Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?

Vierailija
03.01.2023 |

Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.

Kommentit (383)

Vierailija
261/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tätä tuotu esille, mutta meillä on kolme kouluikäistä lasta ja joskus ärsyttää kun lapsiperhe tulee kylään ja sovitusti syömään myös, eikä tuo mitään tullessaan. Ruoka maksaa meillä paljon, ja sitten toinen perhe tulee tuomatta mitään. 

Vastauksia yleisimpiin vastalauseisiin: joskus en ole kutsutunut, vaan toinen perhe on ehdottanut itse (meillä on enemmän tilaa, tms) illanviettoa. En kutsukaan enää kovin usein vieraita, enkä kutsu enää ollenkaan tiettyjä ihmisiä. Nykyään aina nyyttäriperiaatteella, mutta kokemuksen mukaan nuukat ihmiset sitten nuukailee niissäkin ja tuovat esimerkiksi yhden Aurajuusto-paketin kun tarkoitus on leipoa pizzaa 12 hengelle. 

Lapsiperheeseen voi tuoda vaikka pari mehutölkkiä, tai sipsipussin tai vaikka jäätelöt jälkiruoaksi. Jotain pientä. Ja muuten, minua ärsyttää välillä vähän liikaa se, että appivanhemmat ei koskaan tuo tullessaan kahvia, aina vain teetä. Siis jos joskus jotain tuovat. Meillä minä ja appiukko juo kahvia, mies ja anoppi teetä. 

Ihmettelen kovasti, että miksi ihmeessä haluatte järjestää jotain ihmeen ruokakutsuja teillä, jos rahavarantonne ovat niukat. Jos ihan itse haluatte tarjota vieraille sapuskaa, niin se on teidän ongelma, jos siihen menee rahaa.

Jos teillä on enemmän tilaa, niin eihän se silti tarkoita, että vieraiden pitäisi tulla teille. Voitte sanoa oikein hyvin, että ulkona on tilaa yllinkyllin, lähdetään porukalla läheisen kansallispuiston tulipaikalle ja sitten sovitte mitä kukakin tuo tai tuotte vain omalle porukallenne sapuskat.

Älkää tehkö turhista ja typeristä asioista itsellenne ongelmaa, vaan aukaiskaa turpanne ja puhukaa. Jos ette niin kykene tekemään, niin kärsikää.

Vierailija
262/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vien aina hyvää viiniä tai kukat kun meen kylään riippuu tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tilanteessa menen aina vierailulle eikä kukaan vieraile luonani. Asun satojen kilometrien päässä kotipaikastani pienessä kerrostaloasunnossa, joten ei ole kävijöitä ollut, vaikka olen kutsunut. Mennessäni kotiseudulle kierrän kyläpaikasta toiseen ja kaikille olen vienyt tulisiaisia. Se tuo itselleni hyvän mielen, kun voi jotakin antaa käydessäni eikä vain nauttia tarjoiluista. 

Joku aika sitten hieman yllätyin, kun kaveri pyysi talkoilemaan hänelle koko päiväksi pikaisella aikataululla. Paikalle pääseminen vaati minulta aikataulujen järjestelyjä ja ajamista. Raskas reissu ja kaveri ei tarjonnut edes kahveja kiitokseksi. Jäin myös siinä miettimään olenko liian pikkumainen. Olisi se kukka tai keksipaketti jotenkin tuntunut hyvältä siinä tilanteessa. 

Et ole liian pikkumainen, et itse asiassa yhtään pikkumainen. Todella törkeää käytöstä kaveriltasi. Etenkin jos hän ei esim. vuolaasti kiitellyt ja luvannut korvaavansa asian joskus jollakin tavalla ja kysellyt sinulta, haluaisitko leffaan, syömään vai jotain muuta. Edes se kukka tai keksipaketti olisi auttanut, mutta sekin olisi ollut liian vähän, ottaen huomioon että ajoit ja varmastikin maksoit itse bensat?

Aikoinaan sain kiitoksia kun annoin eräälle autoilevalle kaverilleni bensarahaa (tai pienen summan lahjakortin), kun olin joskus päässyt hänen kyydissään jonnekin tai oltiin menty porukalla jonnekin. Silloin opin kauhukseni, että muut kaveriporukan ihmiset (jotka vieläpä asuivat samassa kaupungissa ystäväni kanssa eli käyttivät tämän autoilevan ihmisen "palveluksia" minua toispaikkakuntalaista useammin) eivät koskaan tarjonneet bensarahaa. Olin aika järkyttynyt, etenkin kun tunsin nuo ihmiset ja ainakin osan tiesin olevan ns. hyvästä kodista, jossa otettiin muut ihmiset huomioon. Että miten on voinut tulla niin itsestäänselvyydeksi toinen ihminen ja hänen autonsa.

Mitä talkoisiin tulee, pidän itsestäänselvyytenä että muutoissa se muuttaja tarjoaa pizzat ja juomat joko muuttopaikalle tilattuna/haettuna tai sitten ihan lähimmässä pizzapaikassa. Seurustelin kerran tyypin kanssa, jonka muut muuttoapurit myöhästyivät klassisesti siitä rankimmasta kohdasta eri alusta, ja vaikka olin silloin ihan fitissä kunnossa olin aika raato kun olin ainoana muuttajan itsensä lisäksi vetänyt lähes 8-tunnin täyden muuttopäivän (ei hissejä). Muut häipyivät, minä jäin kumppanini seuraksi järjestelemään tavaroita ja odottelin aikani, että milloin mennään syömään. Mun oli lopulta todettava, että nyt mennään uuden paikan ostarille ja sinä tarjoat mulle pizzan ja jaffan. Näin tapahtui. Mutta olin aika järkyttynyt. No ehkä ei niin yllättäin se suhde päättyi jonkun aikaa tuon muutto-operaation jälkeen. Oli muutenkin outo ja huonosti kasvatetun oloinen tyyppi, vaikka muuta yrittikin esittää.

Vierailija
264/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä jyrää nää turhan krääsän roudaajat. Kahvia, keksejä, suklaata, kynttilöitä... Itse inhoan saada näitä "tuliaisia". Vien kyllä viinipullon kun on syömään kutsuttu mutta ihmettelen miksi hyvä käytöstapa on jotain jolla pahoittaa toisen mieli. Jopa joululahjana olen saanut kierrätysrojua. Suorastaan loukkaavaa. Kestitsemissä on kohteliainta vastavuoroisuus, vuoroin vieraissa.

En ole lapsuudessani tällaista tapaa oppinut vaikka ihan sivistyneestä kodista olen.

Onko kahvipakettikin nykyään krääsää? Jos puhutaan useamman ruokalajin illallisista, silloin se vastavuoroisuus on sitä, että kutsutaan se toinen/ne toiset sitten vastavuoroisesti samantasoiselle illalliselle omaan kotiin. Mutta se ei poista sitä, että jotain on hyvä viedä siltikin. Paitsi jos on niin läheiset ihmiset, että ei tarvitse. Silloin yleensä tuodaan jotain joko hyvin laadukasta tai henkilökohtaisesti mielekästä. (Vaikkapa laadukasta ranskalaista saippuaa, yhden esimerkin mainitakseni.)

Jos ihminen pahoittaa mielensä, kun vieras tuo hänelle kahvia, keksejä, suklaata tai kynttilöitä - kaikki nämä muuten sellaisia tuotteita, joista isäntäväen on hyvin helppoa päästä itse eroon ja joista isäntäväki ei voi tietää niiden olevan kierrätystavaraa - niin kyllä se vika on siinä ihmisessä eli lahjan vastaanottajassa itsessään. Olen pahoillani.

Jos olet saanut "kierrätysrojuna" esimerkiksi Käytöksen kultaisen kirjan, niin vieraasi ovat katsoneet sen sopivan sinulle. Toivon, että seuraavat vieraasi tuovat sinulle lahjaksi kierrätetyn peilin.

Vierailija
265/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tätä tuotu esille, mutta meillä on kolme kouluikäistä lasta ja joskus ärsyttää kun lapsiperhe tulee kylään ja sovitusti syömään myös, eikä tuo mitään tullessaan. Ruoka maksaa meillä paljon, ja sitten toinen perhe tulee tuomatta mitään. 

Vastauksia yleisimpiin vastalauseisiin: joskus en ole kutsutunut, vaan toinen perhe on ehdottanut itse (meillä on enemmän tilaa, tms) illanviettoa. En kutsukaan enää kovin usein vieraita, enkä kutsu enää ollenkaan tiettyjä ihmisiä. Nykyään aina nyyttäriperiaatteella, mutta kokemuksen mukaan nuukat ihmiset sitten nuukailee niissäkin ja tuovat esimerkiksi yhden Aurajuusto-paketin kun tarkoitus on leipoa pizzaa 12 hengelle. 

Lapsiperheeseen voi tuoda vaikka pari mehutölkkiä, tai sipsipussin tai vaikka jäätelöt jälkiruoaksi. Jotain pientä. Ja muuten, minua ärsyttää välillä vähän liikaa se, että appivanhemmat ei koskaan tuo tullessaan kahvia, aina vain teetä. Siis jos joskus jotain tuovat. Meillä minä ja appiukko juo kahvia, mies ja anoppi teetä. 

Ihmettelen kovasti, että miksi ihmeessä haluatte järjestää jotain ihmeen ruokakutsuja teillä, jos rahavarantonne ovat niukat. Jos ihan itse haluatte tarjota vieraille sapuskaa, niin se on teidän ongelma, jos siihen menee rahaa.

Jos teillä on enemmän tilaa, niin eihän se silti tarkoita, että vieraiden pitäisi tulla teille. Voitte sanoa oikein hyvin, että ulkona on tilaa yllinkyllin, lähdetään porukalla läheisen kansallispuiston tulipaikalle ja sitten sovitte mitä kukakin tuo tai tuotte vain omalle porukallenne sapuskat.

Älkää tehkö turhista ja typeristä asioista itsellenne ongelmaa, vaan aukaiskaa turpanne ja puhukaa. Jos ette niin kykene tekemään, niin kärsikää.

No, no. Ongelmaksi tämän tekee se, että ihmisten tavoista ja käytöstapojen puuttumisesta ei yleensä voi tietää etukäteen vaan vasta sitten, kun asia on käytännössä todennettu. Eli vasta sitten, kun ne vieraat ovat kylässä käyneet. Yleensä ihmisillä on halu ajatella toisista hyvää, ja oikeasti hyvin harva vieraanvarainen isäntä/emäntä ryhtyy yhden kerran käyttäytymisen perusteella tekemään vielä mitään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Saattaa ihmetellä, että miten nuo nyt tulivat isolla porukalla ihan ruokailemaan mutteivät tuoneet mitään tuliaisia. Asia todennäköisesti unohtuu. Mutta sitten jos se tapahtuu toisen kerran, jokaisen normaalijärkisen päässä alkaa raksuttaa. Ja jos tapahtuu kolmannen kerran... No sen jälkeen varmastikin tapahtuu tuo, että noita ei enää meille kutsuta.

Mitä tulee rahavarantoihin, jos ihminen/pariskunta osaa itse laittaa ruokaa, se todennäköisesti tulee halvemmaksi kuin ulkona syöminen. Lapsiperheissä voi olla aikoja, jolloin on huomattavasti helpompaa kutsua vieraita kotiin kuin lähteä vaikkapa ulkoretkelle. Lähellä ei välttämättä ole kansallispuiston tulipaikkaa, tai perheen auto on rikki. Pointti ei ole se, että sille kotona tapahtuvalle kestitsemiselle pitäisi löytää korvaavaa tekemistä, vaan se, että osa ihmisistä on moukkamaisia. Joko tahallaan pihiyttään tai - mikä on kuitenkin yleisempää - vain huonosti kasvatettuja juntteja. "Ei tulisi mieleenikään viedä tuliaisia." Anteeksi kuinka?

Kuten on todettua, ei näitä kauaa pidetä ongelmina, vaan nämä tietyt ihmiset vain jäävät ilman kutsua jatkossa.

Vierailija
266/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäville ei viedä tuliaisia, joillekin puolitutuille kyllä. Olisit tarjonnut pelkät kahvit, tuskin vieras ruokaa vaati.

Vierailija
267/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin junttia tuo: Mitä voin tuoda? Jos ei nyt täysin vieraan luo ole menossa illalliselle, niin eiköhän Jokinen meistä tiedä mistä kaveri pitää. Luontevampaa on ehdottaa, vaikka jälkiruuan tai juomien, esim. Kuohuviinin tuomista. Jos ei ole ennestään tuttu, niin veisin hyvän viinin ja hyvälaatuista suklaata.

Vierailija
268/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on pikkumaista.

Vierailija
269/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt joku viinipullo tai vastaava olisi ihan kohteliasta jos emäntä tarjoaa ruokaa tms.

Ai se on ihan pahinta kun tuodaan joku hirveä viinipullo jota on sitten pakko katsella ja juoda.

Tämä. Paitsi, että meillä jäävät juomatta. Nytkin 20 pulloa erilaisia lahjaviinejä lojuu kaapissa, kun ei miehen kanssa tykätä juoda viiniä eikä mitään muutakaan alkoholia. Yritetään laittaa vahinko kiertämään ja viedä vanhimmasta päästä pois aina kun saa hyvän tekosyyn.

Vierailija
270/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vie ikinä mitään kenellekään. Ärsyttää kaikki tuollainen pakkopulla, että "pitää" viedä jotain kämäsiä keksejä, kahvipaketti tai viinipullo, kun menee kylään. Toki en myöskään odota, että minulle mitään tuotaisiin.

N30

Vierailija
271/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkumaista on minusta kyllä jäädä tällaisesta asiasta nillittämään ja miettimään jälkeenpäin. Olipa kumpi tahansa tapa toimia oikea tai väärä (sellaista tuomioistuintahan ei ole olemassa, joka tämän oikeasti tietäisi), niin olisi aikuismaisempaa vain todeta, että ihmisiä ja tapoja on erilaisia. Ihan kuten tässäkin ketjussa on huomattu. Joillekin tapa on tärkeä, joillekin taas ärsyttävä vanha jäänne jostain pula-ajalta.

Pikkusieluisempaa on alkaa miettiä, kumpi nyt on parempi ihminen tai kumpi väärässä. 

Jos vastavuoroisuuden puute tuon tavan kanssa toimiessa jää häiritsemään, niin voi miettiä sitä omaa tapaansa toimia. Onko se sittenkään ihan vaan hyvistä tavoista tuleva, pyytetön tapa, jos se kaivelee?

Omaa tapaansa saa vapaasti muuttaa, suuntaan tai toiseen. Eri ihmisten kanssa vaikka joka kerta saa vaihtaa toimintatapansa. Maailma ei kaadu siitä. Enkä usko, että oikeasti hyvät ihmissuhteetkaan.

Vierailija
272/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipaketti on aina hyvä tuliainen. Kyllä minustakin kuuluu hyviin tapoihin viedä jotain, jos ihan erikseen kutsutaan kylään (olipa aloite kumman hyvänsä).

Vierailija
273/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä. 

Olen pahoillani, en halua ötököitäsi kukkien mukana omiin kasveihini enkä syö muiden kuin äitini tai itseni tekemiä kotitekoisia sämpylöitä.

Vierailija
274/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt joku viinipullo tai vastaava olisi ihan kohteliasta jos emäntä tarjoaa ruokaa tms.

Ai se on ihan pahinta kun tuodaan joku hirveä viinipullo jota on sitten pakko katsella ja juoda.

Tämä. Paitsi, että meillä jäävät juomatta. Nytkin 20 pulloa erilaisia lahjaviinejä lojuu kaapissa, kun ei miehen kanssa tykätä juoda viiniä eikä mitään muutakaan alkoholia. Yritetään laittaa vahinko kiertämään ja viedä vanhimmasta päästä pois aina kun saa hyvän tekosyyn.

Sama. Viinit, skumpat, glögit ja kotimehut kaikki eteenpäin tai viemäriin jos ehtivät ennen kiertoon lähtöä mennä vanhaksi.

Vierailija
275/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei järjestä juhlia tuliaisten toivossa. Ihan lyhyelläkin matikalla sen ymmärtää. Jo kahden hengen illallinen viineineen maksaa moninkertaisesti sen mitä viinipullo tai kukkakimppu.

Vierailija
276/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvipaketti on aina hyvä tuliainen. Kyllä minustakin kuuluu hyviin tapoihin viedä jotain, jos ihan erikseen kutsutaan kylään (olipa aloite kumman hyvänsä).

Esim. meillä ei juoda kahvia tai viinejä, ei syödä juurikaan makeaa eikä poltella kynttilöitä. Ilahtuisin enemmän vaikka makaronipussista, kun ei tarvitsisi roskiin heittää.

Vierailija
277/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole pikkumainen. Jos vieras ei tuo edes viinipulloa tai muita gourmee naposteltavia tai esim. jotain LAADUKASTA sisustuslahjatavataa olisin minäkin närkästynyt tai ainakin pitäisin sosiaalisilta taidoiltaan rajoittuneena.

Vierailija
278/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on paljon ihmisiä jotka ei tuo tuliaisia. On silti mielestäni epäkohteliasta

Kiitos kaikille, jotka EI tuo mitään.

Mulla on vähän vaivaantunut olo kun joku tuo jotakin. Mihin esim laitan sen kukan kun ei mulla ole sille oikein paikkaa ja pitääkö ne keksit tarjota, jne. Ja jos sanon ettei mitään tarvii niin tarkoitan sitä myös.

Olen joskus saanut tuliaisina sellaista, mistä en pidä. En voi panna tuomisia pöytään, koska sitten olisi pakko myös syödä sitä ja ilmeestäni näkee kyllä, etten pidä kyseisestä tuotteesta.

Vierailija
279/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua mitään tuliaisia tai lahjoja. Esimerkiksi uutenavuotena appivanhemmat tulivat meille kylään kutsuttuina ja sanoin anopille, että meillä on ihan kaikkea, älkää tuoko mitään!! Sanoin sen kahteen kertaan. He toivat kuitenkin kukan, suklaata, viinipullon, ruokaa ja kaikille lapsille lahjat. Miksi?!?

Meillä on sitä suklaata joka paikka täynnä joulun jälkeen muutenkin ja olen laittanut sitä + kukkia jo kiertoonkin, kun niitä on liikaa. Alkoholia emme juo, lapset saivat jouluna ihan tarpeeksi lahjoja ja heiltä tuli jo silloin lahjoja, joten miksi taas? Ruoka taas oli ihan turhaa ja syömme sitä vielä tänäänkin.

Tämä.

Vierailija
280/383 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä. 

Hei, olen suunnitellut kotini omiin tarpeisiini ja se kukka saisi minun raivon valtaan.🤣 Mihin hittoon minä sen tungen? Ja sämpylöitä meillä ei syödä eikä juoda viiniä, eikä muutakaan alkoholia, eikä polteta kynttilöitäkään.🤣Eikä juoda sitä suodatin kahviakaan.

Ps pitääkö ne sämpylät tarjota vieraille?

Joo, ei mielellään ruukkukasveja tai koriste-esineitä toisten kiusaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän