Millä muilla kielillä kuin englanti ja suomi tulisitte toimeen jokapäiväisessä elämässä?
Jos vaikka joutuis muuttaa ulkomaille. Itse saksaksi ja sveitsinsaksaksi (saksan murre). Jotenkuten ranskaksi, jos on pakko. Mutta en muilla kielillä.
Kommentit (101)
Ruotsi ja saksa. Ranskalla alkaisin pärjätä melko nopeasti, koska olen opiskellut sitä jonkin verran.
En millään muulla ja hyvin on näillä pärjätty.
Venäjää käytän muutenkin päivittäisessä asioinnissa.
Ich glaube dass auf deutsch könnte ich das tun. Kanske också pä svenska.
Ruotsi ja saksa taipuisivat hyvin nopeasti. Ranska, espanja ja italia parin viikon treenillä. Venäjä ja ukraina kuukaudessa. Eestikeel viikossa.
Jep, Suomen koulutusjärjestelmä houkutti lukemaan MONEN kielen alkeet.
Viron kielellä. Olen suorittanut virallisen kielikokeen Tallinnassa parhain arvosanoin ja pärjään sillä oikein hyvin.
Kirjoitin neljästä kielestä yo-kirjoituksissa L:n. Enpä niitä kieliä ole juuri käyttänyt "todellisessa" elämässä.
Kaikilla koska puhelimeen saa kääntäjä-sovelluksia.
Jos palattaisiin keskiajalle niin sitten en millään muilla kuin noilla kahdella.
Ruotsiksi ja italiaksi pärjäisin hyvin.
Lukiosaksa varmaan nousisi pinnalle pienellä pöyhimisellä.
Ruotsi ja Tanska. Portugalilla selviäisin välttämättömistä päivittäisistä asioista, mutta lisäopiskelua vaatisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos palattaisiin keskiajalle niin sitten en millään muilla kuin noilla kahdella.
Just muutti yks somevaikuttaja Espanjaan ja tarvitsi tulkin mukaan virastoihin että sai asiat hoidettua. Ei riittänyt kääntäjä-sovellukset.
En osaa virallista viittomakieltä, mutta uskoisin eleillä ja ilmeilläni pärjääväni paremmin kuin uskonkaan.
Ruotsilla voisin pärjätä englannin lisäksi. Vaikka ruotsin opiskelustani on h...vitin pitkä aika. Rakkauden kieli? No jaa....
Vierailija kirjoitti:
Jep, nuo kääntäjät ovat huikeita. Minulle kirjoittaa kanadalainen IG-kaveri välillä huvikseen suomeksi. Ihan täydellistä suomea. (Yleensä jutellaan englanniksi, joka on myös työkieleni.)
Ruotsi ja saksa enkun lisäksi sujuvia. Espanjaksikin pärjään joten kuten, ja tiedän että kielitaito karttuisi päivittäin, jos sinne asumaan menisin. Sen kun alkais puhumaan, olen opiskellut sitä aikuisena 5 vuotta, mutta käytännön kokemus puuttuu.
Olen sitä sukupolvea kun koulussa luettiin pitkä saksa ja lyhyt englanti, joka on tullut vahvimmaksi vuosien mittaan.
Kielet on yleisesti ottaen olleet minulle helppoja. Ranskaakin olisi mukava osata, mutta se on minulla ravintolasanaston ja tervehdysten tasolla.