Turvallisuusalaan perehtynyt tutkija arvioi, että Ison Omenan vartijat käyttivät kiinniottotilanteessa alan koulutuksessa opittuja tekniikoita.
Turvallisuusalaan erikoistunut tutkija arvioi, että vartijoiden voimakeinot näyttävät kauppakeskuksen asiakkaan kuvaaman videon ja tapahtumista levinneiden kuvien perusteella hallituilta. Kuvissa naista pitää kiinni neljä vartijaa.
Videota katsoen vartijoiden voimankäyttö vaikuttaa hallitulta. Voimakeinot ovat perusteltuja, sillä videolla näkyy vastarintaa, sanoo tutkija.
Materiaalin perusteella tutkija arvioi, että vartijat toimivat voimankäyttökoulutuksessa opetettujen tekniikoiden mukaisesti. Tutkija muistuttaa, että lyhyen videon ja valokuvien perusteella tilanteesta ei voi saada kattavaa kuvaa. Tutkija muistuttaa, että hänellä ei ole esimerkiksi tiedossa sitä, miten tilanne on lähtenyt liikkeelle.
Näkemäni videon perusteella ei voi ottaa kantaa vartijoiden tehtävän tärkeyteen ja kiireellisyyteen eikä henkilön vaarallisuuteen. Yleisellä tasolla toki voi miettiä, minkä verran tilanteessa on vartijoilla ollut tarvetta viedä naista maahan. Nainen on tässä tapauksessa kuitenkin vastustanut ja vartijat ovat päättäneet laittaa hänet käsirautoihin, tutkija arvioi.
Yleisellä tasolla maahanvienti ja rautoihin laittaminen on tutkijan mukaan mahdollista silloin, jos vartija ei pysty lievemmin keinoin pitämään tilannetta hallinnassa.
Videolla vartijat myös puhuttavat henkilöä ja kehottavat rauhoittumaan, tutkija sanoo.
Vartijoiden oikeutta voimankäyttöön säädellään lailla. Voimankäyttö on mahdollista, jos henkilö koettaa vastarintaa tekemällä välttää pääsyn estämisen, poistamisen, kiinniottamisen tai turvallisuustarkastuksen suorittamisen tai hän pakenee kiinniottamista.
Jos henkilö vastustaa, silloin tarpeellisia ja puolustettavia voimakeinoja voidaan käyttää.
Kommentit (7218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te kiihdytte tästä aggressioon asti?
Se on katsos öyhöttämisen idea. Lietsotaan itseään ja muita vihaan ja raivoon keksimällä mitä kummallisempia skenaarioita ja huhuja joissa totuutta ei ole edes toinen puoli.
Samalla myös leimataan surutta kokonainen ihmisryhmä sikaniskanatsifasistimurhaajiksi jotka on kauppakeskuksissa vain siksi, että saavat t a p p a a etenkin pullantuoksuisia perheenäitejä jotka reklamoi farkuista.
Samoin saatiin raivoleimata ja halveerata myyjät pelkiksi bimboiksi, jotka vaan jakaa prsettä edelliselle ammattiryhmälle eikä osaa tehdä työtään.
Siinä samalla raivolla saatiin myös nimitellä muut asiakkaat vartijan numero pikavalinnassa oleviksi kermaperseiksi, jotka soittaa vartijat poistamaan kassajonosta edellä olevat asiakkaat. (Öyhö-wouhoilla on ilmeisesti itsellään tällainen idea käynyt jonottaessa mielessä?)
Ja saatiin sitten lopuksi syytellä vielä erikseen miesasiakkaita nössöiksi sekä neideiksi jotka vänisee heti vartijoita apuun, kun kokevat jotain muka-häirintää.
Ihanan avarakatseista ja suvaitsevaa eikä onneksi yhtään hysteeristä, vääristelevää ja tunteilla käyvää.
Ja nämä sitten kasvattaa seuraavaa, tiedostavaa sukupolvea jossa kaikki on tasa-arvoisia eikä ketään lokeroida millään perusteella. Vaimitensemeni.
Vai oliko tämä vain sitä tunteiden sanoittamista?
Pakko sanoa, ettei edes persut ole noin asiattomia keskustelijoita.
Kyllä tämä keskustelu ainakin lähti laukalle kokkarin kommenteista.
Asiakas itse varamasti uhmasi vartijoita, jolloin täytyy käyttää ylimääräistä voimaa.
