Te, jotka olette todella harvoin kipeitä
Millainen ruokavalio teillä on? Stressitaso? Harrastatteko mitä liikuntaa?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Lapset on tautipesäkkeitä ja tuovat kaikenlaista kotiin. Ilman niitä menee vuosia välissä kun ei ole edes nuhaa.
Vastasin jo tähän ketjuun harvoin sairastavana. Olin muinoin vuosia päiväkodissa töissä ja siellä käsien peseminen tuli tutuksi. Voisi sanoa niin, että käsien pesun aloittamisen jälkeen saivat lapset pitää tautinsa itsellään.
Tarkoitat ilmeisesti tarttuvia tauteja? Mulla on kaksi syytä, miksi olen nykyisin tosi harvoin sairaana:
1. lapseni ovat jo aikuisia
2. olen tehnyt jo 10 vuotta etätöitä
Kun lapseni aikoinaan kantoivat ensin päiväkodista ja sitten koulusta kaikki mahdolliset pöpöt, sain itsekin aina tartunnan. Ja kun aikoinaan kävin vielä toimistolla töissä, olin usein flunssassa, vatsataudissa tms. Tässä jälkimmäisessä tilanteessa tartunnat tulivat siis joko ruuhkabusseista tai työkavereilta työpaikalla. Etätöistä huolimattakin liikuin aiemmin joukkoliikennevälineillä, mutta en ruuhka-aikoihin, kävin kaupoissa, ravintoloissa, tapahtumissa ja tapasin ystäviäni ja kavereitani. Ainoa, mikä siis muuttui, oli se, että en matkustanut joukkoliikennevälineillä ruuhka-aikaan enkä ollut työpaikalla tyäkavereiden kanssa.
Olen melko kaikkiruokainen. Etanat ja osterit jätän väliin. Olen lievästi ylipainoinen. En harrasta mitään liikuntaa, mutta mulla on koira, jota on pakko viedä ulos. Satoi tai paistoi. Tupakoinnin olen lopettanut, mutta mielelläni juon silloin tällöin lasillisen tai pari viiniä. Ja kesähelteillä maistuu kylmä olut ravintolan terassilla.
Mulla on kyllä kanssa sellainen olo, kuten aikaisemmin tuolla kirjoitinkin, etten ole vuosikymmeneen ainakaan sairastanut.
Perimällä varmasti on asian kanssa tekoa.
Mutta myös se käsien pesu tavallisella saippualla. Se oikeasti on yllättävän iso asia. Ei käsidesillä. Se on liian tehokasta ja kuivattaa käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan kroonisia poskiontelovaivoja eli terve en ole, mutta en ole vuosiin sairastanut mitään flunssaa. Aiemmin sairastin paljonkin. Olen miettinyt voisiko hunaja olla joku "ihmelääke", sillä syön sitä vähän joka päivä. En alkanut siis syömään tuon takia, mutta jälkeenpäin olen miettinyt voisiko sillä olla osuutta asiaan. Koronakin on pyyhkäissyt joitain kertoja perheen läpi, mutta itselläni kaikki testit ovat näyttäneet negaa. Ei vaan tartu. Siis en ole mikään hörhötyyppi, mutta väkisinkin on tullut mieleen, että se runsas sairastelu loppui niihin aikoihin, kun hunajaa aloin syömään.
Kuinka paljon syöt hunajaa päivittäin? Ap
Aamulla kupilliseen maustamatonta jogurttia laitan joukkoon marjoja ja reilun teelusikallisen hunajaa. Ei se määrä ehkä niin tärkeä ole vaan säännöllisyys, JOS tuolla nyt on mitään merkitystä koko asiaan.
Täällä yksi. Olen sekasyöjä ja harrastan vain hyötyliikuntaa. Ei siis mitään erityistä tai ihmeellistä. Ikää 40v, ei perussairauksia. Olen viimeksi ollut kuumeessa n. 15 vuotta sitten ja sekin taisi kestää päivän. Koronaa en ole sairastanut, vaikka olen altistunut sille töissä ja kotona jo varmaan lähemmäs kymmenen kertaa. Enkä myöskään muista sairastaneeni koskaan influenssaa.
Hygieniasta olen aina ollut todella tarkka. Ehkä se on se syy.
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastin ennen paljon enemmän. Nyt en koko korona-aikana ole ollut kipeänä päivääkään. Sattumoisin olen noin kolmisen vuotta noudattanut suolistomikrobiystävällistä ruokavaliota. Käytännössä se tarkoittaa mahdollisimman paljon ja monipuolisesti erilaisia kuituja (täysjyvää, leseitä, siemeniä, pähkinöitä, kasviksia ja marjoja), hapatettuja ruokia (hapankaalia, kimchiä, kombutsaa, luonnonjogurttia yms), hunajaa, xylitolia, d-vitamiinilisää ja mahdollisimman vähän punaista lihaa ja mitään prosessoitua (en kuitenkaan ole tässä suhteessa mikään absolutisti). Liikun joka päivä, mutta en voimieni äärirajoilla, vaan kehoani kuunnellen. Pyrin lepäämään ja palautumaan riittävästi ja välttämään stressiä. Silloin kun se ei ole mahdollista, panostan sitten niihin osa-alueisiin, joihin on mahdollista panostaa. Jos esim. stressaa, jätän kotitöitä tekemättä ja syön erityisen hyvin. Jos ympärilläni sairastetaan, saatan ottaa parina päivänä purkista sinkkiä.
Olen kyllästynyt sairastamaan. Olen juuri toipumassa useamman päivän kuumeesta ja olo on hutera. Tiedän että suolistoni mikrobit ovat rempallaan ja aloitan nyt suoliston tervehdyttämisen. Jätän pois sokerit ja kiinnitän enemmän huomiota käsihygieniaan. Olen myös kova stressaamaan ja sillekin pitää tehdä jotain. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastin ennen paljon enemmän. Nyt en koko korona-aikana ole ollut kipeänä päivääkään. Sattumoisin olen noin kolmisen vuotta noudattanut suolistomikrobiystävällistä ruokavaliota. Käytännössä se tarkoittaa mahdollisimman paljon ja monipuolisesti erilaisia kuituja (täysjyvää, leseitä, siemeniä, pähkinöitä, kasviksia ja marjoja), hapatettuja ruokia (hapankaalia, kimchiä, kombutsaa, luonnonjogurttia yms), hunajaa, xylitolia, d-vitamiinilisää ja mahdollisimman vähän punaista lihaa ja mitään prosessoitua (en kuitenkaan ole tässä suhteessa mikään absolutisti). Liikun joka päivä, mutta en voimieni äärirajoilla, vaan kehoani kuunnellen. Pyrin lepäämään ja palautumaan riittävästi ja välttämään stressiä. Silloin kun se ei ole mahdollista, panostan sitten niihin osa-alueisiin, joihin on mahdollista panostaa. Jos esim. stressaa, jätän kotitöitä tekemättä ja syön erityisen hyvin. Jos ympärilläni sairastetaan, saatan ottaa parina päivänä purkista sinkkiä.
Olen kyllästynyt sairastamaan. Olen juuri toipumassa useamman päivän kuumeesta ja olo on hutera. Tiedän että suolistoni mikrobit ovat rempallaan ja aloitan nyt suoliston tervehdyttämisen. Jätän pois sokerit ja kiinnitän enemmän huomiota käsihygieniaan. Olen myös kova stressaamaan ja sillekin pitää tehdä jotain. Ap
Suolistomikrobeja kannattaa helliä. Siinä sinulla on pelkästään voitettavaa. Luultavasti huomaat myös stressin lievittyvän samalla, vaikka muita muutoksia arjessa ei tapahtuisikaan. Suoliston ja aivojen välillä on voimakas, kaksisuuntainen yhteys ja tästä opitaan koko ajan uusia kiehtovia asioita. Ruokavaliomuutosten ohella kannattaa ryhtyä liikkumaan ulkona luonnossa. Myös metsästä saadaan ihokontaktin ja hengitysilman kautta hyödyllisiä mikrobeja ja osalla näistä saattaa olla vaikutusta jopa siihen, miten onnelliseksi itsemme tunnemme.
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/suolistomikrobit-vaikuttavat-tervey…
Syön paljon kasviksia ja kalaa. Lihaa syön vain harvoin, ehkä kerran kuussa. Makeaa syön joka päivä. Alkoa menee joka viikonloppu noin 10 annosta.
Liikuntaa harrastan joka päivä. Avantouintia muutaman kerran viikossa.
En koe eläväni erityisen terveellisesti, esim päivittäinen makean mussutus ja viikottainen alkoholinkäyttö on minusta liikaa. Olen saanut hyvät geenit eikä se omaa ansiotani. Nuorena elin paljon epäterveellisemmin enkä silloinkaan ollut kipeänä juuri koskaan.
Mulla on autoimmuunisairauksia, mutta lenssut ei tartu. Kerran vuodessa tai kahdessa tarttuu kiertävät pöpöt. Elintavat kai keskivertoa, hikiliikun muutaman kerran viikossa. Herkkuja menee aivan liikaa. Viiniä juon muutaman lasin viikossa, yleensä lasi punkkua ruuan kanssa.
Stressiä on, kun opiskelen ja teen töitä, sekä yritän harrastaakin. Epäilen, että se vaikutti autoimmuusänisairauksien puhkeamiseen. Tiedostan, että poltan kynttilää molemmista päistä. Tänä vuonna yritän parantaa tilannetta ja ottaa rennommin.
En tiedä käykö mulla sitten kehon puolustusjärjestelmä niin kierroksilla, että ei mitkään tauditkaan tartu, kun jo omia kudoksiakin vastaan hyökkää 🤷🏻
Sekaruokavalio, normaalipaino. Treenaan kovaa, 4-5 treeniä viikossa kamppailulajia.
Joka päivä D-vitamiinia isolla annoksella kai C-vitamiiniporejuoma. Oon ollu kipeenä (flunssa) ehkä vuosi sitten pari päivää, muuten terve kun pukki. Lapsia on, tuovat koulusta sairauksia mutta ne ei muhun tartu. Matkaillut oon vuoden aikana 5-6 reissua työ/loma ja myös Euroopan ulkopuolella. Ei tartu vaikka ihmiset räkii lentokoneessa tms ympärillä
Ihmettelen oikein tätä
Meidän perheemme salaisuus terveenä pysymiseen: Käytämme ffp-suojaimia.
Olen kaikkiruokainen, pekonit ja makkaratkin maistuu ja kasviksetkin kelpaa. Siinä määrin kuin helppoa on, valitsen terveellisempiä vaihtoehtoja, kuten esim. kasvisöljylevitteitä maitorasvojen sijaaan. On sanottava, että makeanhimoa ei varsinaisesti ole, mieluummin syön ruisleivän kuin leivoksen. Poltan savukkeita, mikä osaltaan pitää liian syömisen kurissa. Juon paljon kahvia. Stressiä ei nykyään juuri ole, aikoinaan kyll parin kuukauden jaksot jaksoi hyvin. Liikuntaa luonnonmukaisesti, en käy juoksulenkillä tai kuntosallilla, vaikkakin toisinaan kävelyllä. Liikuntaa saan arkipäivän toimista, esim oman metsän hoidosta ja polttopuiden teosta tai näin talvella vaikkapa hangessa kahlaamisesta pilkkireissuilla.
Ylipainoa löytyy, syön sekaruokaa, kunto on hyvä, ulkoilen paljon, stressiä ei ole tietääkseni, en tietenkään tupakoi, käytän alkoholia hyvin kohtuullisesti, otan D-vitamiinitabletin päivittäin.
Viime keväänä oli korona, mutta muuten en edes muista, koska olisin ollut kipeä (jos ei pientä nuhaa lasketa, sitä oli syksyllä muutaman päivän).
Käsihygienian parantaminen on se, millä olen huomattavasti vähentänyt kipeäksi tulemista. Ei käsidesiä, vaan saippuaa ja kynsiharja. Pesen kädet aina kun käsittelen ruokia ja alkaessani syömään, tulen kotiin ulko, ja vältän koskettelemasta kasvoja oltuani esim. julkisissa. Toki ruokavalio ja liikunta auttavat, mutta käsien pesu on oikeasti se, millä asiaasi ajat. Kynsiharja oikeasti käyttöön!
syön mitä sattuu enkä harrasta liikuntaa. Olen ylipainoinenkin. Stressaan myös koko ajan. Pesen kädet vessakäyntien yhteydessä, kaupasta/töistä/ kylästä tullessa jne. Vaihdan käsipyyhkeet viikoittain, kuten petivaatteetkin. Nukun 18 asteisessa makkarissa. Ehkä joku näistä on auttanut. Sairastan muutaman vuoden välein jonkun flunssan. Joku mulle ihmettelikin töissä, kun en ole koskaan kipeänä, vaikka muut ympärillä sairastelivat koko syksyn jouluun asti.
Minä en ole ollut enää kipeä sen jälkeen, kun otin influenssarokotteen. En koskaan aiemmin ole sitä ottanut. Todella outoa, että se vaikuttaa räkätauteihinkin. Aiemmin olin flunssassa 2-4 krt v.
Käsihygienia on se tärkein. Käsiä pitäisi dessata ja pestä aivan koko ajan. Ja miettiä mihin koskee. En esim. kaupassa hypistele mitään turhan takia, jos en aio tuotetta ostaa. Dessaan kädet kaupan ovella ulos mennessä ja kotona ekana huolellinen käsipesu. Työpäivän aikana ei saa koskea silmiä tai ihoa liian lähellä silmiä, nenää eikä suuta. Kasvojen koskettelua ylipäätän pitäisi välttää. Sillee ne pöpöt tarttuu.
Just luin tutkimuksen aiheesta, jossa käsien kautta kasvoja koskettelemalla tartunnan sai eräässä kokeessa 9/10 ihmistä. Sairaan kanssa samassa huoneessa oleskelevista vaan 1/10 sai tartunnan. Eli kiinnittäkää huomiota tähän asiaan. Kasvoja ei pidä kosketella töissä tai julkisilla paikoilla muutoin, kun just pestyillä käsillä.
Ite oon ehkö vähän vainoharhainen tuon asian kanssa. Veskissä kädet pestyäni suljen kraanan kyynärpäällä ja avaan oven pitäen lukosta ja kahvasta kiinni sillä paperilla, jolla olen just kuivannut kädet. Poistuessa nakkaan paperin roskikseen. Kaikki kun ei pese käsiä ja vessan kahvaa renkataan sisään mennessä myös likaisilla käpälillä.
Pesen käteni usein ja minulla on oma työhuone. Flunssa ollut viimeeksi 2000-luvun alkupuolella, koronaa en sairastanut ja muitakaan sairauksia ei ole ollut. En stressaa asioista, viinaa juon toisinaan, ruokavalio melko monipuolinen ja monivitamiinipillerin sekä d-vitamiinitabletin otan kerran päivässä, jo 35 vuoden ajan. En ole tekemisissä lasten kanssa.
Ja siis älkää syökö mitään, ellei ole käsien pesuun mahdollisuutta. En ymmärrä näitä, jotka bussiin tullessa klähmii kaikki paikat paljin käsin ja kaivaa sit voileivän kassista ja alkaa likaisin käsin sitä mussuttaa.