Kun ilmoitat ettet syö asiaa x (ei nyt menna vegaanihommiin eikä allergioihin, vaan kyse on muista asioista) niin miten tarkkaa se sen kanssa sitten oikein on?
Olen järjestämässä juhlia, ja olen kysynyt mitä vieraat syövät ja mitä eivät, eli ruokarajoituksia.
Yksi "helppo" allergia oli joukossa, mikä ei tuota päänvaivaa kun muutenkaan emme sitä laittaisi, edes laktoositon ei ollut vaatimuksena. Mutta sitten. Yksi ei syö sipulia, toinen ei syö valkosipulia ja kolmas ei syö yrttejä.
KAIKKI kun on maustettu jollain noista, niin aika vaikealta tuntuu kaikkien noiden välttäminen. Varsinkin kun nämä henkilöt kuitenkin syövät esim. pizzaa, jossa on valkosipulia ja basilikaa nyt ainakin siinä tomaattiakstikkeessa. Myös lihakeittoa olen nähnyt syövän, ja siihen on laitettu liemikuutio jossa satavarmasti on yrttejä.
Kysyin yhdeltä että miten tarkkaa on sen sipulin kanssa, niin yhtään ei saa olla kun se maistuu pahalta, silti viimeksi näin kun hän söi perunasalaattia jossa sipulia on, ja sanoi että se on hyvää.
Eli kummin teen, en laita mihinkään mitään mausteita, vai sanon vain että ei ole laitettu, vaikka onkin, kun kyseessä ei kenelläkään heistä ole allergia eikä elämänkatsomus??
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö kiiviä, selleriä, palsternakkaa. Koskaan, ikinä. Olen pahasti allerginen. Joten kyllä, olen asiassa täysin ehdoton.
Luetun ymmärtämisessä sinulla on sen verran vaikeuksia, että ole tarkkana noiden allergioiden kanssa!
En mä lue enää pitkiä alotuksia. Enkä vastauksia muutenkaan. Opetelkaa tiivistämään asianne.
Vastaan vain ensimmäiseen kysymykseen.
Millä tavoin päätät mihin vastaat, kun et kerran lue edes otiskkoa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö kiiviä, selleriä, palsternakkaa. Koskaan, ikinä. Olen pahasti allerginen. Joten kyllä, olen asiassa täysin ehdoton.
Ja ilmeisesti lukutaidoton.
Vierailija kirjoitti:
Nirsoiluja ei tarvi huomioida, ainoastaan allergiat ja erikoisruokavaliot (vege ja lääketieteellinen). Ja minä olen nirsoiluun taipuva, mutta en mihinkään niitä ilmoita (laitan maininnan vain niistä joista saan vatsaoireita vaikkei lääkärin diagnosoimaan allergiaa olekaan).
En välitä sipulista sen rakenteen takia. Jos sipuli on omaan suuhun epämiellyttävän isoa jätän sen lautaselle, pieneksi pilkottua en edes huomaa. Toinen josta en välitä on valkosipuli päämakuna (tyyliin valkosipuliperunat), jätän sen kokonaan ottamatta. Jos muutaman kynnen joukkoon hienontaa en sitä edes huomaa.
Vegeily on nirsoilua.
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi se on aikalailla se ja sama, että miten sen järkevyyden rajoissa toteutat, jos kyseinen henkilö on hankala ja haluaa pitää itsestään meteliä, niin ei tuossa voi voittaa. Jos et ota sitä huomioon mitenkään oot epäkohtelias ja jos teet sille vaikka yhden ruuan joka täyttää nämä vaatimukset, niin sittenkin oot epäkohtelias, kun et tarjoa vaihtoehtoja.
Mä en muutenkaan ymmärrä näitä rajoituksia, jos ei oo allerginen. Tai siis jos nyt on tiedossa, että kaikki ei tykkää vaikka homejuustosta, niin ehkä sitten sitä ei kannata joka ruokaan sotkea. Ja ehkä sä muutenkin vähän liian syvällisesti mietit, esimerkiksi tuon lihaliemikuution suhteen.
Miten se on hankalana olemista jos kutsuja kysyy ruokarajoitteita ja vastaan että en voi syödä sipulia? Miksi sillä on väliä mistä syystä en, joku saa sappivaivoja ja toinen ripulin, minkä takia maallikon pitää saada tarkasti tietää toisen terveys- ja suolistoasiat ja tarkat seuraamukset vaikka sienten syönnistä, jos ensin on itse kysynyt että onko jotain ruokaa jota sinun ei sovi syödä? Ellei ole valmis laittamaan rajoitteiden mukaista ruokaa, ei kannata kysyä. Ne jotka ovat oikeasti tarkkoja tuovat joka tapauksessa omat ruuat tai ilmoittavat asiasta vastatessaan kutsuun ihan kysymättäkin.
Se on muutenkin omituista, kun ihmisistä on tullut muka niin äärettömän tärkeitä ja merkityksellisiä, että jokaisen ihmisen jokainen pienikin mielihalu pitäisi huomioida tai muuten se on tyyliin ihmisoikeusrikos.
Mä oon ollut monissakin juhlissa, joissa suuri osa tarjottavista ei oo ollut mun makuun, mutta en mä oo koskaan kokenut tulleeni loukatuksi, mulla vain on erilainen maku eväiden suhteen kuin juhlien järjestäjillä, ei mitään sen vakavampaa.
Jos järkkäisin kutsuja isommalle porukalle, niin en lähtisi kyselemään mistä kukakin tykkää vaan kysyisin allergiat ja onko vegejä. Tunnustan itsekin olevani tosi nirso, eikä siitä tulisi yhtään mitään että alkaisin aina luetella kutsujalle kaikkia inhoamiani ruokia. Koskaan en ole nälkään nääntynyt, vaikka on jotain jäänyt syömättä. Pienet illanistujaiset tms. lähimpien ihmisten kanssa on sitten eri asia, helpompi järkätä jotain kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.
Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.
Voi Luoja näitä ajatuskulkuja. Valkosipuli laukaisee migreeniä, minulle riittää jo se, että joku on tankannut sitä kunnolla. Minun takiani sitä, ei tarvitse jättää pois, minä en vain syö sitä, mutta se ei ole ongelma.
Ap kyllä kertoi jo ihan otsikossa ettei ole kyse allergioissa. Miten vaikeaa voi olla lukea edes otsikko, jos mitään muuta ei kykene lukemaan?
En kommentoinut Ap:tä, vaan lainaamaani kommenttia. Siinä todettiin, että valkosipulista ei ole haittaa - se laukaisee migreeniä, se aiheuttaa sappikohtauksia, se pahentaa IBS-oireita ja saattaa laukaista pahan refluksikohtauksen. Kirjoittajan kokemus on, että siitä ei juuri ole haittaa ja on valmis julistamaan sitä yleispätevänä totuutena.
Kuinka moni haluaa julistaa sairauskertomuksensa kaikille, eikö riitä, että itse voi vältellä sopimattomia ruokia, kun tietää missä on vaikka sipulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi se on aikalailla se ja sama, että miten sen järkevyyden rajoissa toteutat, jos kyseinen henkilö on hankala ja haluaa pitää itsestään meteliä, niin ei tuossa voi voittaa. Jos et ota sitä huomioon mitenkään oot epäkohtelias ja jos teet sille vaikka yhden ruuan joka täyttää nämä vaatimukset, niin sittenkin oot epäkohtelias, kun et tarjoa vaihtoehtoja.
Mä en muutenkaan ymmärrä näitä rajoituksia, jos ei oo allerginen. Tai siis jos nyt on tiedossa, että kaikki ei tykkää vaikka homejuustosta, niin ehkä sitten sitä ei kannata joka ruokaan sotkea. Ja ehkä sä muutenkin vähän liian syvällisesti mietit, esimerkiksi tuon lihaliemikuution suhteen.
Miten se on hankalana olemista jos kutsuja kysyy ruokarajoitteita ja vastaan että en voi syödä sipulia? Miksi sillä on väliä mistä syystä en, joku saa sappivaivoja ja toinen ripulin, minkä takia maallikon pitää saada tarkasti tietää toisen terveys- ja suolistoasiat ja tarkat seuraamukset vaikka sienten syönnistä, jos ensin on itse kysynyt että onko jotain ruokaa jota sinun ei sovi syödä? Ellei ole valmis laittamaan rajoitteiden mukaista ruokaa, ei kannata kysyä. Ne jotka ovat oikeasti tarkkoja tuovat joka tapauksessa omat ruuat tai ilmoittavat asiasta vastatessaan kutsuun ihan kysymättäkin.
Sitä tässä vähän nyt manaankin, kun kysyin väärin. Olisi pitänyt kysyä onko allergioita. Ja tottakai sisällytän allergiaan kaikki fyysiet vaivat joita ruuasta tulee. eikä niitä missään nimessä tarvitse minulle kertoa :D Sanoin jo miehelle että viimeiset juhalt joihin teen itse ruuat :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullota ihan pienenpieniksi silputtu sipuli hyvin, jolloin se antaa hyvän maun, mutta ei näy. Valkosipulin haittaa, mutta ei siitä juuri pitäisi olla kenellekään mitään haittaa. Yrtit nyt vain kuuluvat ruokaan kohtuullisessa määrässä ja jos alat jättämään kaiken pois, niin eihän siitä tule mitään.
Tee mielummin hyvää ruokaa kaikille kuin ongelmaisille sopivaa vauvaruokaa. Kaikkia ei nyt vaan voi miellyttää vaikka mitä tekisi, tuokoot omat eväät mukanaan, jos meinaavat, että eivät kykene syömään. Älä kuitenkaan pidä asiasta mitään meteliä, vaan tarjoat pää pystyssä ruokaasi.
Voi Luoja näitä ajatuskulkuja. Valkosipuli laukaisee migreeniä, minulle riittää jo se, että joku on tankannut sitä kunnolla. Minun takiani sitä, ei tarvitse jättää pois, minä en vain syö sitä, mutta se ei ole ongelma.
Ap kyllä kertoi jo ihan otsikossa ettei ole kyse allergioissa. Miten vaikeaa voi olla lukea edes otsikko, jos mitään muuta ei kykene lukemaan?
En kommentoinut Ap:tä, vaan lainaamaani kommenttia. Siinä todettiin, että valkosipulista ei ole haittaa - se laukaisee migreeniä, se aiheuttaa sappikohtauksia, se pahentaa IBS-oireita ja saattaa laukaista pahan refluksikohtauksen. Kirjoittajan kokemus on, että siitä ei juuri ole haittaa ja on valmis julistamaan sitä yleispätevänä totuutena.
Kuinka moni haluaa julistaa sairauskertomuksensa kaikille, eikö riitä, että itse voi vältellä sopimattomia ruokia, kun tietää missä on vaikka sipulia.
Kyllä mua ärsytti, kun olin tehnyt keliaakikolle sopivat eväät juhlaan, ja sitten hän veteli illasta gluteeniolutta kuin mikäkin. Vieläkin pistää vihaksi.
Joten ymmärrän ettei ap:ta nappaa, jos toisella kädellä syödään sipuliperunasalaattia, mutta sitten ei saisi kastikkeeseen laittaa liemikuutiota jossa yhtenä aineosana on sipuli!!!
Vierailija kirjoitti:
Olist AP kysynyt vain allergiat.
No TÄMÄ!! Mutta nyt se on myöhäistä. Ei käynyt mielessäkään että joku luettelisi asioita joista ei tykkää, ja olettaisi että ne otetaan huomioon, varsinkin kun ne ovat pääasiassa mausteita joita on joka paikassa, ja kaikenlaista einestä kyllä syödään, mutta sitten juhliin pitäisi olla nuo asiat ruuasta pois.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokarajoite on eri asia kuin omat mieltymykset. Ja noista mieltymysten noudattamisesta tässä oli tarkoitus keskustella.
Eihän mitenkään voi ottaa huomioon jokaisen mieltymyksiä ja nirsoiluja. Jos sulla on 20 vieraan lista, joista yksi ei pidä sipulista, toinen yrteistä, kolmas pähkinöistä, neljäs chilistä, viides pastasta jne jne, on täysin mahdotonta koostaa tarjoilu, jossa jokaiselle on eri ruoka. Jokainen nirso pystyy sen muutaman tunnin juhlissa olemaan vaikka syömättä, ei siihen kuole. Pistää vaikka patonkia ja voita tarjolle niille, paitsi että ne ei tietenkään halua syödä myöskään hiilareita tai maitotuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ärsytti, kun olin tehnyt keliaakikolle sopivat eväät juhlaan, ja sitten hän veteli illasta gluteeniolutta kuin mikäkin. Vieläkin pistää vihaksi.
Joten ymmärrän ettei ap:ta nappaa, jos toisella kädellä syödään sipuliperunasalaattia, mutta sitten ei saisi kastikkeeseen laittaa liemikuutiota jossa yhtenä aineosana on sipuli!!!
Ei ole keliaakikko - söin jokin aika sitten noin 5 Pringles-sipsiä. Nytpä tiedän, että niissä on gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tässä vähän nyt manaankin, kun kysyin väärin. Olisi pitänyt kysyä onko allergioita. Ja tottakai sisällytän allergiaan kaikki fyysiet vaivat joita ruuasta tulee. eikä niitä missään nimessä tarvitse minulle kertoa :D Sanoin jo miehelle että viimeiset juhalt joihin teen itse ruuat :D
ap
Jos juhlat ovat vasta tulossa, mun mielestä voit hyvin etukäteen ilmoittaa näille ihmisille, että tarjottavia suunnitellessasi huomasit, ettei sun ole mahdollista tehdä heille omia ruokia. Jos laitat tarjottavat kotonasi, sano vaikka, että et pysty tavallisessa keittiössä laittamaan niin montaa erilaista tarjottavaa ja että jos heille sipuli, valkosipuli ja yrtit on ihan ehdoton nou nou, pyydä ottamaan omat eväät mukaan. Mulla on ihan jo lähisuvussa sen verran erilaisia ruokarajoitteita, että joudun aina tarkkaa miettimään, miten organisoin valmistelut, jotta kaikki saavat esim lämpimän ruuan samaan aikaan pöytään. Siitäkin huolimatta, että mulla on jo neljännesvuosisadan kokemus mitä erilaisimmista ruokarajoituksista. Ja meitä on silloin syömässä vain 13. Jos olisi 20 ja vielä enemmän ruokarajoitteita kuin nyt, muuttuisi tosi haastavaksi, koska hellassani on vain 4 levyä ja uuniinkaan ei mahdu kuin rajallinen määrä erilisia vuokia tai patoja.
Jos vieraiden joukossa on eri ihmisillä yhteensä esim. kolmea eri ruoka-ainetta, joita eivät voi syystä tai toisesta syödä, niin ruoan viereen voi pielellä lapulla kirjoittaa jos siinä on jotain niistä. Ei siis tarvitse tehdä erillisiä ruokia.
Mutta jos jokaisessa ruoassa on esim. sipulia, niin sitten vieraalle voi etukäteen ilmoittaa, että ottaa omat eväät mukaan. Tietävät sitten jättää lahjat ostamatta vastineeksi.
Minä teen esim. talkoissa niin, että ilmoitan suureen ääneen "lähden tästä kotiin syömään, joten pärjäilkää pari tuntia ilman minua". Ei kyläyhteisön talkoissa ole WC:tä joka nurkalla, minne pääsisi mm. sipulin aiheuttamalle ripulipaskalle. Siksi pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa ellei halua pukeutua vaippoihin.
Tai sitten vaan kieltäytyy osallistumasta mihinkään, missä on ruokatarjoilua.
Niin minä olen alkanut tekemään, koska en ymmärrä miksi osallistuisin talkoisiin jos niissä ei saa edes syödäkseen. Tai miksi ostaisin lahjan kun muut lahjan tuojat saavat syödä.
Miniäni ei tosiaan voi syödä sipulia, olen ratkaissut asian niin, että juhlissa sipuli on erillään tarjolla, joko hakkeena, kypsinä renkaina tai paahdettuna sipulirouheena(kaupasta valmistuote) ja yleensä teen vielä valkosipulilevitteen. Ainoa ruoka, mihin itse käytän mielelläni sipulia valmistuksessa on kermaperunat, muissa pois jättäminen on helppoa.
Sanot "ei mennä vegaanihommiin", mutta ainoa, jonka tiedän välttelevän sekä sipulia että valkosipulia on nimenomaan vegaani ja vältellyt niitä suunnilleen koko elämänsä.
Olen sen ottanut huomattavasti tarkemmin huomioon kuin ystäväni, joka säännöllisen epäsäännöllisesti julistaa, ettei juuri nyt pidä jostakin hedelmästä tai vihanneksesta.
Kannattaakin siis ottaa selville, että onko tosiaan kyse allergiasta tai makuasioista. Allergiat tulee ottaa huomioon, "en juuri pidä tuosta"- porukkaa taas ei tarvitse ottaa yhtä vakavasti.
Lähipiirissäni on sellainen liuta jo allergioita, ettei ole varmaan vettä lukuun ottamatta muuta, joka sopii kaikille. Niinpä en ota paineita kaiken sopivuudesta, mutta varmistan, että kaikille on sopivaa ja käytän tarkkoja nimilappuja jokaisen tuotteen kohdalla.
Nythän osa saa jo ensimmäisiä siitepölyoireita, joten sekin voi mutkistaa joidenkin vastauksia, kun kysytään tarjottavista. Vuosi sitten pystyin syömään ongelmitta appelsiineja, kurkkua, porkkanaa, viinirypäleitä, perunaa ja ananasta, mutta en pysty enää. Kun tammikuussa alkavat oireet, se lupaa huonoa siitepölyvuotta. Näin oli mm. kaksi vuotta sitten ja hieman kauhulla odotan, että mitä on luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on gluteeniolut, tehdäänkö se puhtaasta gluteenijauhosta?
Minä valitsen usein 'gluteenittomia' ruokia - en siksi etten voisi syödä gluteenia - vaan siksi että maha menee sekaisin gluteeniviljojen FODMAP-tärkkelyksestä. En kuole, mutten myöskään halua viettää päiväkausia vessanpöntöllä yhden tilaisuuden vuoksi.
Jos juhlien järjestäjä ei ole ravitsemusalan ammattilainen, niin on helpompi sanoa syövänsä gluteenitonta (ei vehnää, ruista eikä ohraa) kuin alkaa selittämään eri FODMAP aineita.
Viimeksi maha meni vesikuralle yhdestä laskiaispullasta kun en kehdannut kieltäytyä.
Tässä ei ole tuosta kyse, kuten jo otsikko kertoo.