Turvallisuusalaan perehtynyt tutkija arvioi, että Ison Omenan vartijat käyttivät kiinniottotilanteessa alan koulutuksessa opittuja tekniikoita.
Turvallisuusalaan erikoistunut tutkija arvioi, että vartijoiden voimakeinot näyttävät kauppakeskuksen asiakkaan kuvaaman videon ja tapahtumista levinneiden kuvien perusteella hallituilta. Kuvissa naista pitää kiinni neljä vartijaa.
Videota katsoen vartijoiden voimankäyttö vaikuttaa hallitulta. Voimakeinot ovat perusteltuja, sillä videolla näkyy vastarintaa, sanoo tutkija.
Materiaalin perusteella tutkija arvioi, että vartijat toimivat voimankäyttökoulutuksessa opetettujen tekniikoiden mukaisesti. Tutkija muistuttaa, että lyhyen videon ja valokuvien perusteella tilanteesta ei voi saada kattavaa kuvaa. Tutkija muistuttaa, että hänellä ei ole esimerkiksi tiedossa sitä, miten tilanne on lähtenyt liikkeelle.
Näkemäni videon perusteella ei voi ottaa kantaa vartijoiden tehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen eikä henkilön vaarallisuuteen. Yleisellä tasolla toki voi miettiä, minkä verran tilanteessa on vartijoilla ollut tarvetta viedä naista maahan. Nainen on tässä tapauksessa kuitenkin vastustanut ja vartijat ovat päättäneet laittaa hänet käsirautoihin, tutkija arvioi.
Yleisellä tasolla maahanvienti ja rautoihin laittaminen on tutkijan mukaan mahdollista silloin, jos vartija ei pysty lievemmin keinoin pitämään tilannetta hallinnassa.
Videolla vartijat myös puhuttavat henkilöä ja kehottavat rauhoittumaan, tutkija sanoo.
Vartijoiden oikeutta voimankäyttöön säädellään lailla. Voimankäyttö on mahdollista, jos henkilö koettaa vastarintaa tekemällä välttää pääsyn estämisen, poistamisen, kiinniottamisen tai turvallisuustarkastuksen suorittamisen tai hän pakenee kiinniottamista.
Jos henkilö vastustaa, silloin tarpeellisia ja puolustettavia voimakeinoja voidaan käyttää.
Kommentit (7218)
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti alan tilanteesta Lopetin turva-alan hommat aikanaan mm.sen vuoksi, että lainsäädäntö on sekava ja koko ajan joutuu toimimaan jollain tapaa harmaalla alueella eikä voi olla täysin varma missä kohtaa raja ylittyy. Tarvittaessa epäselvät tapaukset käsittelee oikeuslaitos. Ristiriitaiset vaatimukset työtoimistasi tulee niin toimekdiantajalta, työnantajalta sekä työyhteisön vaatimuksista. Toimeksiantaja esim kauppakeskuksen yhteyshenkilöt kun eivät tunne lakia ja yrität selittää että en voi toimia noin ja näin. Työyhteisö on luonut oman kulttuurin jossa toimitaan tietyllä tavalla vaikka jokin muu tapa olisi toimivampi. Sitä kulttuuria on vaikea muuttaa systeemin sisältä. Vartijan ammattitutkinto oli laadukas jonka suoritin. Kouluttajat olivat päteviä ja fiksuja. Aina oli mukana myös nämä kiinniotetun turvallisuusnäkökulmat yms.
Yhteiskunnan yleinen tila, poliisien huonot resurssit, mielenterveys ja terveyspalveluiden heikko tarjonta ja resurssit, kotiutumisen ja kuntoutumisen ongelmat ym integraatio-ongelmat ovat liian vakavia ja huonosti hoidettuja. Yleistä pahoinvointia ja ärtymystä kaikissa. Ei tuota työtä pysty tekemään järkevästi enää nykyään.
Lisäksi kun palkka oli niin surkea, ettei sillä kunnolla perheellinen voinut elää niin oli pakko lähteä alalta ja paras päätös se oli ikinä.
Minä tiedän jotain. Vartijoilla ei ole paljon oikeuksia. Vain poliisilla on virkavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten otettaisiin linnassa vastaan vartija, joka "aiheuttanut" naisen kuoleman neljän vartijan voimin ostoskeskuksessa?
Ja jos nainen oli vielä raskaana. Mietipä itse.
Taidat kyllä olla aika sekaisin joko tästä tapauksesta tai jostain muusta syystä. Mitäs jos menisit ulos happihyppelylle.
On tämä tapaus aika järkyttävä, mutta onneksi en itse ole koskaan aiheuttanut kenenkään kuolemaa, enkä ole joutumassa linnaan. Oletko sinä?
Ei tässä kukaan ole linnaan joutumassa. Jos olisi, tutkittaisiin edes tappona. Nyt tutkitaan kuolemantuottamuksena, ja ruuminavaus kertoo miksi noin pienestä henki lähti. Päihteillä on luultavasti osuutensa.
Jos noin vähästä ihminen normaalisti kuolisi, ei kukaan ehtisi edes aikuiseksi saakka.
Ihminen kuolee jos ei saa muutamaan minuuttiin happea. Jos sydän pamppailee jo valmiiksi nopeasti, niin se pysähtyy hapen puutteesta yllättävän nopeasti. Kokeile itse, juoksset kovaa itsesi kunnolla hengästyksiin, ja sitten estät hengityksesi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä uskalla enää mennä ostariin, jos jotain myyjää alkaa yllättäen ärsyttää minun naama siellä liikkeessä, ja kutsuu paikalle 5 vartijaa istumaan minun päälle ja t a p p a maan mut!
Tämä tapaus vahvistaa vain sen että ostan jatkossa kaiken nettikaupoista, niin ei tarvitse joutua myyjien eikä vartijoiden hampaisiin ilman syytä, ja menettää vielä henkensä.
Tuossakin taisi kaksi lasta, joista toinen vauva, menettää äitinsä?
Samaa mietin. Maksavan asiakkaan tulisi voida asioida myös valittamis/reklamointiasioissa ja normaalia tuohtumista (asiallisuuden rajoissa!) rahojen vastikkeettomuudesta tms tulisi voida osoittaa, ja sitten tilanne ihan normaalisti hoidetaan myymälässä asiakaspalvelutilanteena. Napin painamisen ei tulisi olla niin herkillä, että ihmiset joutuvat seuraavaksi pelkäämään, miten heitä kohdellaan ja otetaan vastaan, jos on palautuksen tai vaihdon tai reklamaation takia liikenteessä.
Kyllä pelkoa tulee pintaan. Vartijat vaikuttavat "trigger-happyilta", ilmeisesti myyjätkin trigger-happyja, poliisit trigger-happyja vaikka eivät nyt ehtineetkään osoittaa omia keinojaan ja tappotaitojaan (eläimiinhan niitä on totuttu näkemään) .
Itse olen ihan lainkuuliainen kansalainen, mutta tutkin tarkkaan etikettejä kaupoissa, monasti vartijat seurailevat, pyrin koskemaan tuotteisiin mahdollisimman selkeästi jottei luulla varastamiseksi. :D
2 kertaa on elämän aikana kysytty näyttämään laukun sisältöä marketin kassalla, molemmat kerrat tuntuivat loukkaavilta ja shokeeraavilta, tietenkään en ollut mitään ottanut, mukana oli avoin kassi, niin ilmeiesti sellainen herättää epäilyksiä. Soitin markettiin ja valitin asiasta myymälän johtajalle.
Vartijoilla tms valvojilla ei ole säännöt siinäkään tiedossa oikein, laukkujen näyttämisiä ei saisi kysyä, ellei ole perusteltu syy kysyä sellaista kuten että on nähty näpistys. Minä en ollut tehnyt elettäkään mihinkään rikolliseen ja kysyttiin kassia näyttämään.
Hirveä olo tulee tunnolliselle ihmiselle, joka ei tekisi mitään sellaista väärää.
Nyt sitten joudutaan ilmeisesti pelkäämään, että kimppuunkin käydään ja tapetaan, jos siltä tuntuu, mikäli kohde sattuu menemään paniikkiin eikä ymmärrä heti olla liikkumatta kun maahan paiskotaan miesjoukolla.
Hyvänen aika. Jos vartija koettaisi minuun tarttua, sanoisin jo heti "huono terveys, ei voimankäyttöä, kuolemisvaara", tietenkin ennen sitä yrittäisin myötäillä "kyllä" siihen, mitä vartijat haluaisivat käyvän jotta he eivät saisi "aihetta" käydä kimppuun.
Siis meidän tulee oppia amerikanmustien tyylinen suhtautuminen poliisiin ja vartijoihin. Pelosta jäykkänä "kyllä " , "ei " , liikkumattomana, älä juokse, älä anna aihetta mihinkään edes normaalisti panikoituen tai koettaen perustella mitään. Älä liikuta käsiä ottaaksesi kännykän taskusta, se voidaan katsoa aseen hakemiseksi. Älä tee mitään liikettä, se voidaan tulkita miten vain.
Amerikan tyyli on vissiin kohta täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveät spekulaatiot eikä faktoista ole vielä tietoakaan.
Todella kamalaa että nainen kuoli mutta väärin on myös syyttää vartijoita tappamisesta. He tekivät työtään ja loppu on epäonnen summaa, tahallisuutta ei teossa ole mukana.
Kyllä pitäisi ihmisen osata käyttytyä niin ettei tarvita neljää vartijaa hillitsemään.Ammattitaitoinen vartija lopettaisi kiinnipitämisen siinä vaiheessa, kun uhri makaa hiljaa maassa eli sydän on jo pysähtynyt. Naisen kuolema ei ole mikään epäonnen summa vaan pakokauhuisen ihmisen täysin turha kuolema, joka johtui vartijoiden käyttämistä voimakeinoista.
Höpö höpö, sehän yritti potkia. Sen päällä ei kukaan istunut, pidettiin vaan rauhallisesti maassa ja tyyppi sai sairaskohtauksen, mikä ei huumepiireissä ole niin harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten otettaisiin linnassa vastaan vartija, joka "aiheuttanut" naisen kuoleman neljän vartijan voimin ostoskeskuksessa?
Taidat kyllä olla aika sekaisin joko tästä tapauksesta tai jostain muusta syystä. Mitäs jos menisit ulos happihyppelylle.
On tämä tapaus aika järkyttävä, mutta onneksi en itse ole koskaan aiheuttanut kenenkään kuolemaa, enkä ole joutumassa linnaan. Oletko sinä?
Ei tässä kukaan ole linnaan joutumassa. Jos olisi, tutkittaisiin edes tappona. Nyt tutkitaan kuolemantuottamuksena, ja ruuminavaus kertoo miksi noin pienestä henki lähti. Päihteillä on luultavasti osuutensa.
Jos noin vähästä ihminen normaalisti kuolisi, ei kukaan ehtisi edes aikuiseksi saakka.
Ihminen kuolee jos ei saa muutamaan minuuttiin happea. Jos sydän pamppailee jo valmiiksi nopeasti, niin se pysähtyy hapen puutteesta yllättävän nopeasti. Kokeile itse, juoksset kovaa itsesi kunnolla hengästyksiin, ja sitten estät hengityksesi.
Kukaan ei estänyt sen hengitystä (ei tosin pakottanut riehumaankaan). Kädestä ja jalasta kiinni pitäminen ei hengitykseen vaikuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa oli sekopäistä? -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveät spekulaatiot eikä faktoista ole vielä tietoakaan.
Todella kamalaa että nainen kuoli mutta väärin on myös syyttää vartijoita tappamisesta. He tekivät työtään ja loppu on epäonnen summaa, tahallisuutta ei teossa ole mukana.
Kyllä pitäisi ihmisen osata käyttytyä niin ettei tarvita neljää vartijaa hillitsemään.Tässä se dilemma on. Miksi tarvitaan neljä vartijaa yhden vihaisen asiakaan poistamiseksi? Ymmärrän, että joskus esim mielisairaalassa tarvitaan useampi henkilö , mutta harvoin sielläkään on neljää edes tarjolla samaan aikaan.
No sitä varten, että se olisi turvallista. Ei ole turvallista yhden lähteä painimaan syljeskelevän, usein ruskuilla aseistetun sekopään kanssa. Haluaisin nähdä, miten sinä olisit tilanteen hoitanut.
Eikä alamaailmassa elävillä pelkästään ole ruiskuja taskuissaan, sieltä löytyy kättä pidempää itsensä puolustamiseksi. Huumemaailma on brutaali.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on kuollut. KUOLLUT. Tiedättekö mitä tarkoittaa olla kuollut?
Tiedättekö miltä (toivottavasti) tuntuu ihmisestä joka on aiheuttanut toisen kuoleman? Taitamattomalla toiminnallaan adrenaliinipiikin voimalla? Tajuta mitä on tapahtunut?
Ei tämä ole mitään jännää poliisisarjaa telkkarissa tai videopeliä. Ihmishenki on menetetty ja täysin turhaan.
En voi kuin ihmetellä tätä sakkia joka puolustelee vartijoitten toimintaa. Takuulla - tai ainakin todella toivon niin - missään vartijakoulutuksessa ei opeteta miten ihmisestä saa hengen ilman teräasetta tai ampuma-asetta. Kiinniottotilanteita varmasti ehkä harjoitellaan. Haluan kovasti uskoa että niissä opetellaan toimimaan mahdollisimman pieneen väkivaltaan turvautuen. Haluan kovasti uskoa että siellä ei opeteta miten ihmisestä saa hengen.
Toiminta Suomessa näyttää olevan samaa luokkaa kuin Amerikassa; ammu ensin, kysy sitten.
En itse asu Suomessa ja kovin harvoin siellä käyn. Nyt taidan harkita todella tarkasti tulemistani, en halua palata kotimaahani lyijyarkussa.
Ihmisissä on valtavasti vihaa ja se näkyy ihan arkipäivässä. Todella huonovointista porukkaa. Syitä haetaan muista ja muualta, itsessä ei koskaan ole mitään vikaa eikä omasta toiminnasta oteta minkäänlaista vastuuta.
Kylläpä kirjotit pitkän vuodatuksen tänne.
Poliisit ampuu Suomessaki kerran vuodessa jonku ihmisen eikä ne sitä nyyhkytä.
Lääkärit määrää ihmisiä saattohoitoon tai päättää syöpähoitojen lopettamisista eikä ne sitä nyyhkytä.
Ihan ku kuolema ei ois normaali osa ihmisen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee liian pitkälle nuo kirjoittelusi. Kyllä sinullakin lähtisi henki, jos makaat kovaa lattiaa vasten vatsallasi etkä pysty hengittää, koska 5 itseäsi suurempaa ihmistä pitää sinua kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin itseäni tilanteeseen, jossa vartija kutsuttaisiin paikalle. Todennäköisesti seisoisin hiljaa paikallani. Muhun tuskin käytettäisiin voimakeinoja.
Tilanteessa jossa olen kokenut epäoikeudenmukaisuutta , olen itse puolustanut kiihkeästi oikeutta. Jopa tuijottaessani kiväärin piippuun. Jos kukaan ei reagoi epäoikeudenmukaisuuden, niin mikään ei muutu. Kivääri oli ulkomailla lahjuksia pyytävien poliisien. Poliisi käskytti ja itse vastustin. Jälkikäteen tiedän, että aivan älytön reaktio itseltäni. Silti olen ylpeä siitä.
Tämä! Jos olisin rättiväsyneenä raahautunut reklamoimaan tuotteesta ja saisin luokattoman huonoa asiakaspalvelua + vartijat vielä selvittämään yritystäni palauttaa tuote oikeuksieni mukaisesti, niin en kyllä jäisi sanattomaksi.
Niin, nimenomaan et jäisi sanattomaksi.
Olisi normaalia kiistellä asiasta ja vaikka palata liikkeeseen uudestaan kun pomo on paikalla. Mutta ruveta mellakoimaan ja vastustamaan vartijoita menee jo yli ymmärryksen.
Tottakai oikeuksiaan pitää puolustaa mutta se pitää tehdä fiksusti.
Ja raahautuuko liikkeeseen rättiväsyneenä vai ei on merkityksetöntä, käytöstavat pitää jokaisella aikuisella olla uupumuksesta huolimatta.
Myös myyjillä ja vartijoilla. Ja tuossa varmasti on kokenut, että ihan epäoikeudenmukaisesti tullaan poistamaan kaupasta ja jopa kauppakeskuksessa. Ja jos olet vaikka opettaja, niin tiedät tasan tarkkaan ettei ihmisiin saa käydä kiinni kuin ääri tilanteissa. Jos joku alkaa sinua kainalosta taluttamaan, niin varmasti kapinoit. Ja näiden kaikkien julkitulleiden väärinkäytösten jälkeen entistä enemmän kapinoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vartijat ja puolustelijat ihan paniikissa, ja aiheesta! Eipä se nainen tainnut kovin uhkaava olla kun myyjääkin kadutti jälkikäteen että meni niin vähäpätöisestä syystä kutsumaan vartijat.
Nainen piti ottaa kiinni kuin olisi jokin suurrikollinen tai potentiaalinen joukkomurhaaja? Voi hyvä luoja sentään.
Pitäs joltain löytyä järkeä kehiin tuollaisessa tilanteessa.
Kunnon tuomiot noille jepeille niin ehkä toisetkin oppivat.Totta. Videon perusteella naista tosiaan otetaan kiinni kuin suurrikolista, joka uhkaa räjäyttää pankin ydinpommin ja tapp aa kaikki.
Turun terrori-iskussakin kolme poliisia otti kiinni tekijän, ilman väkivaltaa, rauhallisesti, eikä yhdelläkään poliisilla olla tarveta maata tekijän päällä. Ja lopulta vain yksi poliisimies piti kiinniotettua jaloissa.
Vartijoilla olisi paljon opittavaa poliisilta
Poliisin Turussa tekemä kiinniotto tallentui videolle silminnäkijä: poliisit pitivät epäiltyä maassa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005331724.html?cs
Ilman väkivaltaa? Tuossahan sanottiin että ensin ammuttiin alavartaloon :-D
Lisäksi:
" Siitä 5–10 metriä vasemmalle rautatieasemalle päin oli poliiseja makaamassa sen kaverin päällä ja sitä oli ammuttu. Sen jalka oli teipattu, ja äijä oli veressä."
Eli videolla näkyy sitten jo aika myöhäinen tilanne kun jalkaan ammuttu ja usean poliisin voimin maahan viety tekijä on raudoitettu ja rauhoittunut.
Tsemppaahan vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me uimarit osataan tehdä äärisuorituksia vähällä hapella, mutta maallikko ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun uutisissa securitaksen johtaja ensimmäisenä mainitsi, että yksi vartija oli vasta-alkaja. Miksi hän sitä korosti?
Asialla ei ole mitään merkitystä. Vartijoita oli monta.
Ehkäpä uudelle vartijalle haluttiin näyttää näitä "teknisiä otteita" vaikka vähemmälläkin showlla olisi pärjätty.
Aivan järkyttävää, jos uudelle vartijalle on esitetty jotain kovanaamaa ja ostarikyttää. Onko tähän työhön edes minkäänlaista älykkyystestiä?
Oletko sä tosissasi? Mihin ammattiin on älykkyystesti? Niin, ei mihinkään. Ja millä "pienemmällä" olisi pärjätty, ja sinäkö olisit pärjännyt. Sinä varmaan hymyilisit vaan kun tautinen hörhö syljeskelee kasvoillesi, vai mitä?
Taidat olla vielä aika pikkuinen tai sitten et ole kovin hääppöisiä töitä tehnyt. Nykyään suurimpaan osaan asiantuntijatason rekryistä sisältyy laajat älykkyystestit osana henkilöarviointia oli takataskussa sitten maisterin tai tohtorin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin itseäni tilanteeseen, jossa vartija kutsuttaisiin paikalle. Todennäköisesti seisoisin hiljaa paikallani. Muhun tuskin käytettäisiin voimakeinoja.
Todennäköisesti et ole päästäsi sekaisin oleva päihteilijä, mitä ko. nainen oli. Naiseen on käytetty voimakeinoja, koska oli uhkaava ja väkivaltainen. Olivatko voimakeinot liiallisia ja aiheuttivatko ne naisen kuoleman, selviää tutkimuksissa.
Suomessa ei ole kuolemantuomiota rangaistuksena mistään teosta.
Olla uhkaava ja väkivaltainen ei ole edes rikos, väkivallan käyttäminen toiseen ihmiseen on. Mutta nyt idioottien ammattikunta ottaa ihmisiä kiinni ja jakaa kuolemantuomioita.
Onko Suomi enää oikeusvaltio? Ei ole, kun väestön pohjasakkaan kuuluvat ovat ottaneet vallan muiden vapauden ja jopa hengen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee liian pitkälle nuo kirjoittelusi. Kyllä sinullakin lähtisi henki, jos makaat kovaa lattiaa vasten vatsallasi etkä pysty hengittää, koska 5 itseäsi suurempaa ihmistä pitää sinua kiinni.
Vartijoiden ei oli tarvinnut laittaa naista edes maahan vaan keskustella ja nyt ovat pilanneet monen ihmisen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on kuollut. KUOLLUT. Tiedättekö mitä tarkoittaa olla kuollut?
Tiedättekö miltä (toivottavasti) tuntuu ihmisestä joka on aiheuttanut toisen kuoleman? Taitamattomalla toiminnallaan adrenaliinipiikin voimalla? Tajuta mitä on tapahtunut?
Ei tämä ole mitään jännää poliisisarjaa telkkarissa tai videopeliä. Ihmishenki on menetetty ja täysin turhaan.
En voi kuin ihmetellä tätä sakkia joka puolustelee vartijoitten toimintaa. Takuulla - tai ainakin todella toivon niin - missään vartijakoulutuksessa ei opeteta miten ihmisestä saa hengen ilman teräasetta tai ampuma-asetta. Kiinniottotilanteita varmasti ehkä harjoitellaan. Haluan kovasti uskoa että niissä opetellaan toimimaan mahdollisimman pieneen väkivaltaan turvautuen. Haluan kovasti uskoa että siellä ei opeteta miten ihmisestä saa hengen.
Toiminta Suomessa näyttää olevan samaa luokkaa kuin Amerikassa; ammu ensin, kysy sitten.
En itse asu Suomessa ja kovin harvoin siellä käyn. Nyt taidan harkita todella tarkasti tulemistani, en halua palata kotimaahani lyijyarkussa.
Ihmisissä on valtavasti vihaa ja se näkyy ihan arkipäivässä. Todella huonovointista porukkaa. Syitä haetaan muista ja muualta, itsessä ei koskaan ole mitään vikaa eikä omasta toiminnasta oteta minkäänlaista vastuuta.
Kylläpä kirjotit pitkän vuodatuksen tänne.
Poliisit ampuu Suomessaki kerran vuodessa jonku ihmisen eikä ne sitä nyyhkytä.
Lääkärit määrää ihmisiä saattohoitoon tai päättää syöpähoitojen lopettamisista eikä ne sitä nyyhkytä.
Ihan ku kuolema ei ois normaali osa ihmisen elämää.
Olet todella pahoinvoiva ihminen. Hae apua.
Monella tuntuu olevan asenne, että jos ei pyyntö tehoa, niin sit saa vetää turpaan?
Tämä kommentti ei siis koske vartijoita, vaan kommentoijien asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei puhutettu? Poliisi pyrkii ratkaisemaan tilanteet puhejudolla.
Miten niin ei? Siksi kun ei pyynnöllä ollut suostunut lähtemään.
Haluaisin vain tietää totuuden koko tapahtumasarjasta ja sitä ei mistään tule esille. Miksi nainen pyydettiin poistumaan liikkeestä ja koko ostoskeskuksesta? Kuka pyysi? Kuka kutsui vartijat? Millaista sanallista ja/tai fyysistä vastarintaa nainen teki? Oliko välttämätöntä kaataa hennonoloinen aseeton nainen lattialle ja neljän miehen voimin raudoittaa hänet ja pitää kiinni lattiassa neljän miehen voimin kunnes nainen hiljeni ja meni tajuttomaksi ja lopulta kuoli?
Jokin tässä jutussa haisee.
Nyt vähän rajaa noille jutuille.
Tiedät hyvin että myyjä pyysi vartijat paikalle. Siihen ei ihan pienestä erimielisyydestä lähdetä, joten jotain uhkaavampaa tilanteessa on ollut.
Hennonoloisesta ei videon perusteella voi puhua etkä tiedä vielä naisen asettomuudestaan mitään.
Joten rauhoitu vähän äläkä vielä laita päitä pölkylle oman mielikuvituksesi johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se sanoo. Se vaan että ennen kuin niitä oikeaoppisia keinoja käytetään, pitäisi olla niille tarve. Naisehenkilön ulosohjaaminen ei täytä tätä tarvetta "oikeaoppisten" voimakeinojen käyttöön.
Jos henkilö vastustaa, silloin tarpeellisia ja puolustettavia voimakeinoja voidaan käyttää.
Voimakeinot ovat perusteltuja, sillä videolla näkyy vastarintaa.
Ihminen puristumassa hengiltä on nykyään siis vastarintaa? Kuinka itse käyttäytyisit samassa tilanteessa?
Vartijat eivät varmasti aiheetta käyttäneet voimaa.
Laitappa kuka tahansa kauppakeskuksessa lattialle mahalleen niin taatusti pyristelee.
Tapolta vaikuttaa jos ihminen kuolee käsittelyssä.
Mut on laitettu baarissa enkä pyristelly vastaan vaan sanoin okei okei mä rauhotun niin sit ne päästi.
Ne väänsi mun käden silleen et se oli lähellä katketa.Jopa minä keski-ikäinen äiti-ihminen osaan tehdä lukot. Käy vaan pari kurssia. Koskaan ei ole tarvinnut käyttää.
Juu ihan varmasti. Ja onnistuvat varmaan tosi hyvin vastaanhangoittelevaa kaveria vastaan tositilanteessa sitten kun tarvitset.
Niin, nimenomaan et jäisi sanattomaksi.
Olisi normaalia kiistellä asiasta ja vaikka palata liikkeeseen uudestaan kun pomo on paikalla. Mutta ruveta mellakoimaan ja vastustamaan vartijoita menee jo yli ymmärryksen.
Tottakai oikeuksiaan pitää puolustaa mutta se pitää tehdä fiksusti.
Ja raahautuuko liikkeeseen rättiväsyneenä vai ei on merkityksetöntä, käytöstavat pitää jokaisella aikuisella olla uupumuksesta huolimatta.