Sinä joka syöt kasviksia vähintään suositellut puoli kiloa päivässä - miten saat sen täyteen?
Ilmeisesti tuossa max 200 grammaa voi olla hedelmiä ja mukaan ei lasketa perunaa.
Mistä 500 grammaa kasviksia saa täyteen? Mitä sinä syöt, joka saat sen kulutettua?
Kommentit (504)
Helpostihan ne tulee. Huomenna on aamupalalla marjoja, lounaalla papupataa (papuja+kasviksia), välipalaksi hedelmä ja päivällisellä salaattia, kanaa ja uunijuureksia.
Suunnitelmalliauudesta se lähtee.
Aamulla puuron seassa mustikoita.
Lounaalla salaattia, jossa on mm kaalia ja porkkanaa
Päivällisellä yleensä pataruokaa, jossa on kastikkeessa paljon tomaattia ja lisäksi perunaa
Minulla on yhden hengen talous ja K-ruoka sovelluksen ravintoseurannan mukaan minulla täyttyy hyvinkin tuo uuden ravintosuosituksen kasvistavoite. Pilkon aamulla päivän salaattitarpeet ja syön salaatin lounaalla ja päivällisen lisukkeena sekä usein sitä jää vielä iltapalallekin, kokoan salaatin suoraan lautaselle. Salaattini sisältää vihersalaatin esim. jääsalaatti tai rucola , kurkkua, tomaattia ja salaattiini saattaa kuulua vaihdellen myös avocadoa, omenaa, päärynää, persimoa tai jotain sitrushedelmää ja usein heittelen mukaan pakastimesta myös puolukoita tai vaikka viinimarjoja ja joskus laitan myös pähkinöitä ja vihersalaatin sijasta teen joskus ison annoksen kaalisalaattia jota riittää sitten useammallekin päivälle. Salaattikastikkeeni ostan ihan kaupan hyllystä (kevyet salaattikastikkeet). Lounassalaatin lisukkeena usein raejuustoa tai kananmuna ja täysjyväleipää. Päivällisellä lautasellani on usein salaatin ja pääruuan lisäksi myös lämpimiä vihanneksia/juureksia ja niissä hyödynnän myös kaupan pakastealtaan tarjontaa ja tänään esim. paahdoin uunipellillä juureksia niin ison satsin, että siitä riittää lisuketta kolmelle päivälle. Välipalla syön jotain hedelmiä tai marjoja rahkan kera ja illalla viimeiseksi ennen nukkumaan menoa olen syönyt jonkun hedelmän mikä on usein omena.
Tänään söin aamiaisella 50g puolukoita. Lounaalla vihersalaattia, jossa tomaatti,kurkku,rucola. Sitä oli yhteensä noin 150g. Välipalalla kaksi luumua sekä leivän päällä kurkkua. Päivällisellä puolikas iso lautasellinen marinoitua kaaliraastetta. Saatan syödä vielä iltapalaksi banaanin. Tulihan noista jo yli puoli kiloa.
En ymmärrä ihmisiä, jotka perustelee kasvisten syömättömyyttä niiden hinnalla. Kasviksethan on sieltä halvimmasta päästä. Kesällä kannattaa poimia pakkanen täyteen marjoja, niin siitä saa ilmaiset aamupalan ja välipalojen kasvikset koko vuodeksi. Porkkanapussi ei ikinä paljoa maksa. Jotkut hedelmät on toki joinain vuodenaikoina kalliimpia, mutta kasvisten hintoja voi seurata ja syödä kalenterin mukaan.
Olen kyllä itse todella pienituloisen opiskelija (kuussa vuokran ja laskujen jälkeen rahaa noin 100e, silloin tällöin viikonloppuisin teen sijaisuuksia töissä). Kasviksiin riittää erittäin helposti rahaa, kun muutaman euron soijarouhepussista saa kymmeniä kastikkeita ja laatikoita tehtyä. Sienet on myös ilmaisia kun metsästä poimii. Kun ei tuhlaa rahaa mielettömiin määriin lihaa ja makeisia, riittää köyhimmilläkin rahat monipuolisiin kasviksiin :)
En muuten ymmärrä, miksi suomalaiset rakastaa perunaa niin paljon. Kesällä toki uudet perunat on herkullisia, mutta muuten kyllä tylsimmän makuisia kasviksia jonka keksin, ja terveyshyödyt todella huonot muihin verrattuna
Tosi moni yliarvioi syömänsä määrän. Kourallinen ei todellakaan ole jo 100g ellei ole hemmetin iso koura ja jotain painavaa kasvista. Perunaa ei lasketa kasviksiin, eikä papuja, linssejä, soijarouhetta jne. Muutama kurkku tai tomaattiviipale aamupalaleipien päällä on vasta max 50g. Iso salaattipussi max 300g, ja moni jakaa tuon koko perheelle, eli tulee vain 75g esimerkiksi.
Otin tuossa yksi päivä projektiksi mittailla keittövaa'alla paljonko menee, ja vaikka olen kasvissyöjä ja valitsin tuohon testipäivään hyvin vihannespainotteisia ruokia, niin en silti päässyt edes puoleen kiloon. Niin se onnistuisi, että ottaa tavaksi syödä joka päivä välipalaksi hedelmiä/kasviksia, mutta pelkästään vaivihkaa aterioiden mukana, en usko. Kokeilkaa vaikka itse, ihan vaa'an kera.
Vierailija kirjoitti:
Miten te raskitte joka päivä syödä marjoja?
En jaksa käydä itse poimimassa, vaan ostan suomalaisia pakastepuolukoita, mustaherukoita tai punaherukoita. Ei oo kallista. Mansikat ja mustikat taas on turhan kalliita. Niitä ostan vain välillä.
Siten, että joka aterialla on joko kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Kaksi kunnon kokoista salaattiannosta päivittäin lounaan ja päivällisen yhteydessä. Aamupalalla marjoja ja välipaloilla hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Helpostihan ne tulee. Huomenna on aamupalalla marjoja, lounaalla papupataa (papuja+kasviksia), välipalaksi hedelmä ja päivällisellä salaattia, kanaa ja uunijuureksia.
Suunnitelmalliauudesta se lähtee.
Tässä on sinun todellinen saldo:
-marjoista 50-100g
-papupadan kasvikset yhden osuus 100g (papu itse menee omaan ryhmäänsä)
-hedelmä 50-150g
-salaatti 50g
-uunijuurekset (ilman perunan osuutta) 150g
Eli 400-550g. Vähän jää vajaaksi tai juuri ja juuri alatasolla.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla puuron seassa mustikoita.
Lounaalla salaattia, jossa on mm kaalia ja porkkanaa
Päivällisellä yleensä pataruokaa, jossa on kastikkeessa paljon tomaattia ja lisäksi perunaa
Mustikat 50-100g, salaatti 200g, padan tomaatti 100g. Et pääse noilla suositukseen. Perunaa ei lasketa kasviksiin
Vierailija kirjoitti:
Tänään söin aamiaisella 50g puolukoita. Lounaalla vihersalaattia, jossa tomaatti,kurkku,rucola. Sitä oli yhteensä noin 150g. Välipalalla kaksi luumua sekä leivän päällä kurkkua. Päivällisellä puolikas iso lautasellinen marinoitua kaaliraastetta. Saatan syödä vielä iltapalaksi banaanin. Tulihan noista jo yli puoli kiloa.
Juuri ja juuri. Jos et syö banaania niin jää vajaaksi. Ja uusi suositushan oli 500-800g, ei puoli kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi moni yliarvioi syömänsä määrän. Kourallinen ei todellakaan ole jo 100g ellei ole hemmetin iso koura ja jotain painavaa kasvista. Perunaa ei lasketa kasviksiin, eikä papuja, linssejä, soijarouhetta jne. Muutama kurkku tai tomaattiviipale aamupalaleipien päällä on vasta max 50g. Iso salaattipussi max 300g, ja moni jakaa tuon koko perheelle, eli tulee vain 75g esimerkiksi.
Otin tuossa yksi päivä projektiksi mittailla keittövaa'alla paljonko menee, ja vaikka olen kasvissyöjä ja valitsin tuohon testipäivään hyvin vihannespainotteisia ruokia, niin en silti päässyt edes puoleen kiloon. Niin se onnistuisi, että ottaa tavaksi syödä joka päivä välipalaksi hedelmiä/kasviksia, mutta pelkästään vaivihkaa aterioiden mukana, en usko. Kokeilkaa vaikka itse, ihan vaa'an kera.
Niin ja muistakaa punnita vasta kuorimisen jälkeen!
Joka päivä
- aamupalalla hedelmä (yleensä puolikas banaani ja marjoja) - 150 g
- välipalaksi hedelmä (yleensä omena) - 150 g
- ateria kasvispainotteista ruokaa: esim. juurespihvejä, juurespitoista keittoa tai ruokaisa salaatti - 200 g
Lisäksi kasviksia myös leivän päällä ja lisukkeina (kurkkua, kaalia, tomaattia, paprikaa) + 150-300 g
Meillä on omenapuita niin helposti tulee syksyisin täyteen. Omenaa laitetaan leipätaikinaan, tehdään herkutteluun uuniomenaa ja syödään omenoita välipalaksi. Toki muutakin syödään.
Näin loppuvuodesta ollaan jo enimmäkseen ostoruokien varassa. Kalat ongitaan itse, mutta juurekset, hedelmät ja vihannekset ostetaan kaupasta. Kun ostaa joka viikko 15 kg, niin tulee tarpeeksi kahdelle ihmiselle.
Teen joka päivä kannullisen smoothieta, johon laitan esim. ruukullisen salaattia (100 g), ruukun vesikrassia (60 g), lehtikaalia (100 g), puolikkaan kesäkurpitsan (90 g), punajuurta (100 g) ja ananasta (100 g).
Syön ison kulhollisen salaattia lounaalla tai illalliseksi (ituja, selleriä, salaattia, kurkkua, ainakin 400 g). Päivän toinen ateria on yleensä sosekeitto tai jotain proteiinia kasvisten kera (niitä vähintään 200 g). Joskus syön kiivin, banaanin tai marjoja (n. 100 g).
Lihanhimoinen puoliso alkoi samanlaiselle ruokavaliolla pitkään vastustettuaan. Syyskuun jälkeen hänellä on lähtenyt vyötäröltä 13 cm. En tiedä, mitä vaaka näyttää mutta mies näyttää entistä komeammalta :)
Ravintosuositusten noudattaminen ihan niin kuin painon pudottaminenkin voivat loppua lyhyeen koska grammojen ja kalorien laskeminen tuntuu liian tylsältä ja työläältä. Suosittelen kaikille painon pudottajille ja ravintosuositusten noudattajille lautasmallin opettelemista jolloin eri ruokien määrät lautasella oppii arvioimaan silmämääräisesti. Netistä löytyy kuvallisia esimerkkejä ravintosuositusten mukaisista ruoka-annoksista ja netistä löytyy myös esimerkkejä eri kalomäärien mukaisista ruokavalioista ja itselle sopivan kalorimäärän laskemiseen voi käyttää painonoudotuslaskuria. Yksittäisten ruokalajien ja ruoka-aineiden ravintosisällön ja energiamäärän laskemiseen voi käyttää apuna esimerkiksi Finellin laskuria ja ruokapäiväkirjaa.
Esim. syömällä uunijuureksia. Sinne muutama punajuuri ja porkkana, niin puoli kiloa ja ylikin raakapainona on täynnä.
Niitä on poimittu syksyllä pakastin täyteen. Kaupan tuoreet on usein kalliita ja huonoja, mutta kyllä niitäkin joskus ostaa.