Tähän on tultu: helsinkiläiset muuttavat mieluummin jopa Turkuun!
Historiallinen käänne: Ihmiset alkoivat muuttaa Helsingistä Turkuun
Ensimmäisen kerran sukupolveen ollaan tilanteessa, että Turun seutu saa muuttovoittoa Helsingin seudulta
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009306595.html
Nyt pitäisi vielä löytää tarkempaa dataa siitä ketä muuttajat tarkalleen ottaen ovat eli saako Turku todella voittoa vai ainoastaan lisää sitä tulonsiirtojen varassa himmailevaa sakkia jonka häipymisestä vielä jäljellä olevat helsinkiläiset veronmaksajat ovat päinvastoin tyytyväisiä.
Melkein veikkaisin Turun seudun saavan todellista muuttovoittoa koska asun pk-seudulla ja tunnen useammankin koulutetun, hyvätuloisen lapsiperheen jotka myös ovat tulleet siihen tulokseen että elämän laatu ja turvallisuuden tunne on romahtanut sille tasolle että katsellaan jotain vähän pienempää paikkaa riittävän suuren kaupungin lähellä jotta kaikkiin palveluihin ja toimistopäiviin pääsee omalla autolla puolessa tunnissa.
Pk-seudun ongelma on siinä että jopa kaikki kehyskunnat ovat muuttuneet "helsingiksi" joten pitäisi lähteä ainakin tunnin matkan päähän päästäkseen johonkin missä työssäkäyvä perhe voisi vielä asua.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin Helsingin keskustasta Westendiin. Turku on Suomen peräreikä, sinne muuttaa persaukiset.
Kirjoituksessasi on selkeää jakomäkeläistä otetta.
Kyllä kannattaa muuttaa enemmin Pohjois suomeen sinne ei venäjän raketit kanna.. ja pääse maasturilla Norjaan helposti..onhan se Nato maa
Vierailija kirjoitti:
Turun sanomat osaa kertoa että edullisempi asuminen on tärkeimpiä syitä mikä kuulostaa oudolta koska itse Turussa asunnot ovat ihan yhtä päättömän kalliita mutta Turun naapurikunnissa pääsee kyllä kiinni vaikka omakoti-idylliin merkittävästi pk-seutua halvemmalla ja kaikki palvelut ovat parhaimmillaan vartin ajomatkan päässä.
https://www.ts.fi/uutiset/5868877
Kenelläkään pääsyä koko juttuun?
Turussa on kyllä paljon halvemmat asunnot. Jopa taloja myynnissä alle 200 000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun sanomat osaa kertoa että edullisempi asuminen on tärkeimpiä syitä mikä kuulostaa oudolta koska itse Turussa asunnot ovat ihan yhtä päättömän kalliita mutta Turun naapurikunnissa pääsee kyllä kiinni vaikka omakoti-idylliin merkittävästi pk-seutua halvemmalla ja kaikki palvelut ovat parhaimmillaan vartin ajomatkan päässä.
Enemmistö tuon hintaisista remppakuntoisia tai sitten pieniä ja kaukana "maaseudulla". Ollaan seurattu tilannetta pitkään, kun oli tarkoitus ostaa, mutta päädyttiin rivariin. Onneksi ei ole tarvinnut katua. Keskustaan nelisen kilsaa, luontoa riittää, peuroja ja kettuja, bussiyhteydet pelaa ja iso ostoskeskus melkein vieressä. Ja ennen kaikkea hiljaista ja rauha maassa.
Postilaatikosta löytyy usein välittäjän lippusia "Halutaan ostaa asunto tältä alueelta" Viimeksi oli että "halutaan ostaa asunto teidän taloyhtiöstänne" :o
Samat halvat talot seisoneet pitkään etuovessa. Onnenpotku jos tuolla hinnalla terveen talon saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kantiset eli stadilaiset? Tuskin.
Tämä stadilainen muuttaa heti pois kun mahdollista. Helsinki alkaa olla pilalla, joka paikkaan on pakko rakentaa ja lähiluontoa tuhotaan minkä keritään. Peruspalvelut ei toimi, mutta lisää porukkaa pitää haalia.
Ja siis, stadilaiset ei ole enää vuosiakausiin asuneet stadissa vaan Helsingin laitamilla. Ihan vaan jo junantuomien takia.
Asun laitamilla ja olen stadilainen. Täällä on todella paljon junantuomia ( siis suomalaisia) nykyään. Kulttuurierot on suuret.
Monikulttuurisuus ei ollutkaan semmoista auvoa kuin luvattiin.
Sitten odotetaan Helsingin ekaa no-go-aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin Helsingin keskustasta Westendiin. Turku on Suomen peräreikä, sinne muuttaa persaukiset.
Mikä on Jakomäki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltäkö itse olet kotoisin vai mistä tiedät?
Se vajaa 500.000 asukasta suomalaisineen ja ulkomaalaisineen oli ok. Väkiluku pysyi pitkään tuon tuntumassa. Tämä nykyinen (700.000-900.000?), joista kaikki uudet ovat ulkomaalaisia, ei vaan nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kantiset eli stadilaiset? Tuskin.
Tämä stadilainen muuttaa heti pois kun mahdollista. Helsinki alkaa olla pilalla, joka paikkaan on pakko rakentaa ja lähiluontoa tuhotaan minkä keritään. Peruspalvelut ei toimi, mutta lisää porukkaa pitää haalia.
Ja siis, stadilaiset ei ole enää vuosiakausiin asuneet stadissa vaan Helsingin laitamilla. Ihan vaan jo junantuomien takia.
Asun laitamilla ja olen stadilainen. Täällä on todella paljon junantuomia ( siis suomalaisia) nykyään. Kulttuurierot on suuret.
Minäkin asun, mutta omassa naapurustossa ei ole. Täällä asuu paljon romaneja, narkkikantiksia, juoppokantiksia, muuta mielisairasta väkeä ja muutamia mmuutajia. Toki myös muutama ihan normaali ihminen. :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa muuttaa enemmin Pohjois suomeen sinne ei venäjän raketit kanna.. ja pääse maasturilla Norjaan helposti..onhan se Nato maa
Norjassa on vielä kalliimpaa kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa on vielä kalliimpaa kuin Suomessa.
Norjassa on vielä kalliimpaa kuin Suomessa jos yrittää kärvistellä suomalaisella koulutetun ns. hyvätuloisen käteen jäävällä palkalla.
Norjassa koulutetun ns. hyvätuloisen palkalla elintaso on jotain sellaista mistä Suomessa nauttivat vain itse itselleen palkankorotuksia ja muita verottomia etuja sekä sopeutumiseläkkeitä jakelevat sannamarinadit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta snaijaan, mutta toisaalta tuo alkaa olla kyllä syrjäytymisen syvin aste.
Helsingissähän niitä "syrjäytyneitä keppostelijoita" on vaikka kuinka paljon.
Turussa asuu väkilukuun suhteutettuna enemmän humanitaarisia pa k o l a i sia kuin Helsingissä.
Turussa ihmiset asuvat omissa lähiöissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö tuon hintaisista remppakuntoisia tai sitten pieniä ja kaukana "maaseudulla". Ollaan seurattu tilannetta pitkään, kun oli tarkoitus ostaa, mutta päädyttiin rivariin. Onneksi ei ole tarvinnut katua. Keskustaan nelisen kilsaa, luontoa riittää, peuroja ja kettuja, bussiyhteydet pelaa ja iso ostoskeskus melkein vieressä. Ja ennen kaikkea hiljaista ja rauha maassa.
Postilaatikosta löytyy usein välittäjän lippusia "Halutaan ostaa asunto tältä alueelta" Viimeksi oli että "halutaan ostaa asunto teidän taloyhtiöstänne" :o
Samat halvat talot seisoneet pitkään etuovessa. Onnenpotku jos tuolla hinnalla terveen talon saa.
Tuolla hinnalla ei saa Helsingistä remppakuntoista. Saako edes tonttia?
Vierailija kirjoitti:
Katsopa karttaa. Venäjä on Suomen rajanaapuri pohjoisessakin, joten kyllä ne raketit sinnekin kantavat. Toisen maailmansodan aikana Neuvostoliiton tavoite oli katkaista Suomi Oulun kohdalta niin, että se miehittäisi pohjoisosan.
Miten niin "jopa Turkuun"? Turku on upea.
Ja Helsingistä on tosiaan tullut epämiellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Jakomäki?
Se lähiö, jossa sinä oikeasti asut.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta snaijaan, mutta toisaalta tuo alkaa olla kyllä syrjäytymisen syvin aste.
Lapsellinen ja pienissä ympyröissä elänyt tässä kertoi mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen mitkä ne tavallisen työssäkäyvän keskituloisen lapsiperheen ongelmat Helsingissä oikein ovat, kun omalle kohdalle ei ole osunut niitä lainkaan. Meillä on ihan tavis akateeminen lapsiperhe, yksi lapsi. On varaa asua sataneliöisessä asunnossa keskustassa. Ei haluttaisi väljempää, koska tässäkin on ihan riittävästi siivoamista. Työmatkaa on muutama sata metriä, lapsen kouluun alle 500m. Vieressä on kaupat, liikkumismahdollisuudet ja luontoonkin pääsee, jos sattuisi huvittamaan, hyvin nopeasti autolla. Kertaakaan ei ole turvallisuutta uhattu. Mieheltä tosin varastettiin käytetty fillari pari vuotta sitten kun unohti lukita sen. Missä se elämä sen parempaa olisi?
Sataneliöinen asunto keskustassa eli ollaan jo aika lähellä miljoonaa. Ihan turha puhua tavisperheestä tulojen ja/tai varallisuuden suhteen kun ylimpään tulodesiiliinkin mahtuu jo paljon porukkaa jolla ei tuohon kovin helposti varaa ole. Mutta pääsitpähän humble braggailemaan.
Enkä nyt edes viitsi aloittaa noista muista, oleellisemmista jutuista...
Valkoinen pako on totta