Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö että narsisti uskoo aidosti että kaikki vika on sinussa, hänen sanomiset ja tekemiset on oikeutettuja ja hän on loppujen lopuksi sinun uhri?

Vierailija
13.01.2023 |

He uskovat omaan tarinaansa eli he ovat harhaisia.

Onko kokemuksia?

Kommentit (191)

Vierailija
141/191 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstallakin noita näkyy. 

Vierailija
142/191 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin kaverini kanssa puhelimessa ja minulla sattui olemaan vähän masennuksenpuoleinen päivä, kaveri sitten siitä tuskastui (ilmeisesti kun hänellä ei ollut kivaa) ja tokaisi että "jos aiot olla tuollainen niin heippa" ja luuri korvaan. Pian perään tuli viesti että "voi voi kun sinulla on paha olla, voisinpa piristää jotenkin". Olin vähän että mitä hittoa, kenties sitten jonkin sortin narskun poukkoilua tällainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/191 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos narsisti kokee olevansa uhri, eikö ole sitten niin, että monet tällä palstalla narsistin uhrina esiintyvät ovat itse narsisteja?

Ei. Ei se mene niin. 

Kun lukee näitä kertomuksia, joita narsistin uhriksi itsensä kuvaavat kirjoittavat, ei voi olla kiinnittämättä huomiota siihen, että eivät näe omassa toiminnassaan mitään kielteistä. Eivät siis ota minkäänlaista vastuuta omasta toiminnastaan, vaan vikaa on vain siinä toisessa.

Ja kaikki tietävät, ettei kukaan meistä ole täydellinen eikä kukaan riitele yksin. Itsessäni tämä herättää kysymyksen siitä, kukahan näissä kertomuksissa on se narsisti.

Lisäksi on kummallista, että jotkut törmäävät jatkuvasti narsisteihin ja toiset eivät kohtaa sellaisia koskaan. Ikäänkuin narsisti näkisi muita narsisteja ympärillään

Ainakin jos on kasvanut luonnehäiriöisessä perheessä on oikeastaan magneetti muille häiriöisille (hyväksikäyttäjänä/-käytettynä) myöhemmin. Tuosta sisäisestä mallista voi olla hyvin hidasta, vaikeaa, jopa mahdotonta (ehtiä) kasvaa elämän aikana terveisiin vastavuoroisiin ja rehellisyyteen perustuviin ihmissuhteisiin.

Ja ihan selvää että aikamme on täynnä eriasteisesti itselleen sokeita, siis harhaisia ihmisiä. Puhutaan myös narsistisesti häiriintyneitä, itsetuntovammaisia. Usein herkkiä loukkaantumaan ja ihmissuhteet takkuavat. Eli kun täällä käytetään narsisti-sanaa niin se viittaa yleensä jonkinasteiseen pers. häiriöön, mikä aiheuttaa ongelmia sosiaalisiin suhteisiin mm työpaikalla. Terve ihminen on joustava, kestää kritiikkiä (kostamatta), kestää turhautumista, sietää paljon muutakin elämän epätäydellisyyttä. Luonnevikaisten on vaikea hyväksyä vaikkapa toisen erillisyyttä ja omaa tahtoa, autonomiaa. Eikä tuo ole ikävä kyllä harvinainen vamma nykyään.

Vierailija
144/191 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistille tärkeää on mustamaalaaminen. Toisen ihminen saaminen huonoon valoon kaikkien silmissä, eristäminen. Lisäksi hän manipuloi mieltä tyyliin kaikki vihaavat sinua. Omia virheitä ei koskaan oteta esiin. Sinun virheesi elämäsi varrelta muistetaan vuosikymmeniä. Nekin, joita kukaan muu ei muista.

WOW! Niin osuvasi sanottu. Narsisti todellakin kaivaa kaiken esiin, vaikkapa varhuuslapsuudesta. Syyllistää kaikesta. Jopa siitä, miten vanhemmat käyttäytyivät tai suhtautuivat. Minkä narsisti täysin unohtaa, on omat tekemiset.

Joskus olen ajatellut, että lapsuuden asetelma ei ole lainkaan muuttunut. Narsisti oli vanhempana sisaruksena aina niskan päällä. Käytti usein ylivoimaansa hyväksi. Oli kateellinen, kiusasi minua kavereittensa kanssa. Teini-ikäisenä seisoi kerran leipäveitsi kädessä keittiössä, toisessa kädessä minun pusero. Uhkasi rikkoa, jos en tee jotain hiton työtä tai palvelusta.

45 vuotta myöhemmin tulin tulokseen, että asetelma ole muuttunut eikä tule muuttumaan. Tämä ihminen on tyytyväinen, kun on niskan päällä. Haukkui, nimitteli, syytteli. Kun oikein räikeästi projisoi, silloin tajusin, että narsisti syyttää minua omasta käyttäytymisestään. Narsisti ei muutu. Parasta on pysyä loitolla.

Vierailija
145/191 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuin kaverini kanssa puhelimessa ja minulla sattui olemaan vähän masennuksenpuoleinen päivä, kaveri sitten siitä tuskastui (ilmeisesti kun hänellä ei ollut kivaa) ja tokaisi että "jos aiot olla tuollainen niin heippa" ja luuri korvaan. Pian perään tuli viesti että "voi voi kun sinulla on paha olla, voisinpa piristää jotenkin". Olin vähän että mitä hittoa, kenties sitten jonkin sortin narskun poukkoilua tällainen.

Tuttu ilmiö. Narsisti voi vaikka haukkua sinut pystyyn ja parin minuutin päästä lähettää viestin, joka on täynnä sydämiä tai emojeja. Tai haukkua pystyyn ja lopuksi kirjoitta vaikkapa, että "olet minulle niin rakas".

En tiedä, onko kaverisi narsisti. Se ihminen, jonka kanssa minä olen kerännyt kokemukseni, aivan narsisti ja joku muukin häiriö voi olla siellä takana. On yritetty saada terapiaan, mutta ei ole onnistunut.

Vierailija
146/191 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ovat tietävinään mutta silti pitävät sitä narsistin ajatusmaailmaa ikäänkuin tahallisena, että heillä olisi muka mahdollisuus ajatella toisinkin. Ei vaan ole ilman vuosien ohjelmoinnin purkua mikä ei sekään välttämättä onnistu.

Tämä juuri onkin vaikea tietää ja varmaan vaihtelee yksilöstä toiseen ja asiasta toiseen. Esim. manipuloinnin narsisti (minun perheessä oleva) tekee hyvin tietoisesti. Toisaalta, omat pahat teot (raivokohtaukset, haukkumiset, syyttelyt, aggressiivinen puhkuminen, valheet) jne. narsistilta "unohtuu" täysin.

Minä arvioisin, että narsisti kyllä yleensä tietää, mitä tekee ja on tehnyt. Omasuojelumekanismi on unohtaminen, joten narsistin teot ja käytös pyyhkiytyvät pois. Narsisti ei niitä haluaisi katsella ja muistella. On helpompi pitää itseään uhrina ja (melkein) pyhimyksenä.

Vierailija
147/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti jank, ap!

Vierailija
148/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lasteni äiti. Aina oikeassa. "Muisti" väärin usein selvästi sovitut asiat ja sekoili puheissaan kun ei muistanut mitä oli valehdellut mikkloinkin ja kenelle. Ja kaikki oli minun vika.

Vierailija
149/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän valitettavasti erittäin hyvin narsistin hyökkäävyyden, oman totuuden / totuuden vääristelyn ja muiden syyllistämisen, vaikka on ihan oikeudessa toimittu vainoamisrikoksesta ja määrätty laajennettuun lähestymiskieltoon. Mikään ei muuta narsistin käsitystä siitä, mitä hän saa Suomessa tehdä ja mitä ei, sillä 'tuomarit ovat lahjotut' tai 'syyttäjä on väärässä' vaikka näyttöä oli kirjallisessa muodossa tuhansia. Tästä monen vuoden episodista saisi mehevät otsikot iltapäivälehtiin, jos haluaisi. Se samalla näyttäisi kylläkin Suomen rikoslakien kykenemättömyyden edelleenkin puuttua riittävän tiukasti häirintään, vainoamiseen ja henkiseen väkivaltaan, sillä kyseinen henkilö jatkaa edelleen toimintaansa vaikka jo kolmatta kertaa joutumassa oikeuteen, tällä kertaa tuomittuna rikollisena.

Häiriintynyt on häiriintynyt, harmi vain että toiminta vaikuttaa negatiivisesti myös kohteisiin. Tuo narsisti potkaistu kahdesta firmasta pihallekin kun eivät enää kestäneet.

Vierailija
150/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistille ei kannata kertoa mitään, ei yhtään mitään, itsestään. Ei edes pieniä asioita. Narsisti muistaa kaiken ja vääntää tyhjästäkin jonkin ikävän piikin.

Jos pystyy suhtautumaan narsistiin kuin pieneen kiukuttelevaan lapseen pärjää hyvin ja voi oikeastaan nauraa koko ihmiselle, sisäisesti, ei näkyvästi. Narsistit ovat surullisia hahmoja,mutta voivat olla pahimmillaan todella ikäviä, vaarallisia ja ilkeitä. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.

Olen alkanut puhua narsistille ihan puutaheinää elämästäni, sellaisia asioita, joita hän ei voi tarkistaa, jottei mustamaalaa myöhemmin. Yhtään tosiasiaa en enää kerro, koska hän likaa, tahraa ja repii kaiken palasiksi. Puhumattakaan en pärjää, koska on pakko tulla toimeen ja nähdä säännöllisesti. Toinen taktiikka on pysyä sää on kaunis tasolla tai puhua uutisista tai yleisistä asioista.

Olen ottanut saman käytännön narskulähisukulaisen kanssa, useimmiten en tosin saa edes tilaisuutta puhua yleisistä asioista kun häneltä ei kerta kaikkiaan saa suunvuoroa. Yleensä hänen juttunsa koskevat sitä, miten erinomainen ihminen hän on kun vie kodittomille vaatteita, auttaa kovia kokeneita naapureita jne. Pysymme väleissä kun kuuntelen puolikorvalla tätä yksinpuhelua ja vastailen jotain sopivissa kohdissa. Työkaveritkin tietävät elämästäni enemmän kuin hän. 

Vierailija
151/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten kanssa kannattaa ymmärtää, että et ole tekemisissä normaalin ihmisen kanssa.

Hän voi näytellä hetken "ymmärtävänsä" tai "ottavansa vastuuta" mutta tarkemmassa tarkastelussa huomaat, että mitään aitoa vastuunottamista ei ollutkaan eikä tietenkään aitoa itsereflektiota. Vaikka hän "ymmärtäisi" että vikaa on hänessä, tekosyyt ja oma harhainen tarina vievät voiton joka kerta.

Kun tämän ymmärtää, niin voi säästää itseänsä - kaikki kommunikointi ja järkipuhe vastuusta ym. on turhaa. Niistä narsku saa vain väänneltyä ja vääristeltyä matskua sinun viaksi aina kääntyvään tarinaansa.

Kuulostaa tyypilliseltä poliitikolta tai johtajalta.

Vierailija
152/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

samaa mieltä. Asenteesta sen näkee. Narsku tai narsistisesti kyttäytyvä kyllä kysyy palautetta yhtä nöyrästi ja kohteliaasti, mutta ottaa kriittisen palautteen vastaan hyökkäävästi. Syy ei ole koskaan hänessa itsessään. Heidän mielestään opettajan kirjoittama ohje on ollut huono tai opettaja ei ole  kertonut jotain asiaa, tms - kun taas normaali ihminen toteaa vain, että voi harmi, kun en tuota tajunnut. 

ylläoleva amk-ope

Edelleen, katse sinne peiliin!

Oppilaan kuuluisi nöyristellä sinulle, sinun ohjeesi ovat täydellisiä ja olet kaikessa aina oikeassa. "Kyllähän normaali ihminen sen tajuaa"

Oliskohan asia kenties sittenkin niin, että sinun virheistäsi kertova oppilas on narsisti sinun silmissäsi? ;)

Mitä ihmettä sinä väännät. En ole tuo, jota lainasit. Mutta se opettaja on pitänyt ne samat kokeet ja tehtävät aikojen saatossa jo sadoille oppilaille ennen tuota valittajaa. Ja nyt sinä väität, että nimenomaan se lumihiutale-oppilas on jollain todennäköisyydellä enemmän oikealla asialla kuin kokenut opettaja?

Jos tehtävänannossa olisi jotain merkittävää vikaa tai epäselvyyttä, niin se olisi selvinnyt opettajalle jo aikaa sitten paitsi oppilaiden vastauksista niin myös aiemmista valituksista. Oppilaan ei tarvitse nöyristellä eikä opettaja ole täydellinen ja kaikessa aina oikeassa. Mutta opettajalla on kyseisen kokeen pitämisestä paljon kokemusta, ja oppilaalla ei yhtään. Eivät he siten ole keskenään samalla viivalla tuossa palautetilanteessa.

Vierailija
153/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkun sääkin ? eikö me kaikki.

Vierailija
154/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

He uskovat omaan tarinaansa eli he ovat harhaisia.   kenes tarinaa sää elät :D

Vierailija
155/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kuvaili just suomivasurit wokeineen. Jännä miten narsismistakin voi luoda kokonaisen poliittisen ideologian. 

Uhriuden ympärillähän molemmissa pyöritään täysin pakkomielteisesti.

Vierailija
156/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kumpikin uskoo toisen olevan narsisti niin kumpi oikeasti on narsisti

Vierailija
157/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai epävakaa.

On noissa eroja, kannattaa perehtyä. Ja sitten on vielä yksilölliset tyylit ja mm temperamentti mitkä tuo omat kierteensä.

Vierailija
158/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti hakee muiden ihailua, arvostusta tai ainakin nähdyksi tulemista. Ihmisen luonteenpiirteistä riippuu, millä tavalla tuo tulee esiin. Se tapa voi olla marttyyriksi asettautumista, muiden vähättelyä, manipulointia tai päällepäsmäröintiä, mutta yhteistä noille on että narsisti ei kykene tuntemaan empatiaa, joten toimintaa ohjaa vain oman tavoitteen ajaminen. 

Pohjimmiltaan hän on pieni lapsi, säälittävä rääpäle, joka huusi turhaan, eikä hänen tarpeisiinsa vastattu. Sitten huuto loppui, hän alistui mitättömyyden tunteeseen. Vastavuoroisen empatian tuntemisen taitokin jäi kehittymättä, koska vastavuoroisuus puuttui. Ajan myötä hän oppi kehittämään suojakeinoja  mitättömyyttä vastaan. Jos narsisti luopuisi suojakeinoistaan, hän ei olisi enää narsisti vaan mitätön rääpäle, ja hän kyllä tietää sen. 

Vierailija
159/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

samaa mieltä. Asenteesta sen näkee. Narsku tai narsistisesti kyttäytyvä kyllä kysyy palautetta yhtä nöyrästi ja kohteliaasti, mutta ottaa kriittisen palautteen vastaan hyökkäävästi. Syy ei ole koskaan hänessa itsessään. Heidän mielestään opettajan kirjoittama ohje on ollut huono tai opettaja ei ole  kertonut jotain asiaa, tms - kun taas normaali ihminen toteaa vain, että voi harmi, kun en tuota tajunnut. 

ylläoleva amk-ope

Edelleen, katse sinne peiliin!

Oppilaan kuuluisi nöyristellä sinulle, sinun ohjeesi ovat täydellisiä ja olet kaikessa aina oikeassa. "Kyllähän normaali ihminen sen tajuaa"

Oliskohan asia kenties sittenkin niin, että sinun virheistäsi kertova oppilas on narsisti sinun silmissäsi? ;)

Mitä ihmettä sinä väännät. En ole tuo, jota lainasit. Mutta s

Haloo!! Jopa ylioppilaskokeissa sekä yliopistojen pääsykokeissa on virheellisiä tehtäviä tai tehtävänantoja, monitulkintaisia tehtäviä jne.  Ja kaikki opettajat eivät todellakaan ole mitään virheettömiä enkeleitä, jotka kaikkien oppilaiden ja opiskelijoiden parasta ajavat. Myös opettajien joukosta löytyy narsisteja. Jopa enemmän kuin moniata muista ammattiryhmistä. Saa käyttää valtaa ja olla oikeassa, mikä houkuttelee narsisteja.

Vierailija
160/191 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö Mikk Saare aiheuttaneesi Edwardin kanssa yhden nuoren naisen käyttäjäksi ryhtymisen? Tiedän kyllä miksi koitatte kolmistaan kärkkyä hedelmällisiä kohtuja. Saattaaksenne maailmaan lisää uhreja. Vaikka M onkin väsynyt tappelemaan löytyy silti meitä ketkä jaksavat pitää ääntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi