Kaksio 33 m2, kolmio 45 m2. Miten tähän järjettömyyteen on päädytty?
https://www.t2h.fi/kohde/asunto-oy-vantaan-krios/
En ymmärrä. Ennen oli 10 m2 enemmän kaksio 43 m2 ja kolmio 20 m2 enemmän, 65 m2.
Ovatko ihmiset kutistuneet?
Kommentit (872)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo pienten asuntojen ihmettelijät asuvat omakotitaloissa, ja he eivät hahmota, että kaupungissa kerrostalossa asumiskustannukset eli yhtiövastike ja osuudet remonteista määräytyvät neliöiden mukaan. Ostin juuri 30 m2 kaksion, jossa on yhtiövastike halpa eli 150 euroa/ kk. Myin pois 80 m2 asunnon, jossa oli yhtiövastike 420 euroa /kk. Kun taloyhtiö tekee remontteja, niin esim putkiremontti oli tuossa isommassa asunnossa minulle 80 000 euroa, kun pienemmässä on vain 30 000. Ja kun se 30 m2 kaksio maksoi vain 280 000 euroa ja 80 m2 asunto 490 000 euroa, niin säästin aivan huomattavasti vaihtaessani pienempään.
Et tajunnut APn kysymystä alkuunkaan. Kysyttiin miksi huonekoko on pienentynyt. Eli miksi kolme huonetta on ahdettu pienenpään neliömäärään kuin ennen. Ei sitä mitä sinä olet ostanut tai maksanut.
Ehkä ihmiset haluavat vaikkapa siihen 33 neliöön kaksi huonetta yhden huoneen sijasta, vaikka juuri sinä et sitä ymmärrä. Jos ei ole varaa niitä neliöitä enempää hankkia.
Rakennuttajat yleensä määräävät huonekoot valmiiksi. Harvassa kohteessa saa ostaja itse määrätä pohjaan huoneluvun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku ketjussa pieniä asuntoja ihmettelevistä laittaa tänne tiedoksi, mitä he itse maksavat asumisestaan isommassa asunnossa kuukaudessa ja paljollako ovat ko. asunnon ostaneet. Voisi vähän vertailla kokemusmaailmoita.
Voisit itse aloittaa.
Olen jo tuossa äsken kertonut, olen se Helsingisdä 30 m2 kaksioon muuttanut.
Sinun vuorosi. Sijainti, neliöt, hinta ja asumiskulut/kk?
Mitähän ihmettä ihmiset niillä neliöillä tekevät? Sekö tekee onnelliseksi, että asutaan väljästi ja puolet huoneista seisoo tyhjillään keräämässä pölyä. En ymmärrä. Eihän siellä kotona ole tarkoitus koko aikaa nököttää. Se ei ole tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä itse arvostaisin suuresti olisi erillinen keittiö. Asun 2010 rakennetussa talossa ja keittiö ei ole varsinaisesti olohuoneessa, vaan hieman sivummalla, mutta yhdistyy kuitenkin avonaisesti olohuonetilaan.
Kaipaisin ihan erillistä keittiötä, mieluiten sellaista jonka oven voi sulkea.
Minä en koe joutuvani eristyksiin muista, kun kokkailen keittiössä, vaan koen sen omana rauhana tehdä keittiötöitä.
Emme myöskään kokkaa vieraiden kanssa, vaan valmistan ruoat yleensä ennen vieraiden tuloa, en minä vieraiden tultua sulkeudu enää keittiöön.Myyntipuheet olohuoneeseen tai eteiseen sijoitetuista keittiötiloista ja niiden ihanuudesta, ovat pelkkää markkinointi-diipadaapaa.
Kaikkein paksuinta puhetta on väittämät, että asukkaat haluavat tällaisia keittiötiloja.Väitän, että suurin osa ei halua. Niin paljon niitä kritisoidaan.
Ihanko oikeasti kuvittelet, kaikkien muiden asuvan juuri sinun toiveiden mukaisesti?
Eivät. Ihmisille asumisviihtyvyys merkitsee eri asioita. Suurimmalle pienissä asunoissa asuville sijainti on se tärkein. Usein ruokaa ei edes laiteta kotona, vaan syödään ulkona ja tavataan ystäviä.
Usein matkustetaan työn vuoksi paljon.Itse asuin vuosia Japanissa ja neliöitä oli 17m2 ja viihdyin todella hyvin. Enkä lisä neliöitä kaivannut.
Suomessakin suurin osa kotitalouksista on yhden hengen talouksia, syödään ja tavataan ystäviä kodin ulkopuolella, käytetään palveluita jne.
Ja suurimmalla osalle koulutetuille alle 30v merkitsevät enemmän kodin sijainti, kuin neliöt ja tietenkin ilmasto- ja ympäristöarvot ja halutaan vähentää kulutusta ja ympäristön kuormittamista, mitä isoissa asunnoissa rasittaa.
Joo, kun suomalaisilla on niin paljon rahaa, niin syövät usein ulkona ja juovat kympin lattea joka toinen päivä. Suomalaiset nyhjäävät sen verran paljon kotona, että tilaa on hyvä olla sopivasti. Millainen tyhjäpää kuvittelee, että keskeisellä paikalla sijaitseva asunto ei voi olla tilava? Mikään luonnonlaki ei sitä estä.
Kyllä koulutettu, hyvin toimeentuleva, töissä matkustava ihminen arvostaa kodissaan tilaa ja toimivuutta, palautuminen kopissa on hankalampaa, eikä tule juostua heti ulkona ravintoloissa. Arjen pitää sujua, tiskien ei tule olla olohuoneessa, eikä yhden perheejäsenen vieraan tarvitse istua koko perheen ympäröimänä keittiö-olohuoneen kakofoniassa. Ja se kodin sijainti on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Myytiin juuri kompakti kolmio halutulta alueelta. Asuntomarkkinoiden haasteista huolimatta ostajaehdokkaita riitti tarpeeksi, eli oma ennakkoaavistukseni piti paikkansa: suhteessa pienet neliöt hyvällä sijainnilla kiinnostavat, koska suurempaan asuntoon ei valtaosalla nuorista perheistä olisi ko. alueella varaa. Lapselle kuitenkin löytyy se oma makuuhuone, vaikkei sinne lemmikkielefanttia mahdukaan.
Meillä kanssa saatiin myytyä tiivis kolmio kahdessa viikossa. Asumiskustannukset on pienet verrattuna vaikka pieneen omakotitaloon. Koronan aikaan oli mahdoton myytävä koska silloin haluttiin niitä isoja taloja, kesämökkejä ja jokaiselle oma työhuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyrmäkeen valmistuu tälläkin hetkellä uudiskohteita, joissa on esimerkkiyhtiötä tuplasti suurempia kolmioita ja neliöitä. Kaikille siis löytyy mieleisensä, missä ongelma?
Yksi rakennus Myyrmäessä ei vielä tarkoita että kaikille löytyy mieleisensä. Etsin pitkään uudehkoa asuntoa jossa olisi järkevät ruuanlaittotilat (perheasunnossa seinäke olohuoneessa ei ole järkevää), ja 3 makuuhuonetta joihin mahtuu sängyn lisäksi vaatekaapit ja muut huonekalut. Budjettikaan ei ollut este, vaan se että tuollaisia ei enää rakenneta. Ostin sitten kasaria, jolloin pohjaratkaisuissa oli vielä joku järki.
Kuvailemasi kaltaisia asuntoja kyllä rakennettaisiin, jos niille vain riittäisi kysyntää sillä hinnalla jonka ne tulisivat maksamaan.
Näyttäähän noita Etuovesta löytyvän ihan Helsingistäkin, kun hinta alkaa olla siinä miljoonan puolentoista kieppeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyrmäkeen valmistuu tälläkin hetkellä uudiskohteita, joissa on esimerkkiyhtiötä tuplasti suurempia kolmioita ja neliöitä. Kaikille siis löytyy mieleisensä, missä ongelma?
Yksi rakennus Myyrmäessä ei vielä tarkoita että kaikille löytyy mieleisensä. Etsin pitkään uudehkoa asuntoa jossa olisi järkevät ruuanlaittotilat (perheasunnossa seinäke olohuoneessa ei ole järkevää), ja 3 makuuhuonetta joihin mahtuu sängyn lisäksi vaatekaapit ja muut huonekalut. Budjettikaan ei ollut este, vaan se että tuollaisia ei enää rakenneta. Ostin sitten kasaria, jolloin pohjaratkaisuissa oli vielä joku järki.
Kuvailemasi kaltaisia asuntoja kyllä rakennettaisiin, jos niille vain riittäisi kysyntää sillä hinnalla jonka ne tulisivat maksamaan.
Kasarilla suomalaisilla oli palkalla varaa kunnon asuntoihin. Nykyisin ei yli 100 m2 uusia asuntoja ole juuri edes saatavilla ja nekin maksaa lottovoiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä siinä, jos ottajia on. Onhan niitä 10m2 miniyksiöitäkin. Hintapyynti enemmän kuin maaseudulla omakotitalolla.
Kyllä maaseudulle voi muuttaa sossun tuelle. Se vain ei sovi kaikille. Kaupungissa on työtä ja leipää.
Ei ole mitään järkeä muuttaa kaupunkiin töihin, kun koko palkka menee vuokraan.
Täällä on mahdollista tehdä kahta työtä ja sen töiden työn palkka jää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä itse arvostaisin suuresti olisi erillinen keittiö. Asun 2010 rakennetussa talossa ja keittiö ei ole varsinaisesti olohuoneessa, vaan hieman sivummalla, mutta yhdistyy kuitenkin avonaisesti olohuonetilaan.
Kaipaisin ihan erillistä keittiötä, mieluiten sellaista jonka oven voi sulkea.
Minä en koe joutuvani eristyksiin muista, kun kokkailen keittiössä, vaan koen sen omana rauhana tehdä keittiötöitä.
Emme myöskään kokkaa vieraiden kanssa, vaan valmistan ruoat yleensä ennen vieraiden tuloa, en minä vieraiden tultua sulkeudu enää keittiöön.Myyntipuheet olohuoneeseen tai eteiseen sijoitetuista keittiötiloista ja niiden ihanuudesta, ovat pelkkää markkinointi-diipadaapaa.
Kaikkein paksuinta puhetta on väittämät, että asukkaat haluavat tällaisia keittiötiloja.Väitän, että suurin osa ei halua. Niin paljon niitä kritisoidaan.
Ihanko oikeasti kuvittelet, kaikkien muiden asuvan juuri sinun toiveiden mukaisesti?
Eivät. Ihmisille asumisviihtyvyys merkitsee eri asioita. Suurimmalle pienissä asunoissa asuville sijainti on se tärkein. Usein ruokaa ei edes laiteta kotona, vaan syödään ulkona ja tavataan ystäviä.
Usein matkustetaan työn vuoksi paljon.Itse asuin vuosia Japanissa ja neliöitä oli 17m2 ja viihdyin todella hyvin. Enkä lisä neliöitä kaivannut.
Suomessakin suurin osa kotitalouksista on yhden hengen talouksia, syödään ja tavataan ystäviä kodin ulkopuolella, käytetään palveluita jne.
Ja suurimmalla osalle koulutetuille alle 30v merkitsevät enemmän kodin sijainti, kuin neliöt ja tietenkin ilmasto- ja ympäristöarvot ja halutaan vähentää kulutusta ja ympäristön kuormittamista, mitä isoissa asunnoissa rasittaa.Joo, kun suomalaisilla on niin paljon rahaa, niin syövät usein ulkona ja juovat kympin lattea joka toinen päivä. Suomalaiset nyhjäävät sen verran paljon kotona, että tilaa on hyvä olla sopivasti. Millainen tyhjäpää kuvittelee, että keskeisellä paikalla sijaitseva asunto ei voi olla tilava? Mikään luonnonlaki ei sitä estä.
Kyllä koulutettu, hyvin toimeentuleva, töissä matkustava ihminen arvostaa kodissaan tilaa ja toimivuutta, palautuminen kopissa on hankalampaa, eikä tule juostua heti ulkona ravintoloissa. Arjen pitää sujua, tiskien ei tule olla olohuoneessa, eikä yhden perheejäsenen vieraan tarvitse istua koko perheen ympäröimänä keittiö-olohuoneen kakofoniassa. Ja se kodin sijainti on hyvä.
Millainen tyhjäpää kuvittelee, että hänen käsityksensä toimivasta asumisesta olisi jokin yleinen normi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa niitä ei rakenneta siksi, että rakennuttaja maksimoi voittonsa mahdollisimman suurella määrällä mahdollisimman pieniä asuntoja. Ja tämän mahdollistaa ahne kaavoitus. Kyllä noille asunnoille ostajia löytyisi, maksukykyisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ihmettä ihmiset niillä neliöillä tekevät? Sekö tekee onnelliseksi, että asutaan väljästi ja puolet huoneista seisoo tyhjillään keräämässä pölyä. En ymmärrä. Eihän siellä kotona ole tarkoitus koko aikaa nököttää. Se ei ole tervettä.
Asuttiin pari vuotta "liian" suuressa asunnossa. Oli juuri kuvailemasi kaltainen, joka huoneessa oli vähintään saman verran tarpeetonta tilaa kuin tarpeellistakin. Lisää lämmitettävää ja siivottavaa täysin turhaan, eikä se tyhjä käyttämätön tila omasta mielestäni ole kovin viihtyisän näköistäkään.
Harmi, ettei nykyään ymmärretä säilytystilan päälle. Aikoinaan on ollut pienissäkin asunnoissa vaatehuoneet ja kattoon saakka ulottuvat komerot.
Mä rakastin isoa vaatehuonetta, joka mulla ennen oli! Siellä ylähyllyillä oli laatikoissa siististi paljon tavaraa. Lattianrajaan sai siististi jumppapallon, askartelulaatikon, kenkiä jne... Aikuisella ihmisellä on aina tavaraa, mikä vaatii säilytystilaa. Häkkivarastot on huonoja.
Nykyasunnot on joillekin opiskelijoille, joilla ei vielä ole kaikkea. Ymmärrän konmarituksen, mutta johonkin ne untuvatakitkin on saatava kesäksi ja kalastustarvikkeet talveksi! Kaikesta ei tarvitse luopua!
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon tulee etätöiden vuoksi pakostakin kotoiltua joten työhuone tarvitaan. Ja mukavaahan se on kun näkee omaa perhettä kuin vain aamulla pikaisesti ja illalla väsyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa niitä ei rakenneta siksi, että rakennuttaja maksimoi voittonsa mahdollisimman suurella määrällä mahdollisimman pieniä asuntoja. Ja tämän mahdollistaa ahne kaavoitus. Kyllä noille asunnoille ostajia löytyisi, maksukykyisiäkin.
Hinnoittelukysymys. Jos hinta on riittävän suuri, kyllä ne suuretkin asunnot toisivat hyvän tuoton. Ongelma on ettei sellaisille löydy riittävästi ostajia, joten suurempi määrä pienempiä asuntoja tuo paremman tuoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla suomalaisilla oli palkalla varaa kunnon asuntoihin. Nykyisin ei yli 100 m2 uusia asuntoja ole juuri edes saatavilla ja nekin maksaa lottovoiton.
On saatavilla, katso vaikka Etuovesta. Enemmän ne toki maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, ettei nykyään ymmärretä säilytystilan päälle. Aikoinaan on ollut pienissäkin asunnoissa vaatehuoneet ja kattoon saakka ulottuvat komerot.
Mä rakastin isoa vaatehuonetta, joka mulla ennen oli! Siellä ylähyllyillä oli laatikoissa siististi paljon tavaraa. Lattianrajaan sai siististi jumppapallon, askartelulaatikon, kenkiä jne... Aikuisella ihmisellä on aina tavaraa, mikä vaatii säilytystilaa. Häkkivarastot on huonoja.
Nykyasunnot on joillekin opiskelijoille, joilla ei vielä ole kaikkea. Ymmärrän konmarituksen, mutta johonkin ne untuvatakitkin on saatava kesäksi ja kalastustarvikkeet talveksi! Kaikesta ei tarvitse luopua!
Uudet kaupunkiasunnot on tehty ihmisille jotka eivät harrasta mitään. Mitään säilytystiloja ei ole.
Tässä on Helsingin keskustasta 6 huoneen asunto 300 neliötä. Onko se tarpeeksi iso ketjun pieniä asuntoja arvosteleville?
Tuo maksaa vain 5 380 000 € ja yhtiövastike on vain 1 781,80 € / kuukaudessa.
Kukapa sitä huvikseen pienessä asunnossa asuisikaan!
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/17065824
Itse asun 58 m2 yksiössä Helsingin keskustassa yksin ja haluaisin isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo pienten asuntojen ihmettelijät asuvat omakotitaloissa, ja he eivät hahmota, että kaupungissa kerrostalossa asumiskustannukset eli yhtiövastike ja osuudet remonteista määräytyvät neliöiden mukaan. Ostin juuri 30 m2 kaksion, jossa on yhtiövastike halpa eli 150 euroa/ kk. Myin pois 80 m2 asunnon, jossa oli yhtiövastike 420 euroa /kk. Kun taloyhtiö tekee remontteja, niin esim putkiremontti oli tuossa isommassa asunnossa minulle 80 000 euroa, kun pienemmässä on vain 30 000. Ja kun se 30 m2 kaksio maksoi vain 280 000 euroa ja 80 m2 asunto 490 000 euroa, niin säästin aivan huomattavasti vaihtaessani pienempään.
Et tajunnut APn kysymystä alkuunkaan. Kysyttiin miksi huonekoko on pienentynyt. Eli miksi kolme huonetta on ahdettu pienenpään neliömäärään kuin ennen. Ei sitä mitä sinä olet ostanut tai maksanut.
Ehkä ihmiset haluavat vaikkapa siihen 33 neliöön kaksi huonetta yhden huoneen sijasta, vaikka juuri sinä et sitä ymmärrä. Jos ei ole varaa niitä neliöitä enempää hankkia.
Rakennuttajat yleensä määräävät huonekoot valmiiksi. Harvassa kohteessa saa ostaja itse määrätä pohjaan huoneluvun.
Ostaja saa ihan itse valita millaisen asunnon ostaa. Kuten jo moneen kertaan todettu, valinnanvaraa edelleenkin kyllä riittää, vaikka suuntaus onkin viime vuosina ollut pienempien asuntojen suuntaan.