Tiesitkö että narsisti uskoo aidosti että kaikki vika on sinussa, hänen sanomiset ja tekemiset on oikeutettuja ja hän on loppujen lopuksi sinun uhri?
He uskovat omaan tarinaansa eli he ovat harhaisia.
Onko kokemuksia?
Kommentit (191)
Otsikon mukaisuus tulee usein esille parisuhteessa.
A tekee mitä lystää, ei välitä B:n tunteista ja mielipiteistä. A ei ota huomioon B:tä, eikä anna hänelle sitä mitä hän tarvitsee ja kaipaa (esim läheisyyttä). B tuskastuu ja loukkaantuu tästä kaikesta pikkuhiljaa. Asiaa käsitellään moneen otteeseen ja A alkaa ahdistua, hän ei ymmärrä toisen tunteita ja eteenkään jos ne poikkeavat omista. Syntyy konflikteja joista A syyttää B:tä. A uhriutuu ja alkaa etsiä syypäätä vain B:stä. A jättää B:n ja syyttää vieläpä erosta B:tä.
Persut ovat ottaneet kaikki narsistin temput pelikirjaansa.
Ihan sattumalta jouduin tällaisen henkilön uhriksi. En kyllä osannut odottaa, koska en ollut käytännössä lähes ollenkaan tekemisissä hänen kanssaan. Ei vaan kestänyt olemassaoloani, jonka jälkeen uhriutui.
Katsoin tuossa yksi päivä diagnosoidun narsistin videota ja hän oli sellainen pahaa tahtova narsisti ( malignant narcisisist) diagnoosiltaan. Hän selitti hyvin ajatusmaailmaansa, että hänellä on sille uhrilleen päässään jo valmis käsikirjoitus millainen sen ihmisen pitää olla ja miten asioiden pitää mennä. Ja jos se ihminen ei osoittaudukaan sellaiseksi millaiseksi hän on sen päässään käsikirjoittanut niin hän kokee tulleensa huijatuksi ja petetyksi ja silloin hän kostaa armotta tuhoamalla tämän ihmisen. Aika simppeliä loppujenlopuksi. Ja ulkoapäinhän näitä ei erota. Tämäkin henkilö oli niin herkän ja ystävällisen oloinen nainen, suorastaan aran ja pelokkaan oloinen, joten voisi uskoa että sellaista ihmiset ei ikinä osaa epäillä.
Narsistiksi haukkuminen on trendijuttu. Puoliso petti, eli kaksoiselämää, huijas multa rahaa ja sai mut jopa ottamaan velkaa puolestaan. Sitten mä olin kuitenkin se tarinan narsisti, joka yritin henkisesti romahduttaa ja tulehduttaa toisen. Mä olin se joka ylikäytti varojamme, varasti ja otti huolettomasti velkoja. Mä olin kuulemma parantumaton narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Narsistiksi haukkuminen on trendijuttu. Puoliso petti, eli kaksoiselämää, huijas multa rahaa ja sai mut jopa ottamaan velkaa puolestaan. Sitten mä olin kuitenkin se tarinan narsisti, joka yritin henkisesti romahduttaa ja tulehduttaa toisen. Mä olin se joka ylikäytti varojamme, varasti ja otti huolettomasti velkoja. Mä olin kuulemma parantumaton narsisti.
Narsisti syyttää aina uhriaan siitä mitä itse tekee. Syytökset on aina tunnustus.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin tuossa yksi päivä diagnosoidun narsistin videota ja hän oli sellainen pahaa tahtova narsisti ( malignant narcisisist) diagnoosiltaan. Hän selitti hyvin ajatusmaailmaansa, että hänellä on sille uhrilleen päässään jo valmis käsikirjoitus millainen sen ihmisen pitää olla ja miten asioiden pitää mennä. Ja jos se ihminen ei osoittaudukaan sellaiseksi millaiseksi hän on sen päässään käsikirjoittanut niin hän kokee tulleensa huijatuksi ja petetyksi ja silloin hän kostaa armotta tuhoamalla tämän ihmisen. Aika simppeliä loppujenlopuksi. Ja ulkoapäinhän näitä ei erota. Tämäkin henkilö oli niin herkän ja ystävällisen oloinen nainen, suorastaan aran ja pelokkaan oloinen, joten voisi uskoa että sellaista ihmiset ei ikinä osaa epäillä.
Samanlaisen henkilön kohdannut. Itse ajattelen, että parempi pysyä niin kaukana kuin mahdollista, eikä olla missään tekemisissä.
Mediassahan noita piirteisiä samoin kuin psykopaattipiirteisiä vasta riittääkin. Siellä on etuna (eli saa arvostetun toimittajan maineen) jos ei ole turhia tunteita tai empatiaa vaan pelkkää tarkoitushakuista jutunkirjoittamista siitä piittaamatta pitääkö edes faktat paikkansa. Nykymediassahan faktoilla ei ole enää väliä kun tarina on pääasia ja se tarina voi perustua ihan mihin tahansa kuten nähdään.
Sama on levinnyt poliittisiin puolueisiin jotka tykkää tilanteesta jossa ei ole väliä mitä tehdään kunhan asia saadaan vieritettyä millä tahansa kikalla vastapuolen viaksi. Ihan kuten vasurit tekee politiikkaa tälläkin hetkellä. Ja nettiin näiden ideologiaan kasvatettujen vähintään puolinarsistien laumat spämmimään omaa agendaa ja hyökkäämään vastapuolen kimppuun.
Tuossa vielä kun saadaan sekä media että ideologia samalle puolelle kuten vasurien + vihreiden kohdalla on niin ollaankin nykysuomessa. SIksipä vasemmistomme niin kärkkäästi onkin blokkiutumassa yhteen kun jokainen noista tajuaa ettei kykene tuota vastaan taistelemaan yksinään joten parempi vaan hyödyntää tuokin systeemi täysillä omaksi hyväksi vaikkei noiden idelogiassa olekaan järjen hiventä.
Internet ei ollut tiedon valtakunta vaan antoi vallan luonnehäiriöisille.
Vierailija kirjoitti:
Mediassahan noita piirteisiä samoin kuin psykopaattipiirteisiä vasta riittääkin. Siellä on etuna (eli saa arvostetun toimittajan maineen) jos ei ole turhia tunteita tai empatiaa vaan pelkkää tarkoitushakuista jutunkirjoittamista siitä piittaamatta pitääkö edes faktat paikkansa. Nykymediassahan faktoilla ei ole enää väliä kun tarina on pääasia ja se tarina voi perustua ihan mihin tahansa kuten nähdään.
Sama on levinnyt poliittisiin puolueisiin jotka tykkää tilanteesta jossa ei ole väliä mitä tehdään kunhan asia saadaan vieritettyä millä tahansa kikalla vastapuolen viaksi. Ihan kuten vasurit tekee politiikkaa tälläkin hetkellä. Ja nettiin näiden ideologiaan kasvatettujen vähintään puolinarsistien laumat spämmimään omaa agendaa ja hyökkäämään vastapuolen kimppuun.
Tuossa vielä kun saadaan sekä media että ideologia samalle puolelle kuten vasurien + vihreiden kohdalla on niin ollaankin nykysuomessa. SIksipä vasemmistomme
Niin esimerkiksi sinulle se antoi puheenvuoron. Näin 3 erityislapsen äitinä olen todella huolissani maailmasta mitä oikeisto rakentaa, koska siellä heille ei ole tilaa muuta kuin 3 metriä mullan alla.
Jos narsisti kokee olevansa uhri, eikö ole sitten niin, että monet tällä palstalla narsistin uhrina esiintyvät ovat itse narsisteja?
on alkanu pikkuhiljaa valjeta tämä minulle. esim exän seuraavan vaimon itsari on minun syytä vaikka en ollut sen henkilön kanssa missään tekemisissä koskaan.
Ja veljeni - ihan kaikki on muitten vika ( paitsi hänen nykyisen vaimonsa) - vaikka hänellä menee ns hyvin on pakko raivota, ilkeillä ja vihata kaikki muita, jotka siis pilaavat hänen elämänsä. En ihan ymmärrä miten hän olisi minun tai kenenkään muun uhri huristellessaan kartanon pihalla A-seiskassaan? Tajusin hiljattain että on sydänettömin tuntemani ihminen. Iljeä myös omille lapsilleen, mutta on sittemmin kieltänyt muitten sukulaisten yhteydet lapsiin totaalisesti.
N-henkilöille ei riitä mikään, vaan lyötyjä pitää löydä aina vaan enemmän.
En tietenkään ole näitten ihmisten kaa tekemisissä enää. Siis veljen lasten kaa olisin halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti kokee olevansa uhri, eikö ole sitten niin, että monet tällä palstalla narsistin uhrina esiintyvät ovat itse narsisteja?
Ei. Ei se mene niin.
Vierailija kirjoitti:
Niin mistäpä sen sitten tietää. Henkilö jonka itse kohtasin koki ilmeisesti hyvin vahvasti olevansa uhri (herkänkin oloinen nainen.) vaikken ollut tehnyt hänelle yhtään mitään ja olimme hyvin minimaalisesti tekemisissä 😡. Ei vain kestänyt sitä, että olen olemassa. (taustalla melko ilmeinen kateus, mutten ala sitä täällä enempää avaamaan).
On ihan sama onko narsisti vai ei. Käytös ratkaisee. Haluatko laittaa ainutkertaisen elämäsi ilkeän ihmisen miellyttämiseen? Vai tehdä elämälläsi jotain muuta. Parempi keskittyä hyviin tyyppeihin, kivoihin asioihin. En ole ollut juurikaan kipeä useaan vuoteen. Sukulaisia tapaan sopivasti, mieli on hyvä ja teen niitä asioita mitkä tuntuu itsestä kivoilta. Tottakai joskus harmittaa, että tein nuorempana asioita koska vanhempani toivoivat minun elävän heidän toivomaansa elämää. Tein asioita koska niin kuului tehdä. En tee asioita siksi, että täytyy näyttää sukulaiselle kuinka pärjään tai olisin menestynyt. Hyvä mieli heijastuu terveyteen. Tehkää asioita joita te itse haluatte, eikä jonkun narsistin tai muun pellen mukaan.
Mulla oli teininä poikaystävä. Hän oli 3 v vanhempi ja tosi kiltti. Suojasi etten polttaisi tai dokaisi, ei pakottanut seksiin ja oli mukava. Kyllä hänellä oli manipuloivia piirteitä, mutta 80-luvulla manipulointia ei pidetty pahana. Hihittelin vaan. Meille tuli taukoa kun hän meni armeijaan ja luki pääsykokeisiin. Oli kovat paineet kotoa ja C:n paperit että saikin lukea. Mä taas olin lukiossa ja harrastin tosissani yhtä lajia.
Sitten kun olin kirjottanut ja aloin lukea samaan paikkaan hän sai raivarin. Se tuli puun takaa vaikka suhe olikin viilennyt emme olleet riidelleet. Se oli kerrasta poikki. Hän syytti minua asoista joita en ollut tehny ( siihen vastas et ehkä et mut kohta kuitenkin teet). Muistan vieläkin riidan ja mun puolusteluni. Näköjään ei olisi nainen 90- luvun alussa saanut opiskella kauppiksessa ja mennä omia menojaan, aikuistua. Olis pitäny aina olla se teinimaskotti.
Vaikka sattui ja paljon, koko juttu loppui siihen pisteeseen. Eli just tää, et hän oli päättänyt miten mun pitää olla ja kun en ollut niin hän sai raivarin. Jälkeenpäin tajusin että myös uhriutui. Ja minä senkun lähdin ulkomaille, stadiin bilettämään! Luulin kyllä että rakkaus kestäisi sellaiset. Koskaan en puhunu hänestä pahaa, enkä pettänyt. Kundin mielessä en muuta tehnytkään. Ajatukset muovasivat hänenkin elämänsä. Jätti portille ja sano et sori pitää mennä lukemaan. Olin vaan 20 niin tottakai seuraavana viikonloppuna olin ihan että missä bileet!? Jos pääsykokeiden alla ei voi kunnolla seurustella ja mun pitäisi vaan olla yksin kotona odottamassa, niin se ei käy.
Hän sai sittemmin ison perinnön ja mä oon nyt köyhä. Opiskelemaan hän ei päässyt, minä kyllä. Toki on mun syytä ettei hän päässy opiskelemaan. Häiritsin häntä jo kirjoitusten aikana. Hän ei vastannut edes FB- kaveripyyntöön. Minkäkaista on kantaa kaunaa yli 30 v?
Vierailija kirjoitti:
Narsistit YRITTÄVÄT kovasti uskoa, että kaikki vika on sussa ja he ovat täydellisiä. Mutta oikeasti, siellä syvällä sisimmässään he tietävät, ettei näin ole. Jos eivät tietäisi, sun haukkuminen ja murtaminen kiinnostaisi heitä paljon vähemmän. Syvällä sisimmässään he ovat todella epävarmoja ja tietävät hyvin, että siihen todellakin on syytäkin.
Syvällä sisimmässään he myös tietävät käyttäytyvänsä väärin ja huonosti - koska tajuavat tehdä sen vain kahden kesken ja osaavat muiden nähden näytellä ihanaa ihmistä.
Mutta he eivät uskalla ajatella sitä, ja siksi kieltävät sen kokonaan. itsereflektio on heille ihan mahdotonta. Ja siksi mikään tai kukaan ei pysty sitä heille opettamaan eikä heitä pelastamaan.
Kaiken kaikkiaan erittäin raskaita ihmisiä. Olisi niin helppoa, jos tällaiset henkilöt voisi erottaa jotenkin välittömästi niin säästyisi kaikelta asiaan liittyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ihminen, joka jaksaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen jauhaa "narskustaan" ja siitä kuinka narsistin uhriksi joutuminen pilasi hänen elämänsä, on itse juuri tällainen narsistinen uhriutuja...
osittain olet oikeassa koska meissä kaikissa sitä N-piirrettä. Itse en ollut aiemmin niin tietoinen näistä asioista ja kun sekaantuu N-juttuihin sitä ei välttämättä näe kuka on mitäkin. Mulle valjenut vasta kun raitistuin ( rappiolla en ollut ihan töissä käyvä normaali käyttäjä) mutta täysraittius on kyllä avannut silmäni. Olen toki narsistien uhri, muttaen mielessäni uhriudu. Elän omaa elämääni enkä ole näitten ihmisten kanssa enää missään tekemisissä. kyllä he voivat puhua että ihan kilahtanu on, joogaa vaan. Voivat itse juomansa äärellä vaivaa mieltään olinko ihan täys doku koska raitistuin, vai valehtelenko vaan ja jatkan kaappijuopppona? Tai miltä mahtaa tuntua kun ei oo rahaa eikä miestä. siinä heille mietittävää, fiksumpaan eivät pysty. Toki miettivät myös muitten asioita. Esim veli jaksaa miettä entisen pomonsa asioita!? Että saiko sen vaimo jonkun perinnön ja pitä pysyä ajan tasalla entisten työkavereiden kautta, naapureuden ja somessa stalkata. Say what siitä on jo vuosia kun veljeni vaihto työpaikkaa mut ei päästä irti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ihminen, joka jaksaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen jauhaa "narskustaan" ja siitä kuinka narsistin uhriksi joutuminen pilasi hänen elämänsä, on itse juuri tällainen narsistinen uhriutuja...
Osittain totta varmasti, muttei päde kaikkiin. Itse kasvoin narsistisia piirteitä omaavan äidin kanssa, joka aina jaksoi jauhaa siitä, kuinka isäni on narsisti. Itse en kuitenkaan kuvittele olevani toisten yläpuolella tai aina oikeassa.
On kokemuksia.
Patologinen puljaaja, sepittäjä, machiavelli kääntää asiat aina niin, mikä on hänelle juuri sillä hetkellä edullista. Hän voi toimia todella törkeästi yhdessä hetkessä ja sepittää toisessa hetkessä, miten väärin häntä kohdeltiin silloin, kun hän toimi törkeästi. Silmät pyörii ja ulkomuodon automaattisesti vetämä yhteisön sympatia aina hyötykäytössä. Etiikka = oma etu. Omatunto = ei ole.
No, voi hyvää päivää, täällä keskustellaan juuri niistä narsistisista luonteenpiirteistä. Jos olet erimieltä narkun kanssa niin se lähtee kostamaan, mutta normi ihminen ei vaan osaa
antaa tilaa eriäville mielipiteille, narkku ei taida tätä taitoa.