Tähän on tultu: helsinkiläiset muuttavat mieluummin jopa Turkuun!
Historiallinen käänne: Ihmiset alkoivat muuttaa Helsingistä Turkuun
Ensimmäisen kerran sukupolveen ollaan tilanteessa, että Turun seutu saa muuttovoittoa Helsingin seudulta
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009306595.html
Nyt pitäisi vielä löytää tarkempaa dataa siitä ketä muuttajat tarkalleen ottaen ovat eli saako Turku todella voittoa vai ainoastaan lisää sitä tulonsiirtojen varassa himmailevaa sakkia jonka häipymisestä vielä jäljellä olevat helsinkiläiset veronmaksajat ovat päinvastoin tyytyväisiä.
Melkein veikkaisin Turun seudun saavan todellista muuttovoittoa koska asun pk-seudulla ja tunnen useammankin koulutetun, hyvätuloisen lapsiperheen jotka myös ovat tulleet siihen tulokseen että elämän laatu ja turvallisuuden tunne on romahtanut sille tasolle että katsellaan jotain vähän pienempää paikkaa riittävän suuren kaupungin lähellä jotta kaikkiin palveluihin ja toimistopäiviin pääsee omalla autolla puolessa tunnissa.
Pk-seudun ongelma on siinä että jopa kaikki kehyskunnat ovat muuttuneet "helsingiksi" joten pitäisi lähteä ainakin tunnin matkan päähän päästäkseen johonkin missä työssäkäyvä perhe voisi vielä asua.
Kommentit (97)
Mä olen katselemassa itselleni asuntoa Turusta myös. Minä olen lapseton sinkku nyt, kun avopuoliso jätti syksyllä. Minulla on työ Helsingissä, mutta sitä voi tehdä 100% etänä joten se ei sido asumaan täällä. Olen tällainen vähän yli keskituloinen sinkku (4400 e/kk brutto), ja eipä tällainen näillä asunnon hinnoilla kummoisesti asu. Ankeassa lähiössä pienessä kaksiossa. Turusta voisin päästä kövelymatkan päähän keskustasta tai jopa ydinkeskustaan asumaan viihtyisän näköiselle alueellekin samankokoiseen asuntoon. Näin sinkkuna tykkäisin enemmän asua tuollaisella seudulla kuin lapsiperhelähiössä jossa nyt asun.
Ai kantiset eli stadilaiset? Tuskin.
Ai turussa ei ole ihmisiä eikä rikollisuutta? Mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta snaijaan, mutta toisaalta tuo alkaa olla kyllä syrjäytymisen syvin aste.
Helsingissähän niitä "syrjäytyneitä keppostelijoita" on vaikka kuinka paljon.
Turussa asuu väkilukuun suhteutettuna enemmän humanitaarisia pa k o l a i sia kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Turussa on saaristo ja meri lähellä. Rannikkoa riittää vielä maaseudullakin.
Helsingissä meri on paljon enemmän läsnä kuin Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun sanomat osaa kertoa että edullisempi asuminen on tärkeimpiä syitä mikä kuulostaa oudolta koska itse Turussa asunnot ovat ihan yhtä päättömän kalliita mutta Turun naapurikunnissa pääsee kyllä kiinni vaikka omakoti-idylliin merkittävästi pk-seutua halvemmalla ja kaikki palvelut ovat parhaimmillaan vartin ajomatkan päässä.
https://www.ts.fi/uutiset/5868877
Kenelläkään pääsyä koko juttuun?
Uudet asunnot ovat kaikkialla kallista, mutta Turussa pääsee edullisemmin kiinni asuntoihin ihan keskustassakin. Myös vuokrat ovat tuntuvasti alemmat. Yllättävän iso osa Turun yliopiston opiskelijoista on pääkaupunkiseudulta.
Ei se opiskelijamäärä ole mikään yllätys. Helsingissä asuu enemmän ihmisiä ja myös enemmän korkeakoulutettujen vanhempien lapsia. Akateeminen kouluttautuminen periytyy vahvasti sukupolvelta toiselle. Helsingin yliopistolla, kuten muillakin yliopistoilla, on siäänottomäärät. Koulutusohjelmasta riippuen n. 1-18% hakijoista saa paikan HY:ssa. Samalla kertaa voi hakea 6 eri yliopistoon. Jos ei päässyt sisään HY:oon saattoi silti päästä Turun, Tampereen tms. yliopistoon samalla pistemäärällä.
En kyllä itse muuttaisi mistään hinnasta mihinkään isompaan matú-kaupunkiin.
Helsingissä kadulla on nykyisin todella kansainvälistä!
Eikös Turussa ja Tampereella ole myös näitä monimuotoisuusongelmia, näin olen ymmärtänyt. Meneekö muutto ojasta allikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun sanomat osaa kertoa että edullisempi asuminen on tärkeimpiä syitä mikä kuulostaa oudolta koska itse Turussa asunnot ovat ihan yhtä päättömän kalliita mutta Turun naapurikunnissa pääsee kyllä kiinni vaikka omakoti-idylliin merkittävästi pk-seutua halvemmalla ja kaikki palvelut ovat parhaimmillaan vartin ajomatkan päässä.
https://www.ts.fi/uutiset/5868877
Kenelläkään pääsyä koko juttuun?
Turun keskustasta saa asunnon huomattavasti halvemmalla kuin Helsingin.
Nopealla oikotie-haulla erinomaisessa kunnossa oleva keskustakaksio maksaa Turussa jopa 250 000 € vähemmän.
Esim Puistokadulla Turussa erinomaisessa kunnossa oleva 54 neliöinen kaksio 209 000€.
Helsingissä Yrjönkadulla erinomaisessa kunnossa oleva kaksio 51 neliötä 475 000€.Turussa on keskustan(kin) peruskorjaukset rakennuksissa joko jätetty tekemättä tai ne on tehty huonosti. Monessa rakenteellisia vaurioita, hulevedet ohjattu väärin, rakennukset kallistuu tai vajoaa, lvi-urakat tehty halvalla ja huonosti, esim. putket ja viemärit sukitettu. Ikkunat tehty ilman ilmanvaihdon samanaikaista parantamista, joten hengitysilma-ja kosteusvaurioita monessa. Kylpyhuoneet remontoitu osakastöinä eikä taloyhtiön toimesta, joten et tiedä mitä ostat, vastuu jää ostajalle. Sitten oma lukunsa ovat ne monet satavuotiaat puutalo-osakkeet, joita on tee-se-itse remontoitu ja tehty luvattomat asuintilat kellareihin ja ullakoille, sähkötyöt miten sattuu ja vielä sähköllä lämmitys. Saunoja ja kylpyläosastoja missä sattuu ja niistä ne ongelmat juuri syntyy.
Tampereen rakentamisen laadusta en edes puhu.
Mitä ihmettä oikein selität? Puhut täyttä soopaa jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä meri on paljon enemmän läsnä kuin Turussa.
No alahan juntti vielä siitä vänkäämään.
Itsekkin asun Kajaanissa nykyään(muutin PK-seudulta tänne), koska olen AMK:saa täällä. Ja yritetään avomiehen kanssa vauvaa, niin aion kyllä synnyttääkkin Kajaanissa. Koska pääkaupunkiseudun synnytyssairaala uutiset kuulostaa aika pelottavilta. Ja haluan päästä synnyttämään altaaseen, koska äitinikin on synnyttänyt altaaseen ja hänelle kaikki synnytykset olivat tosi helppoja. Niin haluan uskoa että itsellenikin varmaan on jos pääsen altaaseen synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on meri lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Turussa ja Tampereella ole myös näitä monimuotoisuusongelmia, näin olen ymmärtänyt. Meneekö muutto ojasta allikkoon.
Jokaisessa isommassa kaupungissa ulkomaalaisvahvistuksia on riesaksi asti. Tosin vaikuttaa siltä, että niitä ei tarvita kuin kourallinen tarpeeksi pienellä alueella niin se ja lähialueet ovat pilalla, ja siihen puuttuminen on razzzizzzmia.
Vierailija kirjoitti:
Asun Turussa. Täällä niitä on keskittyneinä tietyille, pääosin huonoina, pidetyille vuokra-asuntovaltaisille asuinalueille. Lisäksi kesäaikaan toki keskusta-alueella näkee paljon. Mutta paljon on lähiöitä, joissa on lähinnä kantisväestöä eikä normaali arjessa tarvi törmätä mihinkään lieveilmiöihin, kouluissa ei ole suurta määrää suomea huonosti osaavia lapsia jne. Ja täällä lähiö voi tarkoittaa muutaman km päässä keskustasta oloa, ei 10 km kuten Helsingissä. Eli voi olla ihan kävely- tai pyörämatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Ai kantiset eli stadilaiset? Tuskin.
Tämä stadilainen muuttaa heti pois kun mahdollista. Helsinki alkaa olla pilalla, joka paikkaan on pakko rakentaa ja lähiluontoa tuhotaan minkä keritään. Peruspalvelut ei toimi, mutta lisää porukkaa pitää haalia.
Ja siis, stadilaiset ei ole enää vuosiakausiin asuneet stadissa vaan Helsingin laitamilla. Ihan vaan jo junantuomien takia.
Vierailija kirjoitti:
Oulu ja Vaasa vaativat vielä omanlaisensa mentaliteetin, samoin Rovaniemi ja Joensuu, mutta niihinkin mennään. Ihan hyvä kehitys, ettei joka ikisestä torpasta suunnata ikuisesti vain sinne yhteen keskustaan. Hajautus toimii paremmin ja pitää maan asuttuna.
Alkoi kiinnostamaan, että mitä tarkoitat "omanlaisella mentaliteetilla", jota Oulussa ja muissa mainituissa kaupungeissa asuminen vaatii. 🙂
Oulun asukki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu ja Vaasa vaativat vielä omanlaisensa mentaliteetin, samoin Rovaniemi ja Joensuu, mutta niihinkin mennään. Ihan hyvä kehitys, ettei joka ikisestä torpasta suunnata ikuisesti vain sinne yhteen keskustaan. Hajautus toimii paremmin ja pitää maan asuttuna.
Alkoi kiinnostamaan, että mitä tarkoitat "omanlaisella mentaliteetilla", jota Oulussa ja muissa mainituissa kaupungeissa asuminen vaatii. 🙂
Tarkoitin siis sitä, että muualla Suomessa ei voi käyttäytyä kuin Euroopan omistaja.
Mäkin voisin muuttaa. Helsingissä on liikaa ihmisiä.