Millä muilla kielillä kuin englanti ja suomi tulisitte toimeen jokapäiväisessä elämässä?
Jos vaikka joutuis muuttaa ulkomaille. Itse saksaksi ja sveitsinsaksaksi (saksan murre). Jotenkuten ranskaksi, jos on pakko. Mutta en muilla kielillä.
Kommentit (101)
Englanti on toinen kotikieleni, mutta jos olisi tultava toimeen jollsin toisella kielellä, niin sitten ranska.
Olen asunut Italiassa kuusi vuotta.
Elikkä italiaa osaan.
Kyllä vaan on nätti kieli.
Suomi, ruotsi, saksa, ranska, englanti - kaikki nuo olleet ulkomailla työkielinä.
Turisti-italia - turistina pärjään, asioita en pystyisi hoitamaan.
Kiinaa ja Japania osaan irrallisia sanoja ja hassuja lauseita.
Vaikein kieli minulle ollut hollanti. En pysty ollenkaan puhumaan. Kirjoitetusta tekstistä saan kyllä jonkinlaisen idean.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Italiassa kuusi vuotta.
Elikkä italiaa osaan.
Kyllä vaan on nätti kieli.
Italia on mielestäni maailman kaunein kieli! T ap
Ja elokuva La grande Bellezza maailman paras elokuva.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin neljästä kielestä yo-kirjoituksissa L:n. Enpä niitä kieliä ole juuri käyttänyt "todellisessa" elämässä.
Älä päästä noita kieliä ruostumaan, koska nuo arvosanat viittaavat hyvään perustaitoon, jota voi ja kannattaa kehittää. Ei ylioppilaskokeen kielten arvosanoilla ole kuitenkaan loppujen lopuksi mitään merkitystä oikeassa elämässä, vain kieltä käyttämällä taito pysyy ja kertyy.
Ryhdy seuraamaan televisio-ohjelmia noilla kielillä, lainaa kirjastosta vieraskielistä kirjallisuutta, liity keskustelu- ja kulttuurikerhoihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Suomi, ruotsi, saksa, ranska, englanti - kaikki nuo olleet ulkomailla työkielinä.
Turisti-italia - turistina pärjään, asioita en pystyisi hoitamaan.
Kiinaa ja Japania osaan irrallisia sanoja ja hassuja lauseita.
Vaikein kieli minulle ollut hollanti. En pysty ollenkaan puhumaan. Kirjoitetusta tekstistä saan kyllä jonkinlaisen idean.
Että mitähän wittusenia? Jos osaat englantia, saksaa ja ruotsia - osaat myös hollantia! Sehän on vain perversío noista snadilla ranskan mausteeella.
Valaiden kielellä.
Hhhmmmwwhiiiiuuuoooöööuuuaaammmm....
Hwiiiiiiiiiiiii....
Ruotsilla ja venäjällä molemmilla kielillä erittäin hyvin. Venäjä näistä kahdesta vielä vahvempi.
Italia, ruotsi, saksa englannin lisäksi.
Italialla tulen noiden lisäksi toimeen ja osaan käydä keskusteluja monista aiheista, tosin jokin politiikka ja filosofia tekisivät todella tiukkaa ja kuulostaisin 12-vuotiaalta.
Ihan kaikilla mahdollisilla, en puhu oikeestaan kellekkään koskaan.
kaupan kassaa toki tervehdin aina.
Tätä ketjua voi tulla lukemaan kaikki jotka ei pääse yli av-mamma -stereotypioistaan.
Osaan jonkin verran islantia