Tiesitkö että narsisti uskoo aidosti että kaikki vika on sinussa, hänen sanomiset ja tekemiset on oikeutettuja ja hän on loppujen lopuksi sinun uhri?
He uskovat omaan tarinaansa eli he ovat harhaisia.
Onko kokemuksia?
Kommentit (191)
Narsismi pitäisi luokitella psykoosisairaudeksi. Narsistit elävät fantasiamaailmassa, jota ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuossa yksi päivä diagnosoidun narsistin videota ja hän oli sellainen pahaa tahtova narsisti ( malignant narcisisist) diagnoosiltaan. Hän selitti hyvin ajatusmaailmaansa, että hänellä on sille uhrilleen päässään jo valmis käsikirjoitus millainen sen ihmisen pitää olla ja miten asioiden pitää mennä. Ja jos se ihminen ei osoittaudukaan sellaiseksi millaiseksi hän on sen päässään käsikirjoittanut niin hän kokee tulleensa huijatuksi ja petetyksi ja silloin hän kostaa armotta tuhoamalla tämän ihmisen. Aika simppeliä loppujenlopuksi. Ja ulkoapäinhän näitä ei erota. Tämäkin henkilö oli niin herkän ja ystävällisen oloinen nainen, suorastaan aran ja pelokkaan oloinen, joten voisi uskoa että sellaista ihmiset ei ikinä osaa epäillä.
Tää kuulostaa anopiltani.
Käsikirjoittanut päässään kaikille lapsilleen, näiden puolisoille ja lapsenlapsilleen tietyt roolit ja tavat käyttäytyä, ja jos joku näistä hänen määräämistä rooleista lipeää, silloin alkaa narsistinen kosto.
Jouduin syypääksi,että Lapinmatka meni pilalle. Ystävä kertoi,että oli itkenyt koko menomatkan,kun olin haukkunut hänen äitiään. Kysyin,että mistä olin äitiään haukkunut. Hän vastasi,ettei muista. Sanoin,että kyllä sellainen sanominen pitäisi muistaa,joka noin vahvan tunnereaktion saa aikaan. En ole arvostellut koskaan hänen äitiään ja koko juttu oli mielikuvituksen tuotetta. Aika pelottavaa,että sinut laitetaan tietämättäsi johonkin rooliin ja ihminen itse pitää tätä totena.
En tiedä exäni diagnooseista, mutta kyllä hyvin moni piirre osui narsismiin. Mutta hänessä oli myös pelottava puoli, mikä antoi viitteitä psykopatiastakin. Kun olen lukenut esim. Lauerman luettelemat määritykset molemmista, niin tosi paljon exääni sopivaa kuvausta niissä on.
Aivan suunnaton itserakkaus ja itsekeskeisyys. Se meni kaiken edelle ja vuosien mittaan vain kasvoi. Ihan nuorena oli vielä sellaista avoimmuutta ja ymmärrystä hänelläkin, edes hiukan. Mutta avioliiton aikana alkoi tulla esiin julmia piirteitä.
Alkoholi teki hänestä paholaisen, mutta kyllä selvin päinkin tapahtui kaikenlaista. Huomasin, että hän itse asiassa halusi kaikille ihmisille pahaa. Jos vain suinkin pystyi vaikuttamaan jotenkin siihen, että jollekin kävi huonosti, tuli jokin vahinko tai muuta, niin hän kyllä edesauttoi sitä. Vaikka salaa. Se oli minusta järkyttävää, kun sen huomasin. Hän nautti toisille osuvista ikävyyksistä. Joku ihme pimeä puoli, eikä välttämättä edes puolikaskaan, vaan enin osa.
Hän saattoi esim. pysähtyä kesken suojatien ylittämisen, ihan vaan siksi, että siihen eteen pysähtynyt autoilija saisi odottaa. Hän vain seisoskeli siinä ja katsoi sitä kuljettajaa kulmat koholla ja luomet puolitangossa. Sitten hän vaan hitaasti lähti eteenpäin ja sanoi, että "Olisi ajanut päälle! Ei uskaltanut, haha!"
Ja tämä vaan niistä vähäisimmistä harmeista, mitä aiheutti.
Ei saamari, tuommoista ihmistä kestä kukaan. Oli kuulemma ollut koulukiusaajakin aikanaan, kuulin myöhemmin. En epäile yhtään.
Olen kohdannut melko puhdasverisen narsistinkin, mutta tämmöisiä näin pimeitä puolia hänessä ei ollut. Oli vaan toisten ihmisten hyväksikäyttäjä mitä suurimmassa määrin. Eikä koskaan ottanut vastuuta mistään, oli vain aina se väärinymmärrretty ja pahassa välikädessä oleva, jota piti armahtaa ja ymmärtää, jos joku yritti saada hänta vastaamaan mistään itsekin. Muitten tehtävä oli aina antaa hänelle kaikki anteeksi ja hän vain pesi itsensä puhtaaksi ja taas kaikki hyvin! Ja jos joku muistutti häntä vielä myöhemmin, niin sehän oli silloin! Miksi niitä vanhoja asioita pitää kaivella! Ovela narsku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä koskaan elämässäni törmännyt narsistiin, tai siis ainakaan tiennyt törmääväni. Heitä on vain aika marginaalinen osa väestöstä, puolesta prosentista pariin prosenttiin.
Me kaikki olemme narsismin janalla. Eli toisissa meissä on enemmän narsistisia piirteitä kuin toisissa. Se diagnoosi on vain lätkaisty johonkin. Jos se olisi alempana janalla, voisi narskuja olla 10 prossaa, tai enemmänkin joidenkin mukaan.
Tällä hetkellä ajatellaa, että heitä on 5 prossaa. Minä olen amk-ope, ja minun läpi kulkee 400-500 opiskelijaa vuodessa. Kyllä siellä tapaa heitä paljonkin.
Mistä huomaat tämän? Kiinnostaa, koska itse opiskelen juuri tuolle alalle.
No, enhän tietenkään tarkkaa syytä tietyille tapahtumi
Juuri näin. Lisäksi joudut melko nopeasti mustamaalauskampanjan kohteeksi, jos asetat omat rajasi. Koska nämä eivät niitä rajoja missään nimessä hyväksy. Ja siinä maalituksen kohteena on niin raskasta olla, että menee ilman tukea työkyky kokonaan.
T. Toinen amk-ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti kokee olevansa uhri, eikö ole sitten niin, että monet tällä palstalla narsistin uhrina esiintyvät ovat itse narsisteja?
Ei. Ei se mene niin.
Kun lukee näitä kertomuksia, joita narsistin uhriksi itsensä kuvaavat kirjoittavat, ei voi olla kiinnittämättä huomiota siihen, että eivät näe omassa toiminnassaan mitään kielteistä. Eivät siis ota minkäänlaista vastuuta omasta toiminnastaan, vaan vikaa on vain siinä toisessa.
Ja kaikki tietävät, ettei kukaan meistä ole täydellinen eikä kukaan riitele yksin. Itsessäni tämä herättää kysymyksen siitä, kukahan näissä kertomuksissa on se narsisti.
Lisäksi on kummallista, että jotkut törmäävät jatkuvasti narsisteihin ja toiset eivät kohtaa sellaisia koskaan. Ikäänkuin narsisti näkisi muita narsisteja ympärillään jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti kokee olevansa uhri, eikö ole sitten niin, että monet tällä palstalla narsistin uhrina esiintyvät ovat itse narsisteja?
Ei. Ei se mene niin.
Kun lukee näitä kertomuksia, joita narsistin uhriksi itsensä kuvaavat kirjoittavat, ei voi olla kiinnittämättä huomiota siihen, että eivät näe omassa toiminnassaan mitään kielteistä. Eivät siis ota minkäänlaista vastuuta omasta toiminnastaan, vaan vikaa on vain siinä toisessa.
Ja kaikki tietävät, ettei kukaan meistä ole täydellinen eikä kukaan riitele yksin. Itsessäni tämä herättää kysymyksen siitä, kukahan näissä kertomuksissa on se narsisti.
Lisäksi on kummallista, että jotkut törmäävät jatkuvasti narsisteihin ja toiset eivät kohtaa sellaisia koskaan. Ikäänkuin narsisti näkisi muita narsisteja ympärillään
Edelleen kommentoin, että voi hyvin olla, muttei päde kaikkiin tapauksiin. Itse jouduin maalituksen kohteeksi tekemättä henkilölle yhtään mitään. Tästä syystä tulikin täysin puun takaa. Riitti vaan että olin olemassa, ei kestänyt sitä.
Tiesin. Näkeehän tuon esim Tytti Yli-Viikarista. Hän on aidosti kyvytön näkemään toiminnassaan mitään väärää ja siksi ulkopuolisen silmin röyhkeästi hakee yhä milloin mihinkin virkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ei se mene niin.
Lisäksi on kummallista, että jotkut törmäävät jatkuvasti narsisteihin ja toiset eivät kohtaa sellaisia koskaan. Ikäänkuin narsisti näkisi muita narsisteja ympärillään
Pakko vielä lisätä, että narsistithan pyrkivät aina haastamaan epäsopua/mustamaalaaan toisen ihmisen. Täytyy olla psyykkisesti todella vahva, jos ymmärtää ettei tällaisen ihmisen kanssa kannata alkaa lähteä puolestelemaan itseään. Parempi on vaan ignoorata ja pysyä mahdollisimman kaukana. Totuus tulee kuitenkin aina lopulta ilmi ja mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
Narsistin lapsi päästää helposti narsisteja lähelleen. Ei se tee häntä itseään narsistia vaan kertoo kyvyttömyydestä asettaa terveitä rajoja.
Kyllä se on juurikin noin. Tunnen ja toisen tiedän kaksi narsistiksi epäiltyä henkilöä, vanhemman ja nuoremman, jotka eivät siis tunne toisiaan, mutta ovat täysin samankaltaisia. Kaikki paha olo on aina muiden syytä, se on lähtökohta, itsessä ei ole mitään vikaa tai se myönnetään vain silloin, kun joku oma etu/hyöty ollaan menettämässä, esim on/off-parisuhteessa puoliso on jättämässä taas kymmenennen kerran. Narsisti kun vaan ei pärjää yksin heikon ja hauraan minäkuvan vuoksi. Joku huijattava tulee olla saatavilla. Toisekseen nuo molemmat haukkuvat jatkuvasti muita, enimmäkseen ulkonäköä ja jostain kumman syystä narskuilla on aina mielessä miten lihava tai laiha joku on, se katsotaan heti. Joku outo fiksaatio siihen liittyy, sitä on ihmetelty. Narsistisia piirteitä omaavilla on kovat harhat itsestään ja omasta suuruudeltaan ja todellisuuden kohtaaminen on vaikeaa sekä tuottaa usein suunnatonta häpeää. Sen vuoksi hyvin monella on päihdeongelma, addiktiot ja mt-pulmat vielä sekoittamassa kuvioita. Nämä kaksi tyyppiä molemmat ovat myös jatkuvasti sotkemassa ihmissuhde kuvioita ja välit sukulaisiin on myös on-off- tyyppiä. Pikkuhiljaa ihmiset ovat kaikonneet noiden molempien ympäriltä, sen verran raskaita ovat. Mutta siis todella samanlaisia ovat, vaikka aivan tuntemattomia toisilleen, tästä on tuttujen kanssa puhuttu myös.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin lapsi päästää helposti narsisteja lähelleen. Ei se tee häntä itseään narsistia vaan kertoo kyvyttömyydestä asettaa terveitä rajoja.
Itse jossain määrin kyseisessä ympäristössä kasvaneena en kestä ihmisiä, jotka pyrkivät kontrolloimaan muita. Joillekin ihmisille voi olla järkytys, jos eivät saakaan haluamaansa, jos siihen on yleensä totuttu. Sitten on helppo uhriutua ja alkaa syyttelemään muita. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään omassa elämässäni usein toistuva kuvio, vaan tuli nyt vasta ensimmäistä kertaa vastaa.
Paha on silloin kun työpaikalla narsistiset ihmiset saavat vallan, pääsevät johtaviin asemiin ja vaikuttamaan työyhteisön asioihin.
Narsismiin liittyy kovin usein myös juoruileva luonne ja paskan puhuminen muista. Jos tämmöistä yrittää saada kiinni teoistaan niin sitten kyllä väitetään ettei ole tehnyt mitään väärää, eikä myönnetä.
Suomessa jostain syystä sinisilmäisesti kuvitellaan että väärin tehnyt myöntää tehneensä väärin.
On kokemuksia, tai kokemus oikeastaan. Työskenneltyäni 12-vuotta aikuispsykiatrian saralla, tapasin yhden narsistin, jolla oli asetettu diagnoosi. Kyse on todella harvinaisesta tilasta, eivätkä kusipäiset exät täytä diagnostisia kriteereitä. Jos nyt jotain nyrkkisääntöjä haetaan, niin se voisi olla seuraavanlainen. Tapaamasi narsisti eivät ole olleet narsisteja. Monenlaista kusipäätä kyllä löytyy muutenkin.
Narsisti ei usko olevansa kenenkään uhri, vaan harmittelee kiinni jäätyään korkeintaan ettei ollut parempi narsisti.
Puhut jostain marttyyrista nyt?
Kunhan narsisti tietää, että kukaan muu ei ajattele niin, hän häpeää ja kaikki ovat tyytyväisiä ja maailma pelastuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jossain määrin kyseisessä ympäristössä kasvaneena en kestä ihmisiä, jotka pyrkivät kontrolloimaan muita. Joillekin ihmisille voi olla järkytys, jos eivät saakaan haluamaansa, jos siihen on yleensä totuttu. Sitten on helppo uhriutua ja alkaa syyttelemään muita. Kyseessä ei ole kuitenkaan mikään omassa elämässäni usein toistuva kuvio, vaan tuli nyt vasta ensimmäistä kertaa vastaa.
Myös narsistin uhri joutuu kontrolloimaan. Koska hän pelkää! Älkääpä viitsikö yleistää. Narsisti enemmän määräilee, piittaamatta muista. Joitakin asioita on pakko kontrolloida.
Narsistin sanavarastoa:
- Kyllä se puhelin toimii molempiin suuntiin
- Sellastahan se, nyt kävi näin....
- Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan
- Ja vielä mietit miksi sinun kanssa on vaikea puhua
- Sinä kuvittelet...olet harhainen....
Kaikki tarkoitus on manipuloida sinua. Ja jos se ei toimi alkaa vasta se oikea halveksunta.
Eipä aloittajakaan ole syytön kun pilkkakirvestä heittelee. Uskonnon tunnit menneet unessa?
Antoi puheenvuoron ja sujuvasti perään epäsuoran tappöuhkauksen kun ei tykätty sanoista. Jännä miten tää sinunkaltaisillasi menee.