Tiesitkö että narsisti uskoo aidosti että kaikki vika on sinussa, hänen sanomiset ja tekemiset on oikeutettuja ja hän on loppujen lopuksi sinun uhri?
He uskovat omaan tarinaansa eli he ovat harhaisia.
Onko kokemuksia?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä, yksilöistä on tuollaisia, mutta niin myös jotkut ihmisryhmät. Uskovat täysin olevansa itse 100% oikeuden ja hyvyyden puolella ja jos joku poikkeaa heidän määrittämästään mielipiteestä, niin ne muut ovat automaattisesti väärässä ja jopa pahoja.
Veikkaan, että sanoit tämän jostain ryhmästä käsin ja ajattelit toista ryhmää. Mutta katsopas omaa ryhmääsi, teette ihan samaa.
Olen eri mutta onhan se noinkin. Ehkä ero on se että narsistilla ei edes käväise mielessä toinen puoli ja pysähdy epäröimään omaa ajatusmaailmaa
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten tunnistaa oikeasti uhrit narsisteista? Kun kai nyt niitäkin on, jotka on oikeasti paskanpuhumisen, mustamaalaamisen, kiusaamisen yms. uhreja. Esim. niitä narsistin uhreja.
Siitä, että heidän kanssaan voi olla eri mieltä. He antavat sinun ajatella, mitä haluat, eivätkä hyökkää, syyllistä tai yritä häpäistä sinua sinun mielipiteistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä, yksilöistä on tuollaisia, mutta niin myös jotkut ihmisryhmät. Uskovat täysin olevansa itse 100% oikeuden ja hyvyyden puolella ja jos joku poikkeaa heidän määrittämästään mielipiteestä, niin ne muut ovat automaattisesti väärässä ja jopa pahoja.
Veikkaan, että sanoit tämän jostain ryhmästä käsin ja ajattelit toista ryhmää. Mutta katsopas omaa ryhmääsi, teette ihan samaa.
Mulla tulee ylimmästä viestistä heti mieleen nämä, jotka tuo somessa koko ajan esiin miten ovat niin suvaitsevaisia kaikkia kohtaan. Suvaitaan maahan muuttajat, suvaitaan kaikenlaiset erilaiset seksuaalivähemmistöt jne. Sitten oikeassa elämässä ei suvaita vaikka liian vanhaa työkaveria, masentunutta tuttua, uskovaista naapuria jne.
eri
No, enhän tietenkään tarkkaa syytä tietyille tapahtumille tiedä, mutta oletettavasti joku niistä johtuu narsismista.
Tietyt opiskelijat aina vänkäävät arvosanoista. Ovat itse omasta mielestään tehneet hyvän työn ja ansaitsevat parempaa, ohjeissa ei sanottu, että pitää tehdä x ja y. Tietenkään kaikki palautteen hakijat eivät ole narskuja, mutta ero näkyy sitten siinä, miten palaute otetaan vastaan. Sellainen oppijan nöyryys puuttuu.
Tietyt myös kuluttavat opettajan aikaa kohtuuttomasti. Syitä voi toki olla muutakin kuten tuen tarve, mutta sellainen tilan vieminen voi olla yksi piirre. Joko haluaa erityiskohtelua ja eri vapauksia.
Luokassa on myös usein kuppikuntia, ja se on normaalia. Mutta sellaisessa lössissä näkyy olevan yksi johtohahmo. Liekö muut hovia, en tiedä.
Ja luulen etenkin, että liki kaikissa ryhmätöiden ongelmissa on kyse narsismista. Joka luokassa on yksi ryhmä, jossa on ongelmia, joihin ei löydy selitystä. Joku tai jokin ilmiö sekoittaa pakkaa. Joku, joka ei pelaa samoilla säännöillä kuin muut.
Joskus luokassa on kyseenalaistaja. Siis suoraan haastaa opettajaa. Kysyminen on normaalia, mutta julkinen haastaminen ja opettajan auktoriteetin kyseenalaistaminen ei.
Sama
Katse peiliin se oikea narsisti löytyy sielä. ;)
-eri-
Vierailija kirjoitti:
No, enhän tietenkään tarkkaa syytä tietyille tapahtumille tiedä, mutta oletettavasti joku niistä johtuu narsismista.
Tietyt opiskelijat aina vänkäävät arvosanoista. Ovat itse omasta mielestään tehneet hyvän työn ja ansaitsevat parempaa, ohjeissa ei sanottu, että pitää tehdä x ja y. Tietenkään kaikki palautteen hakijat eivät ole narskuja, mutta ero näkyy sitten siinä, miten palaute otetaan vastaan. Sellainen oppijan nöyryys puuttuu.
Tietyt myös kuluttavat opettajan aikaa kohtuuttomasti. Syitä voi toki olla muutakin kuten tuen tarve, mutta sellainen tilan vieminen voi olla yksi piirre. Joko haluaa erityiskohtelua ja eri vapauksia.
Luokassa on myös usein kuppikuntia, ja se on normaalia. Mutta sellaisessa lössissä näkyy olevan yksi johtohahmo. Liekö muut hovia, en tiedä.
Ja luulen etenkin, että liki kaikissa ryhmätöiden ongelmissa on kyse narsismista. Joka luokassa on yksi ryhmä, jossa on ongelmia, joihin ei lö
samaa mieltä. Asenteesta sen näkee. Narsku tai narsistisesti kyttäytyvä kyllä kysyy palautetta yhtä nöyrästi ja kohteliaasti, mutta ottaa kriittisen palautteen vastaan hyökkäävästi. Syy ei ole koskaan hänessa itsessään. Heidän mielestään opettajan kirjoittama ohje on ollut huono tai opettaja ei ole kertonut jotain asiaa, tms - kun taas normaali ihminen toteaa vain, että voi harmi, kun en tuota tajunnut.
ylläoleva amk-ope
Siitä, että heidän kanssaan voi olla eri mieltä. He antavat sinun ajatella, mitä haluat, eivätkä hyökkää, syyllistä tai yritä häpäistä sinua sinun mielipiteistäsi.
Otetaan esimerkki.
Jos ihminen puolustaa heikompiosaista ihmistä ja sinä puolustat parempiosaista ihmistä.
Onko sinusta narsistista, jos toinen ihminen yrittää tuoda sinulle näkökulmia asioihin, että sinä näkisit, että heikompiosainen on se jota pitää puolustaa?
Vrt. maassa makaava uhri, hänen pahoinpitelijänsä.
Vrt. sairaseläkkeellä oleva pienituloinen, suurituloinen toimitusjohtaja.
Olenko siis narsisti kun en hyväksy tuollaista heikompiosaisten ihmisten polkemista ja taatusti sen myös näytän.
Narsismin tunnistamista vaikeuttaa myös se, että kuka tahansa ihminen voi käyttäytyä joskus narsistisesti. Ei tarvi olla edes narsistisia piirteitä. Esim. tuota yllä olevaa opiskelijan samaa kritiikkiä esimerkkinä käyttäen kuka tahansa vois joskus suhtautua palautteeseen hyökkäävästi ja kritisoida opettajan ohjeita. Jos työ on ollut esim. todella tärkeä, on käyttänyt siihen todella paljon aikaa, on muuten stressiä tai niissä opettajan ohjeissa on oikeasti parantamisen varaa. Oikean narsistin erottaa vasta siitä, että toimii ihan aina samalla tavalla. Pienissäkin hommissa. Tosin mielestäni tuo esimerkki voisi sopia myös johonkin vaativaan persoonallisuuteen, kympin tyttöön yms. Mutta tuo että jokainen voi joskus käyttäytyä narsistisesti pätee siis myös muihinkin asioihin. Stressaantuneena, kiukkuisena yms. ihminen voi käyttäytyä eri tavalla kuin yleensä.
samaa mieltä. Asenteesta sen näkee. Narsku tai narsistisesti kyttäytyvä kyllä kysyy palautetta yhtä nöyrästi ja kohteliaasti, mutta ottaa kriittisen palautteen vastaan hyökkäävästi. Syy ei ole koskaan hänessa itsessään. Heidän mielestään opettajan kirjoittama ohje on ollut huono tai opettaja ei ole kertonut jotain asiaa, tms - kun taas normaali ihminen toteaa vain, että voi harmi, kun en tuota tajunnut.
ylläoleva amk-ope
Edelleen, katse sinne peiliin!
Oppilaan kuuluisi nöyristellä sinulle, sinun ohjeesi ovat täydellisiä ja olet kaikessa aina oikeassa. "Kyllähän normaali ihminen sen tajuaa"
Oliskohan asia kenties sittenkin niin, että sinun virheistäsi kertova oppilas on narsisti sinun silmissäsi? ;)
Vierailija kirjoitti:
Eli tyypillinen persu.
Miksi haluat tuhota Suomen alkuperäisväestön?
He käyvät töissä ja heidän maksamilla veroilla mahdollistetaan sinunkin loisimisesi. Mietipä tulevaisuuden yhteiskuntaa, kun on vain loisijoita.
Vierailija kirjoitti:
Mediahakuiset asiantuntija narsisti ovat oma ryhmänsä. Bestwisserit. Tikusta asiaa ja Iltalehteen tai iltasanomiin. Manipuloivat Kansaa. Varokaa niitä.
Huomiohakuinen narsisti on helpompi tunnistaa. Ne muut on pahempia.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä koskaan elämässäni törmännyt narsistiin, tai siis ainakaan tiennyt törmääväni. Heitä on vain aika marginaalinen osa väestöstä, puolesta prosentista pariin prosenttiin.
Todennäköisesti olet, narsistia löytyy lukuisista koulusta ja oppilaitoksesta mm. rehtorin pallilta. Lääkäri ja sairaanhoitaja on ammattit joissa narsistit oikein lisääntyy. Lääkäri etenkin usein nauttii suomessa kyseenalaistamatonta arvostusta se on narsistille kunnon paratiisi ammattina. Taiteessa ja politiikassa useita narsisteja mitä enemmän julkisuutta ja ihailua siellä narsisteja. Poliiseissa on paljon narsistisia, poliisilla on valtaa mitä tavan pulliaisella ei ole ja narsistit tykkää saada valtaa ja oikeuksia mitä ei ole muilla. Asianajajat, heissäkin on narsisteja
Vierailija kirjoitti:
ylläoleva amk-ope
Edelleen, katse sinne peiliin!
Oppilaan kuuluisi nöyristellä sinulle, sinun ohjeesi ovat täydellisiä ja olet kaikessa aina oikeassa. "Kyllähän normaali ihminen sen tajuaa"
Oliskohan asia kenties sittenkin niin, että sinun virheistäsi kertova oppilas on narsisti sinun silmissäsi? ;)
en olekaan aina oikeassa ja siksi tarkistan aina arvioinnin. Silloin myönnän tämän. Mutta jos olen jotain kurssia vetänyt sata kertaa, niin en yleensä enää tee virheitä.
Käyttäydyin itse parikymppisenä parissa ekassa suhteessani hyvin narsistisesti. Tunnistan tuolloisen itseni narsistien uhrien kertomuksista. Ja kyllä, tunnistan myös aloitusviestin ajatuksen.
Tuolloin olin aivan keskenkasvuinen. Maailmankuvani, käsitykseni ihmisistä ja itsestäni oli aivan vääristynyt. Koin aidosti olevani kaiken keskipiste ja muiden olevan olemassa minua varten. Koin kaikkien ihmisten huomion keskittyvän minuun hyvässä ja pahassa.
Muistan kun joskus äkkiä ymmärsin, että ihmiset ovat olemassa myös silloin kun he eivät ole kanssani. Se oli todella ahdistavaa, koska arvelin heidän kuitenkin silloinkin ajattelevan itseäni, vaikkapa siis juonivan minua vastaan. Olin maailman napa ja se teki vainoharhaiseksi. Kaikki liittyi minuun.
Tuleepa ahdistava olo palata noihin vanhoihin ajatuksiin! Onneksi ne ovat mennyttä aikaa ja hahmotan ihmiset ja maailman nykyään täysin erilailla.
Tiesin. Tajusin joskus kolmekymppisenä, että äitini on narsisti, siihen asti olin uskonut vilpittömästi olevani juuri niin paska ihminen kuin mitä olin koko ikäni saanut kuulla olevani. Muistaakseni jossain palstan ketjussa suositeltiin kirjaa
"ENKÖ KOSKAAN OLE TARPEEKSI HYVÄ? kuinka aikuinen tytär voi toipua narsistisesta äidistä" ja sen luettuani koin valaistumisen.
Olen puheväleissä äitini kanssa, mutta enää ei ole raastavia riitoja, koska ymmärrän ettei hän mahda mitään persoonallisuushäiriölleen. En kerro mitään omasta elämästäni, pidän niin vähän yhteyttä kuin mahdollista, en päästä häntä kotiini, olen vihdoin onnistunut asettamaan rajat ja tulemme nykyään hyvin toimeen. Olen vihdoin hyväksynyt, ettei meillä tule koskaan olemaan lämpimiä välejä, mutta se on OK, minulla on muita, vastavuoroisia ja terveitä ihmissuhteita.
Oli mullistavaa tajuta, että ettei minun kannata yrittää epätoivoisesti saada äitini hyväksyntää, sitä en tule koskaan saamaan, mutta se ei ole minun syytäni.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä koskaan elämässäni törmännyt narsistiin, tai siis ainakaan tiennyt törmääväni. Heitä on vain aika marginaalinen osa väestöstä, puolesta prosentista pariin prosenttiin.
Jos lähipiirissäsi ei ole narsistia, varmasti koet ettet ole sellaiseen törmännyt, narsistit ovat hyvin hurmaavia ulkopuolisille.
Vierailija kirjoitti:
Ja luulen etenkin, että liki kaikissa ryhmätöiden ongelmissa on kyse narsismista. Joka luokassa on yksi ryhmä, jossa on ongelmia, joihin ei lö
Narsisti on olevinaan hyvää pataa opettajien, esimiesten, tärkeiden henkilöiden kanssa jotta voi hyötyä heistä. Ainoastaan kyseenalaistaa jos huomaa ettei pysty manipuloimaan opettajaa tai esimiestä tai muita tärkeitä.
Opettajan tai esimiehen vierellä ja perässä juokseva "hyvä tyyppi" voi olla narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luulen etenkin, että liki kaikissa ryhmätöiden ongelmissa on kyse narsismista. Joka luoka
Tämä. Persettä nuollaan kieli ruskeana jos siitä on kenties hyötyä. Ihmisen arvo - ihan ihmisarvo - muotoutuu näille sekasikiöille statuksen/varallisuuden/vallan kautta.
Narkuille ei vastaan sanota eikä saa puolustautua, jos niin teet, tulee kolmas maailman s o t a!
Voi hyvät hyssykät tätä keskustelua. Onko vielä olemassa jotain luonteenpiirrettä jota ei tulkita narsistiseksi. Kun näitä lukee, niin saa kirjoittajista vaikutelman että kaikki jotka eivät toimi kuten minä haluan ovat narsisteja. Kaikki jotka ajattelevat omaa etua tai pitävät vain ihan tervejärkisen ihmisen tavoin rajoistaan kiinni, olisivat narsistisia. Jos joku sanoo toiselle liian kipakasti ja/tai loukkaantuu jostain on narsisti.
Itseasiassa aika harva ihminen kärsii narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Heidän luonteenpiirteet ovat 75% samankaltaisia ja toistavat laajalla tarkastelulla toisiaan.
Jos tuntee ihmistä vähän niin kyllä sen vaan tunnistaa. Vaatii ehkä että on ollut jotenkin tekemisissä, ei täällä netissä välttämättä voikaan tietää (mutta viitteitä voi löytyä)