Te, jotka olette todella harvoin kipeitä
Millainen ruokavalio teillä on? Stressitaso? Harrastatteko mitä liikuntaa?
Kommentit (173)
Ei ole elintavoista kiinni vaan geeneistä. Isä oli 40 vuoden työuransa aikana vain muutamia päiviä sairaana. Suunnilleen sama tahti jatkuu lapsella.
Mä syön pelkästään kasviperäistä ruokaa. En ole oikeastaan koskaa kipeä. Käsiäni pesen tosi laiskasti, totta kai aina vessasta tullessa ja jos ne on likaiset, mutta jonkun kauppareissun jälkeen en muista pestä. Ehkä mun hyvä vastustuskyky tuleekin siitä, että koko ajan saan jotain pöpöjä elimistööni.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus kotiruokaa. Liikuntaa hyvin vaihtelevasti. Käsihygieniasta olen tarkka. Nyt jo iäkkäät vanhempani ovat myös olleet äärimmäisen harvoin sairaana. Muistan yhden kerran, kun olivat flunssassa. Siitä minulla ei ole tarkempaa tietoa, voiko olla periytyvää.
Käsihygienian ja altistumisten minäkin uskon enemmän vaikuttavan kuin ruokavalion. Meillä pestään kädet aina, kun tullaan julkisilta paikoilta ja laitetaan jo autossa käsidesiä. Ei kosketella kasvoja eikä varsinkaan nenää tai suuta pesemättömillä käsillä. Kumpikin työskentelee enimmäkseen etänä kotona eikä ole lapsia, jotka kantaisivat pöpöjä.
Ei ole mitään erityistä ruokavaliota. Syön kaikkea, mistä pidän. Syön liian paljon.
Stressitaso alhainen, en stressaa pikkuasioista, enkä oikeastaan isommistakaan. Vähän sellainen hälläväliä, kyllä universumi hoitaa-tyyppinen asenne elämässä. Töissä joskus meinaa kiristää, mutta sitten muistutan itseäni, että se on vain työtä ja se ei tekemällä lopu, vaikka kuinka siellä riehuisi menemään.
Pesen kädet aina kotiin tullessa.
En harrasta liikuntaa juuri lainkaan.
Hyvä vastustuskyky on luultavasti ainakin osin perittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus kotiruokaa. Liikuntaa hyvin vaihtelevasti. Käsihygieniasta olen tarkka. Nyt jo iäkkäät vanhempani ovat myös olleet äärimmäisen harvoin sairaana. Muistan yhden kerran, kun olivat flunssassa. Siitä minulla ei ole tarkempaa tietoa, voiko olla periytyvää.
Käsihygienian ja altistumisten minäkin uskon enemmän vaikuttavan kuin ruokavalion. Meillä pestään kädet aina, kun tullaan julkisilta paikoilta ja laitetaan jo autossa käsidesiä. Ei kosketella kasvoja eikä varsinkaan nenää tai suuta pesemättömillä käsillä. Kumpikin työskentelee enimmäkseen etänä kotona eikä ole lapsia, jotka kantaisivat pöpöjä.
Mä taas en pese käsiäni, en vaan muista. Pureskelen kynsiäni kaiken lisäksi, joten mun ei-niin-puhtaat näpit käy suussakin säännöllisesti. Mä luulen että lapsuus maatilalla ja geenit on vastaus siihen miksi oon niin vähän kipeenä. Mun lapsetkaan ei sairasta, edes pienenä ne ei pahemmin olleet kipeenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole elintavoista kiinni vaan geeneistä. Isä oli 40 vuoden työuransa aikana vain muutamia päiviä sairaana. Suunnilleen sama tahti jatkuu lapsella.
Mä uskon kanssa tähän. Sama juttu itselläni.
Mutta ulkoilen myös paljon ja pesen käsiä usein.
Luulin joskus, että nämä ihmiset jotka ei ole 'ikinä' sairaana on jotenkin erityisen superterveitä. No asia ei ehkä olekaan ihan niin.
Muutama flunssa vuodessa on itse asiassa terveyden merkki. Kertoo siitä, että elimistö pystyy muodostamaan kunnon immuunivasteen ja samalla sairastaminen etenkin kuumeen kanssa on elimistölle eräänlainen 'suursiivous'.
Sekä jatkuva sairastaminen että sairastamattomuus kertoo ettei elimistö toimi ihan optimaalisesti. Tähän voi olla monia syitä tietysti ja stressi/jatkuva ylikierroksilla käyminen on yksi yleisimmistä.
En ole kymmeneen vuoteen sairastanut edes pientä tavallista nuhaa. Voi olla pitempikin aika. En muista vuosikymmentä koska olisi mitään ollut.
En myöskään korona-aikana käyttänyt maskia, en pessyt käsiä käsidesillä.
Mutta käänteisesti taas, pesen normaalistikin tavallisella käsisaippualla kädet aina ennen ruokailua, vessassa käynnin jälkeen, ennen nukkumaan menoa ja aamulla herättyä (myös naaman).
En erityisemmin keskity siihen mitä syön. Normaali ruokaa ja joskus käyn hesessä.
En kuitenkaan syö karkkeja, pullaa, limuja sun muita. En alkoholia, en tupakkaa.
Kahvia ja vettä.
Lenkkeilen joka päivä tunnin ajan. Käyn uimassa viikottain. Siinä se urheilu.
Vierailija kirjoitti:
Luulin joskus, että nämä ihmiset jotka ei ole 'ikinä' sairaana on jotenkin erityisen superterveitä. No asia ei ehkä olekaan ihan niin.
Muutama flunssa vuodessa on itse asiassa terveyden merkki. Kertoo siitä, että elimistö pystyy muodostamaan kunnon immuunivasteen ja samalla sairastaminen etenkin kuumeen kanssa on elimistölle eräänlainen 'suursiivous'.
Sekä jatkuva sairastaminen että sairastamattomuus kertoo ettei elimistö toimi ihan optimaalisesti. Tähän voi olla monia syitä tietysti ja stressi/jatkuva ylikierroksilla käyminen on yksi yleisimmistä.
Tuohan on aivan täyttä puppua. Miksi elimistön pitäisi muodostaa immuunivaste, jos taudinaiheuttajaa ei ole? Mitä tapahtuu niille taudinaiheuttajille jotka pääsevät jylläämään ilman immuunivastetta?
Sekasyöjä,syön viikottain valkosipulia,syön viikottain myös kotimaisia marjoja. En ole himoliikkuja,mutta kun hiihtokelit alkaa,tulee hiihdettyä viikottain,muuten käyn lenkillä,vähintään kerran pari viikossa.
Minulla on aivan kroonisia poskiontelovaivoja eli terve en ole, mutta en ole vuosiin sairastanut mitään flunssaa. Aiemmin sairastin paljonkin. Olen miettinyt voisiko hunaja olla joku "ihmelääke", sillä syön sitä vähän joka päivä. En alkanut siis syömään tuon takia, mutta jälkeenpäin olen miettinyt voisiko sillä olla osuutta asiaan. Koronakin on pyyhkäissyt joitain kertoja perheen läpi, mutta itselläni kaikki testit ovat näyttäneet negaa. Ei vaan tartu. Siis en ole mikään hörhötyyppi, mutta väkisinkin on tullut mieleen, että se runsas sairastelu loppui niihin aikoihin, kun hunajaa aloin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan täyttä puppua. Miksi elimistön pitäisi muodostaa immuunivaste, jos taudinaiheuttajaa ei ole? Mitä tapahtuu niille taudinaiheuttajille jotka pääsevät jylläämään ilman immuunivastetta?
Mä olen aina aatellut, että mun keho kerkiää nitistää se pöpöt niin tehokkaasti, että mä en sairastu. Mutta ilmeisesti ne jotenkin jääkin nyt mun kehoon jumiin ja mun keho ei puhdistu? Hä?
Olen 76 vuotias mummo. Viimeksi olen sairastanut vuonna 1999 influenssan. En kuulemma lapsenakaan ollut koskaan sairas. Ihan tavallista sekaruokaa syön ja poltinkin melkein 50 vuotta. Geeneistä se varmaan johtuu. Muistan tuon influenssan ajankohdan siitä, kun samaan aikaan oli jalka kipsissä nilkkamurtuman takia, muyta sehän ei ole sairaus. 😄
Sairaalloisen ylipainoinen, syömishäiriöinen yli 50v nainen. Joskus syön, toisinaan taas en. Ei tule syötyä kasviksia, marjoja tai hedelmiä - hyi minä. Kerran oli aikuisena mahatauti ja flunssia ehkä kolme kertaa.
Lapset on tautipesäkkeitä ja tuovat kaikenlaista kotiin. Ilman niitä menee vuosia välissä kun ei ole edes nuhaa.
Kiitos vastaajille. Harmikseni vaikuttaa vähän siltä että geeniperimällä on iso osa asiassa. Ap
Jos tarpeeksi säästeliäästi jakaa tavaraansa eikä biletä, se tietää terveyttä ja pitkää ikää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aivan kroonisia poskiontelovaivoja eli terve en ole, mutta en ole vuosiin sairastanut mitään flunssaa. Aiemmin sairastin paljonkin. Olen miettinyt voisiko hunaja olla joku "ihmelääke", sillä syön sitä vähän joka päivä. En alkanut siis syömään tuon takia, mutta jälkeenpäin olen miettinyt voisiko sillä olla osuutta asiaan. Koronakin on pyyhkäissyt joitain kertoja perheen läpi, mutta itselläni kaikki testit ovat näyttäneet negaa. Ei vaan tartu. Siis en ole mikään hörhötyyppi, mutta väkisinkin on tullut mieleen, että se runsas sairastelu loppui niihin aikoihin, kun hunajaa aloin syömään.
Kuinka paljon syöt hunajaa päivittäin? Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos tarpeeksi säästeliäästi jakaa tavaraansa eikä biletä, se tietää terveyttä ja pitkää ikää.
No minun kohdalla ei ole ainakaan terveyttä tuonut 😄 Ap
Ei päihteitä. Tarkka hygienia, esim kotiin tultua vaihdan sisävaatteet. Allergikkona tottunut käymään pikasuihkussa aamuin illoin, myös hiusten kastelu.
En pelkää kuumaa saunaa enkä kylmää avantoa.
Satunnaisesti suihkaus 100% seesaminsiemenöljyä nenään, suojaa limakalvoa.
Käsidesin käyttöä voi jatkaa vaikka korona olisi ohi.