haittaa - se laukaisee migreeniä, se aiheuttaa sappikohtauksia, se pahentaa IBS-oireita ja saattaa laukaista pahan refluksikohtauksen. Kirjoittajan kokemus on, että siitä ei juuri ole haittaa ja on valmis julistamaan sitä yleispätevänä totuutena.
Kuinka moni haluaa julistaa sairauskertomuksensa kaikille, eikö riitä, että itse voi vältellä sopimattomia ruokia, kun tietää missä on vaikka sipulia.
Kyllä mua ärsytti, kun olin tehnyt keliaakikolle sopivat eväät juhlaan, ja sitten hän veteli illasta gluteeniolutta kuin mikäkin. Vieläkin pistää vihaksi.
Joten ymmärrän ettei ap:ta nappaa, jos toisella kädellä syödään sipuliperunasalaattia, mutta sitten ei saisi kastikkeeseen laittaa liemikuutiota jossa yhtenä aineosana on sipuli!!!
Ei ole keliaakikko - söin jokin aika sitten noin 5 Pringles-sipsiä. Nytpä tiedän, että niissä on gluteenia.
Pringles-sipseissä (original, ei maustettu) on vehnätärkkelystä. Vehnässä suolisto voi reagoida joko gluteeni-proteiiniin, ATI-proteiiniin tai FODMAP-tärkkelykseen. Epäilen jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole keliaakikko - söin jokin aika sitten noin 5 Pringles-sipsiä. Nytpä tiedän, että niissä on gluteenia.
Pringles-sipseissä (original, ei maustettu) on vehnätärkkelystä. Vehnässä suolisto voi reagoida joko gluteeni-proteiiniin, ATI-proteiiniin tai FODMAP-tärkkelykseen. Epäilen jälkimmäistä.
Minulla keliakia on todettu, mutta ärsyyntyminen noin pienestä voi toki olla muutakin. Hotelli Helpotuksessa sillä ei ole suurta väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaliemikuutioissa ei mitään yrttejä ole.
On, lue tuotetiedot.
Aromeja ne on, ei oikeita yrttejä. Käytä järkeäsi, näätkö siinä kuutiossa yrttejä?
Sipuli ainakin on ihan oikeaa sipuliuutetta tai kuivattua, ei keinotekoista kemiallista aromia.
Jotkin keinotekoiset aromiaineet ovat kemiallisesti niin lähellä oikeaa kasvia, että voivat aiheuttaa allergiaa.
Minun nuoruudessani teimme kemian tunneilla pääryniaromia. Sen jälkeen on jäänyt kaikki aromilimpparit juomatta.
Minä en pysty syömään mitään mikä sisältää sipulia, oli vaikka kuinka hienoksi jauhettua tahansa. Eikä ole kyse allergiasta, mutta en vain kykene syömään. Valkosipulia siedän jauhettuna, mutta en paloina. Yleensä yritän kyllä välttää viimeiseen asti kaikkea (tilaisuuksia tai mitä tahansa) missä ei voi itse valita ruokaansa juuri sen takia, että en kykene sietämään sipulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, lue tuotetiedot.
Aromeja ne on, ei oikeita yrttejä. Käytä järkeäsi, näätkö siinä kuutiossa yrttejä?
Sipuli ainakin on ihan oikeaa sipuliuutetta tai kuivattua, ei keinotekoista kemiallista aromia.
Jotkin keinotekoiset aromiaineet ovat kemiallisesti niin lähellä oikeaa kasvia, että voivat aiheuttaa allergiaa.
Minun nuoruudessani teimme kemian tunneilla pääryniaromia. Sen jälkeen on jäänyt kaikki aromilimpparit juomatta.
Ei ole edes sipuli oikeaa. Miten se edes siihen kuutioon mahtuis. Jotain järkeä tuohon luuloon.
Erikoinen tilanne. Olen järjestänyt monet juhlat, enkä koskaan ole saanut tuollaisia vaatimuksia.
Allergiat on tietenkin ok ja ne pitää huomioida, samoin laktoosi-intoleranssi.
Vegetarismin tai vegaaniuden huomioin niin, että pöydässä on jotain syötävää sellaisellekin, muutakin kuin perunaa ja leipää.
Mutta nuo, että en tykkää yrteistä tason tykkäämisasiat jätän ihan omaan arvoonsa. Jos yleensä maustan jonkin ruokalajin yrteillä niin teen niin siltikin, vaikka joku juhlavieraista ei tykkäisi yrteistä. Olkoon syömättä, jos ei tykkää. Ja siis itsellänikin on monia mistä en tykkää, esim. selleri ja sienet, en vain saa niitä alas palaakaan. En silti asiasta tee mitään numeroa tai vaadi muilta mitään. Jätän ottamatta ruoat, joissa on selleriä ja sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, lue tuotetiedot.
Ei ole edes sipuli oikeaa. Miten se edes siihen kuutioon mahtuis. Jotain järkeä tuohon luuloon.
Kuvittele, että keitetään 100kg sipulia ja itse sipuli siivilöidään pois ja neste keitetään kasaan. Onko tiivistetyllä nesteellä sipulin ominaisuuksia?
En edes kehtaa ilmoittaa "mieltymyksiä" juhliin tai illanistujaisiin, varsinkin jos kyseessä isommat kekkerit, koska isäntäväellä on kädet tarpeeksi täynnä ihan niiden oikeiden allergioidenkin kanssa. Jos tarjolla on useampaa ruokaa kuten pääruokaa ja salaattia lisäksi, eiköhän kaikille jotakin syötävää löydy. Välttelen esim. palmuöljyä ja joitakin e-aineita kuten karrageenia. Itselleni en osta noita, mutta jos kylässä on kakkua, en todellakaan kysy, onko tässä nyt käytetty Arlan luomukuohukermaa vai Cessibonin palmuöljy"kermaa" vaan syön, jos näyttää hyvältä, ja otan jotain muuta, jos ei näytä hyvältä, enkä tee siitä numeroa. Jos joku tuputtaa ottamaan ruokaa, jota en halua syödä, sanon vain kohteliaasti, että nyt ei enää millään mahdu.
Jos itse olisin järjestämässä juhlia, voisin harkinnan mukaan huomioida kohtuulliset toiveet, jotka eivät ole allergiaa. Esim. punasipulin jättäminen pois salaatista ja asettaminen vierelle eri kulhoon ei vaadi paljoa, mutta mitään mausteita en kyllä jaksaisi alkaa karsia niin, että lopputulemana ruoka on kaikista pahaa paitsi siitä yhdestä.
Mielestäni ei tarvitse huomioida kuin allergiat ja muut oikeasti terveyteen liittyvät rajoitteet. Jos joku ei halua jotain syödä niin sitten on ottamatta. On aineksia, joista itse en pidä enkä syö, mutta en oleta ,että minua varten pitäisi erikseen tehdä jotain muuta.
Jos vieraiden joukossa on eri ihmisillä yhteensä esim. kolmea eri ruoka-ainetta, joita eivät voi syystä tai toisesta syödä, niin ruoan viereen voi pielellä lapulla kirjoittaa jos siinä on jotain niistä. Ei siis tarvitse tehdä erillisiä ruokia.
Mutta jos jokaisessa ruoassa on esim. sipulia, niin sitten vieraalle voi etukäteen ilmoittaa, että ottaa omat eväät mukaan. Tietävät sitten jättää lahjat ostamatta vastineeksi.
Minä teen esim. talkoissa niin, että ilmoitan suureen ääneen "lähden tästä kotiin syömään, joten pärjäilkää pari tuntia ilman minua". Ei kyläyhteisön talkoissa ole WC:tä joka nurkalla, minne pääsisi mm. sipulin aiheuttamalle ripulipaskalle. Siksi pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa ellei halua pukeutua vaippoihin.
Tai sitten vaan kieltäytyy osallistumasta mihinkään, missä on ruokatarjoilua.
Niin minä olen alkanut tekemään, koska en ymmärrä miksi osallistuisin talkoisiin jos niissä ei saa edes syödäkseen. Tai miksi ostaisin lahjan kun muut lahjan tuojat saavat syödä.
Miksi raivoat täällä? Moneen kertaan jo sulle kerrottu ettei kyseessä ole mikään kiputila tai allergia, tai edes elämänkatsomus tai uskonto, vaan ihan vain se ettei kys. hlöt tykkää näistä.
Vierailija kirjoitti:
Miniäni ei tosiaan voi syödä sipulia, olen ratkaissut asian niin, että juhlissa sipuli on erillään tarjolla, joko hakkeena, kypsinä renkaina tai paahdettuna sipulirouheena(kaupasta valmistuote) ja yleensä teen vielä valkosipulilevitteen. Ainoa ruoka, mihin itse käytän mielelläni sipulia valmistuksessa on kermaperunat, muissa pois jättäminen on helppoa.
Miten esim. dippijauhe? Siinä on sipulia. Entäs just joku liemivalmiste? Sipulia siinäkin. Sipulia on kaikissa pasteijoissa joita voisi ostaa kaupasta jotta pääsisi edes osittain helpommalla. Sipulia voi olla mm. tuorejuustossa, jos siinä on makua mukana. Aurinkokuivattu tomaattisäilyke, sipulia mukana.
Vierailija kirjoitti:
Sanot "ei mennä vegaanihommiin", mutta ainoa, jonka tiedän välttelevän sekä sipulia että valkosipulia on nimenomaan vegaani ja vältellyt niitä suunnilleen koko elämänsä.
Olen sen ottanut huomattavasti tarkemmin huomioon kuin ystäväni, joka säännöllisen epäsäännöllisesti julistaa, ettei juuri nyt pidä jostakin hedelmästä tai vihanneksesta.
Kannattaakin siis ottaa selville, että onko tosiaan kyse allergiasta tai makuasioista. Allergiat tulee ottaa huomioon, "en juuri pidä tuosta"- porukkaa taas ei tarvitse ottaa yhtä vakavasti.
Lähipiirissäni on sellainen liuta jo allergioita, ettei ole varmaan vettä lukuun ottamatta muuta, joka sopii kaikille. Niinpä en ota paineita kaiken sopivuudesta, mutta varmistan, että kaikille on sopivaa ja käytän tarkkoja nimilappuja jokaisen tuotteen kohdalla.
Nythän osa saa jo ensimmäisiä siitepölyoireita, joten sekin voi mutkistaa joidenkin vastauksia, kun kysytään tarjottavista. Vuosi sitten pystyin syömään ongelmitta appelsiineja, kurkkua, porkkanaa, viinirypäleitä, perunaa ja ananasta, mutta en pysty enää. Kun tammikuussa alkavat oireet, se lupaa huonoa siitepölyvuotta. Näin oli mm. kaksi vuotta sitten ja hieman kauhulla odotan, että mitä on luvassa.
Ap on useasti jo kertonut sinulle mistä tuossa on hänen vierailla kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on gluteeniolut, tehdäänkö se puhtaasta gluteenijauhosta?
Minä valitsen usein 'gluteenittomia' ruokia - en siksi etten voisi syödä gluteenia - vaan siksi että maha menee sekaisin gluteeniviljojen FODMAP-tärkkelyksestä. En kuole, mutten myöskään halua viettää päiväkausia vessanpöntöllä yhden tilaisuuden vuoksi.
Jos juhlien järjestäjä ei ole ravitsemusalan ammattilainen, niin on helpompi sanoa syövänsä gluteenitonta (ei vehnää, ruista eikä ohraa) kuin alkaa selittämään eri FODMAP aineita.Viimeksi maha meni vesikuralle yhdestä laskiaispullasta kun en kehdannut kieltäytyä.
Et siis voi syödä gluteenia, mutta voit juoda sitä oluen muodossa :D Kaikkea sitä :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun veli saa hirveät vatsakivut valkosipulista. Se ei haittaa, kun sen tietää, helppo välttää.
Mitä väliä että sun veli saa vatsanpuruja kun kyseessä tässä on se että vieraat ilmoittelevat mielipiteitänsä aapeelle.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini saa valkosipulista migreenin, joten kyllä ruoka-aineista voi olla haittaa vaikka sinä et sitä kokemusta omaisikaan. Itselleni tulee jo curryn hajusta paha olo.
Itselläni on myös sellaisia ruoka-aineita joita en vain jykene syömään, kuten mustekalat, etanat, simpukat ja sienet ja en arvostaisi jos nämä "piilotettaisiin" muun ruoan sekaan. Sinänsä ymmärrän aloittajaakin, koska sipulit, valkosipulit ja yrtit ovat tosiaan niin melkittäviä hyvän maun kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniäni ei tosiaan voi syödä sipulia, olen ratkaissut asian niin, että juhlissa sipuli on erillään tarjolla, joko hakkeena, kypsinä renkaina tai paahdettuna sipulirouheena(kaupasta valmistuote) ja yleensä teen vielä valkosipulilevitteen. Ainoa ruoka, mihin itse käytän mielelläni sipulia valmistuksessa on kermaperunat, muissa pois jättäminen on helppoa.
Miten esim. dippijauhe? Siinä on sipulia. Entäs just joku liemivalmiste? Sipulia siinäkin. Sipulia on kaikissa pasteijoissa joita voisi ostaa kaupasta jotta pääsisi edes osittain helpommalla. Sipulia voi olla mm. tuorejuustossa, jos siinä on makua mukana. Aurinkokuivattu tomaattisäilyke, sipulia mukana.
Luulet ihmisten olevan lukutaidottomia. Kuka yleensäkään käyttää ruoanlaitossa dippijauhetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet ihmisten olevan lukutaidottomia. Kuka yleensäkään käyttää ruoanlaitossa dippijauhetta?
Et ole kuullut että tarjolle voi laittaa myäs sipesjä ja dippejä? Olen lukuisia kertoja ollut pitkälle yöhön venyvissä pippaloissa joissa tarjolla on sipsejä ja dippiä. Miten voit olla noin pälli ?
Näin minäkin olen tehnyt kun olen itse talkoissa päässyt laittamaan ruokaa.
Vaikka minä olen se, joka ei voi syödä sipulia, niin silti sipulipikkelssini on saanut ylistäviä kehuja ja on pyydelty reseptiä. Kuten myös ne muut ruoat. Kukaan ei ole valittanut sipulin puuttumista, tuskin ovat huomanneetkaan.