Mietitäänkö yhdessä tarjoilua ylioppilasjuhliin pienellä budjetilla?
Käytössä taloyhtiön kerhohuone onneksi. Vieraita 15-20. Ajattelin tehdä kuivakakun, porkkanakakun ja täytekakun. Joku salaatti, mutta mikä olisi se ruoka salaatin kanssa?
Huh ja mikä lahja pojalle? Taas yksin koitan järjestää, mutta olen kai ainakin ajoissa.
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut monissa yo juhlissa ja aina kutsuttuna niin, että olen käynyt vain niissä juhlissa sinä päivänä.
Ruoka pitää nälän paljon paremmin, kuin pienet piperrykset ja on paljon halvempaa.
Onko teillä vieraat kävijöitä vai istumassa iltaa.
Jos jälkimmäinen, kinkkukiusaus, lihapullat ja kaalisalaatti.
Jälkkärinä täytekakku, pikkuleipiä niitä ylioppilaita, munffinsseja ja pakastekarjalanpiirakoita täytettyinä
Kinkkukiusausta juhliin?😵💫
Kannattaa harkita helppoa ja edullista ruokaa, kuten esimerkiksi kana- tai nakkikeittoa. Voit tarjota myös esimerkiksi perunamuusia tai riisiä. Kannattaa myös harkita tarjoamista esimerkiksi juustoja ja leikkeleitä, jotka ovat edullisia ja helposti tarjottavia vaihtoehtoja. Lahjaksi pojalle voit harkita esimerkiksi jotain urheiluun liittyvää, kuten uudet kuntosalivälineet tai harrastusvälineet. On tärkeää, että lahja on hänen mielenkiinnon kohteena. Huolehdi, että kaikki tarvittavat tarvikkeet ovat ajoissa paikalla, jotta voit keskittyä nauttimaan juhlasta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tuulahdus 1990-luvulta, kun pienellä budjetilla pidettiin kotibileitä.
Alun perin kuminaperunat, mutta varioida voi loputtomiin, Ja on gluteeniton.
Eli hankitaan pitkänomaisia litteitä perunoita, esim. Rosamundaa.
Halkaistaan kuorineen pituussuunnassa kahtia, jolloin saadaan ikään kuin "voileivät".
Nämä voidellaan öljyllä, ja laitetaan pinnalle suolaa ja osaan lisäksi kuminaa.
Uuni 200 astetta, ja siellä saavat perunanpuolikkaat olla, kunnes pinta saa vähän väriä/ruskeita täpliä.
Jäähtyneiden pottujen päälle muutamaa päällystettä, eli vaikka kermaviiliin sekoitettua tilliä ja katkarapuja, paria lajia tuorejuustoa, joku vegaanidippi jne.
Näitä piti meillä aina tehdä lisää taas uusi pellillinen ja taas uusi jne.
Maistuis varmaan sullekin!
Ja jatkan vielä selvennykseksi, että siis voidellut perunat uuniin halkaisupinta ylöspäin, jolloin tilaa enemmän täytteelle/päällysteelle.
On itsessään vegaaninen ja gluteeniton, kätevä vieraan ottaa valitsemansa täytteet, ja omalle lautaselle.
Maistuu kylmänäkin, paitsi että niitä ei jää...
Ja voi toki jo ennakkoon laittaa päällysteet valmiiksi vieraille, mutta se on heille myös ohjelmanumero, kun itse sommittelevat täytteensä.
Kun allergioita on nykyään niin paljon, on helppoa, kun tietää mitä syö.
Ensiksi pitäisi tietää, tuleeko paikalle lähinnä sankarin isovanhemmat ja muita tuon ikäluokan henkilöitä vai ylioppilaan ikätovereita. Tuleeko paljon pikkuväkeä (ikä 3 v - 13 v)?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään salaatteja. Kuohari, kahvi, tee. Suolainen feta-tomaatti piirakka, basilika/rucola/herneenverso päälle, pienet karjalanpiirakat munavoilla, savulohimousse saaristolaisleivällä. Täytekakku, se porkkanapiirakka ja pikkuleivät. Kuivakakku näön vuoksi jos haluaa tehdä, ei sitä kuitenkaan kukaan syö. Karsi valikoimaa ja tee vain oikeasti hyvät tarjoilut.
Ei mitään rucolaa. En tunne ketään, joka siitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienellä budjetilla ei tehdä hyvää voileipäkakkua! Tuulihatut suolaisina tai makeina hyvä idea, mutta ei voi täyttää kovin paljon ennen tarjoilua.
