Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?

Vierailija
03.01.2023 |

Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.

Kommentit (383)

Vierailija
181/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa taas millanen mummopalsta tää on, mutta kun täällä suu vaahdossa keskenään mammat luulette jotenkin sopivanne mitkä on ystävyyden pelisäännöt :D ehkä teillä on niin etäiset välit teiän "ystäviin" että sitä ystävyyttä pidetään pystyssä jollain typerällä lahjojen antamissäännöillä :D

meilläpäin riittää että se ystävä tuo itsensä paikalle, ei siinä mitään muuta tarvita.

ystävä saa marssia vaikka moikkaamatta jääkaapille ja siitä sohvalle nukkumaan, ei tarvii mitään etikettipelleilyjä tai kaverikoreografioita esittää.

Vierailija
182/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pikkumainen. Olisit kiitollinen, että sinulla on ystävä, joka vielä jaksaa raahautua luoksesi vaikka olet vähän hapannaama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ystäväpiirissä ja suvun kesken on tapana tuoda tuliainen. Jos menen ystävälle viettämään iltaa, vien vähintään viinipullon, suklaata tai kukan. Yleensä jotain sellaista, mikä on tarkoitus ottaa heti käyttöön, mutta jos kutsuja on varannut viinit ruokailuun, en pahastu ollenkaan, että juovat tuomani viinin joskus myöhemmin. Tunnen ystäväni ja perheeni, en vie tuoksuvaa migreenistä kärsivälle tai viiniä alkoholia välttelevälle. 

Juhlissa juhlakalulle lahja ja mahdollisesti lisäksi kukkia emännälle. Mitä pidempi vierailu ja tärkeämpi juhla, sitä arvokkaammat viemiset. 

Vanhemmillani käydään pari kertaa kuukaudessa sunnuntailounaalla, sinne vien tuliaisen harvemmin. Juhlapäivinä ja välillä muutenkin tulee  vietyä kukka tai  vaikka itseleivottu kakku. 

Vierailija
184/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa vieraat tuovat aina jotain isantavaelle ja myos isantavaki lounaan/paivallisen lopussa antaa kaikille vieraille pikku lahjan.

Vierailija
185/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua mitään tuliaisia tai lahjoja. Esimerkiksi uutenavuotena appivanhemmat tulivat meille kylään kutsuttuina ja sanoin anopille, että meillä on ihan kaikkea, älkää tuoko mitään!! Sanoin sen kahteen kertaan. He toivat kuitenkin kukan, suklaata, viinipullon, ruokaa ja kaikille lapsille lahjat. Miksi?!?

Meillä on sitä suklaata joka paikka täynnä joulun jälkeen muutenkin ja olen laittanut sitä + kukkia jo kiertoonkin, kun niitä on liikaa. Alkoholia emme juo, lapset saivat jouluna ihan tarpeeksi lahjoja ja heiltä tuli jo silloin lahjoja, joten miksi taas? Ruoka taas oli ihan turhaa ja syömme sitä vielä tänäänkin.

Ruoka on turhaa, vaikka syötte sitä tänäänkin?

Minä ja lapset emme syöneet, maistoimme kyllä, mutta se riitti. Mies sai syödä koko laatikollisen. Mies sanoi, että ei raaski heittää sitä tuoreena menemäänkään, mutta neljättä päivää hän ei sitä enää syö.

Olisi eri asia jos meillä olisi puutetta ruuasta, mutta kun pärjäämme oikein hyvin, paremmin kuin appivanhemmat, niin olisi ollut mukava, kun he eivät olisi tuoneet mitään niin kuin toivoin.

Ehkä saitkin jo tämän neuvon, mutta ensi kerralla kannattaa toivoa jotain. Selvästi he eivät osaa tulla tyhjin käsin. Jos kukat olisi mieluisin, kehu niitä ja sano, että sellaisia toivoisit jatkossakin, mutta ylenpalttisesti ei tarvitse tuoda. 

Vierailija
186/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huomaa taas millanen mummopalsta tää on, mutta kun täällä suu vaahdossa keskenään mammat luulette jotenkin sopivanne mitkä on ystävyyden pelisäännöt :D ehkä teillä on niin etäiset välit teiän "ystäviin" että sitä ystävyyttä pidetään pystyssä jollain typerällä lahjojen antamissäännöillä :D

meilläpäin riittää että se ystävä tuo itsensä paikalle, ei siinä mitään muuta tarvita.

ystävä saa marssia vaikka moikkaamatta jääkaapille ja siitä sohvalle nukkumaan, ei tarvii mitään etikettipelleilyjä tai kaverikoreografioita esittää.

Ilman muuta vaikka näin, jos se toimii ja kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.

Itse en tykkäisi, joten en tuohon lähtisi. Enkä haluaisi marssia moikkaamatta kenenkään jääkaapille.

Aloittaja koki että hänen oman vaivannäkönsä ja kaverin tyhjien käsien välillä oli epäsuhta. Oli laittanut ruokaa ja niin pois päin. Eihän siitä ole sinulle mitään erityistä vaivaa, jos puolin ja toisin lompsitte toistenne jääkaapeille. Varmaan ihan kivaa mutta aika korutonta meininkiä.

Jokainen sopikoon omat ystävyyden pelisääntönsä.

Vierailija
187/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma Mia kirjoitti:

Italiassa vieraat tuovat aina jotain isantavaelle ja myos isantavaki lounaan/paivallisen lopussa antaa kaikille vieraille pikku lahjan.

kuinka kivaa :)

Vierailija
188/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa sanoa, mutta tuliaisen vieminen ja siihen suhtautuminen kertovat (kasvu)sosiaaliluokan selvemmin kuin moni näkyvä piirre.

Vierailija
189/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa sanoa, mutta tuliaisen vieminen ja siihen suhtautuminen kertovat (kasvu)sosiaaliluokan selvemmin kuin moni näkyvä piirre.

Tai sen, mistä päin Suomea on kotoisin. Toki se, mitä tuliaiset sisältävät, kertoo jotain. Onko karkkipussi vai viinipullo.

Mutta mitä kamalaa on sosiaaliluokissa? Ei luokka tee ketään paremmaksi tai huonommaksi.

Vierailija
190/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en edes odota tuliaisia. Enkä tuo niitä itsekään. Saatan soittaa emännälle, että tarvitseeko tuoda jotain ja jos tarvitsee, niin käyn nappaamassa sen kaupasta mukaani.

Emäntä sanoo AINA että ei tarvitse. Hän on itse käynyt kaupassa vieraita varten. Mutta kohtelias vieras tuo kysymättä  jotain kiitokseksi emännälle. Kukkapuskan, viinipullon, suklaarasian tai ihan mitä vaan kivaa ja mahdollisesti yhteiseen pöytään laitettavaa. Siis kohtelias vieras.

Vierailija
191/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliainen kuulostaa joltain mitä 60+ vuotiaat harrastaa. Olen 30-v ja ei meillä kaverit tuo mitään tuliaisia. Synttärilahjat ja tuparilahjat toki, ja jos on nyyttärit tai kokataan yhdessä niin siitä sovitaan. Jos kutsun hyviä ystäviä illalliselle niin en odota niiltä mitään, eivätkä ne koskaan tuo mitään.

Itse olen vienyt tuliaisia ainoastaan appivanhemmille ja vain ekoina parina vuonna.

Kyllä meillä on tapana viedä tuliaisia puolin ja toisin. Joskus olen ollut kaverilla kylässä ja hän on kehunut että tuon aina kivat tuliaiset ja ihmetellyt paria muuta, jotka eivät tuo koskaan mitään. Mietti jopa, jättääkö jatkossa kutsumatta.

Kohteliainta on itse aina viedä tuliainen mutta olla odottamatta niitä muilta. Sillä poikkeuksella, että jos joku kutsuu toistuvasti itse itsensä ilman vastakutsua niin tuliaisten tulisi olla runsaat.

T. Kolmikymppinen

Vierailija
192/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en edes odota tuliaisia. Enkä tuo niitä itsekään. Saatan soittaa emännälle, että tarvitseeko tuoda jotain ja jos tarvitsee, niin käyn nappaamassa sen kaupasta mukaani.

Emäntä sanoo AINA että ei tarvitse. Hän on itse käynyt kaupassa vieraita varten. Mutta kohtelias vieras tuo kysymättä  jotain kiitokseksi emännälle. Kukkapuskan, viinipullon, suklaarasian tai ihan mitä vaan kivaa ja mahdollisesti yhteiseen pöytään laitettavaa. Siis kohtelias vieras.

Ihmettelen vieraita jotka kysyvät "tarviiko tuoda jotain kaupasta". Ei tietenkään TARVI. En odota tuliaisia, mutta jos erikseen noin kysyy niin siinä vaiheessa olisi jo kohteliasta jotain tuoda ettei vaikuta siltä että haluaa nimenomaan vältellä tuliaisten tuomista. Koska tottakai kysymykseen vastaus on yleensä selvä.

Vierailija
193/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kohtelias suomalainen ei koskaan sano kaipaavansa mitään muistamista tai että pitäisi jotain tuoda. Toisille pitää toki silti viedä viemisiä vaikka kuinka toinen estelisi, koska niin kohtelias vieras tekee, mutta sitten kahvia ei minun takia tarvitse vaivautua keittämään, eikä kahvipöytään sovi heti eka kutsusta mennä koska se vaikuttaisi ahneelta. Se on semmoinen sosiaalinen peli joka pitää vaan osata. Ja sit jos ei osaa niin leimautuu epäkohteliaaksi lokiksi. No, onneksi nykyään monet ei ole niin tarkkoja tämmöisistä säännöistä.

Vierailija
194/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ongelma, mitä veisin ystävälleni, jolla on talo niin täynnä tavaraa, ettei mitään mihinkään enää mahdu. Sohvapöydät täynnä jotain pinoja, astioita, mitä milloinkin. Karkkia joka pöydällä. Pikkuleipiä ja keksejä kaapit täynnä. Viiniä ei juo. Kukkia? Maljakot täynnä jotain muuta. Luettavaa? Aika kuluu netissä. Ruokaa en vie, sillä sekä jääkaappi ja että pakastin ovat täynnä ja sieltä heitetään pois vanhaa tavaraa, koska uutta ostetaan aina ennenkuin vanhat on syöty.

Itse taas en halua muita tuliaisia kuin kukkia tai viinejä, sillä kotini sisustus on tarkkaan harkittu, enkä halua yhtään koristekrääsää mihinkään.

Vierailija
195/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kohtelias suomalainen ei koskaan sano kaipaavansa mitään muistamista tai että pitäisi jotain tuoda. Toisille pitää toki silti viedä viemisiä vaikka kuinka toinen estelisi, koska niin kohtelias vieras tekee, mutta sitten kahvia ei minun takia tarvitse vaivautua keittämään, eikä kahvipöytään sovi heti eka kutsusta mennä koska se vaikuttaisi ahneelta. Se on semmoinen sosiaalinen peli joka pitää vaan osata. Ja sit jos ei osaa niin leimautuu epäkohteliaaksi lokiksi. No, onneksi nykyään monet ei ole niin tarkkoja tämmöisistä säännöistä.

Ei kyse ole vaatimattomuudesta vaan siitä, että ei niitä tuliaisia ole mitenkään pakko tuoda ja pöydästä luultavasti jo löytyy tarvittava. Vastavuoroisuutta voi hoitaa myös esimerkiksi anteliaalla vastakutsulla.

Vierailija
196/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydän kahville ja kysellään tarviiko tuoda jotain, vastaan ihan totuudenmukaisesti ettei tarvi mutta tottakai ilahdun tuliaisista.

Jos teen ihan kunnon ruokaa ja vieras ei matkusta kauempaa, odotan kyllä että vähintään viinipullon tuo mukanaan ellei ole moukka tai muusta sovittu tai vaikkapa spontaani kutsu. Jos kysyy tuoko tuliaisia, ehdotan viinipulloa tai jälkkäriä,mutta toivon että ymmärtäisi tuoda ilman erillisiä ohjeita koska tuliaisten pyytäminen on kiusallista.

Vierailija
197/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotti päivän/illan viettoa yhdessä, mitä ei ollut mahdollista viettää muualla kuin luonani. Sanoin tekeväni ruokaa. Mun vaisto sanoo, että joku hommassa menee väärin. Mulle olis itsestään selvää vastaavassa tilanteessa tuoda vähint. tuliainen toiselle.

Totta ehdottomasti.

Vain täydellisen moukka ihminen menee toisen luokse kylään tyhjin käsin.

