Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksio 33 m2, kolmio 45 m2. Miten tähän järjettömyyteen on päädytty?

Vierailija
02.01.2023 |

https://www.t2h.fi/kohde/asunto-oy-vantaan-krios/

En ymmärrä. Ennen oli 10 m2 enemmän kaksio 43 m2 ja kolmio 20 m2 enemmän, 65 m2.

Ovatko ihmiset kutistuneet?

Kommentit (872)

Vierailija
101/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä itse arvostaisin suuresti olisi erillinen keittiö. Asun 2010 rakennetussa talossa ja keittiö ei ole varsinaisesti olohuoneessa, vaan hieman sivummalla, mutta yhdistyy kuitenkin avonaisesti olohuonetilaan.

Kaipaisin ihan erillistä keittiötä, mieluiten sellaista jonka oven voi sulkea.

Minä en koe joutuvani eristyksiin muista, kun kokkailen keittiössä, vaan koen sen omana rauhana tehdä keittiötöitä.

Emme myöskään kokkaa vieraiden kanssa, vaan valmistan ruoat yleensä ennen vieraiden tuloa, en minä vieraiden tultua sulkeudu enää keittiöön.

Myyntipuheet olohuoneeseen tai eteiseen sijoitetuista keittiötiloista ja niiden ihanuudesta, ovat pelkkää markkinointi-diipadaapaa.

Kaikkein paksuinta puhetta on väittämät, että asukkaat haluavat tällaisia keittiötiloja.

Väitän, että suurin osa ei halua. Niin paljon niitä kritisoidaan.

Ihanko oikeasti kuvittelet, kaikkien muiden asuvan juuri sinun toiveiden mukaisesti?

Eivät. Ihmisille asumisviihtyvyys merkitsee eri asioita. Suurimmalle pienissä asunoissa asuville sijainti on se tärkein. Usein ruokaa ei edes laiteta kotona, vaan syödään ulkona ja tavataan ystäviä.

Usein matkustetaan työn vuoksi paljon.

Itse asuin vuosia Japanissa ja neliöitä oli 17m2 ja viihdyin todella hyvin. Enkä lisä neliöitä kaivannut.

Suomessakin suurin osa kotitalouksista on yhden hengen talouksia, syödään ja tavataan ystäviä kodin ulkopuolella, käytetään palveluita jne.

Ja suurimmalla osalle koulutetuille alle 30v merkitsevät enemmän kodin sijainti, kuin neliöt ja tietenkin ilmasto- ja ympäristöarvot ja halutaan vähentää kulutusta ja ympäristön kuormittamista, mitä isoissa asunnoissa rasittaa.

Vierailija
102/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä yksiö 37m2 eikä tämä mitenkään erityisen avara ole, pienemmässä tulisi ahtaanpaikankammo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pienten asuntojen ihmettelijät asuvat omakotitaloissa, ja he eivät hahmota, että kaupungissa kerrostalossa asumiskustannukset eli yhtiövastike ja osuudet remonteista määräytyvät neliöiden mukaan. Ostin juuri 30 m2 kaksion, jossa on yhtiövastike halpa eli 150 euroa/ kk. Myin pois 80 m2 asunnon, jossa oli yhtiövastike 420 euroa /kk. Kun taloyhtiö tekee remontteja, niin esim putkiremontti oli tuossa isommassa asunnossa minulle 80 000 euroa, kun pienemmässä on vain 30 000. Ja kun se 30 m2 kaksio maksoi vain 280 000 euroa ja 80 m2 asunto 490 000 euroa, niin säästin aivan huomattavasti vaihtaessani pienempään.

Vierailija
104/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla ei ole enää varaa isompiin asuntoihin.

Vierailija
105/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä yksiö 37m2 eikä tämä mitenkään erityisen avara ole, pienemmässä tulisi ahtaanpaikankammo.

Asutko vuokralla? Silloin ymmärrän. Jos itse joudut maksamaan omistusasumisesta, niin tuskin haluat maksaa itseäsi kipeäksi ylimääräisistä neliöistä.

Vierailija
106/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kysymys ole siitä, että rakennuskustannukset on niin suuret nykyisin, että uudet asunnot on kalliita. Ehkä isommat asunnot ei menisi kaupaksi ja uudet kerrostalot rakentamatta. Monet haluaa nimenomaan uuteen ja rahat riittää juuri ja juuri siihen pieneen asuntoon. Myös perhemalli on muuttunut.

Eiköhän yhden hengen kotitaloudet ole kohta se yleisin asumismuoto.

Juuri näin. Lisäksi "ylimääräinen" makuuhuone tuo merkittävää joustoa, vaikka olisi pienikin.

Vierailija
107/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä itse arvostaisin suuresti olisi erillinen keittiö. Asun 2010 rakennetussa talossa ja keittiö ei ole varsinaisesti olohuoneessa, vaan hieman sivummalla, mutta yhdistyy kuitenkin avonaisesti olohuonetilaan.

Minä en koe joutuvani eristyksiin muista, kun kokkailen keittiössä, vaan koen sen omana rauhana tehdä keittiötöitä.

Emme myöskään kokkaa vieraiden kanssa, vaan valmistan ruoat yleensä ennen vieraiden tuloa, en minä vieraiden tultua sulkeudu enää keittiöön.

Myyntipuheet olohuoneeseen tai eteiseen sijoitetuista keittiötiloista ja niiden ihanuudesta, ovat pelkkää markkinointi-diipadaapaa.

Kaikkein paksuinta puhetta on väittämät, että asukkaat haluavat tällaisia keittiötiloja.

Ihanko oikeasti kuvittelet, kaikkien muiden asuvan juuri sinun toiveiden mukaisesti?

Eivät. Ihmisille asumisviihtyvyys merkitsee eri asioita. Suurimmalle pienissä asunoissa asuville sijainti on se tärkein. Usein ruokaa ei edes laiteta kotona, vaan syödään ulkona ja tavataan ystäviä.

Itse asuin vuosia Japanissa ja neliöitä oli 17m2 ja viihdyin todella hyvin. Enkä lisä neliöitä kaivannut.

Suomessakin suurin osa kotitalouksista on yhden hengen talouksia, syödään ja tavataan ystäviä kodin ulkopuolella, käytetään palveluita jne.

Ja suurimmalla osalle koulutetuille alle 30v merkitsevät enemmän kodin sijainti, kuin neliöt ja tietenkin ilmasto- ja ympäristöarvot ja halutaan vähentää kulutusta ja ympäristön kuormittamista, mitä isoissa asunnoissa rasittaa.

Hyvä kirjoitus. Ihmiset on erilaisia, samoin tarpeet. Yksi ystäväni tykkää kokata ja leipoa, hän nauttii "oikeasta" keittiöstä ja kammoksuu avo/seinäkeittiöitä. Minulla keittiö on seinä olkkarissa, mutta se ei haittaa itseäni. En ikinä kokkaa enkä leivo. Syön todella paljon noutoruokaa ja ulkona. Keittiön kaapeissa säilytän esim kirjoja, kosmetiikkaa, pyykinpesuaineita, pyyhkeitä jne.

Vierailija
108/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo pienten asuntojen ihmettelijät asuvat omakotitaloissa, ja he eivät hahmota, että kaupungissa kerrostalossa asumiskustannukset eli yhtiövastike ja osuudet remonteista määräytyvät neliöiden mukaan. Ostin juuri 30 m2 kaksion, jossa on yhtiövastike halpa eli 150 euroa/ kk. Myin pois 80 m2 asunnon, jossa oli yhtiövastike 420 euroa /kk. Kun taloyhtiö tekee remontteja, niin esim putkiremontti oli tuossa isommassa asunnossa minulle 80 000 euroa, kun pienemmässä on vain 30 000. Ja kun se 30 m2 kaksio maksoi vain 280 000 euroa ja 80 m2 asunto 490 000 euroa, niin säästin aivan huomattavasti vaihtaessani pienempään.

Mutta onko noin pienessä asunnossa mukava sitten asua, kun on jopa kaksio ahdettu noihin neliöihin? Olen joskus asunut 27 m2:n yksiössä ja kyllä sekin jo ahdisti. 

Vierailija
109/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavat jäädä tyhjilleen, tai ehkä niitä voi vuokrata opiskelijoille ja vanhuksille. Etätöiden myötä ihmiset kaipaavat lisätilaa ja isompia asuntoja, joita on liian vähän tarjolla. Ja kuka haluaa uuden ison asunnon vuokratontilla, kun pelkkiä vastikkeita saa maksaa kohta tonnin kuussa.

Tällä hetkellä asuntomarkkinat ovat haastavat, mutta normitilanteessa eivät todellakaan jäisi tyhjilleen (eivätkä toki ainakaan lopullisesti jää nytkään). Keskustelun kohteena olevassa yhtiössä ei ole vuokratontti.

Vierailija
110/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kun ollaan kokoajan sisällä ja tilaa olisi rakentaa paljon väljemmin. Ei löydy mitään järkeä että ihmisillä on henk koht käytössä alle 100m2 omaa tilaa jos olisi kohtuu verran varaa asumisesta maksamaan. Mitään säilytystilaahan ei jossain 20m2 kaninkopeissa ole. Kaavoitus on suunnieltu sijoittajia kuunnellen jotka on arvioinut hurlumhei vuosien sijoituskuplan aikana että tarvittaisi paljon pikkuruisia asuntoja sijoitajille. Asukkaita ja viihtyisyyttä ei ole kyselty. Esim kalasatamassa voi joutua maksamaan pitkälle yli puoli miljoonaa asunnosta jossa ikkunasta näkyy muutaman metrin päästä naapurikolhoosin tiiliseinä ja esim autoille ei mitään paikkaa ole kaavoitettu. Ihan kun miljonäärit joilla niihin kaninkoppeihin on varaa kävelisi ja luopuisi autosta. Tavallinen ihminen unohtui kaavoituksessa sellaisia ihmisiä ei ole olemassa ketä uusien miniasuntojen kaavoitus palvelee.

Ymmärrätkö että kerrostalossa 100 m2 asunnosta joudut maksamaan yhtiövastiketta kuukaudessa 500 euroa? Ihan kuin vuokralla asuisit. Sen lisäksi siis, että olet joutunut ostamaan sen asunnon 500 000 - 600 000 eurolla ensin. Ja jatkuvasti matkan varrella maksamaan erilaisia taloyhtiön remontteja, jotka kustannetasn neliöiden suhteessa. Pelkästään putkiremontti on tuolle asunnolle 100 000 euroa.

Minä ainakin käytän rahani mieluummin muuhun kulutukseen kuin tarpeettoman isoon asuntoon.

Vierailija
111/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kun ollaan kokoajan sisällä ja tilaa olisi rakentaa paljon väljemmin. Ei löydy mitään järkeä että ihmisillä on henk koht käytössä alle 100m2 omaa tilaa jos olisi kohtuu verran varaa asumisesta maksamaan. Mitään säilytystilaahan ei jossain 20m2 kaninkopeissa ole. Kaavoitus on suunnieltu sijoittajia kuunnellen jotka on arvioinut hurlumhei vuosien sijoituskuplan aikana että tarvittaisi paljon pikkuruisia asuntoja sijoitajille. Asukkaita ja viihtyisyyttä ei ole kyselty. Esim kalasatamassa voi joutua maksamaan pitkälle yli puoli miljoonaa asunnosta jossa ikkunasta näkyy muutaman metrin päästä naapurikolhoosin tiiliseinä ja esim autoille ei mitään paikkaa ole kaavoitettu. Ihan kun miljonäärit joilla niihin kaninkoppeihin on varaa kävelisi ja luopuisi autosta. Tavallinen ihminen unohtui kaavoituksessa sellaisia ihmisiä ei ole olemassa ketä uusien miniasuntojen kaavoitus palvelee.

Ymmärrätkö että kerrostalossa 100 m2 asunnosta joudut maksamaan yhtiövastiketta kuukaudessa 500 euroa? Ihan kuin vuokralla asuisit. Sen lisäksi siis, että olet joutunut ostamaan sen asunnon 500 000 - 600 000 eurolla ensin. Ja jatkuvasti matkan varrella maksamaan erilaisia taloyhtiön remontteja, jotka kustannetasn neliöiden suhteessa. Pelkästään putkiremontti on tuolle asunnolle 100 000 euroa.

Minä ainakin käytän rahani mieluummin muuhun kulutukseen kuin tarpeettoman isoon asuntoon.

Hei tällä palstalla on kaikki niin porvareita, ettei heitä tuollaiset murheet kosketa ollenkaan.

Vierailija
112/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiö 16m2 mannerheimintien huudeilla. Vuokra 550e. Kyllä kelpaa, kiitos!

Vierailija
113/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko noin pienessä asunnossa mukava sitten asua, kun on jopa kaksio ahdettu noihin neliöihin? Olen joskus asunut 27 m2:n yksiössä ja kyllä sekin jo ahdisti. 

Mukava?

Miten mukavaa sinusta olisi maksaa kuukaudessa varovasti arvioiden n 400 - 500 euroa YLIMÄÄRÄISTÄ ihan pelkkää juoksevaa asuntomenoa nykyisten kuukausiasumismenojesi päälle?

Vai tarkoitatko, että pitäisi muuttaa mieluummin maaseudulle tilavaan okt:heen? Tulisin hulluksi viikossa ja masentuisin vakavasti. En pystyisi asumaan pikkukaupungissa tai maaseudulla, tuntuisi kuin elämä olisi ohi ja enää odottaisi kuolemaa. Ei olisi ollenkaan mukavaa. Asuinympäristö ja asunnon sijainti on minulle tärkeintä.

Vierailija
114/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei tällä palstalla on kaikki niin porvareita, ettei heitä tuollaiset murheet kosketa ollenkaan.

Totta. Olen itsekin huomannut, että tuloja käsittelevissä ketjuissa vähintään joka toinen vauvapalstalainen tienaa ainakin 10 000€/kk (nettona). Ne loput eivät joudu edes käymään töissä, koska heillä on varallisuutta vähintään miljoonia. 😂

Vierailija
115/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tajunnut APn kysymystä alkuunkaan. Kysyttiin miksi huonekoko on pienentynyt. Eli miksi kolme huonetta on ahdettu pienenpään neliömäärään kuin ennen. Ei sitä mitä sinä olet ostanut tai maksanut.

Vierailija
116/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haaveilen tuollaisesta "miniasunnosta" ja samalla lähes kaiken tavaran hävittämisestä. Puoliso ei valitettavasti ole samaa mieltä, joten huomattavasti tilavammin asustelu jatkunee ainakin toistaiseksi.

Vierailija
117/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava?

Miten mukavaa sinusta olisi maksaa kuukaudessa varovasti arvioiden n 400 - 500 euroa YLIMÄÄRÄISTÄ ihan pelkkää juoksevaa asuntomenoa nykyisten kuukausiasumismenojesi päälle?

Vai tarkoitatko, että pitäisi muuttaa mieluummin maaseudulle tilavaan okt:heen? Tulisin hulluksi viikossa ja masentuisin vakavasti. En pystyisi asumaan pikkukaupungissa tai maaseudulla, tuntuisi kuin elämä olisi ohi ja enää odottaisi kuolemaa. Ei olisi ollenkaan mukavaa. Asuinympäristö ja asunnon sijainti on minulle tärkeintä.

Olen kotihiiri ja tarvitsen kuitenkin tilaa. En ikinä muuttaisi noin pieneen kaksioon. 

Vierailija
118/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muualla asuta näin ahtaasti.

He eivät suostu. Me suostumme.

Ei sinun ole pakko suostua. Voit muuttaa sisäänpäinlämpiävään, ahdasmieliseen kyttäilevään syrjäkylään isoon omakotitaloon halvalla.

Tai jos haluat asua Helsingissä sivistyneellä alueella, on myös ihan oma valintasi muuttaa pieneen 30 m2 kaksioon 300 000 eurolla, kun voisit muuttaa myös 100 m2 asuntoon 600 000 - 700 000 eurolla. Ei kukaan ulkopuolinen sinua estä, jos sen kykenet maksamaan. Ihan sinusta itsestäsihän se on kiinni.

Vierailija
119/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asuin japanissa rivarissa jossa kolmio oli ahdettu kaksion neliöihin. Suomessa minulla on 75 m2 kolmio, + varasto ja autotalli.

Vierailija
120/872 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava?

Olen kotihiiri ja tarvitsen kuitenkin tilaa. En ikinä muuttaisi noin pieneen kaksioon. 

No mutta sulla on hyvä tilanne kun on varaa asua miten haluaa ja maksaa nuo isot vastikkeet ja mahdolliset remontit. Kaikilla ei ole tuollaista mammonaa. Olet onnekas!