Sinä joka syöt kasviksia vähintään suositellut puoli kiloa päivässä - miten saat sen täyteen?
Ilmeisesti tuossa max 200 grammaa voi olla hedelmiä ja mukaan ei lasketa perunaa.
Mistä 500 grammaa kasviksia saa täyteen? Mitä sinä syöt, joka saat sen kulutettua?
Kommentit (504)
Lounas ja päivällinen on kasvispohjainen, esim kesäkurpitsa/munakoiso/paprika/tomaatti tonnikalavuoka, wokki, kasviskeitto proteiinilla, kasviksia paahdettuna/höyrytettynä tms. ruokaisa salaatti. En syö pastaa/riisiä/ perunaa (harvoin). Joka ilma 1/2 banaania, muuten en pidä hedelmistä.
Iso tomaatti painaa helposti 200g ja niitä menee salaattiin monta. Varmaan menee yli 500g päivässä
Nyt on appelsiinit halpoja, alle euron kilo. Kannattaa katsella satokauden mukaan, jos kenellä on rahasta kiinni kasvisten ja hedelmien syöminen.
Häh. Pari omenaa ja appelsiini/päivä, lisäks joku porkkana sillon tällön. Jatkuvasti saa kärrätä kilokaupalla hedelmiä ja kasviksia kaupasta
Yksi kasvisruoka päivässä... ei siitä ehkä ihan puolta kiloa tule, mutta helpompi näin kuin että pitkin päivää napsii omenalohkoja tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kasvisruoka päivässä... ei siitä ehkä ihan puolta kiloa tule, mutta helpompi näin kuin että pitkin päivää napsii omenalohkoja tai jotain.
mut omenat on hyvän makusia
Miten saatte pakastekasviksista paremman makuisia? Kun itse valmistan, niistä tulee aina jotenkin mauttomia tai vetisiä tai liian kuivia. Ei ikinä onnistu, korkeintaan munakkaassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte pakastekasviksista paremman makuisia? Kun itse valmistan, niistä tulee aina jotenkin mauttomia tai vetisiä tai liian kuivia. Ei ikinä onnistu, korkeintaan munakkaassa.
Ainoa keino millä olen saanut niistä siedettävän lisukkeen on mikrottaa niin, että laittaa suolaa ja vähän muita mausteita päälle, kenties vähän voitakin.
Kasvikset on juuri ne joista tulee rikkaat maut ruokaan. Sen takia välimerelliset ja kaukoidän ruoat on niin suosittuja. Siellä käytetään valtavat määrät kasviksia eikä kukaan harhaluuloile että "tylsää". Suomalaiselle lomailijallekin maistuu tunnetusti mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on juuri ne joista tulee rikkaat maut ruokaan. Sen takia välimerelliset ja kaukoidän ruoat on niin suosittuja. Siellä käytetään valtavat määrät kasviksia eikä kukaan harhaluuloile että "tylsää". Suomalaiselle lomailijallekin maistuu tunnetusti mainiosti.
Siellä on myös maustaminen erilaista. Eri mausteita, tavoitellaan erilaisia makuja lopputulokseen kuin täällä.
Joku edellä kysyi millä kasviksista maukkaita. Itse paistelen pannulla jäiset kasvikset (vain harvoin jaksan ostaa tuoretta) ja maustan jollain maustekastikkeella, esim umami-kastike, tai soija + vaikka inkivääri, chili-, paprikajauhetta, joskus hapanimeläkastikkeita. Paljon käytän valmiita pullokastikkeita ja tahnoja kun saa vaan nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan mitannut paljonko kasviksia tulee päivässä, mutta eiköhän se täyty, kun olen pääasiassa kasvissyöjä. Tässä muutamia tavanomaisia talviruokiani:
Leivän päälle avocado, leipä hierotaan ensin tomaatilla, minkä jälkeen tomaatti syödään.
Itse tehty munakoisotahna leivän päällä.
Naposteluporkkanat.
Riisin sijasta valmis kukkakaalimurska hevi-hyllystä
Ruskea kastike ja perunat, lihan sijasta paistan pannulla pakastepussillisen sipulia ja jotain kasviksia
Paistan pakastepussillisen wok-vihanneksia seesamöljyssä ja maustan thaimaalaisittain tai japanilaisittain, syön nuudeleiden tai riisin kanssa
Salaatit, johon pilkotaan kauden hedelmiä ja jokin juusto mausteeksi
Kasvissosekeitot, borssikeitto, perunakeittoainespussi (pakaste) keitoksi, johon vain kasvisliemikuutio mukaan, tofua tai papuja sekaan.
Munakoiso, joka halkastaan ja tehdään viiltoja, päälle suolaa ja sesamöljyä.
Syön sesongin mukaan marjoja ja hedelmiä myös lähes joka ilta banaanin kanssa. Myös banaani ja papaija purkista on hyvä yhdistelmä, jos ei jaksa kuoria ja pilkkoa. Pensasmustikoita käytän usein hedelmäsalaatin päällä. Pidän myös säilötyistä kirsikoista, niitä saa Prismasta ja syön sellaisenaan (ovat aika happamia, en pidä makeasta).
Kuulostaa todella herkulliselta.
Minusta taas ihan kamalalta. Ja syön päivässä lähes kilon kasviksia, kyse ei siis ole kasviskammosta. Nämä kuulostaa vaan just sellaiselta mauttomalta mössöruoalta mikä saa monet inhoamaan kasviksia! Kuten perunat ja pelkkää sipulia ja kasviksia!?
Ainoa ruoka listalla jota voi mössöksi kuvata on mainitsemansi, joka on suomalaisen keittiön tyylinen. Muut ovat maistettuja ja rapeita, suurin osa aasialaisesta keittiöstä. En kuitenkaan luetellut mausteita, koska suurin osa ei niin maustetuista pidä. Ja oletin että suurin osa ymmärtää, että aasialaisissa ruuissa kasvikset vain käytetään pannulla, ne siis ovat al dente.
Kiinalainen ruoka unohtui mainita eli maistetaan kiinankaalia seesamöljyssä, inkivääriä ja chiliä ja hiukan tummaa siirappia. Paahdettua seesamöljyä köytän. Ilmannsitä on vaikea saada aasialaista makua ruokaan. Ja inkivääriä ja sipulia käytän myös päivittäin.
Olen ollut kasvissyöjä 89-luvulta asti nelikymppiseksi, sitten ooettelin syömään sushia. Terveyden kannalta kala on hyväksi.
Siis kiinankaali paistetaan. Ja 80-luvulta asti.
Kiinalainen ystäväni kertoi minulle etteivät he koskaan syö raakaa kiinankaalia vaan aina wokattua tms. Eivät myöskään salaatteja kuten me!
Terv. Eri
En syö lainkaan aamu- enkä iltapalaa mutta saan silti tuon täyteen. Lounaalla jotain tomaattia/paprika tyylistä proteiinin kera ja lounaan päälle appelsiini tai banaani. Päivällisellä pari raastettua porkkanaa, höyrytettyä parsakaalia, paistettuja ruusukaaleja jne.
Leikkaan pakasterasioihin jääkaappiin valmiiksi kurkkua, tomaattia, paprikaa ja sitten, kun tekee vaikka aamu-, väli- tai Iltapalaleivän, niin helppo sieltä laittaa leivän päälle. Salaattia on kanssa aina jääkaapissa ja sieltä kaks tai kolme salatinlehteä leivän päälle. Jos ei olisi valmiina, niin helposti tulisi tehtyä vaan se pelkkä kinkkujuustovoileipä.
Otan myös monesti leivän kylkeen lautaselle muutamat ylimääräiset viipaleet kasviksia. Säilyvät hyvinä pari päivää jääkaapissa, niin ei tarvitse joka aterialla erikseen pilkkoa.
Pakastevihanneksia suosin myös. Kun teen ruokaa niin keitän aina kylkeen parsa-, kukkakaali ja porkkanasekoituksen tms.
