Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistään työvoimapulasta on turha puhua, jos työnantajien asenne on tällainen: "Rekrytoijat paljastavat, mitä työhakemukseen tarkalleen pitäi...

Vierailija
09.01.2023 |

Jos työpaikan saaminen on siitä kiinni, onko käynyt jonkin cv:n kirjoituskurssin, eikä työhön liittyvästä osaamisesta ja kokemuksesta, niin ihan turha vinkua työvoimapulaa sitten.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009263341.html

Kommentit (176)

Vierailija
41/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän saakka on hyvinvointi Suomessa taattu ihmisten läheisriippuvuudella. Se on sellainen suomalaisten perusominaisuus ettei saa olla itsekäs. Tai ainakin ollut. Kun sitten tämä uusi sukupolvi ajatteleekin että minunkin elämä on arvokas niin Suomen korttitalo kaatuu. Tämä pätee niin hoitajiin kuin opettajiinkin.

Syntyvyys heikko, koulutus jää vajaavaiseksi, todennäköisesti matalapalkkaisuus lisääntyy. Go, Suomi, go!!!!

Vierailija
42/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on tähän asti tullut automaattinen vastaus "ei tällä kertaa..", että ei sitä kukaan edes lue, joten mitä väliä mitä siellä lukee??

Miksi automatisoitu vastaus sinusta tarkoittaa, ettei kukaan ole hakemusta lukenut? Monella firmalla käytössä järjestelmä, mihin tarvitsee kirjautua. Kun hakijat valittu jatkoon, niin järjestelmä lähettää muille hakijoille automaattisen vastauksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijat on menneet koppavuudessaan jo lentoemäntien edelle.

Aiemmin lentoemot jakoivat iltapäivälehdissä kaikenlaisia ohjeita miten missäkin tulee käyttäytyä, nyt rekrytoijat pomottavat tekemään niin ja näin.

Vierailija
44/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten olisi valittu sinut, mutta emme tykäneet cv:ssä käyttämästäsi fontista.

Jos etsivät graafista suunnittelijaa ja fontti on Comic Sans :D

Olen kirjoitellut aika monta power pointtia Comic Sanssilla ihan läpällä.

En ole graafinen suunnittelija vaan ihan tekniikan koulutuksia pidän silloin tällöin.

Milloin Comic Sansista tuli laajalti tunnettu mörkö?

Minun perusteellisin työtodistukseni on kirjoitettu Comic Sansilla vuosituhannen vaihteessa. En ole huomannut, että fontti olisi vaikuttanut työnsaantiin.

Vierailija
45/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoijat voisivat itsekin tarkastella toimintaansa. Työnhaku kun on kaksisuuntainen prosessi, jossa myös työnhakija voi todeta, että tämä ei olekaan minun juttuni. Minulle kävi näin kesken pitkähkön hakuprosessin ja viimeisessä keskustelussa rekrytoijien kanssa toin tämän ilmi. Olin saanut toisen työpaikan rekryprosessin aikana, mikä asetti minut ostajan asemaan. Rekrytoijista yksi muuttui jopa erittäin tylyksi. Yhdessä toisessa rekryssä pääsin kolmen parhaan joukkoon ja pyysin palautetta siitä, miksi valinta ei kohdistunut minuun. En koskaan saanut sitä.

Typerintä on pyytää näitä palautteita. Syy on et ollut ihan se paras.

Vierailija
46/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa mikä kiimainen vallan tunne näillä rekrytoilla on kun saavat päättää lähestulkoon ihmisten elämästä ja kuolemasta!

Vierailija
47/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä rekrytoija ei tuijota CV:n muotoiluja vaan näkee CV:n läpi, onko hakija sopiva.

Tuo juttu kertoo lähinnä rekrytoijan ammattitaidottomuudesta, ei hakijan huonoudesta.

Tämä tulkinta jutusta taas kertoo lähinnä sisälukutaidon puutteesta. Jos hakija ei ole kertonut työn kannalta oleellisia taitoja ja ominaisuuksiaan, niin millä ihmeellä kovankaan ammattitaidon omaava rekrytoija pystyisi ne arvaamaan?  Koko jutussahan kyse on siitä, että pelkällä jaarittelulla ei pääse työtä hakiessa puusta pitkälle, vaan pitäisi itse miettiä mitä sellaista sinulla on tarjottavana potentiaaliselle työnantajalle mitä hän tarvitsee.

