Sinä joka syöt kasviksia vähintään suositellut puoli kiloa päivässä - miten saat sen täyteen?
Ilmeisesti tuossa max 200 grammaa voi olla hedelmiä ja mukaan ei lasketa perunaa.
Mistä 500 grammaa kasviksia saa täyteen? Mitä sinä syöt, joka saat sen kulutettua?
Kommentit (504)
Aamupuuron kanssa mustikoita 100g
Lounas kanasalaatti
Välipalalla mandariini
Päivällisen kylkeen wokvihanneksia 150g
Treenin jälkeen banaani
Siinä yksi esimerkkipäivä
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki väittää syövänsä aamulla puuroa marjoilla. Olenko omituinen, kun en tykkää puurosta marjojen kanssa enkä varsinkaan aamulla. Muuten kyllä voin syödä marjoja, mutta mieluummin jogurtin kanssa ja vasta myöhemmin päivällä. Puuro on minulle suolainen ruoka johon marjat ei kuulu.
Onhan moni puhunut myös kasviksista leivällä. Minulla aamupalaan kuuluu joku hedelmä satokauden mukaan. Nyt veriappelsiinia. Ruisleivällä kasviksia ja joskus muutkin leivänpäälliset kasvista, esim. itsetehtyä hummusta tai jotain muuta tahnaa.
Moni suomalainen syö puuroa marjoilla, mitä sitten? Eivät he varmasti sinua pakota.
Meillä tehdään usein uunijuureksia, esim. bataattia, porkkanoita, myskikurpitsaa, punajuurta, selleriä jne. jonkun perunankin voi laittaa sekaan, mutta enimmäkseen juureksia
Teen mausteseoksen johon tulee hieman öljyä, vettä (keveyden vuoksi, voi jättää poiskin) isoon kulhoon, sekoitan siihen sitten mausteita, usein jotain itämaisia ja tietysti voi laittaa maun mukaan.
Pesen ja kuorin juurekset ja pilkon reiluiksi paloiksi, uitan ne maustenesteessä ja panen uuniin 200 astetta. Puolisen tuntia riittää. Punajuuri ehkä kannattaa pilkkoa vähän pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kattoa mitä syö, vain laiska idiootti syö haitallista moskaa.
Monissa rehuissa ja hetelmissä on sokeria ihan järkyttävästi, varsinkin jotkut valmiit salaatit on hirveitä sokeri pommeja.
Ihminen pärjää vähällä sokerilla, sellaset 20-60g/vrk on ihan riittävä nykyajan ihmiselle joka ei tee työkseen mitään fyysistä, eikä muutenkaan eväänsä heilauta.
Höttöruoka ja karamellit ovat k-piikin jälkeen pahinta myrkkyä mitä yhteiskunta kansalaisilleen tuputtaa, ja miksei tuputtaisi kun apteekin ovin käy yhtenään ja voitelurahat liikkuu.
Jaahas karppaajahihhuli taas saarnaamassa. Hedelmät itsessään harvoin kovin paljon sokeria sisältää, ja sen hedelmäsokerin lisäks niissä on kuitua, vitamiineja, antioksidantteja yms muita hyödyllisiä yhdisteitä jotka usein auttaa tasapainottamaan verensokeria. Ei ole todellakaan verrattavissa mihinkään prosessoituihin karkkeihin.
Hedelmistä saa pelkkää C-vitamiinia, ei muita vitamiineja. Sen saa paremmin muista vihanneksista ilman sokeria, kuten kuidunkin. Hedelmät voi siis aivan hyvin jättää pois ruokavaliosta, niissä ei ole mitään ihmiselle elintärkeää mitä ei saisi muualta.
Olen kasvissyöjä, joten luonnollisesti tulee syötyä kasviksia.
Ostan erilaisia smoothieita, laitan kasviksia leivän päälle ja tungen niitä joka ruoan sekaan. Esim. makaronilaatikkoon lisään papuja, parsakaalia, paprikaa, pinaattia, persiljaa ym. Sama juttu perunavuoan kanssa. Käytän paljon pakasteita, niitä yhdistelemällä saa helposti monipuolisen aterian. Etenkin yrttejä pakastan tai ostan valmiiksi pakastettuina, koska harvoin tulee syötyä jotain persiljapussia kerralla.
Usein ennen pääruokaa napsin jääkaapista yhden porkkanan, varsiselleriä, siivun kiinankaalia, kurkkua tms. Ne ei vie nälkää eli sopivat hyvin "alkuruoaksi" ja naposteltavaksi aterioiden välillä. En läheskään aina jaksa alkaa tekemään salaattia, dippilautasesta puhumattakaan, joten mulle sopii paremmin tuollainen satunnainen kasvisten napostelu. Huuhtelen kasvikset yleensä valmiiksi ja laitan ne jääkaappiin käden ulottuville, koska joskus olen oikeasti niin laiska, että ajattelen "En mä jaksa, kun toi pitäis huuhtoa ja kuoriakin vielä!".
Minua ihmetyttää enemmän sellaiset ihmiset jotka eivät syö kasviksia juuri koskaan. Miten SE on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Ostan erilaisia smoothieita, laitan kasviksia leivän päälle ja tungen niitä joka ruoan sekaan. Esim. makaronilaatikkoon lisään papuja, parsakaalia, paprikaa, pinaattia, persiljaa ym. Sama juttu perunavuoan kanssa. Käytän paljon pakasteita, niitä yhdistelemällä saa helposti monipuolisen aterian. Etenkin yrttejä pakastan tai ostan valmiiksi pakastettuina, koska harvoin tulee syötyä jotain persiljapussia kerralla.
Usein ennen pääruokaa napsin jääkaapista yhden porkkanan, varsiselleriä, siivun kiinankaalia, kurkkua tms. Ne ei vie nälkää eli sopivat hyvin "alkuruoaksi" ja naposteltavaksi aterioiden välillä. En läheskään aina jaksa alkaa tekemään salaattia, dippilautasesta puhumattakaan, joten mulle sopii paremmin tuollainen satunnainen kasvisten napostelu. Huuhtelen kasvikset yleensä valmiiksi ja laitan ne jääkaappiin käden ulottuville, koska joskus olen oikeasti niin laiska, että ajattelen "En mä jaksa, kun toi pitäis huuhtoa ja kuoriakin vielä!".
Minua ihmetyttää enemmän sellaiset ihmiset jotka eivät syö kasviksia juuri koskaan. Miten SE on mahdollista?
Voi olla vaikkapa vegaani, joka elää kaljalla, sipseillä ja vegaanisilla karkeilla. Noita ei lasketa kasviksiksi.
Kesällä söin kukkakaalia raakana päivässä 500g - kilon. Se riittää.
Ihan helposti meni tv:tä katsellessa 😃
Todella helposti. Yksi omena ja yksi tomaatti on jo yhteensä 250 grammaa.
Suomalaisilla on paljon folaatin puutetta, ja sen ymmärtää luettuaan tätä keskustelua. Vihreät kasvikset puuttuu kokonaan lautaselta. Kurkkua ja jäävuorisalaattia ei lasketa, ovat lähes pelkkää vettä. Päivittäin siis parsakaalia, pinaattia jne. Ja ne voi tehdä maukkaaksi vaikka paistamalla öljyssä.
Aamulla laitan leivän päälle kokonaisen tomaatin.
Syön iltaruuaksi aina ison salaatin.
Mustikoita syön sellaisenaan usein 100g
Ja jonkun hedelmän tai pilttiluumusosetta päivittäin.
Teen usein iltaruuaksi pellillisen vihanneksia.
Parsakaalia, sipulia, valkosipulia.
Kaadan oliiviöljyä ja sormisuolaa päälle.
100+200+200 -mallilla suunnilleen, en punnitse ruokia ja joskus määrät ylittyvät reilusti. Eli aamiaisella vähäsen kasvista, lounaalla ja päivällisellä reilusti eri muodoissa
Tänään esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, lanttua, paprikaa, pinaattia, chiliä, sipulia, selleriä, tuoreita yrttejä, vähän pähkinää ja itse paahdettuja kurpitsansiemeniä, omena. En yleensä harrasta mitään napostelua tai syö vaikka rasiallista kirsikkatomaattia vaan syön aterioilla kasvispainotteista sekaruokaa.
100g marjoja aamupuuron päällä (mustaherukat edullisimpia), päivässä pari hedelmää (banaani, omena, appelsiini), ruuan lisukkeena 100g hapakaalia, pakasteparsakaalia tms., pari porkkanaa (sellaisenaan, raasteena, tai ruokalajin osana).
Usein myös esim. linssi- tai hernekeittoa, kaalipiirakkaa, marja-tai omenapiirakkaa, salaatteja, tomaattia leivälle tai ruuassa. Kasvikset täytyy vain muistaa. Itsellä toteutuu joskus 400g/pv yleensä vähintään 500g.
Tänään tein kaalikeittoa, johon tuli myös keittojuureksia, vihreää papua ja paljon kuullotettua sipulia sekä hieman jauhelihaa. Kaverina täysjyväruisleipää, jonka päällä paljon hummusta, kurkkua ja tomaattia. Iltapalaksi vielä smoothie mustikoista, banaanista ja lakoista, niin siinäpä se puoli kiloa alkaa kohta ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vaikkapa vegaani, joka elää kaljalla, sipseillä ja vegaanisilla karkeilla. Noita ei lasketa kasviksiksi.
Jep mulla on parikin vegaani/kasvissyöjätuttavaa. Kumpikin syö minimaalisesti kasviksia. Elävät leivällä, (korvike)jogurtilla, (ranskan)perunalla, riisillä, eineksillä kuten letuilla... kasviksia on enintään muutama kurkkusiivu leivän päällä ja pinaatti pinaattiletuissa.
Iltapalaksi tänään mustikoita, lakkoja, vähän tyrninmarjoja, banaania, saksanpähkinöitä ja ja pellavansiemenrouhetta kookosjugurtin kera, sauvasekoittimella smoothieksi. Päivän kasvikset tuli täyteen ja vähän ylikin.
Puuron kanssa aamulla maistuu melkein marja kuin marja. Vadelmat, mustikat, puolukat, mansikat.
Mietin itse, että mitä helvettiä nää ihmiset syö jotka ei tätä suositusta saa täyteen. Syön ruokaisia salaatteja, hedelmiä, marjoja, välipalalla pähkinöiden kylkeen miniporkkanoita ja -tomaatteja. kotiruoka on käytännössä Suomessa epäterveellistä hiilaripaskaa, joku tomaattien pastakastike zucchini pastalla (kesäkurpitsalla vehnäspagetin sijaan) on hyvä korvike.
Jaahas karppaajahihhuli taas saarnaamassa. Hedelmät itsessään harvoin kovin paljon sokeria sisältää, ja sen hedelmäsokerin lisäks niissä on kuitua, vitamiineja, antioksidantteja yms muita hyödyllisiä yhdisteitä jotka usein auttaa tasapainottamaan verensokeria. Ei ole todellakaan verrattavissa mihinkään prosessoituihin karkkeihin.