Ainoat poikkeukset ovat ex tempore -tilanne eli nähdään sattumalta ja siltä istumalta mennään toisen luo kahville, sekä force majeure -tilanne, eli ihminen on hyvin vähävarainen ja kutakuinkin nälkäkuoleman partaalla, mutta tämänkin tiedon tulee olla emännän/isännän tiedossa. (Emäntä/isäntä ei voi olla ajatustenlukija, eli jos tilanne on se, että ei ole varaa ostaa tuomista, se pitää sanoa suoraan ja rehellisesti.)

Toki voi olla esim. sukulaisten kesken sovittuna, että voidaan tulla noin vaan tuomatta mitään, mutta nythän aloituksessa ei ollut kyse siitä.

Ei myöskään kannata alkaa ainakaan minulle selittelemään, että "entä jos on sanottu että ei tarvi tuoda mitään". Silloinkin viedään jotain. Vaikka "ei tarvitsisikaan".

En tajua, miten on voinut olla niin puutteellinen kotikasvatus ihmisillä, että mennään toisen luokse tuomatta tuliaisia ja ajatellaan, että se on ok.

Eikä voi olla rahakysymys. Jos ei muuhun pysty, vaikka Lidlin euron keksipaketti.

Ajatus on tärkein. Ne käytöstavat.

Vierailija
198/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun olis pitäny avata se sun haiseva leipäläpes ja sanoa, että haluat hänen tuovan jotain.

Kaikki kun eivät ole ajatustenlukijoita eikä joka kerta todellakaan ole vieraisille mentäessä mitään erityistä tapaa tuoda yhtään mitään ellei erikseen pyydetä.

Ei niitä vieraita tuliaisten toivossa vastaanoteta.

Siinä vaiheessa saattais vieraat aika reippaasti vähentyä ja ulisisitte siitäkin täällä.

Hitto, että on hyväkskäyttävää ja pikkumaista porukkaa nykypäivänä 🤮🤮

Millä tavalla vierasta on mielestäsi tässä käytetty hyväksi?

Ap

Jos joka saakelin kerta odotat tuliaisia tuotavan, kun kylään joku on tulossa ja samanlainen vikinä, kun niin ei käykään, niin kyllähän se haisee vahvasti siltä, että vieraita kutsutaan, jotta saadaan niitä tuliaisia.

Ilman tuliaisia eivät vaikuta kovinkaan tervetulleilta.

Hyväksikäytön makua.

Kai sulla joku hintarajakin on, minkä hintasta minimissään sen pitää olla, että täyttää emännän vaatimukset ...

Jep, ne käytöstavat. Niitä puuttuu ihmisiltä.

Ihan hyvä, että näistä keskustellaan - vaikka sitten täällä palstalla - jos ja kun ei ole kotoa pitäen opetettu. Useimmat oppivat viimeistään nuorina aikuisina, ihan mallioppimalla.

Missä ihme porukoissa ihmiset viettävät elämänsä, kun eivät osaa peruskäytöstapoja?

Vierailija
199/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluksi onneksi sai taas paljon konvehtirasioita. Niitä voi viedä tutuille kahvittelureissuilla tuliaisiksi.

Itse asiassa tuliaiset ei olleet ennen mikään vanhan polven tapa.

Asuimme maalla ja kyllä naapurin emännät piipahti äitimme luona ja toisin päin kahvittelemassa ja juoruilemassa ilman tuliaisia. Siitä vain pellon pientareen viereltä tallusteltiin sisään ja kahvit keitettiin ja hetki juoruiltiin.

Eri asia oli, kun oli marttailta tai kinkerit. Silloin oli tarjolla sen seitsemää sorttia ja vieraat toi jotain.

Pikemminkin nykyään piipahtelukultturia ei ole. Sovitaan kahvittelu ja hulluna siivotaan ja leivotaan ja odotetaan tuliaisia ja tekstarilla vielä varmistetaan kymmenen kertaa tuloaika

Silloin oli tapana, että vieras toi tuomisinaan muhevan juorun.

Vierailija
200/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvien tapojen mukaista viedä jokin tuliainen; kukkia, viiniä, suklaata tms. Nykyisin on monesti niin moukkamais_ta touhua,  ettei tajuta itsestäänselvyyksiä.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi