Jos voisit lyhentää asuntolainasi kokonaan pois, tekisitkö niin?
Siinäpä kysymys. Minulla olisi nyt mahdollisuus maksaa loppu asuntolaina kokonaisuudessaan pois ja ihan mielenkiinnosta kuulisin mitä muut tässä tilanteessa tekisivät. Lainaa on jäljellä vähän päälle 100t ja korko nyt tietty ollut jatkuvassa nousussa. Miksi lyhentäisit tai miksi et?
Kommentit (33)
Riippuu talouden kokonaistilanteesta. Pientä puskuria on hyvä aina olla. Jos puskuria jää, niin maksaisin pois kokonaan. Jollei puskuria jää, niin lyhentäisi osittain. Jos asunto vaatii peruskorjausta, käyttäisin rahaa siihen ja antaisin asuntovelan olla ellei sitten raha riitä molempiin ja jää vielä puskuria.
Kyllä ja en. Inflaatio syö velkaa, toisaalta miksi maksaisin pankille korkoja, jos mahdollista olla maksamatta?
Tekisin ja teinkin. Maksoimme koko asuntolainan pois kun saimme yllättäen ison summan rahaa.
Jos ko. rahalle saa paremman tuoton muualta niin miksi käyttää sitä asuntolainan maksamiseen?
Maksoin itseasiassa tänään pois. Enää oli jäljellä vain 120000€. Nyt on hyvä olla. Aikaisemmin ei ollut tarvetta maksaa, koska korko oli vain 0,5%. Helmikuussa olisi jo ollut 4,1%. Olen saanut säästettyä 5 vuoden aikana hoitoalalla työskentelemällä, vaikka ihmiset valittaa, että palkka on huono.
Eikö aika paljon riipu korosta? Ja siitä jääkö puskuria.
Jos korkosuojaus on päällä vielä vuosia ja korko kohtuullinen, niin miksi ei sijoittaisi, siis riskittömästi, jos mahdollista.
Itsellä korko 1,25 % ja korkosuoja on 1,5 % asti vielä 3 vuotta, niin ajattelin ostaa pienen edullisen asunnon Helsinginniemeltä peruskorjatusta yhtiöstä, vaikka mitätön vuokratuotto, koska en tiedä muusta kuin asunosijoittamisesta, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu talouden kokonaistilanteesta. Pientä puskuria on hyvä aina olla. Jos puskuria jää, niin maksaisin pois kokonaan. Jollei puskuria jää, niin lyhentäisi osittain. Jos asunto vaatii peruskorjausta, käyttäisin rahaa siihen ja antaisin asuntovelan olla ellei sitten raha riitä molempiin ja jää vielä puskuria.
Puskurirahaa jää kyllä. Suurempiin korjauksiin ei ole tarvetta, mutta haaveilemme kyllä pienestä pintaremontista. Sitä onkin mietitty että tehdäänkö remonttia ensin ja maksellaan vielä lainaa, vai ensin laina pois ja sitten säästetään remontteihin, jotka eivät kuitenkaan ole kiireisiä.
Minä möin sijoitusasunnon pois ja maksoin sillä loput talolainasta...nyt enään autorahoitus jäljellä jossa 1.9%korko..sitten velaton
Olen juuri tuossa tilanteessa. Periaatteessa voisin maksaa koko loppulainan heti pois. Mutta toisaalta, minulla on määräaikainen työ, ei tietoa jatkosta ja pikku hiljaa alkaisi olla aika tehdä jotain pikku remppaakin. Esim. kodinkoneet alkaa olla sitä ikäluokkaa, että saattavat lasahtaa koska vain. En ehkä uskalla maksaa pois ihan koko lainaa, koska se söisi myös puskurin.
Vuosi sitten möin osakkeita ja maksoin asuntolainanlopun 30k€ pois. Elämäni paras päätös! Kyllä kelpaa kun asumiskulut rivarikaksiossani 200€/kk sisältäen vastikkeen ja sähkön 👍
M36
Mulla olisi mahdollisuus maksaa asuntolaina kokonaisuudessaan pois, mutta en ole sitä tehnyt. Lainaa on jäljellä n. 80 000 ja säästötilillä on vähän reilut 105 000. Syy, miksi en ole maksanut lainaa vielä pois on se, että sillä on vielä matala korko ja toisaalta olen harkinnut sijoitusasunnon ostamista. En koskaan saa sijoitusasuntolainaa tällaisella marginaalilla kuin mikä on asuntolainassamme. Lainanlyhennykset eivät ole ongelma.
Velka on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Velka on velipoika otettaessa, veljenpoika maksettaessa.
Muistakaa nämä.
En maksaisi vielä tällä korkotasolla lainaa pois, vaan sijoittaisin rahat sellaisiin kohteisiin, joiden uskoisin tuottavan asuntolainan korkoa enemmän.
Miten niin JOS.
Pystyin ja maksoin. Ja syy oli että lainan kustannukset nousisivat liian korkealle sijoitusten tuottoon nähden.
Sijoituksissa olisi tuottanut paremmin, muttei riittävän paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi mahdollisuus maksaa asuntolaina kokonaisuudessaan pois, mutta en ole sitä tehnyt. Lainaa on jäljellä n. 80 000 ja säästötilillä on vähän reilut 105 000. Syy, miksi en ole maksanut lainaa vielä pois on se, että sillä on vielä matala korko ja toisaalta olen harkinnut sijoitusasunnon ostamista. En koskaan saa sijoitusasuntolainaa tällaisella marginaalilla kuin mikä on asuntolainassamme. Lainanlyhennykset eivät ole ongelma.
Käyttäisin säästöjä remontointiin, jos niille on tarvetta. Asuntolaina omaan asuntoon on kuitenkin halvinta lainaa.
No nyt on laitettu lainan loppuunmaksu käsittelyyn, iiks! On kyllä jännittävää, 31v ja pian velaton! Enpä olisi uskaltanut toivoakaan tästä silloin kun lainaa on aikoinaan haettu ja maksuaikaa yms. laskettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja en. Inflaatio syö velkaa, toisaalta miksi maksaisin pankille korkoja, jos mahdollista olla maksamatta?
Kerrotko typerälle, että miten se inflaatio syö velkaa tässä tilanteessa? Mä en ole ikinä käsittänyt tätä. Silloin kun Suomessa oli vielä jotain kilpailukykyä niin palkkoja pystyttiin nostamaan inflaation mukaan ja silloin se ehkä söikin, mutta miten nykyään?
Vierailija kirjoitti:
No nyt on laitettu lainan loppuunmaksu käsittelyyn, iiks! On kyllä jännittävää, 31v ja pian velaton! Enpä olisi uskaltanut toivoakaan tästä silloin kun lainaa on aikoinaan haettu ja maksuaikaa yms. laskettu.
Ap
Onnea!! Ihan mahtavaa. Hieno suoritus. :) Ota tänään kuplivaa tuon merkiksi.
En, koska minulla on kiinteä, marginaalinkin kanssa yht. alle 1% korko, mutta kyllä, jos olisi korkea korko.
Edellisessä asuntolainassa, joka oli annueteetti ja euribor 3 kk ja jossa oli mahdollista tehdä ilman lisämaksua ylimääräisiä lyhennyksiä, tein ylimääräisen lyhennyksen, jonka kohdistin vain pääomaan. Maksoin siis osan lainasta pois. Silloin korko lähenteli 6%:a, niin väheni merkittävästi lainasta koituvat kulut.
Mä maksaisin pois, koska sitten voisi sen rahan jonka on käyttänyt lyhennyksiin sijoittaa muualle. Mä en oo oikein ikinä tajunnut tätä ajattelutapaa, että asunto ois joku sijoitus tai tapa kartuttaa omaisuutta. Huono tapa, kuluja on koko ajan ja vaikea realisoida tarpeen vaatiessa.