Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ilmoitti että yhteiseen käyttöön rahat täytyisi laittaa tästä lähtien puoliksi

Vierailija
04.01.2023 |

Tähän mennessä kaikki tulot on mennyt samalle tilille ja kummallekin on siirretty sieltä omalle säästötilille. Tämä tuntui helpolta ratkaisulta silloin kun parisuhde sujui hyvin ja yhdessä tähän päädyttiin että minun ollessani hoitovapaalla on helppo maksaa yhteiset menot kun on kaikki samassa.

Olen nyt opintovapaalla ja kotona lasten kanssa. Saan tukea noin 1300e. Miehen nettopalkka, ja lapsilisät ym jotka hän on hakenut, ovat yhteensä noin 4000e. Ja nyt sanoi että haluaa että yhteiset kulut (lainat, ruoka, vakuutukset yms) pitäisi alkaa laittaa yhteiselle tilille puoliksi ja loput omaan käyttöön. Ehdotin että prosenttiosuus tuloista olisi reilumpaa mutta se ei käy, hän ei suostu siihen ja jos ei ehdotuksensa kelpaa niin hän ei laita yhtään rahaa yhteisiin juttuihin.

Niin mitä nyt sitten teen? Pelkkä laina on 1500e/kk ja siihen kaikki muu. Käytännössä koko mun tuloni uppoaa siihen ja miehelle jää omaan käyttöön sitten 2700 omiin juttuihin. Ei tunnu ihan reilulta mutta mitä voin tehdä? Elää säästöillä mutta ei sekään tunnu reilulta.

Ja kyse ei ole siitä että tuhlaisin holtittomasti rahoja itseeni. Säännölliset omat menoni on harrastus 40e/kk ja kosmetologi 60e/joka toinen kk. On kuukausia kun en osta mitään muuta, olen aika pihi. Niin ja töissä ollessani nettoni on noin 2500e ja valmistuttuani palkkani nousee.

Kommentit (1717)

Vierailija
21/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän menot menee puoliksi, pitää myös kotityöt ja lastenhoito hoitaa puoliksi.

Kirjoitit, että olet kotona lasten kanssa. Mitä se tarkoittaa? Jos lapsista menisi normaalisti päivähoitomaksuja, niin miehen tulojen perusteella olisitte ylimmässä maksuluokassa. Nekin pitää ottaa huomioon.

0- ja 3-vuotiaat lapset eivät ole päiväkodissa vaan hoidan heitä kotona. Opiskelen lähinnä silloin kun nukkuvat. Ennen lapsia toki puhuttiin raha-asioista ja tultiin (mielestäni) yhdessä siihen tulokseen että perhe on yksikkö eikä tarvitse euroja laskea. Palkkamme olivat myös lapset saadessamme lähempänä toisiaan, mies sai ylennyksen töissä ja se nosti palkkaansa hurjasti.

Kotitöitä teen mielestäni enemmän niinkuin toki kuuluukin tässä tilanteessa mutta olen kyllä siitäkin saanut palautetta etten tee tarpeeksi. Jos sanoisin että puolitetaan sitten kotityöt niin siitä kärsisin vain minä koska mies on sotkuinen ja hänellä olisi varmaan tosi matalat kriteerit siihen mikä on tarpeeksi.

Ainiin ja tulen valmistumaan ennen aikojani, joku täällä puhui opintojen pitkittämisestä, se ei pidä paikkaansa. Mies oli iloinen kun aloin opiskelemaan koska se vaikuttaa palkan kasvun myös minun osaltani. Ap

Vierailija
22/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietty myös erota.

Viikko-viikko lapsistakin voidaan maksaa elatusta myös sille joka ei ole lähivanhempi.

Toisaalta koska miehesi on pissapää ja haluaa yksipuolisesti muuttaa jo sovittuja asioita pyrkisin sinuna saamaan lasten lähihuoltajuuden koska muuten mies voi kiusallaan vaikka muuttaa toiselle puolelle maata lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kulut laitetaan puoliksi kun yhdessä asutaan. Mene töihin ja lapset päiväkotiin. Minkä takia miehesi kustantaisi opiskelusi? Muutaman vuoden päästä todennäköisesti kuitenkin ero.

Vierailija
24/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen sitten on sinullekin kai sovittava. Katsot teille jonkun halvemman asunnon, teet tuloihisi sopivan budjetin ja esität sen miehelle ja elätte sitten sen mukaan.

Tämä. Elätte ilmeisesti nyt yli varojenne, joten halvempi asunto ja menot sen mukaan. Teet vastaehdotuksen, neuvottelet ja sinun ei tarvitse mukautua miehen sanomaan, voit ottaa jopa juristin hoitamaan rahatilanteenne viisaasti, jos ette itse siihen kykene. Se ei ole ollenkaan huono ratkaisu varsinkaan jos mies ei tajua asioita.

Nyt viimeinkin otat vastuun myös itsellesi ja aikuistut kaikessa.

Jos tulot on yli 5000 euroa ja menot kolmisen tonnia niin noillahan jää pari tonnia löysää vaikka toinen on opintovapaalla ja säästävätkin samalla. Ei kuulosta yli varojen elämiseltä.

Vierailija
25/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs lapset? Meneekö ne miehen puolikkaaseen, koska lapsilisät menee sinne myös?

Suomesta puuttuu kulttuuri, että mies elättää perheen. Onko se hyvä vai huono, en tiedä.

Vierailija
26/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kulut laitetaan puoliksi kun yhdessä asutaan. Mene töihin ja lapset päiväkotiin. Minkä takia miehesi kustantaisi opiskelusi? Muutaman vuoden päästä todennäköisesti kuitenkin ero.

Nainen mielummin elää miehen rahoilla, kuin ottaa opintolainan tai menisi osa-aika töihin. Tämä on nähty monesti.

Vierailija
27/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokki tulee aina dumpata. M27

Vierailija
28/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asumisen kulut n. 6.000 euroa vuodessa. Asunto on vaimon nimissä. Vaimolla työsuhdeauto, minulla vanha käytetty. Molemmat ostamme omat ruokamme, kun vaimo vegaani ja minä sekasyöjä. Minun netto on 1.900 e/kk ja vaimon netto 6.500 e/kk.

Maksan asumisesta vaimolle 850 e/kk ja auton ym. kulut ja omat laskut maksan itse. Lomareissuilla kulut laitetaan puoliksi. Itse elän ihan kädestä suuhun ja vaimo pohtii, mihin ihmeeseen rahojaan tunkisi.

Vierailija
29/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaiheessa olisi mukavaa, jos mies kykenisi asettamaan itsensä kuvaannolisesti kenkiisi.

Voit toki kysyä, että jos hän opiskelisi ja olisi lasten kanssa kotona, niin olisiko hänen kaavailema järjestely OK, jos asiat olisi tosiaan nurinpäin? Toki vastaus luultavasti tulee olemaan "Tottakai! Sinä tienaat, niin sinä käytät." tyylinen.

Olen itse samantyylisessä tilanteessa, vaikka lapsia ei olekkaan. Emännan tulot ovat pienet ja epäsäännölliset, mutta silti kannan sen kotiin minkä kykenen, siitäkin huolimatta, etten tästä syystä kykene hirveitä summia säästämään, taikka tuhlaamaan, mihin toki pystyisin jos kaikki maksettaisiin tasan puoliksi.

Toivottavasti löydätte molempia miellyttävän ratkaisun.

Vierailija
30/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun kirjoitat että mies on hakenut lapsislisät, niin tarkoittaako se, että nekin ovat ikäänkuin hänen tuloja? Ei tuossa miehen ajatuksessa kyllä ole yhtään järjen häivää.

Vierailija
31/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ulkoruokintaan, mistä näitä luuseriukkoja riittää? Omasta perheestä huolehtiminen pitäisi olla kunnia-asia.

Ja heti ensimmäisenä laitat lapsilisät tulemaan omalle tilille, tuollaiseen taloudelliseen väkivaltaan ei saa suostua.

Vierailija
32/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän menot menee puoliksi, pitää myös kotityöt ja lastenhoito hoitaa puoliksi.

Kirjoitit, että olet kotona lasten kanssa. Mitä se tarkoittaa? Jos lapsista menisi normaalisti päivähoitomaksuja, niin miehen tulojen perusteella olisitte ylimmässä maksuluokassa. Nekin pitää ottaa huomioon.

0- ja 3-vuotiaat lapset eivät ole päiväkodissa vaan hoidan heitä kotona. Opiskelen lähinnä silloin kun nukkuvat. Ennen lapsia toki puhuttiin raha-asioista ja tultiin (mielestäni) yhdessä siihen tulokseen että perhe on yksikkö eikä tarvitse euroja laskea. Palkkamme olivat myös lapset saadessamme lähempänä toisiaan, mies sai ylennyksen töissä ja se nosti palkkaansa hurjasti.

Kotitöitä teen mielestäni enemmän niinkuin toki kuuluukin tässä tilanteessa mutta olen kyllä siitäkin saanut palautetta etten tee tarpeeksi. Jos sanoisin että puolitetaan sitten kotityöt niin siitä kärsisin vain minä koska mies on sotkuinen ja hänellä olisi varmaan tosi matalat kriteerit siihen mikä on tarpeeksi.

Ainiin ja tulen valmistumaan ennen aikojani, joku täällä puhui opintojen pitkittämisestä, se ei pidä paikkaansa. Mies oli iloinen kun aloin opiskelemaan koska se vaikuttaa palkan kasvun myös minun osaltani. Ap

Selvitä, kuinka paljon lapsista menee päivähoitomaksuja yhteisillä tuloilla sekä erikseen sinun ja miehen tuloilla. Nythän mies hoidattaa sinulla lapset ilmaiseksi. Pelkästään hoitomaksut tekee satoja euroja kuukaudessa.

Vierailija
33/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asumisen kulut n. 6.000 euroa vuodessa. Asunto on vaimon nimissä. Vaimolla työsuhdeauto, minulla vanha käytetty. Molemmat ostamme omat ruokamme, kun vaimo vegaani ja minä sekasyöjä. Minun netto on 1.900 e/kk ja vaimon netto 6.500 e/kk.

Maksan asumisesta vaimolle 850 e/kk ja auton ym. kulut ja omat laskut maksan itse. Lomareissuilla kulut laitetaan puoliksi. Itse elän ihan kädestä suuhun ja vaimo pohtii, mihin ihmeeseen rahojaan tunkisi.

Näin saat pitää kunnioituksesi, toisin kuin puolison lompakolla elijät.

Vierailija
34/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lokki tulee aina dumpata. M27

Toki, jos siltä tuntuu, mutta sitten se pitää hoitaa itse eikä jättää toisen hoidettavaksi.

Vierailija
35/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumisen kulut vuodessa 6000 ja sinä maksat vaimolle asumisesta yli 10 000 vuodessa?? Ota ero.

Vierailija
36/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asut siis käytännössä vuokralla vaimosi luona. Jaatteko edes makuuhuoneen ja tapahtuuko siellä muuta kuin kuorsausta. Itse lähtisin kävelemään tuollaisesta.

Vierailija
37/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset haluaa elää miehen rahoilla.

Kyllä me miehet tiedämme. Tämä on nähty NIIIIIN monta kertaa...

Tiedät varmaan ehkäisyn? Sinun kannattaa huolehtia siitä todella hyvin, äitisi ei huolehtinut.

Vierailija
38/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan asuntoon. Tuo on järjettömän iso vuokra kämppisen kanssa asuessa.

Vierailija
39/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako mies sitten, että laitatte vauvan päiväkotiin, sinä keskeytät opinnot ja menet töihin? Vai mikä häntä mahtaa vaivata?

Oman kokemuksen mukaan sanoisin, että miestä kenties ahdistaa taloudellinen vastuu kasvavien kulujen aikaan, mutta todennäköisesti myös jokin muu. Vastuun kasvaminen niin kotona kuin töissä? Ikää kertyy? On tylsää? Parisuhde ja perhe-elämä ei nappaa? Uusi nainen kiikarissa?

Joka tapauksessa, älä päästä miestä liian helpolla. Sinä mahdollistat nykyisen tilanteen hoitamalla kotona lapsia. Mies ei osaa edes aavistaa, minkälainen mylly on edessä, kun saat opinnot loppuun ja siirrytte juoksemaan koti-päiväkoti-työpaikka kolmiota. Korvatulehduksia, kurahousuja ja kiireisiä aamuja. 

Käy keskustelua, kysele, kuuntele, perustele oma kantasi, mielellään lukujen avulla, jos arvelet, että se auttaa. Älä missään nimessä suosta puoliksi jakamiseen nykyisessä tilanteessa. 

Vierailija
40/1717 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumisen kulut vuodessa 6000 ja sinä maksat vaimolle asumisesta yli 10 000 vuodessa?? Ota ero.

Ymmärrätkö, että asunto on vaimon? Mitä sinun mielestäsi pitäisi asumisesta tässä tapauksessa maksaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän