Sinä joka syöt kasviksia vähintään suositellut puoli kiloa päivässä - miten saat sen täyteen?
Ilmeisesti tuossa max 200 grammaa voi olla hedelmiä ja mukaan ei lasketa perunaa.
Mistä 500 grammaa kasviksia saa täyteen? Mitä sinä syöt, joka saat sen kulutettua?
Kommentit (504)
Vierailija kirjoitti:
Aamupuuron päällä 100g marjoja.
Lounas: lämpimiä kasviksia 100 g porkkanaa, parsakaalia ja tuoreita noin 60-100g.
Jälkiruoaksi hedelmä noin 80g.Päivällinen: lämpimiä kasviksia 100g tuoreita 100g. Tai esim keitto, jossa sanan verran kasviksia.
Iltapala: leipää, hummusta ja tomaattia 50g. Hedelmä/marjoja 100g.
Keräätkö marjat itse ja kuinka iso pakastin sinulla on?
Kaupan pakastemarjoissa on salmonellariski, eikä niitä saisi syödä kuumentamatta 100C:een. Kuumennus taas vie vitamiinit.
Lisäksi tuo määrä ostopakastemarjoja on monelle liian iso menoerä muutenkin kalliiseen ruokalaskuun.
Meillä kaikki marjat on suomalaisesta metsästä ja kerätty itse. Niitä voi syödä huoletta.
Olisi kuitenkin hyvä, jos vinkit täällä sopisivat kaikille ja kaikkien kukkarolle.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen niin, että tungen kasviksia sinne "tavallisen" ruuan sekaan, esim kastikkeisiin ja pataruokiin on helppo laittaa. Ja välipalana voi napostella esim porkkanoita ja hedelmiä.
Ei tämä ole rakettitiedettä.
sama täällä, pikkuhiljaa alkanut lisäillä kasviksia enemmän ja enemmän kastikkeisiin ja varsinkin patoihin.
Lapsille laittaisin alkupaloiksi ruokapöytään vuodenajasta riippuen kukkakaalia, suikaloitua kaalia, ohuita lanttuviipaleita, porkkanatikkuja, kurkkutikkuja, minitomaatteja, salaatinlehtiä, ituja...2-3 eri lajia kerralla eri muotoisiksi leikattuna.
He voisivat tulla n.15min ennen ruokaa pöytään, siinä voi jutella ja nakerrella samalla kun ruokaa vielä valmistetaan. Ilman pakkoa!
No ei ehkä jokapäivä täyty tuo puolikiloa, mutta reilusti saa lisättyä kasviksia ruokavalioon kun korvaa esim. perunan, riisin tai pastan uunikasviksilla tai sitten lisää esim. höyrytettyjä kasviksia/salaattia aina aterian kylkeen. Myös leivän päälle runsaasti esim. kurkkua,tomaattia,paprikaa tai salaattia. Välipalana voi syödä dippikasviksia tai hedelmälautasen.
Mieluummin vaikka selleriä ja inkivääriä kuiviltaan puoli kiloa päivässä kuin ruokiin piilotettuja loisia ja gm-ötököitä
Äiti maalta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas: lämpimiä kasviksia 100 g porkkanaa, parsakaalia ja tuoreita noin 60-100g.
Jälkiruoaksi hedelmä noin 80g.Päivällinen: lämpimiä kasviksia 100g tuoreita 100g. Tai esim keitto, jossa sanan verran kasviksia.
Kaupan pakastemarjoissa on salmonellariski, eikä niitä saisi syödä kuumentamatta 100C:een. Kuumennus taas vie vitamiinit.
Lisäksi tuo määrä ostopakastemarjoja on monelle liian iso menoerä muutenkin kalliiseen ruokalaskuun.Meillä kaikki marjat on suomalaisesta metsästä ja kerätty itse. Niitä voi syödä huoletta.
Olisi kuitenkin hyvä, jos vinkit täällä sopisivat kaikille ja kaikkien kukkarolle.
Totta! Salmonellaa, listeriaa, cambyloa... Ei niitä kaupan pakastemarjoja voi noin vain puuron päälle heitellä. Kenen rahat edes riittäisikään?
Kuulostaa hienolta joka pv 100g mustikkaa, 100g mansikkaa, 100g vadelmaa, mutta käytännössä?Voisivat nuo ravitsemusterapeutit edes vähän antaa ohjeita.
Äiti maalta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuo määrä ostopakastemarjoja on monelle liian iso menoerä muutenkin kalliiseen ruokalaskuun.Meillä kaikki marjat on suomalaisesta metsästä ja kerätty itse. Niitä voi syödä huoletta.
Suuri osa kaupan pakastemarjoista on suomalaisia, eli niissä ei ole sen isompia riskejä. Ulkomaiset marjat pitää kuumentaa.
Nyt menee helposti puoli kiloa ja ylikin, kun aloin järjestelmällisesti tyhjentää marjoja pakastimesta. Joka päivä rasiallinen lakkoja, mustikoita, vadelmia tai mansikoita joko ihan sellaisenaan tai smoothiessa. Lisäksi viinimarjoista ja puolukoista jotain marjamössöä tai kiisseliä (niitä en pysty siltään popsimaan vaan vaativat vähän jalostusta.)
Siihen normaalit salaatit, ruuanlisukekasvikset ja/tai kasvisruuat päälle, niin ei tee tiukkaakaan.
Leipään tarvitaan viljaa, ja se on kasvikunnan tuote, eli aika iso osa leivän painosta voi laskea mukaan. Makaroonien tekoonkin tarvitaan viljaa, joten siitäkin saa siis kasviksia. Sama on juttu riisin ja valkoisten papujen kanssa, pun vääntää naamaan puoli purkkia papu/tomaattikastiketta, puolipurkkia murskattuja tomaatteja, vähän chiliä ja muita mausteita ynnä pari siivua leipää, jo yhdellä aterialla on puoli kiloa täynnä. Kun siiten huuhtoo ruuan alas lasillisella omenatuoremehua, ollaan jo pitkälti yli puolen kilon, eikä perunoihin päin ole edes katsottu.
Olutta, viiniä ja viinaakaan ei synny ilman kasviksia. Tuon puolen kilon saanti on siis niin helppoa, että siitä ei edes oikeastaan ole tarvetta keskustella. Ne, joille mainittu määrä on ongelma, voivat hankkia ison kasvikuvaston. Pula-aikanakin tiedettiin kasvien monipuolisen syönnin tärkeys, siksi oli pettuleipää, kahvinvastiketta ja sikuria, vaikka onhan se kahvipensaskin kasveihin kuuluva, mutta on siis haluttu monipuolistaa.
Alkossa oli ennen Porvoon Lankuksi kutsuttua kasvikunnan juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee helposti puoli kiloa ja ylikin, kun aloin järjestelmällisesti tyhjentää marjoja pakastimesta. Joka päivä rasiallinen lakkoja, mustikoita, vadelmia tai mansikoita joko ihan sellaisenaan tai smoothiessa. Lisäksi viinimarjoista ja puolukoista jotain marjamössöä tai kiisseliä (niitä en pysty siltään popsimaan vaan vaativat vähän jalostusta.)
Siihen normaalit salaatit, ruuanlisukekasvikset ja/tai kasvisruuat päälle, niin ei tee tiukkaakaan.
Mulla on sama projekti 😀 Pakkasessa on ihan älyttömästi marjoja. Aloitin laittamalla niitä aamupuuron päälle. Nykyään en tee enää puuroa alle, vaan lusikoin puolijäisiä marjoja sellaisenaan. Olis mulla blenderikin, mutta olen laiska sitä aina putsaamaan.
Tykkään myös paistaa ruuan kylkeen pakaste(wokki)vihanneksia. Paistan aina koko pussillisen kerralla. Joskus sekoitan vihannekset riisiin/pastaan, että mieskin syö. Jos paistan kanasuikaleita, jatkan paistosta aina pussillisella jotain pakastevihanneksia, usein porkkana-maissi-paprikaa. Vai oliko semmoista, no joku sen tyylinen.
Wok pussi, 500g
Vesikastanjat oi nam.
Sekoita veteen ja kiehauta, lol
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte pakastekasviksista paremman makuisia? Kun itse valmistan, niistä tulee aina jotenkin mauttomia tai vetisiä tai liian kuivia. Ei ikinä onnistu, korkeintaan munakkaassa.
Ainakin kun lisään pakastetut vihreät pavut ja paprikasuikaleet intialaistyyliseen pataan, jossa on perunaa, sipulia, kikherneitä, säilöttyjä tomaatteja, currya ja kanelia, tulee oikein maukasta.
Ehkä yrität tehdä niistä jotain lisäkekasviksia, ja sillä tavoin tuleekin pahaa. Ainoa pakastekasvis, jota käytän lisäkkeenä, ovat herneet kalaruokien kanssa. Muuten käytän pakastekasviksia vain helpottamaan pilkkomista arkiruoanlaitossa. Eli en koskaan valmista pakastekasviksia, ikään kuin ne sellaisenaan olisivat jokin ruokalaji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta siitä leivästä tulee lisää niitä kalorioita. Ja kaikesta muusta ruuasta, jota syödään ohessa.