Kaaliruuat ovat myös hyvä tapa lisättyä kasvisten määrää. Jos niistä tykkää. Itse tykkään kovastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupalalla reilusti leivän päälle salaattia, kurkkua tomaattia ja paprikaa. Päivässä kaksi täyttävää ateriaa, joista puolet lautasesta vihanneksia/kasviksia/jururreksia tai toinen isommista päivän aterioista on esim. ruokaisa salaatti.
Korvaan monesti perunan tai pastan keitetyillä parsa-ja kukkakaalilla. Käytän paljon myös pakastevihanneksia, kun tuoreet menevät nopeasti huonoksi. Lisään kastikkeisiin ja uuniruokiin kasviksia, vaikka ne eivät ehkä suomalaisittainperinteisesti sinne kuulu.
Vaikka olen sekasyöjä, nii tykkään tehdä paljon kasvisruokia. Parina päivänä viikossa varmaan teen kasvisruokaa.
Millaisia kasvisruokia teet?
Teen esimerkiksi pastakastikkeen pavuilla tai nuudeliwokin kasviksilla. Kasvishernaria, johon tulee porkkanaa ja selleriä lihan sijaan. Kaalilaatikkoa tai -keittoa ilman lihaa (voi lisätä vaikka porkkanaa tai muuta juuresta enempi).
Moussakaa. Kasvispelti, eli kaikkia uuniin hyvin sopivia vihanneksia, kasviksia ja juureksia ja päälle fetamurua (tämä ei siis ole vegaaninen).
Rakastan uunivihanneksia ja - juureksia, niitä teen paljon. Hyvät mausteet ja yrtit niin avot. Tekisin enemmänkin kasvisruokia, mutta mies on vähän liian lihanhimoinen tähän :(
Minä laitan esim pastaruokiin pohjaksi varsiselleriä, sipulia, tomaattia, porkkanaa ja kuullotan niitä pannulla vähintään samanverran kuin jauhelihaa. Kunnon haudutus ja maustaminen ja kasvista menee kuin huomaamatta. Aina leivälle salaattia, kurkkua, paprikaa, tomaattia ja maustekurkkua. Ruokien kylkeen aina erilaisia salaatteja. Marjoja ja hedelmiä aamupalalla ( puuroon, jogurttiin yms) ja välipaloina. Napostelun tarpeeseen esim tomaattia tai porkkanaa. Helposti tulee puoli kiloa näillä täyteen, kun kasvikset ovat aika painavia.
Paras ja helpoin tapa on se että laskee esimerkiksi lihan kasvikseksi.
Vierailija kirjoitti:
Porkkana on hyvää, halpaa ja kotimaista näin talvellakin. Voi kuoria ja syödä sellaisenaan tai raastaa tai laittaa moneen ruokaan.
Kerrotaan, että joskus Kekkosen aikaan tuli itäisiltä mailta delegaatio käymään ja vietiinpä neuvosto-kenraalit seuraamaan harjoituksiakin. Sattuivat ohittamaan jakopaikan, kun pojilla oli ruokailu ja suomalaiset isännät kehuivat, että pojat saavat meillä 3000 kilojoulea päivittäin.
Yksi vieraista jäi miettimään tätä ja puki sitten ihmetyksensä sanoiksi: "Ei kukaan voi syödä päivässä niin paljon kaalia!"
Niin ja tuo moussakan "lihan" voi korvata esim. linsseillä, kun haluaa tehdä täysin kasvisvaihtoehdon. Se on aika lailla lasagnen kaltainen ja juustokastekkeen voi tehdä siihen, jos haluaa. On myös proteiinipitoista ja todella hyvääänmakuista. Paljon on myös muita lasagnen kaltaisia ruokia, jotka on tehty esim. kesäkurpitsasta. Tai voi vaikka tehdä perinteisen lasagnen, mutta korvata yhden pastakerroksen munakoisolla tai kesäkurpitsalla.
K-ruualta ja Valiolta löytyy hyvin suomalaiseen makuun ja suomalaisin aineksiin tehtäviä kasvisruokia. Myös etnisiä ruokareseptejä on tuunattu hyvin niin, että ainekset löytyy pääsääntöisesti lähikaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan mitannut paljonko kasviksia tulee päivässä, mutta eiköhän se täyty, kun olen pääasiassa kasvissyöjä. Tässä muutamia tavanomaisia talviruokiani:
Leivän päälle avocado, leipä hierotaan ensin tomaatilla, minkä jälkeen tomaatti syödään.
Itse tehty munakoisotahna leivän päällä.
Naposteluporkkanat.
Riisin sijasta valmis kukkakaalimurska hevi-hyllystä
Ruskea kastike ja perunat, lihan sijasta paistan pannulla pakastepussillisen sipulia ja jotain kasviksia
Paistan pakastepussillisen wok-vihanneksia seesamöljyssä ja maustan thaimaalaisittain tai japanilaisittain, syön nuudeleiden tai riisin kanssa
Salaatit, johon pilkotaan kauden hedelmiä ja jokin juusto mausteeksi
Kasvissosekeitot, borssikeitto, perunakeittoainespussi (pakaste) keitoksi, johon vain kasvisliemikuutio mukaan, tofua tai papuja sekaan.
Munakoiso, joka halkastaan ja tehdään viiltoja, päälle suolaa ja sesamöljyä.
Syön sesongin mukaan marjoja ja hedelmiä myös lähes joka ilta banaanin kanssa. Myös banaani ja papaija purkista on hyvä yhdistelmä, jos ei jaksa kuoria ja pilkkoa. Pensasmustikoita käytän usein hedelmäsalaatin päällä. Pidän myös säilötyistä kirsikoista, niitä saa Prismasta ja syön sellaisenaan (ovat aika happamia, en pidä makeasta).
Kuulostaa todella herkulliselta.
Minusta taas ihan kamalalta. Ja syön päivässä lähes kilon kasviksia, kyse ei siis ole kasviskammosta. Nämä kuulostaa vaan just sellaiselta mauttomalta mössöruoalta mikä saa monet inhoamaan kasviksia! Kuten perunat ja pelkkää sipulia ja kasviksia!?
Ainoa ruoka listalla jota voi mössöksi kuvata on mainitsemansi, joka on suomalaisen keittiön tyylinen. Muut ovat maistettuja ja rapeita, suurin osa aasialaisesta keittiöstä. En kuitenkaan luetellut mausteita, koska suurin osa ei niin maustetuista pidä. Ja oletin että suurin osa ymmärtää, että aasialaisissa ruuissa kasvikset vain käytetään pannulla, ne siis ovat al dente.
Kiinalainen ruoka unohtui mainita eli maistetaan kiinankaalia seesamöljyssä, inkivääriä ja chiliä ja hiukan tummaa siirappia. Paahdettua seesamöljyä köytän. Ilmannsitä on vaikea saada aasialaista makua ruokaan. Ja inkivääriä ja sipulia käytän myös päivittäin.
Olen ollut kasvissyöjä 89-luvulta asti nelikymppiseksi, sitten ooettelin syömään sushia. Terveyden kannalta kala on hyväksi.
Siis kiinankaali paistetaan. Ja 80-luvulta asti.
Kiinalainen ystäväni kertoi minulle etteivät he koskaan syö raakaa kiinankaalia vaan aina wokattua tms. Eivät myöskään salaatteja kuten me!
Terv. Eri
Kyllä! Mäkin wokkaan kiinankaalin, ei mitään raakaraastetta. Kun tajuaa että voi tehdä lämpimän salaatin voi muuttua kasvisten syönti maukkaaksi :-)
Muutama herne nenään ja loput 490grammaa pyllyyn. Eiku
Tässä juuri napostelen tikuiksi leikattua isoa naurista samalla kun lueskelen palstaa. On kyllä vaihteeksi hyvää, tavallisesti rouskuttelen porkkanoita.
Tulee nauriista lapsuus mieleen: meillä kasvatettiin itse kaikenlaista, myös nauriita. Nauris kuului halkaista ja sitten kaaputta lusikalla. :)