Vierailija
48/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijien puolustukseksi täytyy sanoa, että joissain CV:issä ei ole edes sitä koskevan ihmisen tietoja, jotta tämä voitaisin yhdistää kyseiseen ihmiseen millään tavalla. Parhaimmillaan tulee epämääräinen CV liitteenä ja työhakemus, jossa lukee "Haluaisin teille töihin.", eikä mitään muuta. Mutta jo, ei koske mitenkään kaikkia CV:itä.

Vierailija
49/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoijat on menneet koppavuudessaan jo lentoemäntien edelle.

Aiemmin lentoemot jakoivat iltapäivälehdissä kaikenlaisia ohjeita miten missäkin tulee käyttäytyä, nyt rekrytoijat pomottavat tekemään niin ja näin.

Toisessa isoimmista iltapäivälehdistä haastateltu rekrytointiasiantuntija ja jutun tehnyt toimittaja ovat aina samat, ja jaarituksetkin ovat aina samaa vanhaa. Kumpikin saa rahaa. Näin toimii "tiedonvälitys".

Vierailija
50/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten olisi valittu sinut, mutta emme tykäneet cv:ssä käyttämästäsi fontista.

Jos etsivät graafista suunnittelijaa ja fontti on Comic Sans :D

Olen kirjoitellut aika monta power pointtia Comic Sanssilla ihan läpällä.

En ole graafinen suunnittelija vaan ihan tekniikan koulutuksia pidän silloin tällöin.

Milloin Comic Sansista tuli laajalti tunnettu mörkö?

Minun perusteellisin työtodistukseni on kirjoitettu Comic Sansilla vuosituhannen vaihteessa. En ole huomannut, että fontti olisi vaikuttanut työnsaantiin.

Saattaa olla että sinut työhön valinnut on sitä porukkaa jota ärsyttää tuollainen täysin mielivaltainen ja perusteeton fonttiviha ja siksi hakemuksesi on kiinnittänyt huomiota enemmän kuin se muuten olisi kiinnittänyt. Tai sitten löysit työnantajan joka osaa kiinnittää huomion olennaiseen eli osaamiseesi eikä epäolennaiseen eli hakemuksen ulkonäön pieniin yksityiskohtiin. 

Vierailija
51/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä rekrytoija ei tuijota CV:n muotoiluja vaan näkee CV:n läpi, onko hakija sopiva.

Tuo juttu kertoo lähinnä rekrytoijan ammattitaidottomuudesta, ei hakijan huonoudesta.

Tämä tulkinta jutusta taas kertoo lähinnä sisälukutaidon puutteesta. Jos hakija ei ole kertonut työn kannalta oleellisia taitoja ja ominaisuuksiaan, niin millä ihmeellä kovankaan ammattitaidon omaava rekrytoija pystyisi ne arvaamaan?  Koko jutussahan kyse on siitä, että pelkällä jaarittelulla ei pääse työtä hakiessa puusta pitkälle, vaan pitäisi itse miettiä mitä sellaista sinulla on tarjottavana potentiaaliselle työnantajalle mitä hän tarvitsee.

Miten hakija voisi arvailla mitä se työnantaja oikeasti tarvitsee kun paikkailmoitukset tuppaa olemaan niin yleisen tason mallineita että niissä luetellaan suunnilleen kymmenen erikoisosaajan osaamisvaatimukset kun samaa pohjaa käytetään pahimmillaan kaikissa osaston ilmoituksissa ja muutetaan vaan yhteystiedot ja ammattinimike.

Vierailija
52/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä. Minun cv on wordillä tehty. Valkoinen pohja normaalilla mustalla tekstillä. Tärkeimmät jutut on luettelomaisesti, niin nopealla vilkaisulla näkee mitä osaan. Ensin työpaikat. Sitten koulutus ja lopuksi kielitaito ja it-taidot ym. Ennen sain helposti töitä. Viime vuosina ei ole lykästänyt. En ala pelleilemään cv:ni kanssa.

Vierailija
53/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on ehkä 10000 erilaista ammattia. Ihmettelen miten yleistäminen on mahdollista?

Vierailija
54/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää juttutyyppi toistuu lehdissä vähintään kerran vuodessa. Tulee vaikutelma rekrytointi-ihmisistä kärsimättöminä teineinä, jotka eivät jaksa lukea lyhyitäkään asiakirjoja. Lisäksi näissä on se epäloogisuus, että vaikka jokainen kuinka noudattaisi näitä ohjeita, työpaikkojen määrä ei siitä kuitenkaan nouse, eli seuraus on vaan että entistä hienompia hakemuksia hylätään. Hakijoiden vaivannäkö vaan lisääntyy, työllisyys ei.

Vierailija
55/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ääääääää! En mä jaksa lukee tätä! Liian tylsääääää!"

Onko noi rekrytoijat jotain 14-vuotiaita?

Ei, vaan yksinkertaista ratikkakuskin tai myyjän hommaa saattaa hakea jopa 200+ kiinnostunutta. Ei siinä riitä ikä eikä terveys, kun hakemuksia käy läpi.

Ratikkakuskien työ on suosittua. Palkka taitaa olla varsin hyvä koulutuksen lyhyyten nähden. Sinne hakee paljon ihmisiä, koska aidosti haluavat sitä. Joukossa voi olla korkeastikoulutettuja downshiftaajia. 

Kauppaankin hakee ihmisiä, jotka sille alalle haluavat, muttei kukaan suunnittelee uraa kassana ja palkka on huono. 

Noita kahta ei oikein voi siis verrata. 

Ja mikä tärkeintä: jos hakijoita on 200 huonostipalkatuksi kassaksikin (kuten hiljattain oli erääseen Tampereen uuteen kauppaan), tässä maassa on irvokasta puhua työvoimapulasta. 

Vierailija
56/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikka jokainen kuinka noudattaisi näitä ohjeita, työpaikkojen määrä ei siitä kuitenkaan nouse, eli seuraus on vaan että entistä hienompia hakemuksia hylätään. Hakijoiden vaivannäkö vaan lisääntyy, työllisyys ei.

Hyvin sanottu. 

Vierailija
57/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se sitten on se ensimmäinen virke, mikä siihen pitää kirjoittaa? Joku klikkiotsikon tapainen huomiohuoraus? Vai kuva oikeaan yläkulmaan? Mitä, jos ei ole viehättävä ulkonäöltään? 

Tässä teille sopivia ensimmäisiä virkkeitä, olkaa hyvä: 

- Sirkustemput jotka olen valmis tekemään

- Lue tästä, miksi Jorma Järvinen on paras tähän työhön ja nuoli alas

- Insinööri etsii uusia aluevaltauksia!

- En ole kaunein, mutta olen paras!

- Kehityskelpoinen keski-ikäinen keskitason koulutettu tässä hei!

- Nyt jysähti!

Vierailija
58/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin Aamulehdestä tiheästi kirjoitetun sivun jutun, jossa joku selosti, mitä 1-sivuisen CV:n pitäisi sisältää (ja mitä ei). Aika velho saa olla, että pystyy mahduttamaan kaiken jutussa peräänkuulutetun - kertomalla siitä aktiivisin verbein - visuaalisesti ilmavalle ja typografisesti näyttävälle yhden sivun mittaiselle pohjalle.

Pitäköön tunkkinsa.

Kaiken kikkailun keskellä olen tehnyt oman ratkaisuni: hakemuksissa kerron vanhanaikaisella asiakirja-asettelulla kuka ja mikä olen ja mitä olen tehnyt. Vähän tekstiä, tyypilliset aloitukset ja lopetukset. Vähän egoa, enemmän lakonista asiaa. Olen päässyt melkein aina haastatteluihin. Ehkä hakemuksia lukeville perushakemukset ovat raikkaita tuulahduksia kaiken sivuseikkoihin keskittyvän audiovisuaalisen tykityksen joukossa.

Vierailija
59/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hakija voisi arvailla mitä se työnantaja oikeasti tarvitsee kun paikkailmoitukset tuppaa olemaan niin yleisen tason mallineita että niissä luetellaan suunnilleen kymmenen erikoisosaajan osaamisvaatimukset kun samaa pohjaa käytetään pahimmillaan kaikissa osaston ilmoituksissa ja muutetaan vaan yhteystiedot ja ammattinimike.

Se hakija voi vaikka ihan oikeasti nähdä vaivaa ja tehdä hiukan taustatyötä siitä firmasta johon on hakemassa. Mutta toki jos tavoitteena on vain lähettää ne neljä pakollista hakemusta joka kuussa niin se on ihan turhaa.

Vierailija
60/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät työnantajat itsekään tiedä mitä hakevat, olen hävinnyt esim brittiläiselle työssä jossa hänellä oli huomattavasti huonompi osaaminen vain siksi että

paikkaan haluttiin kiva natiivienkun osaaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi