Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?
Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.
Kommentit (383)
Meillä yksi tuttava pariskunta oli muutaman kerran kylässä (jolloin tajottiin ruokaa, viiniä ym.) ja kertaakaan eivät tuoneet mitään. Pidimme tuparit joihin tämä pariskunta saapui myös tyhjin käsin. Yöpyivät meidän loma-asunnossa kaksistaan (emme olleet siellä silloin) ja eivät edes ottaneet pois petivaatteita sängystä vaan jättivät sänkyyn.. ei kiitos korttia ilmaisesta asunnon lainaamisesta, ei mitään. Olisin odottanut edes viininpullon kiitokseksi yöpymisestä. Tätä pariskuntaa en enää kutsu meille. Ovat kyllä ilmaisseet halunsa mennä loma-asuntoomme uudelleen mutta olen selkeästi ilmoittanut että kyllä voivat mennä jos maksavat yöpymisestä jatkossa. Eli näitä lokkeja löytyy, ja ikävä kyllä moni suomalainen on niin juntti ettei tajua että kylään mennessään viedään aina jotain, ei tarvitse olla mitään kallista mutta jos menet synttäreille, illanistujaisiin, tupareihin jne niin viet jotain..viinipullon tai kukkakimpun. Piste. Toki jos käyt hyvän ystävän luona kahvilla tai piipahdat niin ei silloin joka kerta nyt tarvitse viedä tuliaisia mutta sivistynyt ihminen kyllä tajuaa koska vie emännälle/isännälle tuliaisen. Kuuluu käytöstapoihin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tätä tuotu esille, mutta meillä on kolme kouluikäistä lasta ja joskus ärsyttää kun lapsiperhe tulee kylään ja sovitusti syömään myös, eikä tuo mitään tullessaan. Ruoka maksaa meillä paljon, ja sitten toinen perhe tulee tuomatta mitään.
Vastauksia yleisimpiin vastalauseisiin: joskus en ole kutsutunut, vaan toinen perhe on ehdottanut itse (meillä on enemmän tilaa, tms) illanviettoa. En kutsukaan enää kovin usein vieraita, enkä kutsu enää ollenkaan tiettyjä ihmisiä. Nykyään aina nyyttäriperiaatteella, mutta kokemuksen mukaan nuukat ihmiset sitten nuukailee niissäkin ja tuovat esimerkiksi yhden Aurajuusto-paketin kun tarkoitus on leipoa pizzaa 12 hengelle.
Lapsiperheeseen voi tuoda vaikka pari mehutölkkiä, tai sipsipussin tai vaikka jäätelöt jälkiruoaksi. Jotain pientä. Ja muuten, minua ärsyttää välillä vähän liikaa se, että appivanhemmat ei koskaan tuo tullessaan kahvia, aina vain teetä. Siis jos joskus jotain tuovat. Meillä minä ja appiukko juo kahvia, mies ja anoppi teetä.
Tämä taloudellinen puoli on tosiaan ollut vähäisemmällä huomiolla tässä ketjussa, ja tavallaan hyvä niin, koska on tärkeää keskittyä rahan sijasta käytöstapoihin.
Mielestäni tuot sen tärkeän asian esille, että jos ihminen tai perhe on sellainen, joka ei useimmiten (saati koskaan) tuo mitään tuliaisia tai mitoittavat tuomisensa liian nuukasti, siinä käy niin, että sitä ihmistä tai perhettä ei kohta enää kutsuta minnekään.
Täällä oli eräs kaunis kommentti siitä, miten paljon yksi vanhempi sai ympäristössään (lastensa ympäristössä) hyvää mieltä aikaan, kun toimitti lastensa mukana pullaa tai muuta viemisiksi. Ei siinäkään ole se raha tärkeintä, vaan se ajatus.
Tulee tosiaan mieleen, että jos ihmiset näin karusti jakautuvat "ajattelevien" ja "ajattelemattomien" (tai pihien, tai lokkien, tai huonotapaisten, tai välinpitämättömien) ryhmiin, tämä johtaa lopulta siihen, että ne toiset ihmiset huomioonottavaiset "ajattelevat" ihmiset ovat keskenään ja muut sitten ovat miten ovat. Pahimmassa tapauksessahan ihmiset "syrjäyttävät" ihan itse itsensä, jos he eivät välitä lainkaan muista ihmisistä, heidän ilahduttamisestaan. Miten paljon yksinäisyyden takana on sitä, että ei osata peruskäytöstapoja, jolloin pikku hiljaa käy juuri tuo, mitä kuvasit: "Enkä kutsu enää ollenkaan tiettyjä ihmisiä."
Pahimmassa tapauksessa nämä ihmiset eivät tajua itse, että heidän oma käytöksensä (käytöstapojen puute) on ajanut heidät pois joidenkin ihmisten elämästä. Kyllä se katkeralta kuulostaa, jos ihminen sen tajuaa ja toteaa, että "enpä olisi halunnut sellaisten tuliaisia vaativien ahneiden ja rahanperään olevien ihmisten kanssa ollakaan" - kuten täälläkin on vähän kommenteissa ollut aistittavissa.
Mutta enemmän huolissani olisin niistä, jotka eivät tajua. Tuliainen ei ole lahjus, vaan peruskäytöstapoja. Ja vaikka perusopetukseen ollaankin haluamassa ties mitä yrityskasvatusta ja digitaitoja, niin silläkin uhalla että kuormitan opettajakuntaa tällä toiveellani entisestään, mietin sitä, eikö ainakin pakollisessa kotitaloudessa voitaisi käsitellä tuliaisten viemistä kulttuurisena ilmiönä ja perinteisenä kohteliaana käytöksenä. Tällöin nekin nuoret, joiden kotona ei syystä tai toisesta tätä kohteliaisuuskasvatusta enää osata, saisivat edes yhden pilkahduksen siitä maailmasta, jossa moni kuitenkin vielä elää. Pahimmassa tapauksessa huonosti kasvatettu/kasvattamaton nuori joutuu muiden hylkimäksi, jos hän ei osaa käytöstapoja. Pätee tietenkin kaikkeen, mutta etenkin jos nuorella olisi pyrkimystä nousta elämässä eteenpäin ja ylöspäin, nämä ovat tärkeitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliainen kuulostaa joltain mitä 60+ vuotiaat harrastaa. Olen 30-v ja ei meillä kaverit tuo mitään tuliaisia. Synttärilahjat ja tuparilahjat toki, ja jos on nyyttärit tai kokataan yhdessä niin siitä sovitaan. Jos kutsun hyviä ystäviä illalliselle niin en odota niiltä mitään, eivätkä ne koskaan tuo mitään.
Itse olen vienyt tuliaisia ainoastaan appivanhemmille ja vain ekoina parina vuonna.
Kyllä meillä on tapana viedä tuliaisia puolin ja toisin. Joskus olen ollut kaverilla kylässä ja hän on kehunut että tuon aina kivat tuliaiset ja ihmetellyt paria muuta, jotka eivät tuo koskaan mitään. Mietti jopa, jättääkö jatkossa kutsumatta.
Kohteliainta on itse aina viedä tuliainen mutta olla odottamatta niitä muilta. Sillä poikkeuksella, että jos joku kutsuu toistuvasti itse itsensä ilman vastakutsua niin tuliaisten tulisi olla runsaat.
T. Kolmikymppinen
Kuten tästäkin voi päätellä - "Mietti jopa, jättääkö jatkossa kutsumatta" - niin osa ihmisistä voi oikeasti syrjäytyä sen vuoksi, että ei osaa peruskäytöstapoja.
Jos minut kutsutaan kylään niin ilman muuta vien jotain tuliaisia,se kuuluu hyviin tapoihin mitkä valitettavasti ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen.....ja koskee ihan kaikkea,siis muutakin kuin tuliaisia.Se että vie tuliaisia kylään mennessä on tavallaan kiitos kutsusta ja myöskin kiva tapa,se voi olla esim.kukkia,viiniä,suklaata,kahvia,riippuu siitä kuka on tilaisuuden järjestäjä tai kutsuja.Itse ainakin tulen iloiseksi vaikkapa kukista mitä saa enää harvoin paitsi tietty itse ostamalla.Hyvät ja kauniit käytöstavat kunniaan 🙂
Vierailija kirjoitti:
Jos pyydän kahville ja kysellään tarviiko tuoda jotain, vastaan ihan totuudenmukaisesti ettei tarvi mutta tottakai ilahdun tuliaisista.
Jos teen ihan kunnon ruokaa ja vieras ei matkusta kauempaa, odotan kyllä että vähintään viinipullon tuo mukanaan ellei ole moukka tai muusta sovittu tai vaikkapa spontaani kutsu. Jos kysyy tuoko tuliaisia, ehdotan viinipulloa tai jälkkäriä,mutta toivon että ymmärtäisi tuoda ilman erillisiä ohjeita koska tuliaisten pyytäminen on kiusallista.
Tämä. "Tuliaisten pyytäminen on kiusallista."
Jos pelkää mokaavansa sosiaalisessa tilanteessa, niin varman päälle pelaaminen tässä tapauksessa on sitä, että vie sen tuliaisen. Paitsi tietenkin, jos et välitä omasta maineestasi mitään ja sinua ei haittaa luonnehdintasi moukaksi. Mutta ei sitten kannata odottaa kutsua seuraavalla kerralla. Katsot sitten somesta, kun muut pitävät keskenään hauskaa ja mietit, miksiköhän sinua ei kutsuttu.
Niin, miksiköhän.
Minua ärsyttää puolison aikuiset lapset (joilla siis ihan hyvä palkka) jotka käyvät meillä syömässä ja kahvittelemassa (aina on ruokaa tai leivonnaisia tarjolla) ja koskaan eivät ole tuoneet mitään, ei viinipulloa, ei kukkia, ei mitään. Itse vien aina jotain. Vievät kyllä kavereilleen tuliaisia kun menevät muille kylään. Outoa käytöstä. Varmaan aika moni aikuinen lapsi pitää itsestäänselvänä että kun menee vanhemmilleen (vanhemmalleen) niin ei tarvitse koskaan huomioda tätä. Saman vaivan ne vanhemmat kuitenkin näkee heidän eteen tai vielä enemmän kuin lasten kaverit niin olisi kohteliasta muistaa myös omaa perhettä edes kerran vuodessa.
Vieraaltahan voisi pyytää maksua kahvista, pullasta ja muusta mahdollisesta kestityksestä? Vähän tyyliin, että: Kahvi euron, pulla euron, pikkuleipä 50 senttiä jne.? Ruoka kympin jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotti päivän/illan viettoa yhdessä, mitä ei ollut mahdollista viettää muualla kuin luonani. Sanoin tekeväni ruokaa. Mun vaisto sanoo, että joku hommassa menee väärin. Mulle olis itsestään selvää vastaavassa tilanteessa tuoda vähint. tuliainen toiselle.
Sinun olisi pitänyt sanoa, mitä pitää tuoda! Onko tosiaan helpompi kirjoittaa jotain älyttömyyksiä netissä kuin pystyä avaamaan suuta kaverilleen kertoakseen mitä haluaa?
Et tainnut tajuta, mistä puhutaan. Etkä siten sitäkään, miksi on hyvä että tästä täällä puhutaan. Ap oli oman kasvatuksensa ja arvomaailmansa nojalla olettanut, että kukaan ei tule tyhjin käsin illalliselle, varsinkaan sellaiselle, jota on itse ehdottanut.
Näin kuitenkin tapahtui. Ap hyvän kotikasvatuksen saaneena ei tietenkään voinut ottaa asiaa puheeksi itse tilanteessa, koska se olisi ollut epäkohteliasta. Kuitenkin tuo epäsuhta oli niin suuri, ja ap niin hämmentynyt tapahtuneesta, että hän alkoi jo kyseenalaistaa itseään ja omia tunteitaan. Siksi hän tuli tänne kyselemään muilta, ovatko hänen tunteensa oikeutettuja.
Sorry nyt ap:n tunteiden olettamisesta, mutta noin olen lukenut aloituksen ja tämän ketjun. Tuohan on samantyyppistä, toki vaarattomammassa mittaluokassa, kun paljon puhuttu narsismin uhri jossain vaiheessa alkaa kyseenalaistaa omia kokemuksiaan ja tuntemuksiaan. Tässä tapauksessa kyse on sikäli samasta, että kohdatessaan harvinaisen röyhkeää käytöstä normaali ihminen menee aivan lukkoon ja rupeaa lopulta miettimään, kuka tässä on oikeassa ja kuka väärässä. Lisäksi jos ja kun tällainen asia alkaa vaivata, silloin kaipaa myös laajempaa kontekstualisointia: ajattelevatko muut samalla tavalla vai olenko poikkeava.
Ap:n reaktiot kuvaamaansa tilanteeseen ovat oikeutettuja, ja on hyvä, että ap nosti asian esille koska ainakin minulle paljastui tämän ketjun myötä aika kamalia asioita kanssasuomalaisista. Sekä myös syitä suomalaisten keskuudessa kasvaneeseen "yksinäisyyteen".
Hyvät käytöstavat estäisivät tehokkaasti yksinäisyyttä.
Olen samaa mieltä ap:n kanssa, että olisi kohteliasta tuoda tullessaan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi tuttava pariskunta oli muutaman kerran kylässä (jolloin tajottiin ruokaa, viiniä ym.) ja kertaakaan eivät tuoneet mitään. Pidimme tuparit joihin tämä pariskunta saapui myös tyhjin käsin. Yöpyivät meidän loma-asunnossa kaksistaan (emme olleet siellä silloin) ja eivät edes ottaneet pois petivaatteita sängystä vaan jättivät sänkyyn.. ei kiitos korttia ilmaisesta asunnon lainaamisesta, ei mitään. Olisin odottanut edes viininpullon kiitokseksi yöpymisestä. Tätä pariskuntaa en enää kutsu meille. Ovat kyllä ilmaisseet halunsa mennä loma-asuntoomme uudelleen mutta olen selkeästi ilmoittanut että kyllä voivat mennä jos maksavat yöpymisestä jatkossa. Eli näitä lokkeja löytyy, ja ikävä kyllä moni suomalainen on niin juntti ettei tajua että kylään mennessään viedään aina jotain, ei tarvitse olla mitään kallista mutta jos menet synttäreille, illanistujaisiin, tupareihin jne niin viet jotain..viinipullon tai kukkakimpun. Piste. Toki jos käyt hyvän ystävän luona kahvilla tai piipahdat niin ei silloin joka kerta nyt tarvitse viedä tuliaisia mutta sivistynyt ihminen kyllä tajuaa koska vie emännälle/isännälle tuliaisen. Kuuluu käytöstapoihin.
"Tätä pariskuntaa en enää kutsu meille." Niin se sosiaalinen luonnonvalinta toimii.
Lokeille ei varmaankaan mitään voi, kun kyse on puhtaasta hyväksikäytöstä. Mutta toivottavasti tämä ketju toimii herätyksenä edes jollekin juntille, joka "ei tajua". Että nyt tulisi kimmoke miettiä hetki ja ehkä muuttaa omaa käytöstään. Katsoa sitten, mitä siitä seuraa.
Korostan vielä tämän: "kylään mennessään viedään aina jotain, ei tarvitse olla mitään kallista mutta jos menet synttäreille, illanistujaisiin, tupareihin jne niin viet jotain..viinipullon tai kukkakimpun. Piste. Toki jos käyt hyvän ystävän luona kahvilla tai piipahdat niin ei silloin joka kerta nyt tarvitse viedä tuliaisia mutta sivistynyt ihminen kyllä tajuaa koska vie emännälle/isännälle tuliaisen. Kuuluu käytöstapoihin."
Vierailija kirjoitti:
Vieraaltahan voisi pyytää maksua kahvista, pullasta ja muusta mahdollisesta kestityksestä? Vähän tyyliin, että: Kahvi euron, pulla euron, pikkuleipä 50 senttiä jne.? Ruoka kympin jne.?
Tästähän tässä ketjussa ei ole kysymys. Taidat itse olla lokki.
Jos vieras pyysi päästä kylään olisi itsestään selvää tuoda jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää puolison aikuiset lapset (joilla siis ihan hyvä palkka) jotka käyvät meillä syömässä ja kahvittelemassa (aina on ruokaa tai leivonnaisia tarjolla) ja koskaan eivät ole tuoneet mitään, ei viinipulloa, ei kukkia, ei mitään. Itse vien aina jotain. Vievät kyllä kavereilleen tuliaisia kun menevät muille kylään. Outoa käytöstä. Varmaan aika moni aikuinen lapsi pitää itsestäänselvänä että kun menee vanhemmilleen (vanhemmalleen) niin ei tarvitse koskaan huomioda tätä. Saman vaivan ne vanhemmat kuitenkin näkee heidän eteen tai vielä enemmän kuin lasten kaverit niin olisi kohteliasta muistaa myös omaa perhettä edes kerran vuodessa.
Kieltämättä ärsyttävää että tulevat kuin kotiinsa. Toisaalta onko pakko laittaa pöytää aina koreaksi. Jätä tämä miehellesi ellet ole jo tätä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos puolisosi sopii lastensa kanssa, että joku heistä tuo aina jälkiruuan, kun tulevat käymään? Jos siis tulevat yhtä aikaa. Tai sitten jokainen aina käydessään.
Onhan se aina vähän hankalaa lähteä muuttamaan totuttuja tapoja, mutta sen joka muutosta haluaa, kannattaa ottaa asia omiin käsiin. Joskus heti kotoa lähdettyään vanhempi on saattanut jopa kieltää tuomasta tuliaisia ja nyt muutos tuntuu lapsista hassulta. Läheisen vanhempansa kotiin menee aikuisenakin vähän kuin omaan kotiin, ei siinä päde ihan samat säännöt kuin muissa vierailuissa.
Vai että kaverin pitäisi joka kerta tuoda jotain???
Mikä ihmeen sääntö tämä on siis kavereiden kesken?
Kaikille satutäteille tiedoksi, että kaikki ihmissuhteet eivät ole samanlaisia. Minä olen erittäin läheinen ystävieni ja perheeni kanssa. Kummatkin pitäisivät outona, jos toisin jotain kukkia ja viiniä joka kerta. "Tuttavaperheitä" En harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vai että kaverin pitäisi joka kerta tuoda jotain???
Mikä ihmeen sääntö tämä on siis kavereiden kesken?
Kommentoijat taitaa olla jotain onnettomia tanttoja, joilla ei ole yhtään läheistä ystävyyssuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on paljon ihmisiä jotka ei tuo tuliaisia. On silti mielestäni epäkohteliasta
Kiitos kaikille, jotka EI tuo mitään.
Seuraava vain sivuaa aihetta. Ystäväni on kova antamaan pieniä lahjoja: nimi- ja syntymäpäivänä ja jouluna, sekä aina myös postikortti ja tekstiviesti. Olen todella vaivautunut koska en halua sitä krääsää: kynttilä (tietää että käytän vai ledejä), kynttilänjalka halpakaupasta, koriste-esine, magneetti tms, matkaltaan, lautasliinoja jne. Olen ehdottanut lahjojen ostelun lopettamista, sillä arvokkaampaa on yhdessäolo, ostetaan vaikka kahvit toisillemme. Ei kuulemma käy ja minun pitää viitsiä ostaa hänelle jotakin. Siis ostaisin jotain krääsää. En osta mitään muillekaan, siksi en haluaisi tätä riesaa. Kerran sanoin erikseen että älä nyt tuo mitään niin eiköhän käteeni sujahtanut suklaapatukka. En kehdannut kieltäytyä ottamasta vastaan, ehkä olisi pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä ketjuissa huomaa ikänsä: Kutsuttu vieras vie tuliaisen, yllätysvieras ei - vanha, vanha käytöstapa. Tuliainen on tapa kiittää isäntää/emäntää kutsusta ja nähdystä vaivasta.
Kuinka vanha siis olet? 85?
Entä jos kutsutuille vieraille sanoo selkeästi kaksi kertaa, että älkää tuoko mitään, meillä on ihan kaikkea liikaa, tulkaa vain itse ja silti he tuovat, niin onko se nyt kohteliaista?
Täällä näkyy kyllä tuo ero entiseen maailmaan (jossa minutkin, vm. 78 on kasvatettu). Tärkeintä on kohteliaisuus ja edes näennäinen toisen ihmisen/toisten ihmisten huomioon ottaminen. Täällä jotkut ovat saaneet suorastaan raivareita, että HE eivät tarvitse kahvia ja että HEIDÄN kotiin ei sovi kukat ja että HEILLE ei saa tuoda mitään.
Missä määrin tämä isäntäperhe ajattelee ollenkaan sitä kutsumaansa vierasta? Että tälle vieraalle on itselleen hyvin tärkeää viedä edes jotain? Ei se kuulkaa mene edelleenkään kaikilla niin, että jos minä kutsun ihmisiä minun kotiini, että ainoa ihminen, joka pitää ottaa huomioon olen MINÄ ja ainoat tarpeet jotka ovat tärkeitä ovat MINUN tarpeitani ja että ainoa asia millä on merkitystä on se, sopiiko lahjaksi saatu kukka MINUN sisustukseeni.
Vaikka kuinka oltaisiin toisen ihmisen kotona, niin se sosiaalinen kanssakäyminen on vastavuoroisuutta.
Aivan omituisella tavalla sekään ei ole tämän palstan perusteella itsestäänselvyys.
Itse olen -87, eikä ole opetettu tuliaisten tuomisista mitään. Vanhempanikaan eivät harrasta sellaista.
No minun lapsuudenkodissani kävi paljon vieraita, ja me käytiin paljon kylässä muilla - oli sen ajan tapa (80-luvun alku). Aina vietiin ja saatiin tuliaisia. Tämä tapa on jäänyt myös mulle, ja omassa kaveripiirissäkin se tuntuu olevan ihan pääasiallinen käytäntö. On vähän moukkamaista mennä muiden kestittäväksi n. tyhjin käsin, sillä eihän kestitseminen ole läheskään aina tismalleen vastavuoroista.
Jep, ei riitä yhden käden sormet sen laskemiseen, monestiko on saanut hävetä suomalaisten junttia käytöstä ulkomailla. Kansainvälinen käyttäytymiskoodi, kyllä.
Olin ennen tätä ketjua pitänyt itsestäänselvänä, että tyhjin käsin ei mennä kylään. (Joo, poikkeuksia on. Niitä on aina. Mutta perussääntö on perussääntö.) Ja olen ihmetellyt aina, jos olen todistanut tyhjäkätisyyttä. Mutta kertoo sitten jostakin jotakin, että omassa tuttava- ja sukulaispiirissäni ei moinen ole tapana.
Täällä sitten saan lukea, miten ilmeisen yleistä tuo on, että ihan peruskäytöstapa on niin pahasti unohdettu. Moni saivartelee niitä selkeitä poikkeustilanteita puolustellakseen itseään ja sitä, että mitään ei viedä. On toisaalta hyvä, jos edes tämän ketjun myötä joku alkaa hahmottaa, että kohteliaastikin voisi käyttäytyä.
Lisäksi joillekin ihmettelijöille tekisi mieli iskeä pöytään jokin kulttuurihistorian (tapahistorian, kulttuurikehityksen) perustason oppikirja. Joo, kaikenlaista krääsää on paljon mutta se on ollut tilanne vain noin 30 vuoden ajan ainakin Suomessa. Sen sijaan ihmisten välisillä hyvillä tavoilla on vuosisataiset ja vuosituhantiset juurensa. Se on ihan turhaa yrittää perustella omaa junttiuttaan jollakin tämänhetken poikkeustilanteella (krääsän määrällä).
Mutta ilmeisesti vähäinen tietämys kulttuurihistorian ja tapakulttuurin perusteista korreloi juurikin sen juntin ja epäkohteliaan käytöksen kanssa.