Sen takia syödään, että saadaan niitä kaloreita, energiaa. Se on syömisen tarkoitus. Miksi muuten syödä kuin saada juuri riittävästi energiaa ja tarpeelliset ravintoaineet. Oikeastaan hölmöä syödä energiaköyhää ruokaa
Syödään, koska ruoka on herkullista.
Ja jos syödään jotta saadaan energiaa ja tarpeelliset ravintoaineet, voi ihan hyvin syödä jotain energiaköyhääkin, jos siinä on niitä tarpeellisia ravintoaineita kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa. Voisin vaikka elää pelkillä marjoilla, hedelmillä ja vihanneksilla.
Puoli kiloa kasviksia päivässä tekee noin kaksikymppiä viikossa.
Mihin ruokaan sinulla sitten on varaa?
Tekeekö niinkään paljoa? Porkkanat, sipulit yms on reilun euron kilolta ja monia hedelmiäkin saa halvalla
Äh, joo, piti olla kaksikymppiä kuussa vain, ei viikossa. Kyllä kasviksia on varaa syödä, jos valitsee oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkana on hyvää, halpaa ja kotimaista näin talvellakin. Voi kuoria ja syödä sellaisenaan tai raastaa tai laittaa moneen ruokaan.
Kerrotaan, että joskus Kekkosen aikaan tuli itäisiltä mailta delegaatio käymään ja vietiinpä neuvosto-kenraalit seuraamaan harjoituksiakin. Sattuivat ohittamaan jakopaikan, kun pojilla oli ruokailu ja suomalaiset isännät kehuivat, että pojat saavat meillä 3000 kilojoulea päivittäin.
Yksi vieraista jäi miettimään tätä ja puki sitten ihmetyksensä sanoiksi: "Ei kukaan voi syödä päivässä niin paljon kaalia!"
3000 kilojoulea eli noin seitsemänsataa kilokaloria vain. Ketoosissa on sotapojat. Tosi köyhää.
Venäläinen kun puhui kaalista, tarkoitti kaalikeittoa, hapankaalista tehtyä, jossa on paljon muitakin kasviksia ja läskiä myös.
Melkein kaikki väittää syövänsä aamulla puuroa marjoilla. Olenko omituinen, kun en tykkää puurosta marjojen kanssa enkä varsinkaan aamulla. Muuten kyllä voin syödä marjoja, mutta mieluummin jogurtin kanssa ja vasta myöhemmin päivällä. Puuro on minulle suolainen ruoka johon marjat ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama projekti 😀 Pakkasessa on ihan älyttömästi marjoja. Aloitin laittamalla niitä aamupuuron päälle. Nykyään en tee enää puuroa alle, vaan lusikoin puolijäisiä marjoja sellaisenaan. Olis mulla blenderikin, mutta olen laiska sitä aina putsaamaan.
Tykkään myös paistaa ruuan kylkeen pakaste(wokki)vihanneksia. Paistan aina koko pussillisen kerralla. Joskus sekoitan vihannekset riisiin/pastaan, että mieskin syö. Jos paistan kanasuikaleita, jatkan paistosta aina pussillisella jotain pakastevihanneksia, usein porkkana-maissi-paprikaa. Vai oliko semmoista, no joku sen tyylinen.
Mä en myöskän jaksa blenderin kanssa temppuilla vaan surautan sauvasekoittimella suoraa annosastiasa.
... teen usein wokkeja wokkipakastepusseista. Yksi pussi painaa 450g. Jaksaa hyvin syödä itse kun on kasviksia. Vähän jotain proteiinia sekaan ja homma kerralla selvä.
Kannattaa kattoa mitä syö, vain laiska idiootti syö haitallista moskaa.
Monissa rehuissa ja hetelmissä on sokeria ihan järkyttävästi, varsinkin jotkut valmiit salaatit on hirveitä sokeri pommeja.
Ihminen pärjää vähällä sokerilla, sellaset 20-60g/vrk on ihan riittävä nykyajan ihmiselle joka ei tee työkseen mitään fyysistä, eikä muutenkaan eväänsä heilauta.
Höttöruoka ja karamellit ovat k-piikin jälkeen pahinta myrkkyä mitä yhteiskunta kansalaisilleen tuputtaa, ja miksei tuputtaisi kun apteekin ovin käy yhtenään ja voitelurahat liikkuu.
Kohta pitää varmaan syödä puoli kiloa hyönteisiä päivässä ettei pankkitili niiaa