Kun ilmoitat ettet syö asiaa x (ei nyt menna vegaanihommiin eikä allergioihin, vaan kyse on muista asioista) niin miten tarkkaa se sen kanssa sitten oikein on?
Olen järjestämässä juhlia, ja olen kysynyt mitä vieraat syövät ja mitä eivät, eli ruokarajoituksia.
Yksi "helppo" allergia oli joukossa, mikä ei tuota päänvaivaa kun muutenkaan emme sitä laittaisi, edes laktoositon ei ollut vaatimuksena. Mutta sitten. Yksi ei syö sipulia, toinen ei syö valkosipulia ja kolmas ei syö yrttejä.
KAIKKI kun on maustettu jollain noista, niin aika vaikealta tuntuu kaikkien noiden välttäminen. Varsinkin kun nämä henkilöt kuitenkin syövät esim. pizzaa, jossa on valkosipulia ja basilikaa nyt ainakin siinä tomaattiakstikkeessa. Myös lihakeittoa olen nähnyt syövän, ja siihen on laitettu liemikuutio jossa satavarmasti on yrttejä.
Kysyin yhdeltä että miten tarkkaa on sen sipulin kanssa, niin yhtään ei saa olla kun se maistuu pahalta, silti viimeksi näin kun hän söi perunasalaattia jossa sipulia on, ja sanoi että se on hyvää.
Eli kummin teen, en laita mihinkään mitään mausteita, vai sanon vain että ei ole laitettu, vaikka onkin, kun kyseessä ei kenelläkään heistä ole allergia eikä elämänkatsomus??
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.
Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.
Valkosipulin haistaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa.
Oletko tosissas? Itse olen ainakin todella pahasti allerginen valkosipulille, henki lähtee.
Enkä usko olevani ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.
Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.
Valkosipulin haistaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa.
Oletko tosissas? Itse olen ainakin todella pahasti allerginen valkosipulille, henki lähtee.
Enkä usko olevani ainoa.
Miksi sinä trollaat koko ketju täyteen tuota valkosipulivihaasi? Anna olla jo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä usko olevani ainoa.
Miksi sinä trollaat koko ketju täyteen tuota valkosipulivihaasi? Anna olla jo!
Pälli, täällä on muitakin näköjään, jotka eivät siedä valkosipulia. Syystä tai toisesta.
Ja kyllä, vihaan valkosipulia!
Olet tainnut syödä aivosi mössöksi sitä valkosipulia, kun et ymmärrä, että täällä keskustelee eri henkilöt.
Anna itse asian olla ja hyväksy että sitä valkosipulia vihataan. Syystä.
Itse en syö maksalaatikkoa, koska sain aikoinaan siitä todella pahan ruokamyrkytyksen ja toinen kammotus on lipeäkala.
Myös ehdoton ei vanhalle kalalle. Sen haistaa heti onko vanhas, jos haisee vähänkään likaiselle alapäälle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö kiiviä, selleriä, palsternakkaa. Koskaan, ikinä. Olen pahasti allerginen. Joten kyllä, olen asiassa täysin ehdoton.
Luetun ymmärtämisessä sinulla on sen verran vaikeuksia, että ole tarkkana noiden allergioiden kanssa!
En mä lue enää pitkiä alotuksia. Enkä vastauksia muutenkaan. Opetelkaa tiivistämään asianne.
Vastaan vain ensimmäiseen kysymykseen.
No ei sun tässäkään tapauksessa olisi tarvinnut lukea mitään juu aloitusta, pelkkä otsikko olisi riittänyt. Siinähän se jo sanottiin.
Huonosti luit.
Minä en isolle porukalle tarjoa ruokaa ollenkaan, juuri näitten kaikenlaisten rajoitusten takia.
On jo ihan tarpeeksi aikaavievää ja hankalaa laitella ruokia kotona yhden lieden ja yhden uunin varassa. Kaikki pitäisi kuitenkin olla kuumaa ja tarjoiluvalmista samaan aikaan.
Juu ei. Tilaan sitten vaikka pitopalvelu paikasta pöydän ja ilmoitan sinne etukäteen ihmisten määrän ja sen, että yksi ei syö sitä eikä yksi tätä, ja kaikille sitten kuitenkin oltava sopivaa riittävästi.
Paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en isolle porukalle tarjoa ruokaa ollenkaan, juuri näitten kaikenlaisten rajoitusten takia.
On jo ihan tarpeeksi aikaavievää ja hankalaa laitella ruokia kotona yhden lieden ja yhden uunin varassa. Kaikki pitäisi kuitenkin olla kuumaa ja tarjoiluvalmista samaan aikaan.
Juu ei. Tilaan sitten vaikka pitopalvelu paikasta pöydän ja ilmoitan sinne etukäteen ihmisten määrän ja sen, että yksi ei syö sitä eikä yksi tätä, ja kaikille sitten kuitenkin oltava sopivaa riittävästi.
Paljon helpompaa.
Silloin kun viimeksi olen mitään järjestänyt, niin on ilmoitettu ainoastaan allergiat, ja ne mitä muistan kellään olleen on ollut laktoosi-intoleranssi, pähkinä, ja mansikka. Niiden mukaan on sitten menty. Kasvissyöjä minulla on ihan omassa perheessäni, ja se on tietenkin aina otettu huomioon, kasisruokaahan nyt on niin helppo laittaa ja se maistuu kaikille muillekin.
Luonani on kyllä ollut useinkin ihmisiä juhlistamassa jotain pienimuotoisesti, synttäreitä, tai juhannusta tms. mutta silloin kaikki ovat tuoneet mitä itse ovat halunneet syödä, ja silloin on esim. grillailtu. Minä olen sitten tehnyt vaikkapa ison salaatin, ja hommannut jotain patonkia tms.
Johan rönsyilikin tämä aloitus, mutta mielenkiintoista on ollut lukea!
ap
Teen juhliin mitä teen, mautonta ruokaa en ainakaan, vieras syö mitä syö.
Vuohenjuusto on ainoa asia mitä en pysty syömään, tulee lähestulkoon oksennus. Jos on ihan pikkaisen ruuan joukossa menee vielä jotenkuten, mutta pääruoka-aineena en vaan saa alas. Muuten olen aikalailla kaikkiruokainen.
Mulla on hyvin tarkkaa. Päivä on pilalla jos syön tiettyjä sieniä edes pienen määrän. Vatsa kramppaa, oksennan ja nousee lämpöä. Mitään todettua allergiaa ei ole mutta eipä suurin osa niistä mulle kyllä sovikaan.
Laita yrtit ja sipulit pikkukulhoihin ja sano, että jokainen voi poimia niistä oman mielensä mukaan. Minäkään en syö tavan sipulia. Vedän palat suusta tai ruoasta pois. Nuo ei välttämättä ole vain makuasioita, vaan voi tulla korvennusta, närästystä jne.
On vieraalta mautonta luetella asioita, mitkä on mieltymyksiä esimerkiksi maustamiseen liittyen ellei ole joku tosi ehdoton asia ja vain yhtä ruokalajia tarjolla. Esimerkiksi jos ei syö ollenkaan kalaa ja pelkkää kalaa suunniteltu.
Juhlien järjestäjälle hirveän vaikeaa poimia vaikka kaikki mausteet pois tai tehdä monta versiota vielä olemassa olevien ruoka-allergioiden ja erikoisruokavalioiden lisäksi.