Perus täytekakku edullinen ja hyvä. Peltipiirakat pieniksi paloiksi leikattuna. Coctailpiirakat ja porkkanamunavoi. Raparperinlehtijuoma. Raparperisosetta voi käyttää myös täytekakun väliin.
Juhlissa tarjotaan mitä tarjotaan, ei tarvitse saada päivän koko energiamäärää/ ravintoaineita!
Jääpaloja voisi tehdä, olisi kiva jos olisi kylmää vettä tarjolla kannussa. Lapsille samoin mehua.Millaista on porkkanamunavoi? Ja miksi sitä porkkanaa tarvii siihen laittaa?
Joo, se ja raparperinlehtijuoma kuulostavat oudoilta.
Vierailija kirjoitti:
Itsetehty hummus tai yrtti-rahkalevite on kai edullisempaa patongille kuin tuorejuusto. Mutta ovatko nuo liian erikoisia?
Itse tehty valkosipulilevite rahkasta on niiin hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raikkaita voileipiä
Näyttävät ja koristellut voileivät kinkkurullilla tai kananmunilla saa tarjoilun näyttämään runsaalta. Älä unohda persiljaa tai tilliä riippuen päällysteistä.
Yrtit voi kasvattaa ikkunalla jos ei ole pihaa tai parveketta. Niissäkin säästää pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mietitä!
Samaa mieltä! Enää ei mietitä, on jo riittävästi ehdotuksia. Kun ei siitä budjetistakaan ole tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienellä budjetilla ei tehdä hyvää voileipäkakkua! Tuulihatut suolaisina tai makeina hyvä idea, mutta ei voi täyttää kovin paljon ennen tarjoilua.
Perus täytekakku edullinen ja hyvä. Peltipiirakat pieniksi paloiksi leikattuna. Coctailpiirakat ja porkkanamunavoi. Raparperinlehtijuoma. Raparperisosetta voi käyttää myös täytekakun väliin.
Juhlissa tarjotaan mitä tarjotaan, ei tarvitse saada päivän koko energiamäärää/ ravintoaineita!
Jääpaloja voisi tehdä, olisi kiva jos olisi kylmää vettä tarjolla kannussa. Lapsille samoin mehua.Millaista on porkkanamunavoi? Ja miksi sitä porkkanaa tarvii siihen laittaa?
Joo, se ja raparperinlehtijuoma kuulostavat oudoilta.
Raparperinlehden on myrkyllisiä. Toivottavasti niistä ei kukaan tee itse juhlajuomaa. Tarkoitettiin varmaan viinimarjanlehtijuomaa.
Marenkipohjainen kakku on edullinen tehdä ja saa myös näyttävän helposti.
Olin taannoin juhlissa, jossa oli tehty valmiista marenkipohjista kakku kermalla ja hedelmillä. Oli nätti ja itse tehden marenkipohja toki vielä edullisempi, mutta valmiit marenkipohjatkaan ei kalliita.
Pulla on edullista tehdä ja saa myös nätisti tarjolle.
Kaurakeksit hyviä ja halpoja, voi lisätä vaikka rusinoita tai suklaarouhetta taikinaan niin saa erilaisia helposti.
Cocktailpiirakoita - esim pakastealtaasta Xtra noin 30 kpl piirakan pussi 2.89 eur.
Jos salaattia tai keittoa ruokana niin tarjolla voisi olla myös itse tehtyjä sämpylöitä ja jotain levitteitä.
Cockailtikut esim juustolla ja omenalla - saa nättejä ja paljon pienellä rahalla
Vihersalaatin oheen voisi laittaa eri kulhoihin jotain ruokaisampaa lisuketta, josta voi oman valinnan/ruokavalion mukaan ottaa: fetajuustoa/raejuustoa, broileria kuutioituna/valmiita vuolubroilerisiivuja tai pikku lihapullia, paistovalmiit coctaipiikakat & munavoi tulevat suht. edullisiksi, ellei jaksa ja ole oikein näppärä tekemään. Jonkinsorttiset pikkuleivät lisäksi olisivat kivoja: tavalliset muropikkuleivät/Hanna-tädin kakut ovat edullisia, säilyviä ja helppoja tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vieraat ovat tuoksuallergikkoja, voit korvata kukat esim kaisloilla.
Laita vaikka viinipulloihin, joista etiketit liotettu pois.
Pari pestyä pyöreähköä kiveä viereen koristeeksi per pullo ja sinisävyiset servietit.Näyttävää ilmaiseksi.
Toivottavasti kaislasi ei tarkoita järviruokoa. Sekin aiheuttaa siitepölyallergiaa.
Pieni budjetti ? Mikä se kellekin on ? Tällaisiin aloituksiin olisi hyvä aina laittaa se summa, esim 200€.