Hyväntekeväisyysjoulupussi: mitä toivoisit?
Kaupassa ehdotettiin näkkäriä. Ei mene läpi minulta.
Kommentit (12)
Glögiä, mantelilastuja, rusinoita, annas piparkakkuja, kuivattuja hedelmiä kuten luumupussi ja persikkapussi. Pieni pussillinen paperipäällisiä suklaita. Ehkäpä vielä puuroriisipakettikin.
Nuo kaikki ovat ylimääräistä hyvää, jota jouluna tekee mieli. Se köyhä voi ostaa omilla rahoilla ne tonnikalat ja kaurahiutaleet. Joulupussissa sitä muuta mitä ei raskisi ostaa itse.
.
.
.
.
Pikakahvia ja rintamaitojauhetta!
.
.
.
T: Arttu
.
.
.
.
Vierailija kirjoitti:
Glögiä, mantelilastuja, rusinoita, annas piparkakkuja, kuivattuja hedelmiä kuten luumupussi ja persikkapussi. Pieni pussillinen paperipäällisiä suklaita. Ehkäpä vielä puuroriisipakettikin.
Nuo kaikki ovat ylimääräistä hyvää, jota jouluna tekee mieli. Se köyhä voi ostaa omilla rahoilla ne tonnikalat ja kaurahiutaleet. Joulupussissa sitä muuta mitä ei raskisi ostaa itse.
Köyhä se ostelee tonnikalaa aina ja huvikseen jokaiseen mielitekoonsa...
Todennäköisesti jotakin sellaista, mitä ei ole itse varaa hankkia, erikoisherkkuna joulupöytään. Mielummin vähemmän laadukkaampaa ja ravinteikkaampaa, ja siihen ravitsemuksellisuuteen nimenomaan panostaisin. Esim. kahvi ja konvehtirasia kuulostaa hyvältä, mutta samalla hinnalla ottaisin ainakin itse jotakin muuta.
Pieni määrä lihaa tai kalaa ( säilyvyyden kannalta toki ongelma, riippuu missä jaettaisiin), joitain tuoreita jouluisia hedelmiä ja ehkä sitten hieman esim. kääreellisiä konvehteja. Tuosta saisi jo jouluaterian tehtyä, vain perunat tmv. puuttuu ja niitä varmaankin suurimalta osalta löytyy kotoa.
Toki aina jokin avustus ilahduttaisi, vaikka se olisi sitten sitä näkkäriä. Säästäisipähän sitten siinä, ja voisi ostaa seuraavalla kauppareissulla jotain muuta sen tilalle.
Täällä päin on keräyksiä, mihin saa ostaa mitä haluaa ja menee kenelle menee, mutta piti olla huoneenlämmössä pitkään säilyvää. Minä olen koettanut miettiä siihen sellaista mitä muut ei osta. Ne "muut" ostaa paljon rusinoita, luumuja, suklaata yms. joulujuttuja Viime vuonna ostin useampia purkkeja sellaisia vähän tavanomaista vähän parempia huoneenlämmössä säilyviä mehuja, sellaisia lisää vain vesi- leivontajuttuja, hedelmäsäilykkeitä, purkkaa, lautasliinoja (niitä ei voi syödä, mutta ajattelin että sekin vähän voisi piristää), neljän viljan hiutaleita, vauvan ruokia ja jasmiiniriisiä, nämä muistan. Ostin aina useamman samaa että voisivat sitten jakaakin eri paikkoihin samaa.
Milloinka ihmiset oppii ymmärtämään, että tonnikalassa on aika kova kilohinta. Pieni purkki tuntuu edulliselta, mutta itse kalaa siinä on tosi vähän. Vaikka mitä saa halvemmalla.
En tekisi rusinoilla tai luumuilla yhtään mitään. Ei ne ole mitään herkkuja.
Mieluummin jotain oikeaa ruokaa, riisiä, kaurahiutaleita, vaikka sitä parjattua tonnikalaa, sitä eikä muutakaan kalaa ei ole varaa ostaa just ikinä. Oliiviöljyä, hyvää balsamicoa, täysjyväpastaa jne.
Kahvi, tee, suklaa, marmeladi, joulupiparit, suolapähkinät/suolakeksit, glögi
Hilloja, ruisnappeja, sipsejä, pähkinöitä, manteleita, irtokarkkeja, konvehtirasioita, kahvia, teetä, mausteita, maustekastikkeita, ketsuppia, sinappia, pesuaineita, nenäliinoja, led-lamppuja, kynttilöitä, perusvoidetta, mikrokuituliinoja, pattereita, tuorekelmua, leivinpaperia
Tonnikala on kallista, joo. Mutta se on monikäyttöistä ja etenkin säilyy pitkään. Ja sen voi syödä suoraan purkista lämmittämättä ja kypsentämättä - moni ei ehkä ole aikaisemmin tätä ajatellut, mutta ruuanlaitto (sen viemä energia) on kallista niille, joilla rahaa on vähän. Yksi purkillinen maksaa alle kaksi euroa, niin ei se kertapanostus kovin suuri sitten kuitenkaan ole.
Kuinka iso budjetti?
Itse pitäisin sellaisesta, jossa olisi hieman herkkuja, mutta enemmän sellaista "niin paljon kuin rahalla saa". Eli vaikka kilo halvinta spagettia, ruokaöljyä, mannasuurimoita, riisiryynejä, kuivaherneitä, tonnikalaa, tomaattimurskaa (ei muttia vaan kaupan halvinta), maustepusseja (mustapippuria, valkopippuria, chiliä, curryseos tai garam masalaa, kanelia), nuudelipusseja, ehkä jopa tavallinen jauhopussikin (meillä päin ei ole eu-ruokia jaettu pitkään aikaan, loppui jo ennen tätä uudistuksen odottelua), jotain säilykevihanneksia (papuja, maissia jne), glögiä, annas-piparkakkuja, pandan konvehtirasia jne. Mut mä olen tylsimys, meillä syödään perunaa ja kaalia ja porkkanaa joka viikko, kun ne on halpoja mutta etenkin hyviä.
Maitojauhetta, jauhoja, hilloa, riisiä, säilykkeitä (tonnikala,ananas) puurohiutaleita
Siis jos oikeasti köyhälle, niin ne näkkäritkin hyviä.