Millä muilla kielillä kuin englanti ja suomi tulisitte toimeen jokapäiväisessä elämässä?
Jos vaikka joutuis muuttaa ulkomaille. Itse saksaksi ja sveitsinsaksaksi (saksan murre). Jotenkuten ranskaksi, jos on pakko. Mutta en muilla kielillä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat että kaikki tulisivat automaattisesti suomella ja englannilla toimeen? Suurin osa suomalaisista ei osaa englantia edes auttavasti, toki kuvittelevat osaavansa mutta kun maailmalla kuuntelee suomalaisen enklanninsönkötystä niin myötähäpeä on kova. Ja suomeakaan ei monikaan suomalainen puhu sanakaan,.
Suomi, ruotsi, englanti, espanja omia kotikieliä, lisäksi saksa ja portugali. Noilla pärjää jo suuressa osassa maailmaa, varsinkin espanjalla. Suomessa kuvitelma että englanti olisi jokin maailmankieli, haha... joo jos oma maailma rajoittuu niihin muutamiin englanninkielisiin maihin, ja turistirysiin.
Ihan turhaan tunnet myötähäpeää. Suomalaisten englanninkielen taso on kyllä ihan hyvä, moneen on vaan iskostettu ajatus, että pitäisi osata täydellisesti.
Kuuntelen itse työssäni ajoittain esim intialaisia, jotka puhuvat englantia aivam käsittämättömällä aksentilla täysin ylpeästi.
Ranska, asuin muutaman vuoden Pariisissa. Vaikea kieli oppia kun ei ollut opiskellut aikaisemmin. Erityisesti Pariisin korostus jossa " nielaistaan " osa sanaa ja puhutaan todella nopeasti. Opin myös paikallisen elekielen ja käyttàytymistavat. Ihmiset eivät aina hahmota miten tärkeä osa kommunikaatiota nämä ovat. Meni pari vuotta mutta sitten helpotti kummasti.
Nouse, riennä Suomen kieli
korkealle kaikumaan.
Suomea osaan ja sen laitan maailmallekin.
Kreikan. Mutta mä asunkin kreikassa ni oli vähän pakkokin opetella.
Ruotsiksi kepoisasti.
Saksaksi kangerrellen.
Eestiksi himppusen.
Ruotsiksi. Sit kreikaksi ja saksaksi, kunhan olisin hetken aikaa kuunnellut ja palautellut mieleen
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella kielellä olette ehtineet tänä aamuna jo keskustella?:)
Tää oli kiva kysymys:) tänä aamuna meidän perheessä ollaan keskusteltu suomeksi, englanniksi, kreikaksi ja armeniaksi :)
Ruotsiksi pärjään erittäin hyvin. Norjan kielessä pysyn aika hyvin mukana ja ymmärrän paremmin kun puhun Italiaa.
Ruotsi, olen sillä ihan pärjännytkin vuoden. Ranska kunhan aika paljon ensin verrestäisin muistia...
Hollanti ja unkari. Saksa ja ruotsi ehkä menisivät pienen kertauksen jälkeen.
MaMa83 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella kielellä olette ehtineet tänä aamuna jo keskustella?:)
Tää oli kiva kysymys:) tänä aamuna meidän perheessä ollaan keskusteltu suomeksi, englanniksi, kreikaksi ja armeniaksi :)[/quote
Meillä kotona:
-espanjaksi ja italiaksi esp./ Ital. aviomies)
-englanniksi ( englantilainen naapurini pysyhtyi juttelemaan,
kun olin käväisemässä autokatoksessa; hän oli koiraa
ulkoiluttamassa.
-suomeksi (soitin vanhemmilleni Suomeen)
Etätöitä: kollegat/ asiakkaat ympäri Eurooppaa ja vähän sen ulkopuolellakin, joten muitakin kieliä joutunee/saan taas tänäänkin käyttämään/ käyttää.
En muilla. No ehkä Ruotsi alkaisi sujua kaikkein nopeiten kun jotakin osaamista kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi ja pakkoruotsi ovat siinä mielessä turhauttavia, että niitä ei oikeasti juuri koskaan missään "tarvitse" välttämättä. Kerran olen auttanut matkalla jostain Suomen saaristossa asuvaa kalastajapariskuntaa. Jes, opaskaan ei osannut juuri tervehdystä enempää ruotsia.
Därför borde ni hålla er på fastlandet och inte komma längre västerut än T:fors.
En osaa mitään muuta kuin Suomea. Englantia en puhu sanaakaan. Ihmiset voisivat joskus kysyä ennen asiaansa että puhutko englantia. Olisi kohteliasta. Nyt mun pitää vain paeta yllättävästä tilanteesta.
Bulgarialla ja azerilla. En jättäisi johonkin maahan muuttamista väliin kielitaidon puutteen takia. Oppii kyllä, jos vaan viitsii opetella ja tohtii käyttää oppimaansa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa virallista viittomakieltä, mutta uskoisin eleillä ja ilmeilläni pärjääväni paremmin kuin uskonkaan.
Ruotsilla voisin pärjätä englannin lisäksi. Vaikka ruotsin opiskelustani on h...vitin pitkä aika. Rakkauden kieli? No jaa....
Et osaa viittomakieltä, mutta uskot pärjääväsi ilmeillä?! Sinulla on todella outo käsitys viittomakielestä. Menepä vaikka Kiinaan ja "pärjää siellä ilmeillä" niin katso kuinka pitkälle pääset sen yli, että voit kaupassa ehkä ostaa jotain ilmeiltyäsi.
t Viittomakielen taitoinen
PS Sanopa ilmeilläsi vaikka että isoäitini kuoli toissavuonna. Helppoa, eikö?
Suomi, ruotsi, englanti, Saksa ja Italia
Suunnilleen tuossa järjestyksessä. Joka päiväiseen asiointiin ei loppujen lopuksi tarvitse kovin suurta sanavarastoa.
Ranska, ruotsi, saksa, espanja ja italia