Poliisi: Isossa Omenassa kuollut nainen ei tukehtunut vartijoita epäillään silti: "Kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä henkilö olisi elossa, jos..."
Espoon Isossa Omenassa kuollut nainen ei kuollut tukehtumalla, kertoo poliisi tiedotteessaan.
Poliisin mukaan kuolinsyystä ei kerrota toistaiseksi enempää. Poliisi perustelee tätä sillä, että kuolemansyyn selvittämistä koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä.
Poliisin nyt kertomat tiedot naisen kuolemasta perustuvat oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen ja siitä tehtyyn alustavaan lausuntoon.
Tutkinnanjohtaja Jyrki Kallio kommentoi MTV Uutisille, että poliisi uskoo edelleen, että voimankäyttötilanteella ja naisen kuolemalla on syy-yhteys.
Kommentit (10574)
Vierailija kirjoitti:
Minulle vartijana käy aivan hyvin se että voimankäyttöoikeudet otetaan vartijoilta kokonaan pois. Jos joku pitää poistaa, käyn pyytämässä nätisti. Jos ei poistu levittelen käsiä, pistän kahvit tippumaan ja soitan poliisille. Palkka juoksee samallalailla..
Niin tai et ainakaan käy käsiksi niihin joihin ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaa sen kuinka ihmiset ovat täysin kohtuuttomia.
Vaaditaan huipputason reagointikykyä ja toimintavalmiutta sekä taitoa asioista ja tilanteessa joka on kyseisille vartijoille täysin uusi ja outo.Liikaa katsottu urheilutapahtumia jossa näihin tilanteisiin ollaan valmiiksi varauduttu, niitä odotetaan tapahtuvaksi ja kaikki reagoivat niihin heti. Kaikki taito ja laitteet ovat paikanpäällä. Ymmärrettävää.
Tämä tilanne taas tapahtui täysin puskista, odottamatta ja vielä siten että naisen hätää ei ollut helppo havaita. Ihmisille joilla ei ole yhtään suoranaista kokemusta tälläisestä, kukaan heistä ei varmasti osannut odottaa mitään tällästä.
Joten onko kohtuullista odottaa ensiavun tai urheilutapahtuminen kaltaista toimintaa ja reagointia tuossa videolla, ei todellakaan ole.
Kyllä ammattitaito on sitä että vartija selviytyy ammattinsa perustehtävistä. Ei siinä kukaan naccitranberg uhannut singolla. Työn minimivaatimus on että saa muutakin aikaiseksi kuin vahinkoa työnantajalle ja toimeksiantajille. Onko sinulla itsellään ikinä ollut ammattia ja tehtävänkuvausta?
Vartijan ammattitaitoon ei kuulu ensiapuhoitohenkilöstön/sairaanhoitohenkilöstön tehtävät, sen luulisi kaikkien tietävän.
Kuten ei omaani työhönikään. Eikä monen muunkaan.
Menee ammattikuvat vähän sekaisin teillä.No sitten ei pidä ottaa toisen henkeen ja terveyteen liittyviä riskejä. Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää?.. Ei vaadi ydinfysiikan opintoja!
No ei tietenkää jos vain on edes mahdollisuus ymmärtää ottavansa jotain riskiä. Tuossa ei kyllä ollut. Ihan salamana tuli tilanne.
Pistin jo linkin, jossa asiantuntija psykiatri kertoi että tuo asento on kuolemanvaarallinen. Kerroin myös securitas koulutuksen saaneesta ystävästäni joka kertoi, että tuo opetetaan kyllä koulutettaville vartijoille.
Siis voimankäytön koulutuksessa nimenomaan harjoitellaan raudotusta kohdehenkilön ollessa mahallaan?? Mitä ihmettä sinä selität että tuo olisi kielletty asento?
Tässä tuorein: Lääkärilehti - Päinmakuulle rajoittamiseen liittyy äkkikuoleman riski (laakarilehti.fi)
Toki tuota samaa on jauhettu jo ainakin 15 vuotta, eli mitään uutta tässä ei todellakaan ole.
Se että voimankäytön koulutuksessa opetetaan edelleen tappavia menetelmiä pitäisi tietystikin olla jo rikos, muttei ilmeisesti kuitenkaan ole. Eli kielletystä ei kukaan ole puhunut mitään.
Eli vartijat toimivat aivan oikein ja koulutuksen mukaan viedessään naisen mahalleen maahan.
No ei nyt ainakaan oikein, meille ihmisille kun on aivotkin päähän annettu ja niitä täytyy käyttää myös itse. Koulutuksen mukaan on eri juttu. kuten sanoin, ystäväni kertoi minulle että koulutuksessa kyllä kerrotaan tämän asennon olevan hengenvaarallinen. Se on ihan perusjärkeä ja varmasti löytyy myös laista, että turhia toisen elämää ja henkeä koskevia riskejä ei tule ottaa.
Toki jos koulutuksessa Eikä tää opeteta, niin vastuu siirtyy paljolti myös sinne. Mutta kaikki vartijat ovat niin vellihousuja, että eivät tule edes kertomaan että opetetaanko tätä vai ei. Minulla on tästä vain yhden ystävän antama tieto, mutta laajempi tieto olisi toki parempi.
Minä olen tässä nyt monen viestin verran kertonut että opetetaan ja harjoitellaan kohdehenkilön vientiä maahan mahalleen ja raudoitusta siinä. Lähinnä varotaan ettei pää kolahda maahan vaan viedään hallitusti. Ja selän päällä ei tietenkään saa olla painoa, vaan raajoista pyritään pitämään kiinni.
Minä olen sitä mieltä, että kun kuolema sattuu koulutetun maahan viennin seurauksena, kielletään kouluttamasta käytävällä kävelevien asiakkaiden maahanvientiä.
Mikä tahansa vartijoiden toimissa on aiheuttanut kuoleman sitä ei saa enää opettaa vartijoille joilla ei ilmiselvästi ole kykyä harkita oikeaa tilannetta ja tapaa jolla toteuttaa se. Vartijoiden koulutuksesta on poistettava jokainen kohta joka voi olla vaarallinen kenenkään hengelle.
On se jännää, että jotkut 40 tunnin koulutuksella saavat jo Aatu-olon...
Ihminen on ihmeellinen eläin. Valta ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaditaan huipputason reagointikykyä ja toimintavalmiutta sekä taitoa asioista ja tilanteessa joka on kyseisille vartijoille täysin uusi ja outo.Liikaa katsottu urheilutapahtumia jossa näihin tilanteisiin ollaan valmiiksi varauduttu, niitä odotetaan tapahtuvaksi ja kaikki reagoivat niihin heti. Kaikki taito ja laitteet ovat paikanpäällä. Ymmärrettävää.
Tämä tilanne taas tapahtui täysin puskista, odottamatta ja vielä siten että naisen hätää ei ollut helppo havaita. Ihmisille joilla ei ole yhtään suoranaista kokemusta tälläisestä, kukaan heistä ei varmasti osannut odottaa mitään tällästä.
Joten onko kohtuullista odottaa ensiavun tai urheilutapahtuminen kaltaista toimintaa ja reagointia tuossa videolla, ei todellakaan ole.
Kyllä ammattitaito on sitä että vartija selviytyy ammattinsa perustehtävistä. Ei siinä kukaan naccitranberg uhannut singolla. Työn minimivaatimus on että saa muutakin aikaiseksi kuin vahinkoa työnantajalle ja toimeksiantajille. Onko sinulla itsellään ikinä ollut ammattia ja tehtävänkuvausta?
Vartijan ammattitaitoon ei kuulu ensiapuhoitohenkilöstön/sairaanhoitohenkilöstön tehtävät, sen luulisi kaikkien tietävän.
Menee ammattikuvat vähän sekaisin teillä.No sitten ei pidä ottaa toisen henkeen ja terveyteen liittyviä riskejä. Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää?.. Ei vaadi ydinfysiikan opintoja!
No ei tietenkää jos vain on edes mahdollisuus ymmärtää ottavansa jotain riskiä. Tuossa ei kyllä ollut. Ihan salamana tuli tilanne.
Pistin jo linkin, jossa asiantuntija psykiatri kertoi että tuo asento on kuolemanvaarallinen. Kerroin myös securitas koulutuksen saaneesta ystävästäni joka kertoi, että tuo opetetaan kyllä koulutettaville vartijoille.
Siis voimankäytön koulutuksessa nimenomaan harjoitellaan raudotusta kohdehenkilön ollessa mahallaan?? Mitä ihmettä sinä selität että tuo olisi kielletty asento?
Tuon "kielletyn" kiskaisit ihan jostain omista uumenistasi. minä sanoin vain kuolemanvaarallinen".
Miksi kuole.manvaarallisia asentoja ja tekniikoita harjoiteltaisiin koulutuksessa MUTTA painotettaisiin ettei niitä sitten saa käyttää? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Niin, hirmu ikävää. kyllähän sitä väkivaltaa pitäisi saada vapaasti käyttää, kun siihen on oikein lupakin annettu. Ei sais jälkikäteen sitten tulla syytteleen, kun on ekaks annettu lupa.
Sinulla taitaa olla vaikeuksia luetun tekstin ymmärtämisessä. Noh, tsemppiä sinulle jatkoon.
"Minulle vartijana käy aivan hyvin se että voimankäyttöoikeudet otetaan vartijoilta kokonaan pois. Jos joku pitää poistaa, käyn pyytämässä nätisti. Jos ei poistu levittelen käsiä, pistän kahvit tippumaan ja soitan poliisille. Palkka juoksee samallalailla.."
Eiköhän se suurin piirtein noin kuulu ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tuorein: Lääkärilehti - Päinmakuulle rajoittamiseen liittyy äkkikuoleman riski (laakarilehti.fi)
Toki tuota samaa on jauhettu jo ainakin 15 vuotta, eli mitään uutta tässä ei todellakaan ole.
Se että voimankäytön koulutuksessa opetetaan edelleen tappavia menetelmiä pitäisi tietystikin olla jo rikos, muttei ilmeisesti kuitenkaan ole. Eli kielletystä ei kukaan ole puhunut mitään.
Eli vartijat toimivat aivan oikein ja koulutuksen mukaan viedessään naisen mahalleen maahan.
No ei nyt ainakaan oikein, meille ihmisille kun on aivotkin päähän annettu ja niitä täytyy käyttää myös itse. Koulutuksen mukaan on eri juttu. kuten sanoin, ystäväni kertoi minulle että koulutuksessa kyllä kerrotaan tämän asennon olevan hengenvaarallinen. Se on ihan perusjärkeä ja varmasti löytyy myös laista, että turhia toisen elämää ja henkeä koskevia riskejä ei tule ottaa.
Toki jos koulutuksessa Eikä tää opeteta, niin vastuu siirtyy paljolti myös sinne. Mutta kaikki vartijat ovat niin vellihousuja, että eivät tule edes kertomaan että opetetaanko tätä vai ei. Minulla on tästä vain yhden ystävän antama tieto, mutta laajempi tieto olisi toki parempi.
Minä olen tässä nyt monen viestin verran kertonut että opetetaan ja harjoitellaan kohdehenkilön vientiä maahan mahalleen ja raudoitusta siinä. Lähinnä varotaan ettei pää kolahda maahan vaan viedään hallitusti. Ja selän päällä ei tietenkään saa olla painoa, vaan raajoista pyritään pitämään kiinni.
Minä olen sitä mieltä, että kun kuolema sattuu koulutetun maahan viennin seurauksena, kielletään kouluttamasta käytävällä kävelevien asiakkaiden maahanvientiä.
Mikä tahansa vartijoiden toimissa on aiheuttanut kuoleman sitä ei saa enää opettaa vartijoille joilla ei ilmiselvästi ole kykyä harkita oikeaa tilannetta ja tapaa jolla toteuttaa se. Vartijoiden koulutuksesta on poistettava jokainen kohta joka voi olla vaarallinen kenenkään hengelle.
Toki vaaralliset toimintamallit on kiellettävä, mutta voitko tosissasi langettaa kaiken vastuun työntekijälle jolle on firman koulutuksessa opetettu tekemään näin? Oikeasti? Hänen olisi pitänyt ymmärtää etteivät voimankäytönkoulutuksen esimiehet tiedä mistään mitään ja olla käyttämättä tätä tekniikkaa mikä nimenomaan on hänelle opetettu?
Kriminaaleja Ison Omenan käytävällä olivat viikko sitten vartijat. Vain he. Heitä epäillään henkirikoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle vartijana käy aivan hyvin se että voimankäyttöoikeudet otetaan vartijoilta kokonaan pois. Jos joku pitää poistaa, käyn pyytämässä nätisti. Jos ei poistu levittelen käsiä, pistän kahvit tippumaan ja soitan poliisille. Palkka juoksee samallalailla..
Ihan kuten usein olisi hyvä malttaa toimia jo nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun järjestyshäiriöihin ei vartijoilla saada parannusta, vaan vain lisää häiriöitä ja kuolemia, luuletko, että palkat jatkossa juoksee samalla lailla?
Nämä vartijat taisivat luulla, että palkka juoksee sen jälkeen, kun ovat vähän kyykyttäneet asiakasta. Olisiko pieni pelko palkasta tullut, kun hakivat sermin ja huutelivat, että ei ole mitään nähtävää?
Niin taisi kauppakeskuksen johtajakin luulla, kun mustamaalasi naisen medioissa.
Vierailija kirjoitti:
Taas uutta: vartijat varkaina?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d7b3198f-60d0-4abb-9cd9-7bc44f471f75
Sillä lailla.
Vanha sanonta:
Mitä enemmän tunkiota pöyhii, sitä enemmän p*skaa tulee esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ylemmältä taholta tulee moitteet jos ei hoida työtehtäviään. Taitaa olla sama kaikissa ammattiryhmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun järjestyshäiriöihin ei vartijoilla saada parannusta, vaan vain lisää häiriöitä ja kuolemia, luuletko, että palkat jatkossa juoksee samalla lailla?
Nämä vartijat taisivat luulla, että palkka juoksee sen jälkeen, kun ovat vähän kyykyttäneet asiakasta. Olisiko pieni pelko palkasta tullut, kun hakivat sermin ja huutelivat, että ei ole mitään nähtävää?
Niin taisi kauppakeskuksen johtajakin luulla, kun mustamaalasi naisen medioissa.
Sekin käy ettei vartijoita ole enää ollenkaan. Harmi että poliisiksikaan eivät nuoret enää oikein halua kouluttautua, eikä paikkoja saada täytettyä.. noh, onnea meille kaikille jatkossa yleisille paikoilla kävelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ylemmältä taholta tulee moitteet jos ei hoida työtehtäviään. Taitaa olla sama kaikissa ammattiryhmissä.
Teilläkö kehotetaan poistamaan vaaraton henkilö häneen kajoamalla? Missä firmassa vaikutat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki vaaralliset toimintamallit on kiellettävä, mutta voitko tosissasi langettaa kaiken vastuun työntekijälle jolle on firman koulutuksessa opetettu tekemään näin? Oikeasti? Hänen olisi pitänyt ymmärtää etteivät voimankäytönkoulutuksen esimiehet tiedä mistään mitään ja olla käyttämättä tätä tekniikkaa mikä nimenomaan on hänelle opetettu?
Jos vartijoissa on sellaisia joilla ei riitä kykyä harkita jonkun voimankäytön oikeaa tilannetta ja seuraus voi olla kuolema, ei sellaista toimintaa voi opettaa vartijoille.
Kaikki se mitä opetetaan jokaiselle vartijalle on oltava sellaista toimintaa, että jokaisen vartijan käsityksellä siitä ei tule seuraamaan yhtäkään kuolemaa.
Tottakai jokainen vastaa itse onko toiminut oikein silloin, kun joku kuolee. Siitä vastataan oikeudessa. Myös koko ketju ylöspäin ja annettu koulutus on tarkasteltava, sitähän juuri yritän sanoa.
Jos on yksikin vartija joka saattaa jollain koulutetulla voimankäytön keinolla aiheuttaa kuoleman väärän tilanteen tai ymmärryksensä takia silloin joko pitää vartijoita vähentää niin, ettei sitä yhtä joka aiheuttaa kuoleman ole tai voimankäytön koulutuksessa pitää huomioida hänet. Nyt oli neljä vartijaa kerralla joihin tämä pätee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä nostaa hattua poliiseille, että saapuvat puolustamaan vartijoita. Kaikenlaista paskaa nettikirjoittelijoilta on tullut syyttömien vartijoiden päälle. Poliisi on kuitenkin vartijat todenneet syyttömiksi, joten somen lammaslaumasta ei tarvitse välittää.
Linkki syyttömiksi toteamiseen? Kuolemantuottamuksesta heitä edelleen syytetään.
Ei vaan poliisi epäilee kuolemantuottamuksesta. Syyttäjä sitten aikanaan tekee päätöksen syyttämisestä tai (teoriassa syyttämättäjättämisestä), kunhan esitutkinta aikanaan ensin valmistuu.
Ei pelkät naiset ymmärrä suomen oikeuskäytäntöä
Ei asia riipu mitenkään sukupuolesta, mitä ymmärtää ja mitä ei.
Vaikka epäily juuri nyt on kuolemantuottamuksesta, niin syyte saattaa aikanaan tulla jostain paljon vakavammastakin rikosnimikkeestä, tai myös useammasta kuin yhdestä, esim vapaudenriisto on täysin mahdollinen, aihetta kun mitä ilmeisimmin siihenkin olisi.
Todennäköisesti näin ei ole. Jos ymmärtäisit mitään niin tietäisit että poliisin epäily yleensä pysyy samana tai lievenee syyttäjän pöydällä. Poliisin epäily voi tietysti vielä tarkentua ennen kuin siirtyy syyteharkintaan.
Yleensä pysyy samana ja syykin on selvä - varsinkin merkittävissa tapauksissa syyttäjä on jo esitutkinnan aikana tiiviissä yhteistyössä esitutkinnan johtajan kanssa ja ohjailee sen kulkua jos on tarvetta eli nimikkeet voivat tarkentua jo esitutkinnan aikana syyttäjän arvion mukaan. Tässä keississä on selvää että kun ilmeisesti ei ole vielä edes kaikkia (mm. sitä mysteerimiestä) päästy kuulemaan ja ilmeisesti videomateriaaliakin vielä riittää katsottavaksi niin vartijoiden pakkokeinojen oikeudellisuutta ei ole vielä lähdetty arvioimaan eli niihin liittyviä rikosnimikkeitä ehkä ilmaantuu esitutkinnan edetessä, mutta toisaalta ne voivat ilmaantua yhtähyvin vasta syyteharkinnassa.
Esitutkinnan rikosnimike tai -nimikkeet sinänsä eivät sido syyttäjää mitenkään vaan hän voi syyteharkinnassa vaihtaa niin nimikkeet kuin epäillytkin ihan mielensä mukaan jos niin haluaa. Nimikkeiden koventuminen (tai ihan uusistakin rikoksista syyttäminen) syyteharkinnassa ei ole mitenkään poikkeuksellista. Esimerkiksi se Laukaan pizzeritajoukkomurha kulki esitutkinnassa kolmena tappona, mutta vaihtui syyteharkinnassa kolmeksi murhaksi. Murhista myös tuomittiin, mutta syyntakeettomana eli pakkohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Se on voimassaoleva lainsäädäntö mikä langettaa kaiken vastuun työntekijälle, eikä yksikään nimimerkki vierailija tällä foorumilla.
Jos/kun lainsäädännöstä ei löydy kohtaa jossa tappavan toimintamallin opettamien olisi kriminalisoitu on sellainen teko sallittua toimintaa. Aivan kuten peruskouluissa saadaan opettaa että 1 + 1 = 7, koska sitäkään ei ilmeisesti missään laissa kielletä. Viimekädessä olisi eduskunnan velvollisuus lopultakin korjata tuollainen vakava puute lainsäädännössä. Siis sekä voimankäytön- että kaikesta muustakin koulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa työtehtävässä pitää olla ammattitaitoa hoitaa työtehtävä lain mukaan. Jos tulee lainvastainen ohje, se kannattaa pyytää kirjallisena ja ilmoittaa poliisille vaikka nimettömästi. Jos tulee ohje joka voi johtaa lainvastaiseen tilanteeseen, mutta ei suoraan tee sitä vaan välillisesti, siitä voi ilmoittaa poliisin lisäksi liittoon ja työsuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa se olisi ollut hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa se olisi ollut hyvä.
Vartijoilla pitäisi olla sellanen häkki jonka voisivat tiputtaa kaikkien päälle, siksi aikaa että poliisit saapuu. Näin ei tarvitsisi koskea ikinä keneenkään, eikä saada syytettä taposta perään.
Mitäs sit jos joku saa sairaskohtauksen häkissä? Kenen vika? Häkin kai.
Niin, hirmu ikävää. kyllähän sitä väkivaltaa pitäisi saada vapaasti käyttää, kun siihen on oikein lupakin annettu. Ei sais jälkikäteen sitten tulla syytteleen, kun on ekaks annettu lupa.