Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?
Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.
Kommentit (383)
Mä inhoan sitä, että kutsutaan kylään eikä tarjota mitään. Tuliaiset kyllä otetaan vastaan...tämä jo useasti sisarella ja sen miehellä. Ei paljon kiinnosta enää käydä kylässä. Että voikin omalla siskolla olla noin käytöstavat hukassa, sama kasvatus kuitenkin meillä. Itse vien tuliaiset kun menen kylään ja myös tarjoan vieraille kahvia, syötävää, viiniä yms. vierailun luonteesta riippuen. Yökylään jääville tarjoan luonnollisesti aamupalaa. Mutta itse ei saa samaa kohtelua niin sieppaahan se.
Jos on suunniteltu kunnon illanistujaisia ruuan ja tarjoilujen ääressä, on mielestäni hyvä sopia jo etukäteen kuka tuo mitäkin. Jos taas kutsun kaverin muuten vain kylään (tai jos kaveri kysyy voiko piipahtaa), en odota mitään tuomisia enkä itsekään veisi. Johan sitä harva se viikko saisi olla ostelemassa turhia viinipulloja ja pullapusseja. Tuparit, synttärit ym. on sitten asia erikseen, niihin ei voi mennä tyhjin käsin.
Et ole pikkumainen. Vieraasi oli moukka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt joku viinipullo tai vastaava olisi ihan kohteliasta jos emäntä tarjoaa ruokaa tms.
Ai se on ihan pahinta kun tuodaan joku hirveä viinipullo jota on sitten pakko katsella ja juoda.
Mun ihana ystävä, joka on parempikäytöksisestä perheestä kuin minä, opetti mulle ehkä 10 vuotta sitten monia juttuja kun asuttiin yhdessä kimppakämpissä. Yksi niistä oli, että on kohteliasta viedä jotain kun menee kylään. Tämä on mun mielestä ollut hyvä oppi ja tuottaa pelkästään hyvää mieltä. Kaikille ei välttämättä ole opetettu tätä asiaa kotona, niin kuin ei minullekaan, mutta aikuisenakin voi halutessaan omaksua uusia tapoja.
Nykyään on hyvä kun voi vedota koronaan ettei päästä sisään. Jos ei ole tauti päällä niin ainakin epäilee saaneen tartunnan.
Vierailija kirjoitti:
Mun ihana ystävä, joka on parempikäytöksisestä perheestä kuin minä, opetti mulle ehkä 10 vuotta sitten monia juttuja kun asuttiin yhdessä kimppakämpissä. Yksi niistä oli, että on kohteliasta viedä jotain kun menee kylään. Tämä on mun mielestä ollut hyvä oppi ja tuottaa pelkästään hyvää mieltä. Kaikille ei välttämättä ole opetettu tätä asiaa kotona, niin kuin ei minullekaan, mutta aikuisenakin voi halutessaan omaksua uusia tapoja.
Minäkin opin tämän vasta aikuisena. En muista vietiinkö lapsuudenperheessä mitään viemisiä, kyllä varmaan joskus, mutta taidettiin kyläillä lähinnä niin tutuilla, ettei välttämättä viety mitään. Sitten aikuisena opin tämän, oikeastaan yhdeltä ystävältäni. Ja kun nyt yhteiskuntaluokat kuulemma tähän vaikuttaa niin tää mun ystävä on ihan duunaritaustasta ja minä akateemisesta perheestä, samalta seudulta. Mun mies taas, samalta seudulta myös, ei meinaa millään tajuta että ois kohteliasta viedä jotain, eikä kyllä ikinä vie kavereilleen eikä sen kaverit ikinä tuo meille mitään jos käyvät. Eikä minua kyllä haittaa jos joku tulee tyhjin käsin.
Minä vien aina tuliaisia, niin kuuluu tehdä. No taas kerra vein hyvin rikkaalle tädilleni tuliaisia (viiniä, servettejä, keksejä, kynttilän) niukista varoistani (sairaseläke) kutsuttu kun olin, sain kyllä kahvia yms. Mutta hän tuli kerran miesystävänsä kanssa täysin yllättäen kylään, tyhjin käsin , rikas ihminen (ok-talo, huvila, maasturi,3-4 (kauko)matkaa vuodessa, upeita vaatteita, koruja, sijoitusasuntoja), silloin ihmettelin. Tarjosin kyllä kohteliaasti purtavaa, mutta elin niukkuudessa seur.päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt joku viinipullo tai vastaava olisi ihan kohteliasta jos emäntä tarjoaa ruokaa tms.
Ai se on ihan pahinta kun tuodaan joku hirveä viinipullo jota on sitten pakko katsella ja juoda.
Ei ole pakko juoda. Jos et tykkää siitä viinistä, niin viet sen jollekin toiselle tuliaisena kylään mennessäsi. Kyllä se jollekin maistuu.
nämä tuliaisia vaativat mammat ovat varmaan niitä samoja, jotka vaativat häävierailta lahjan, jonka arvo kattaa hääjuhlakulut
Sitten kun vie suklaata onkin dieetillä ettei voi syödä, kukkia, on allerginen niille, keksejä, onkin gluteenittomalla, tuoksukynttilän, on herkkä tuoksuille... Ei enää tiedä mitä tuliaisia voi tuoda.
Turhaa kulutusta. Mitä järkeä kuskata edes takaisin jotain serviettipakettia. Ihan oikeesti?
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun vie suklaata onkin dieetillä ettei voi syödä, kukkia, on allerginen niille, keksejä, onkin gluteenittomalla, tuoksukynttilän, on herkkä tuoksuille... Ei enää tiedä mitä tuliaisia voi tuoda.
Mä oon tommonen hankala ihminen tahtomattani. Allerginen suklaalle, kekseille, gluteenille, jäätelöille, suurimmalle osalle karkeista, en juo alkoholia, saan oireita kukista, tuoksukynttilöistä saan päänsärkyä. Kyllä mä voin tarjoilut tarjoilla ja osaan pyytää jos jotain tarvitsen, vaikka niitä servettejä sitten, tai esim vieras voi tuoda muassaan itselleen mieluisaa viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kulutusta. Mitä järkeä kuskata edes takaisin jotain serviettipakettia. Ihan oikeesti?
Se riippuu tosiaan tilanteesta. Jos kyläilee jatkuvasti puolin ja toisin vastavuoroisesti niin olisihan se vähän kummallista tosiaan kuskata aina joku kahvipaketti edestakaisin. Mut jos on harvinaisempia kyläilyitä tai juhlia niin sitten toki viemiset pitäis olla.
Vierailija kirjoitti:
nämä tuliaisia vaativat mammat ovat varmaan niitä samoja, jotka vaativat häävierailta lahjan, jonka arvo kattaa hääjuhlakulut
Ei näin. Itse kommentoin, että tuo vaikka euron hintaisen Lidlin keksipaketin, eli koko ajan alleviivaan, että raha ei tässä ole se pointti vaan käytöstavat. Tosin jos saat kutsun illalliselle (ja tiedät, millaiset ko. paikan illalliset ovat) ja tuot vaan sen keksipaketin, ei sekään ole hyvä. Jos tiedät, että saat viiden ruokalajin illallisen viineineen (+ alkoholittomine juomineen), fazerinsininen ei ole hyvän tavan mukainen tuominen.
Käytöstavat ja sosiaalinen pelisilmä: jos olet epävarma, vie aina varalta tuominen, ja tuominen katsotaan tilaisuuden luonteen mukaan.
Ne, joille tämä on uutta ja ihmeellistä, täällä sitten jänkkäävät, että jos käy kolme kertaa viikossa siskon tai sydänystävän luona kahvilla, että silloinkinko pitäisi viedä joka kerran viinipullo ja kukkavihko.
Puuttuu sekä käytöstavat ja tilannetaju että halu katsoa peiliin. Ehkä joku on jo osannut laskea yhteen yksi + yksi ja saanut tästä ketjusta selityksen, miksi häntä ei enää kutsuta joihinkin paikkoihin kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vastavuoroisuus pätee tähänkin. Jos saat tuollaista palautetta isäntäperheeltä, ja samoilta ihmisiltä toistuvasti, niin he ovat niitä joilta puuttuvat käytöstavat. Tai he ovat kömpelöitä sosiaalisesti, eivät osaa kiittää sellaisella tavalla, että se olisi luontevaa heille. Pidä vain kiinni linjastasi ja vie tuliaista, mutta vie vaikka kahvipaketti. Ja jos siitä tulee jotain kielteistä sanomista, totea siihen, että voitte laittaa eteenpäin jos ei itselle maistu, ja jossain kohtaa voit sitten miettiä, jos tuollainen puhe ja marina vain jatkuvat, miten paljon haluat enää ottaa ko. ihmiseltä tai perheeltä kyläilykutsuja vastaan.
Ei tästä pitäisi nyt tehdä sen vaikeampaa kuin se on.
Minun tilanteessa menen aina vierailulle eikä kukaan vieraile luonani. Asun satojen kilometrien päässä kotipaikastani pienessä kerrostaloasunnossa, joten ei ole kävijöitä ollut, vaikka olen kutsunut. Mennessäni kotiseudulle kierrän kyläpaikasta toiseen ja kaikille olen vienyt tulisiaisia. Se tuo itselleni hyvän mielen, kun voi jotakin antaa käydessäni eikä vain nauttia tarjoiluista.
Joku aika sitten hieman yllätyin, kun kaveri pyysi talkoilemaan hänelle koko päiväksi pikaisella aikataululla. Paikalle pääseminen vaati minulta aikataulujen järjestelyjä ja ajamista. Raskas reissu ja kaveri ei tarjonnut edes kahveja kiitokseksi. Jäin myös siinä miettimään olenko liian pikkumainen. Olisi se kukka tai keksipaketti jotenkin tuntunut hyvältä siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää puolison aikuiset lapset (joilla siis ihan hyvä palkka) jotka käyvät meillä syömässä ja kahvittelemassa (aina on ruokaa tai leivonnaisia tarjolla) ja koskaan eivät ole tuoneet mitään, ei viinipulloa, ei kukkia, ei mitään. Itse vien aina jotain. Vievät kyllä kavereilleen tuliaisia kun menevät muille kylään. Outoa käytöstä. Varmaan aika moni aikuinen lapsi pitää itsestäänselvänä että kun menee vanhemmilleen (vanhemmalleen) niin ei tarvitse koskaan huomioda tätä. Saman vaivan ne vanhemmat kuitenkin näkee heidän eteen tai vielä enemmän kuin lasten kaverit niin olisi kohteliasta muistaa myös omaa perhettä edes kerran vuodessa.
Niin, tämä varmaan riippuu miten kukin perhe toimii, kuinka usein tekemisissä jne. Ne jotka käy usein ja hoitaa asioita vanhempiensa puolesta tuskin erityisen usein vie mitään tuliaisia, kun se dynamiikka on niin tiivis, ettei tarvitse.
Täällä jyrää nää turhan krääsän roudaajat. Kahvia, keksejä, suklaata, kynttilöitä... Itse inhoan saada näitä "tuliaisia". Vien kyllä viinipullon kun on syömään kutsuttu mutta ihmettelen miksi hyvä käytöstapa on jotain jolla pahoittaa toisen mieli. Jopa joululahjana olen saanut kierrätysrojua. Suorastaan loukkaavaa. Kestitsemissä on kohteliainta vastavuoroisuus, vuoroin vieraissa.
En ole lapsuudessani tällaista tapaa oppinut vaikka ihan sivistyneestä kodista olen.
Tuliaisia miettiessä on hyvä muistaa, että kaikille ei maistu alkoholi syystä sai toisesta.