Media ei tätä kerro, koska vviranomaisista täytyy aina saada syyllinen, vaikka tavis on usein itse tyhmä kuin saapas ja aiheuttaa oman kuolemansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa lässytys. Kunhan ruumiinavaus on suoritettu, saamme tietää syyn miksi muija heitti veivin.
Nyt kysymus ei suinkaan ole kuolinsyy tutkinnasta, vaan myös naisten oikeudesta suorittaa ostoksia turvallisesti kauppakeskuksissa, ilman, että tulee pahoinpidellyksi tai tapetuksi, sekä kansalaisten oikeusturvasta ja vartioiden ammattitaidosta käyttää valtaa ja oikeuksia yksityishenkilöihin.
Nyt yleistä ongelmaa ei pidä lakaista maton alle, vaikka kysymus on miesalasta.
Huolta aiheuttaa, vartijoiden laajat oikeudet, vaikka heillä siihen ei edes ole koulutusta, ei soveltuvuustestiä alalle ja kuka tahansa pääsee vartijaksi muutaman päivän koulutuksella, joka tapahtuu vielä etänä.
Ja vartijan voi käyttää valtaansa, voimakeinoja, jopa tappaa, jos joku naisvihaaja mysteerimies keksii jonkun naisen häiriköksi tai mies ei saa myönteistä palautetta seksuaaliseen häirintään yms.
Ja viimeiksi tänään saamme taas lukea IS jossa suomalainen mies on tappanut omin käsin vaimonsa. Ehkä nämä miehet ulkoistavat pian vaimonsa/tyttöystävän tappamisen vartijoille, kun siihen he kuvittelevat olevansa oikeudet ja kun on vielä huonosti palkattu ala.Nainen ei asioinut missään liikkeessä. Oli Sanaa julistamassa. Eikö uskonnon ja-politiikan paasaajille voisi laittaa porttikiellon.
Nainen oli kristitty saarnaaja? 😳 Olen itsekin todistanut miten uskomattomia väkivaltaisia reaktioita Jeesuksen nimi aiheuttaa syntisissä. Päälle on käyty ja raivottu ihan sekavana. Katukaa ihmiset ennen kuin on liian myöhäistä.
Itse olen nähnyt kuinka "harras" uskovainen saarnaa tulta ja tulikiveä ohikulkijoiden niskaan sylki suupielistä roiskuen ja silmät leiskuen.
Ne vartiotornin tai vastaavan kanssa hiljaa ja aloillaan seisovat uskovaiset käyttäytyy sen sijaan asiallisesti ja muita ihmisiä häiritsemättä. Tuosta voisi jokainen julistaja ottaa mallia.
Ja minä olen nähnyt Tokmannilla kerran vartijan joka asiallisesti hoitaa työnsä siellä eikä mene isolla porukalla jonku ns valittajan kehotuksesta pistämään naista kylmäksi. Siitä vartijasta kaikki vartijat voisivat ottaa mallia.
Minä näin kun juurikin yksin työvuorossa ollut vartija piti lattiassa jotain narkki-varas-häirikköä ja paikalle lehahti jostain tämän kiinniotetun naisystävä, joka potkaisi muitta mutkitta vartijaa päähän.
Olet varmaan sitä mieltä, että tästäkin pitäisi muiden ottaa mallia?
Siihen on syynsä miksi vartijoita/järjestyksenvalvojia on yleensä enempi kuin yksi. se on parempi myös muille.
Olitko sinä se narkki-varas-häirikkö? Kun niin läheltä asian näit?
En, enkä ollut edes ainoa silminnäkijä kun tuo tapahtui kassalinjojen vieressä siinä aulassa.
Oletpas muuten ärtyneen ja vihamielisen oloinen, onko kaikki hyvin?
Tuonne aiempaan kommenttiin vastaan, että niin se pitääkin mennä, että saarnataan MYÖS tulta ja tulikiveä. Jos antaudut pahuudelle ja synnille, ja oikein ilakoit niissä, edessäsi on tulta. Me emme muokkaa Raamatun sanomaa, koska jollekin wokeltajalle voi tulla paha mieli. Jos sinua ärsyttää, siirry toisaalle.
Jeesuskin kavahti ulkokultaisuutta. Ota Hänestä mallia ja anna ihmisten olls rauhassa.
Voidaan todeta:
Hallintaotteet olivat oikeat,
mutta VOIMAA oli LIIKAA.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä nainen oli vasta synnyttänyt (pahimmillaan sektioitu) on kaatamisessa suurena riskinä esim. kohdun/haavan repeäminen ja sisäinen verenvuotu. Onko ruumiinavaus jo tehty? Ei voida laskea kyllä sairaskohtaukseksi tämmöistä...
Keksit nyt siis väittää, että tämä oli salannut raskautensa kaikilta ja synnyttänyt yksin kotona?!
Seuraavaksi varmaan vauvan on pakko olla pakastimessa.
Lopeta jo!
Naisen kun on jo kerrottu olevan lapseton ja asuneen yksin niin silti sun on pakko vänkyttää tuota vastikään synnyttämistä ym kohdun repeämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun sävystä huomaa, et nämä sankarit ei vartijoita kaipaa siis mihinkään. Pärjätkää itse sitten lieveilmiöidenne kanssa jatkossakin.
Joillain on varmasti antipatioita vartijoita kohtaa. Mistä lie syystä sitten. Mutta mä luulen, että tämä Ison Omenan tapaus herättää huomiota ja enemmän tunteita nyt, kun on tullut esille Avarn Securityn vartijoiden tekemät pahoinpitelyt. Sekin kertoo asian vakavuudesta paljon, että kuudesta useisiin pahoinpitelyihin syyllistyneistä vartijoista viisi on vangittu. Päinvastoin kuin Ison Omenan tapauksessa, jossa vartijoita on epäilty kuolemantuottamuksesta ja silloinhan ei henkilöä vangitakaan, vaikka tulisikin saamaan syytteen kuolemantuottamuksesta. Tavallisten kansalaisten luottamus vartijoihin on siis alkanut horjua ja tästä syystä on helpompaa epäillä vartijoiden toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa eniten, että mistä tilanne alkoi. Ja onko tietoa, että miksi naista pidettiin maassa? Olivatko vartijat soittaneet paikalle poliisin? Naista oli tarkoitus pitää maassa neljän miehen voimin poliisin paikalle tuloon saakka? Miksi nainen piti luovuttaa poliiseille? Tai siis mihin tilanteen oli tarkoitus päättyä?
Hyviä kysymyksiä. Erityisesti tuo, että mihin tilanteen oli tarkoitus päättyä? Hehän vaan jatkoi ja jatkoi sitä painamista, vaikka uhri oli jo kuollut.
Olit siis paikalla ja ilmeisesti myös itse painamassa, kun noin hyvin tiedät tapahtumien kulun ja kuoleman ajankohdan?
Toivottavasti olet kertonut tarkat ja yksityiskohtaiset tietosi poliisille sekunti sekunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä nainen oli vasta synnyttänyt (pahimmillaan sektioitu) on kaatamisessa suurena riskinä esim. kohdun/haavan repeäminen ja sisäinen verenvuotu. Onko ruumiinavaus jo tehty? Ei voida laskea kyllä sairaskohtaukseksi tämmöistä...
Keksit nyt siis väittää, että tämä oli salannut raskautensa kaikilta ja synnyttänyt yksin kotona?!
Seuraavaksi varmaan vauvan on pakko olla pakastimessa.
Lopeta jo!
Naisen kun on jo kerrottu olevan lapseton ja asuneen yksin niin silti sun on pakko vänkyttää tuota vastikään synnyttämistä ym kohdun repeämisiä.
Ja kohta väittää naisen tulleen raskaaksi Pyhästä Hengestä😂
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun sävystä huomaa, et nämä sankarit ei vartijoita kaipaa siis mihinkään. Pärjätkää itse sitten lieveilmiöidenne kanssa jatkossakin.
Joillain on varmasti antipatioita vartijoita kohtaa. Mistä lie syystä sitten. Mutta mä luulen, että tämä Ison Omenan tapaus herättää huomiota ja enemmän tunteita nyt, kun on tullut esille Avarn Securityn vartijoiden tekemät pahoinpitelyt. Sekin kertoo asian vakavuudesta paljon, että kuudesta useisiin pahoinpitelyihin syyllistyneistä vartijoista viisi on vangittu. Päinvastoin kuin Ison Omenan tapauksessa, jossa vartijoita on epäilty kuolemantuottamuksesta ja silloinhan ei henkilöä vangitakaan, vaikka tulisikin saamaan syytteen kuolemantuottamuksesta. Tavallisten kansalaisten luottamus vartijoihin on siis alkanut horjua ja tästä syystä on helpompaa epäillä vartijoiden toimintaa.
Tässä on tarkoituksena lietsoa vihaa ja epäluottamusta järjestystä valvovia tahoja kohtaan.
Haiskahtaa kaali.
Vierailija kirjoitti:
Miten v...n tyhmä pitää olla, että ei tajua muijan olleen lapseton.
Kyllä tuntuu pahalta että tämä nainen kuoli turhaan, samaan aikaan meillä on toisten henkeä uhkaavia oikeita rikollisia joita ei saada linnaan ja levitellään vaan käsiä kun ei voi tehdä mitään. Harmiton uskis täti sitten ruhjottiin lattiaan, miksi????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on tarkoituksena lietsoa vihaa ja epäluottamusta järjestystä valvovia tahoja kohtaan.
Haiskahtaa kaali.
Sitäkin tottakai, kuten monissa muissakin ketjuissa lietsotaan vihaa milloin mitäkin tahoa kohtaan. Mutta eivät kaikki kommentit tässäkään ketjussa ole mitään vihan lietsontaa vaan tavallisten kansalaisten ihmettelyä.
On se jännä, että en itse ole koskaan todistanut vartijoiden väkivaltaista aiheetonta toimintaa vaikka liikun aljon tuolla ulkona.
Johtuisikohan ihan vaan siitä, että nuo kaltoinkohdellut ovat itse aiheuttaneet ongelmansa ja sitten itkevät siitä netissä, koska uhriutuminen on päivän sana.
Miksi tämä nainen on häiriköinyt miehiä?
2018 joku mies hermostunut käännyttämisestä ja huitaissut. Kyllä ihmisillä pitäisi olla myös uskonnottomuuden rauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko se koko hässäkän alulle pannut mysteerimies on tavoitettu?
Minkä hässäkän hän pani alulle?
No luulis nyt että tää ukkeli olis tehnyt rikosilmoituksen kun kerran jotain niin kamalaa tapahtui että nainen piti panna rautoihin. Mut ilmeisesti vaan luikki pois paikalta eikä kukaan edes tiedä kuka hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haiskahtaa kaali.
Erittäin järkevästi kirjoitettu. Epäluottamus jo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko se koko hässäkän alulle pannut mysteerimies on tavoitettu?
Minkä hässäkän hän pani alulle?
Eiköhän tuo kuollut uhri ole tämä, joka koko hässäkän pisti aluilleen. Vai monestikko teidän kauppareissulla lähtee vartijat teitä poistamaan tiloista?
Kukaan asiakkaista ei ole tullut kertomaan, että näki nuorehkon naisen häiriköivän ja riehuvan? Pitäsi löytyä aika monta asiakasta jotka olisivat nähneet oikeasti naisen riehuvan? Kauppakeskuksessa oli paljon asiakkaita joka puolella niin miksi ei kuulu keneltäkään paikalla olleelta viestiä että nainen oli vaarallinen ja riehui ja häiriköi?
Järkeä kehiin, toopet jotka tuomitsette naisen. Kuka vaan voi joutua saman käsittelyn kohteeksi - näköjään , vaikka ei riehuisi ja näyttelisi puukkoa tai muuta asetta.
Jos paikalle ei olisi sattunut hoitajaa, joka puuttui asiaan, mitenhän nämä tyhjäpäiset vartijat olisivat sitten toimineet? Jatkaneet vaan edelleen sitä uhrin painamista ja kiinnipitämistä?
Vierailija kirjoitti:
On se jännä, että en itse ole koskaan todistanut vartijoiden väkivaltaista aiheetonta toimintaa vaikka liikun aljon tuolla ulkona.
Johtuisikohan ihan vaan siitä, että nuo kaltoinkohdellut ovat itse aiheuttaneet ongelmansa ja sitten itkevät siitä netissä, koska uhriutuminen on päivän sana.
Kaikesta päätellen nainen on sillä tavalla harmiton ettei uhkaa kenenkään hankeä tai turvallisuutta. Oli varmaan ärsyttävä, mutta sille nyt ei voi mitään että psyykkisesti sairaat ja kehitysvammaiset saattavat olla häiritseviä, ratkaisu ei ole kuitenkaan tappaa heitä.
Poliisit soitettiin vasta siinä vaiheessa kun hoitaja/lääkäri keskeytti väkivallan ja alkoivat elvyttåä uhria ja vaativat soittamaan paikalle lanssin, poliisit ja kopterihenkilöstöä.
Poliisi tuli paikalle lähes samaan aikaan kuin ambulanssi.
Vartijoilla ei ollut aikomustakaan soittaa poliisia paikalle. He olivat käyttäneet naiseen voimakeinoja, hamaan tulevaisuuteen, eivåtkä kertaakaan tarkistaneet uhrin vointia, hengittikö vain ei, vaan sen tekivät sattumalta paikalle tulleet hoitaja/lääkäri.