Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tähän on tultu: helsinkiläiset muuttavat mieluummin jopa Turkuun!

Vierailija
05.01.2023 |

Historiallinen käänne: Ihmiset alkoivat muuttaa Helsingistä Turkuun
Ensimmäisen kerran sukupolveen ollaan tilanteessa, että Turun seutu saa muuttovoittoa Helsingin seudulta

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009306595.html

Nyt pitäisi vielä löytää tarkempaa dataa siitä ketä muuttajat tarkalleen ottaen ovat eli saako Turku todella voittoa vai ainoastaan lisää sitä tulonsiirtojen varassa himmailevaa sakkia jonka häipymisestä vielä jäljellä olevat helsinkiläiset veronmaksajat ovat päinvastoin tyytyväisiä.

Melkein veikkaisin Turun seudun saavan todellista muuttovoittoa koska asun pk-seudulla ja tunnen useammankin koulutetun, hyvätuloisen lapsiperheen jotka myös ovat tulleet siihen tulokseen että elämän laatu ja turvallisuuden tunne on romahtanut sille tasolle että katsellaan jotain vähän pienempää paikkaa riittävän suuren kaupungin lähellä jotta kaikkiin palveluihin ja toimistopäiviin pääsee omalla autolla puolessa tunnissa.

Pk-seudun ongelma on siinä että jopa kaikki kehyskunnat ovat muuttuneet "helsingiksi" joten pitäisi lähteä ainakin tunnin matkan päähän päästäkseen johonkin missä työssäkäyvä perhe voisi vielä asua.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen katselemassa itselleni asuntoa Turusta myös. Minä olen lapseton sinkku nyt, kun avopuoliso jätti syksyllä. Minulla on työ Helsingissä, mutta sitä voi tehdä 100% etänä joten se ei sido asumaan täällä. Olen tällainen vähän yli keskituloinen sinkku (4400 e/kk brutto), ja eipä tällainen näillä asunnon hinnoilla kummoisesti asu. Ankeassa lähiössä pienessä kaksiossa. Turusta voisin päästä kövelymatkan päähän keskustasta tai jopa ydinkeskustaan asumaan viihtyisän näköiselle alueellekin samankokoiseen asuntoon. Näin sinkkuna tykkäisin enemmän asua tuollaisella seudulla kuin lapsiperhelähiössä jossa nyt asun. 

Täällä toinen etätyöläinen. Minä muutin, ja päästä eroon asuntovelasta oli valtava helpotus.

Vierailija
82/97 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen turkulainen Helsingissä. Nuorena inhosin Turkua mutta nykyään pohdin että voisin jopa muuttaa takaisin. Turku on keskieurooppalainen. Ihana saaristo. Myöskään Tampere ei olisi huono vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turun sanomat osaa kertoa että edullisempi asuminen on tärkeimpiä syitä mikä kuulostaa oudolta koska itse Turussa asunnot ovat ihan yhtä päättömän kalliita mutta Turun naapurikunnissa pääsee kyllä kiinni vaikka omakoti-idylliin merkittävästi pk-seutua halvemmalla ja kaikki palvelut ovat parhaimmillaan vartin ajomatkan päässä.

https://www.ts.fi/uutiset/5868877

Kenelläkään pääsyä koko juttuun?

Uudet asunnot ovat kaikkialla kallista, mutta Turussa pääsee edullisemmin kiinni asuntoihin ihan keskustassakin. Myös vuokrat ovat tuntuvasti alemmat. Yllättävän iso osa Turun yliopiston opiskelijoista on pääkaupunkiseudulta.

Ei se opiskelijamäärä ole mikään yllätys. Helsingissä asuu enemmän ihmisiä ja myös enemmän korkeakoulutettujen vanhempien lapsia. Akateeminen kouluttautuminen periytyy vahvasti sukupolvelta toiselle. Helsingin yliopistolla, kuten muillakin yliopistoilla, on siäänottomäärät. Koulutusohjelmasta riippuen n. 1-18% hakijoista saa paikan HY:ssa. Samalla kertaa voi hakea 6 eri yliopistoon. Jos ei päässyt sisään HY:oon saattoi silti päästä Turun, Tampereen tms. yliopistoon samalla pistemäärällä.

Toisaalta joihinkin koulutusohjelmiin on vaikeampi päästä Turkuun kuin Helsinkiin. Esim. hammaslääketieteessä on Turkuun korkeammat pisterajat.

Vierailija
84/97 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin Helsingistä Turun seudulle. 250 000 €:lla sai uuden omakotitalon Turun naapurikaupungista.

Vierailija
85/97 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turun sanomat osaa kertoa että edullisempi asuminen on tärkeimpiä syitä mikä kuulostaa oudolta koska itse Turussa asunnot ovat ihan yhtä päättömän kalliita mutta Turun naapurikunnissa pääsee kyllä kiinni vaikka omakoti-idylliin merkittävästi pk-seutua halvemmalla ja kaikki palvelut ovat parhaimmillaan vartin ajomatkan päässä.

Turussa on kyllä paljon halvemmat asunnot. Jopa taloja myynnissä alle 200 000€

Enemmistö tuon hintaisista remppakuntoisia tai sitten pieniä ja kaukana "maaseudulla". Ollaan seurattu tilannetta pitkään, kun oli tarkoitus ostaa, mutta päädyttiin rivariin. Onneksi ei ole tarvinnut katua. Keskustaan nelisen kilsaa, luontoa riittää, peuroja ja kettuja, bussiyhteydet pelaa ja iso ostoskeskus melkein vieressä. Ja ennen kaikkea hiljaista ja rauha maassa.

Postilaatikosta löytyy usein välittäjän lippusia "Halutaan ostaa asunto tältä alueelta" Viimeksi oli että "halutaan ostaa asunto teidän taloyhtiöstänne" :o

Samat halvat talot seisoneet pitkään etuovessa. Onnenpotku jos tuolla hinnalla terveen talon saa.

Jopa täällä Espoon perämetsissä on onnenpotku jos 200 000€ saa edes siedettävän okt-tontin, joten ei tuo nyt pahalta vielä kuulosta. Stadin puolelle jos mennään niin realismia lienee 300 000€ pelkästä tontista ja tontin koko reilusti alle 1000 neliötä?

Vierailija
86/97 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen nasaalivenyttely yhdistyy turkulaiseen kurkkumölinään. Yay.

Vierailija
87/97 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa on kyllä paljon halvemmat asunnot. Jopa taloja myynnissä alle 200 000€

Enemmistö tuon hintaisista remppakuntoisia tai sitten pieniä ja kaukana "maaseudulla". Ollaan seurattu tilannetta pitkään, kun oli tarkoitus ostaa, mutta päädyttiin rivariin. Onneksi ei ole tarvinnut katua. Keskustaan nelisen kilsaa, luontoa riittää, peuroja ja kettuja, bussiyhteydet pelaa ja iso ostoskeskus melkein vieressä. Ja ennen kaikkea hiljaista ja rauha maassa.

Postilaatikosta löytyy usein välittäjän lippusia "Halutaan ostaa asunto tältä alueelta" Viimeksi oli että "halutaan ostaa asunto teidän taloyhtiöstänne" :o

Samat halvat talot seisoneet pitkään etuovessa. Onnenpotku jos tuolla hinnalla terveen talon saa.

Jopa täällä Espoon perämetsissä on onnenpotku jos 200 000€ saa edes siedettävän okt-tontin, joten ei tuo nyt pahalta vielä kuulosta. Stadin puolelle jos mennään niin realismia lienee 300 000€ pelkästä tontista ja tontin koko reilusti alle 1000 neliötä?

Alkaa se olla realismia monin paikoin Espoossakin. Sukupolvenvaihdoksissa vanhusten hyvät tontit lohkotaan 600 neliön pläntteihin joille pykätään paritalo ja sen postimerkinkokoisen tontin hinta sijainnista riippuen 150k-500k. 

Vierailija
88/97 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa että hymähdin tälle. 

Vierailija
89/97 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ööksssä niinku ttoisspnguoaal-jökkee?"

Vierailija
90/97 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että kaikki jotka ovat äänestäneet viher-vassareita, kokoomusta, rkp:ta tai keskustaa ja sitä myötä edesauttaneet haitallisen aineksen maahan tulon, pitäisi jäädä asumaan pääkaupunkiseudulle, koska ovat aiheuttaneet tämän ikävän tilanteen. Muuttokielto siis. Ottakaa vastaan seuraukset.

Vähän sama kuin ottaisi kotiin talon täydeltä jotain erilaisista taustoista, erilaisilla tavoilla eläneitä hoidokkeja, joita ei kiinnostaisi perheen säännöt ja tavat ja kun ei enää kestäisi sekasortoista tilannetta, lähtisi kälppimään ja jättäisi muun perheen selviytymään tilanteesta, jota he eivät ole aiheuttaneet. 

HYVÄ VERTAUS!

Vierailija
91/97 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa se olla realismia monin paikoin Espoossakin. Sukupolvenvaihdoksissa vanhusten hyvät tontit lohkotaan 600 neliön pläntteihin joille pykätään paritalo ja sen postimerkinkokoisen tontin hinta sijainnista riippuen 150k-500k. 

Mistä noin suunnattomia tontteja muka vielä löydät?

Asumme Espoossa vanhalla omakotialueella jossa jo 1980-luvulla lapset lohkoivat mummun rintsikasta tontin puolikkaan omalle talolleen ja nyt grynderit ostavat näitä  puolikkaita joista purkavat talot ja rakentavat tilalle vähintään kolme, jopa neljä "korkealuokkaista erillistaloa" á 500 000€ kappale.

Siis sellaisia juostenkustuja elementtilaatikoita niin kiinni toisiinsa ettei "pihalle" mahdu kuin puutarhatonttu ja grynderin esitettä katsoessa on pakko todeta että pihoille piirretyille autopaikoille on mahdollista sovittaa tässä hintaluokassa pakollinen Tesla X tai Audi Q ainoastaan nostamalla se paikalleen helikopterilla. Portista pääsee talon päätyyn piirrettyyn autokatokseen vain tekemällä neljä 90 asteen käännöstä 15 metrin matkalla.

Vierailija
92/97 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin Helsingin keskustasta Westendiin. Turku on Suomen peräreikä, sinne muuttaa persaukiset.

Kirjoituksessasi on selkeää jakomäkeläistä otetta.

Mikä on Jakomäki?

-80-luvun pahamaineinen lähiö Helsingissä. 30-40-luvuilla vastaava paikka oli Kallio.

Vierailija
93/97 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muuttaa sinne, missä ei ole julkista liikennettä, pääsee jo monista ongelmista eroon.

Vierailija
94/97 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa sun lapsuuden alueella, joka on suunnilleen paratiisi on myynnissä iso rivari parillasataatuhatta. Ei ole pitkä matka mihinkään kaupungissa. En nyt oikein keksi muuta syytä miksei joku muuttaisi sinne, kuin että työt tai sosiaaliset suhteet muualla.

Vierailija
95/97 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

... siis mun lapsuuden alueella.

Vierailija
96/97 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen mitkä ne tavallisen työssäkäyvän keskituloisen lapsiperheen ongelmat Helsingissä oikein ovat, kun omalle kohdalle ei ole osunut niitä lainkaan. Meillä on ihan tavis akateeminen lapsiperhe, yksi lapsi. On varaa asua sataneliöisessä asunnossa keskustassa. Ei haluttaisi väljempää, koska tässäkin on ihan riittävästi siivoamista. Työmatkaa on muutama sata metriä, lapsen kouluun alle 500m. Vieressä on kaupat, liikkumismahdollisuudet ja luontoonkin pääsee, jos sattuisi huvittamaan, hyvin nopeasti autolla. Kertaakaan ei ole turvallisuutta uhattu. Mieheltä tosin varastettiin käytetty fillari pari vuotta sitten kun unohti lukita sen. Missä se elämä sen parempaa olisi?

Tässäpä se paras argumentti taas, minulle ei ole sattunut mitään niin mitään ongelmaa ei ole. Sano vielä että kannatat pakkoruotsiakin kun sinulle on siitä ollut joskus ruotsinlaivalla hyötyä.

Vierailija
97/97 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä saa av-mammat väistellä jo luoteja :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme