Kaksio 33 m2, kolmio 45 m2. Miten tähän järjettömyyteen on päädytty?
https://www.t2h.fi/kohde/asunto-oy-vantaan-krios/
En ymmärrä. Ennen oli 10 m2 enemmän kaksio 43 m2 ja kolmio 20 m2 enemmän, 65 m2.
Ovatko ihmiset kutistuneet?
Kommentit (872)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muualla asuta näin ahtaasti.
He eivät suostu. Me suostumme.
Suomessa asuttiin ahtaasti jo 20 vuotta sitten, ahtaammin kuin muissa Pohjoismaissa. Tilanne on pahentunut siitä, ja jonkin arkkitehdin mukaan kyseisellä ajanjaksolla yksiöistä on kadonnut noin 10 neliötä.
Näistä unohtuu mainita aina, että kun jotain pikkuriikkistä rakennetaan, ne ovat käytössä seuraavat 50 vuotta. Rakennetaan ahtaasti 2020 ja asutaan ahtaasti 2070.
Kun vaikka vanhoista jugendtaloista on pätkitty isoja asuntoja pienemmiksi, nyt pitäisi ottaa näitä uusia käsittelyyn ja poistaa seiniä niin että tulee suurempia, järjellisen kokoisia asuntoja. Uskomatonta kuinka ihmisille yhä vaan markkinoidaan jotain "jänskän kivaa kompaktia" paskaa ihan hirveillä hinnoilla.
Koska ihmiset haluaa pienempiä asuntoja. Myös valmistaloja rakentavat yritykset ovat suunnitelleet 60-100 neliöisiä pientaloja. koska niiden kysyntä on kasvanut. Sitä tuotetaan ja myydään ,mitä halutaan.
Sinänsähän on jännä, että pikku mökkejä halutaan rakennuttaa ,,vaikka se 130 neliötä ei maksa juuri sen enempää kuin 70 neliötäkään. Keittiö ja kylpyhuoneet ovat se kallein osa taloa.
Etkö tosiaankaan tiedä, että rakentaminen on luvanvaraista ja julmetun säädeltyä?
Ei Byroslaviassa saa omalle tontille rakentaa sellaista taloa, jollaisen haluaa, vaan sellaisen kuin käsketään.
Juuri näin! Eihän täällä saa rrakentaa edes leikkimökkiä ilman suuria lupaprosesseja ja kunnan tarkastajia jotka määräävät jopa värin.
Vierailija kirjoitti:
yle 11,08. 2019
Suomalaiset suosivat entistä pienempiä omakotitaloja, kertovat STT:n haastattelemat talotoimittajat. Rakennustutkimus RTS Oy:n Omakotirakentajatutkimusten mukaan muutokset ovat tapahtuneet kuitenkin pikkuhiljaa: Talokoot ovat pienentyneet kymmenessä vuodessa kymmenellä neliömetrillä.
Noin puolet viime vuonna rakennetuista omakotitaloista oli huoneistoalaltaan 120-159 neliön taloja. 17 prosenttia taloista oli 100-119 neliöisiä, kun taas alle sadan neliön talot jäivät alle kymmeneen prosenttiin. Noin joka neljäs talo oli vähintään 160-neliöinen. Kahdeksassa prosentissa huoneistoala oli 200 neliötä tai enemmän.
Haastatellut talotoimittajat arvioivat suosituimpien talomalliensa olevan noin 110-145 neliön kokoluokissa, mutta poikkeuksiakin löytyy: Älvsbytalo Oy:n myyntijohtaja Petri Torvinen kertoo, että selvästi suurin osa kaikista Älvsbytalolta ostetuista taloista jää alle sadan neliön.
– Tänä vuonna noin joka toinen meiltä ostettu talo on ollut 62,5 neliön talomallimme, joko sellaisenaan tai hieman laajennettuna. Eniten näitä ostavat joko nuoret tai hieman iäkkäämmät pariskunnat, Torvinen toteaa.
Jukkatalo Oy:n toimitusjohtaja Joel Tölli arvioi yrityksen suosituimmaksi talokooksi noin 130 neliötä, mutta myös 70-100 neliön talot ovat Töllin mukaan olleet todella suosittuja.
Sen sijaan minitaloja, jotka lähtevät kooltaan yleensä noin 30 neliöstä, ostaa talotoimittajien mukaan vain marginaalinen osa suomalaisista. Tölli kertoo, että näitä ostetaan useimmiten kakkosasunnoksi tai pihapiiriin esimerkiksi vierasmajaksi.
Niin suomalaiset ostavat sen halvimman vaihtoehdon, koska muuhun ei rahat riitä. Suomessa on menty rakennusalalla pari vuosikymmentä rimaa hipoen sillä tasolla, että rahat riittävät ostajilla juuri ja juuri siihen halvimpaan (ja pienimpään) asuntoon.
Mitä se kertoo markkinoista, että ne voidaan hinnoitella juuri sen mukaan, paljonko ostajalla on varallisuutta ja paljonko pankit antavat lainaa. Vallitsevat myyjän markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Markkinatalous. Vielä 70-luvulla oli enemmänkin suunnitelmatalous vallalla, kun valtion ohjauksessa rakennettiin koteja ja kokonaisisa kaupunginosia perheille, jotka muuttivat maaseudulta kaupunkiin. Nykyään vapaan sekoilun aikana rakennetaan asuntoja sijoittajille, jotka tahtovat sijoistusasuntoja.
Tämä on se syy. Valtiolle kansaa tärkeämpää ovat rahamiehet rahajuttuineen. Eihän nykyään edes puhuta ihmisistä, kansalaisista. Nykyään puhutaan vain voitoista, maksimoinneista ja muusta epäinhimillisestä (vain ja ainoastaan rahajätkiä hyödyttävästä) tuubasta. Kaikki osataan kuitenkin naamioida markkinoinnilla niin, että ihmiset ostelevat innoissaan puolen miljoonan kaksioita taloista jotka ovat rakennettu mahdollisimman halvalla parissa kuukaudessa, koska uskovat markkinatalouden luomaan hypetykseen ja kuvittelevat ahtaissa, epäkäytännöllisissä ja kehnoista materiaaleista tehdyissä kopperoissa asumisen jotenkin hienoksi. Onhan niissä jättilasiparvekkeet, joissa säilyttää ylikalliita polkupyöriä statussymbolina esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asuttiin ahtaasti jo 20 vuotta sitten, ahtaammin kuin muissa Pohjoismaissa. Tilanne on pahentunut siitä, ja jonkin arkkitehdin mukaan kyseisellä ajanjaksolla yksiöistä on kadonnut noin 10 neliötä.
Näistä unohtuu mainita aina, että kun jotain pikkuriikkistä rakennetaan, ne ovat käytössä seuraavat 50 vuotta. Rakennetaan ahtaasti 2020 ja asutaan ahtaasti 2070.
Kun vaikka vanhoista jugendtaloista on pätkitty isoja asuntoja pienemmiksi, nyt pitäisi ottaa näitä uusia käsittelyyn ja poistaa seiniä niin että tulee suurempia, järjellisen kokoisia asuntoja. Uskomatonta kuinka ihmisille yhä vaan markkinoidaan jotain "jänskän kivaa kompaktia" paskaa ihan hirveillä hinnoilla.
Koska ihmiset haluaa pienempiä asuntoja. Myös valmistaloja rakentavat yritykset ovat suunnitelleet 60-100 neliöisiä pientaloja. koska niiden kysyntä on kasvanut. Sitä tuotetaan ja myydään ,mitä halutaan.
Sinänsähän on jännä, että pikku mökkejä halutaan rakennuttaa ,,vaikka se 130 neliötä ei maksa juuri sen enempää kuin 70 neliötäkään. Keittiö ja kylpyhuoneet ovat se kallein osa taloa.
Etkö tosiaankaan tiedä, että rakentaminen on luvanvaraista ja julmetun säädeltyä?
Ei Byroslaviassa saa omalle tontille rakentaa sellaista taloa, jollaisen haluaa, vaan sellaisen kuin käsketään.
Höpöhöpö.
Vihje: älä ala rakennuttamaan omakotitaloa. Saat sakot ja joudut purkamaan kaiken, jos et edes tiedä, että pitää olla rakennuslupa, ja että kaavamääräyksillä rajoitetaan sallittuja neliömääriä asuntopulan ylläpitämiseksi ja asuntojen hintojen nousun nopeuttamiseksi.
Höpsis. Rakennusluvalla ei rajoiteta rakentamista, ihan vapaasti voit rakentaa tontille niin ison asunnon, kun sinulla on rakennusoikeutta, kunhan se on 5m naapurin tontin rajasta, poikkeusluvalla 2m.
Ensinnäkin sitä rakennusoikeutta pitäisi olla rajoittamattomasti. Jos minä omistan tontin niin minun pitää saada rakentaa siihen niin paljon kuin huvittaa.
Toiseksi kunta todellakin puuttuu siihen minkälainen rakennus se on. Minkä näköinen ja kokonen se on. Jopa värin määrää kunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua ostaa noita miniasuntoja omaksi kodiksi, nuo menee sijoittajille. 30-vuotiailla ei ole nykyään varaa ostaa normaalikokoista asuntoa ja kukaan pariskunta ei halua asua 40-neliön kaksiossa. Ihmiset haluaa kolmioita joissa on tilaa vierassängylle ja työpöydälle!
No aivan vapaasti saa ihmiset ostaa ja rakennuttaa sen kokoisia asuntoja kuin haluavat.
Ai? Missä maassa?
Aikoinaan Suomessa sai maaseudulla rakentaa aivan vapaasti ilman mitään säännöstelyä ja byrokratiaa, mutta siitä on vuosikymmeniä.
Tämä talo on rakennettu 1949 - appiukko kertoi aina, mihin olisi rakentanut, jos olisi saanut eli taitaa olla lähemmäs sata vuotta noista ajoista.
Itse asun 45 neliön kaksiossa. Mielestäni tämä olisi kahdelle ihmiselle liian pieni. Yksin voisin asua, ja olen asunutkin pienemmässä (37.5) asunnossa. Mutta kahdelle koen nämä neliöt liian vähäisiksi.
Olen huvittuneena seurannut kuinka rakennetaan näitä 20 neliön asuntoja. Niitä mainostetaan tehokkaina ja ekologisina, jotka on muka nyt todella kysyttyjä ja kuuminta hottia. Kukaan ei oikeasti halua asua noin ahtaasti. Toki opiskelijana tuo menee, mutta huomioon ei oteta esim. työssäkäyviä keski-ikäisiä ja vanhempia yksineläjiä on paljon, ja he eivät todellakaan koe kodikkaaksi tuollaisia koirankoppeja. Toki on tuo parempi kuin sillan alla...
Tilanteeseen päädyttiin, kun av-mammat ryhtyivät joukolla asunto"sijoittajiksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan halua ostaa noita miniasuntoja omaksi kodiksi, nuo menee sijoittajille. 30-vuotiailla ei ole nykyään varaa ostaa normaalikokoista asuntoa ja kukaan pariskunta ei halua asua 40-neliön kaksiossa. Ihmiset haluaa kolmioita joissa on tilaa vierassängylle ja työpöydälle!
No aivan vapaasti saa ihmiset ostaa ja rakennuttaa sen kokoisia asuntoja kuin haluavat.
Kunta hyvin pitkälle määrittää minkä kokoisia asuntoja sinne rakennetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Vihje: älä ala rakennuttamaan omakotitaloa. Saat sakot ja joudut purkamaan kaiken, jos et edes tiedä, että pitää olla rakennuslupa, ja että kaavamääräyksillä rajoitetaan sallittuja neliömääriä asuntopulan ylläpitämiseksi ja asuntojen hintojen nousun nopeuttamiseksi.
Höpsis. Rakennusluvalla ei rajoiteta rakentamista, ihan vapaasti voit rakentaa tontille niin ison asunnon, kun sinulla on rakennusoikeutta, kunhan se on 5m naapurin tontin rajasta, poikkeusluvalla 2m.
Ensinnäkin sitä rakennusoikeutta pitäisi olla rajoittamattomasti. Jos minä omistan tontin niin minun pitää saada rakentaa siihen niin paljon kuin huvittaa.
Toiseksi kunta todellakin puuttuu siihen minkälainen rakennus se on. Minkä näköinen ja kokonen se on. Jopa värin määrää kunta.
Rakenteilla olevaan taloon sai valita lähes kaiken itse, mutta peltikaton kiiltoaste on määrätty, pitää olla puolihimmeä tai himmeä, puolikiiltävää ei hyväksytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Rakenteilla olevaan taloon sai valita lähes kaiken itse, mutta peltikaton kiiltoaste on määrätty, pitää olla puolihimmeä tai himmeä, puolikiiltävää ei hyväksytä.
Mitä helkuttia se kunnalle kuuluu miten kiiltävä minun kattoni on?
Pienessä kaksiossa asuin pitkään kahdestaan lapsen kanssa, oli juuri sopiva. Ei tarvinnut olla samassa tilassa koko ajan kun lapsella oma huone, johon voi kutsua kavereitakin ja vetää oven kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yle 11,08. 2019
Suomalaiset suosivat entistä pienempiä omakotitaloja, kertovat STT:n haastattelemat talotoimittajat. Rakennustutkimus RTS Oy:n Omakotirakentajatutkimusten mukaan muutokset ovat tapahtuneet kuitenkin pikkuhiljaa: Talokoot ovat pienentyneet kymmenessä vuodessa kymmenellä neliömetrillä.
Noin puolet viime vuonna rakennetuista omakotitaloista oli huoneistoalaltaan 120-159 neliön taloja. 17 prosenttia taloista oli 100-119 neliöisiä, kun taas alle sadan neliön talot jäivät alle kymmeneen prosenttiin. Noin joka neljäs talo oli vähintään 160-neliöinen. Kahdeksassa prosentissa huoneistoala oli 200 neliötä tai enemmän.
Haastatellut talotoimittajat arvioivat suosituimpien talomalliensa olevan noin 110-145 neliön kokoluokissa, mutta poikkeuksiakin löytyy: Älvsbytalo Oy:n myyntijohtaja Petri Torvinen kertoo, että selvästi suurin osa kaikista Älvsbytalolta ostetuista taloista jää alle sadan neliön.
– Tänä vuonna noin joka toinen meiltä ostettu talo on ollut 62,5 neliön talomallimme, joko sellaisenaan tai hieman laajennettuna. Eniten näitä ostavat joko nuoret tai hieman iäkkäämmät pariskunnat, Torvinen toteaa.
Jukkatalo Oy:n toimitusjohtaja Joel Tölli arvioi yrityksen suosituimmaksi talokooksi noin 130 neliötä, mutta myös 70-100 neliön talot ovat Töllin mukaan olleet todella suosittuja.
Sen sijaan minitaloja, jotka lähtevät kooltaan yleensä noin 30 neliöstä, ostaa talotoimittajien mukaan vain marginaalinen osa suomalaisista. Tölli kertoo, että näitä ostetaan useimmiten kakkosasunnoksi tai pihapiiriin esimerkiksi vierasmajaksi.
Niin suomalaiset ostavat sen halvimman vaihtoehdon, koska muuhun ei rahat riitä. Suomessa on menty rakennusalalla pari vuosikymmentä rimaa hipoen sillä tasolla, että rahat riittävät ostajilla juuri ja juuri siihen halvimpaan (ja pienimpään) asuntoon.
Mitä se kertoo markkinoista, että ne voidaan hinnoitella juuri sen mukaan, paljonko ostajalla on varallisuutta ja paljonko pankit antavat lainaa. Vallitsevat myyjän markkinat.
Jokainen voi itse rakentaa talonsa tai perustaa asunto osakeyhtiön.
Uusissa asunnoissa asuntomarkkinat eivät määrää hintaa, vaan rakennuskustannukset ja tontin hinta.
Ei yksikään rakentaja tai rakennuttaja myy rakentamiaan asuntoja tappiolla, vaan voitolla. Ja silti rakennusyrittäjiä ja talotehtaita menee konkurssiin ja häviävät markkinoille.
Eikä kymmeniin vuosiin ole ollut myyjän markkinat, kun asunnoita on vapaana ja tyhjänä pilvin pimein, oli sitten uustuotantoa tai vanhaa tai vuokra- tai omistusasumista.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun 45 neliön kaksiossa. Mielestäni tämä olisi kahdelle ihmiselle liian pieni. Yksin voisin asua, ja olen asunutkin pienemmässä (37.5) asunnossa. Mutta kahdelle koen nämä neliöt liian vähäisiksi.
Olen huvittuneena seurannut kuinka rakennetaan näitä 20 neliön asuntoja. Niitä mainostetaan tehokkaina ja ekologisina, jotka on muka nyt todella kysyttyjä ja kuuminta hottia. Kukaan ei oikeasti halua asua noin ahtaasti. Toki opiskelijana tuo menee, mutta huomioon ei oteta esim. työssäkäyviä keski-ikäisiä ja vanhempia yksineläjiä on paljon, ja he eivät todellakaan koe kodikkaaksi tuollaisia koirankoppeja. Toki on tuo parempi kuin sillan alla...
Kuka teitä vaatii asumaan pienissä asunnoissa?
Minä olen saanut aina itse päättää, asunko 18m2 krs-talon yksiössä vai 160m2 okt. Eikä kukaan viranomainen ole tullut ehdottamaan muuta.
En ymmärrä ongelmaa?
Jokainen voi asua miten lystää, vaikka rakennuttaa kokonaisen kerrostalon tai kartanon tai asua 50m2 kaksiossa tai vaikka veneen alla tai pakettiautossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huvittuneena seurannut kuinka rakennetaan näitä 20 neliön asuntoja. Niitä mainostetaan tehokkaina ja ekologisina, jotka on muka nyt todella kysyttyjä ja kuuminta hottia. Kukaan ei oikeasti halua asua noin ahtaasti. Toki opiskelijana tuo menee, mutta huomioon ei oteta esim. työssäkäyviä keski-ikäisiä ja vanhempia yksineläjiä on paljon, ja he eivät todellakaan koe kodikkaaksi tuollaisia koirankoppeja. Toki on tuo parempi kuin sillan alla...Kuka teitä vaatii asumaan pienissä asunnoissa?
Minä olen saanut aina itse päättää, asunko 18m2 krs-talon yksiössä vai 160m2 okt. Eikä kukaan viranomainen ole tullut ehdottamaan muuta.
En ymmärrä ongelmaa?
Jokainen voi asua miten lystää, vaikka rakennuttaa kokonaisen kerrostalon tai kartanon tai asua 50m2 kaksiossa tai vaikka veneen alla tai pakettiautossa.
Hauskasti olet sivuuttanut täysin taloudelliset seikat!
Kaikilla ei ole varaa asua 160 neliön okt:ssa, saatikka rakennuttaa kerrostaloa tai kartanoa itselleen.
Ihmiset ovat järjettömiä kun suostuvat maksamaan tuollaisista "kaksioista" ja "kolmioista".
30-35m2 yksiö on juuri ja juuri sopiva yhdelle ihmiselle.
50-60m2 kaksio on juuri ja juuri sopiva kahdelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Mitä helkuttia se kunnalle kuuluu miten kiiltävä minun kattoni on?
Kyllä se kuuluu, jos katto näkyy naapurin pihaan tai keittiöön.
Rakentamisessa ja asumisessa pitää huomioida naapurit ja muut asukkaat.
Tuskin sinäkään tykkäisit, jos naapurisi rakentaisi tontin rajalle autokorjaamon tai kiiltävän keltaisen katon.
Minimalismi ja ruudut, ei kai sitä tilaa tarvitse kun ei ole tavaraa ja kotona ollessa kökitään vain ruudun ääressä. Ihmisillä ei mitä ilmeisimmin ole harrastuksia, jotka veisivät tilaa? Ei lähipiiriä, joiden kanssa kyläilisivät?
Eihän tuollaisiin asuntoihin mahdu edes pianoa, ruokailutilaa ja sohvaryhmää seurusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Eihän täällä saa rrakentaa edes leikkimökkiä ilman suuria lupaprosesseja ja kunnan tarkastajia jotka määräävät jopa värin.
Saa rakentaa alle 10 neliön rakennuksen ilman lupaa ,kunhan ei ole tulisijaa ja vettä sinne. Maatalouskeskukseen saa rakentaa 15 neliön rakennuksen. Kaavoitetulla alueella ei tietty saa ylittää tontin rakennusoikeutta.
Uusin keksintö on, ettei pienessä asunnossa ole lainkaan keittiötä tai keittokomeroa vaan keittotila. Tämä tila on sijoitettu asunnon perälle, jossa ei ole ikkunaa tai eteisen seinustalle. Koska siinä ei ole erottavia seiniä, on laillista että se on ikkunaton. Näin saadaan vähennettyä neliöitä talon ikkunattomat kohdat hyödynnetyksi.
Ajatelkaa, että joskus rakentamisen periaatteena oli kotien viihtyvyys ja avaruus.
Huono puoliani tässä kehityksessä on se, että monen rahat eivät jatkossa riitä kuin näihin kanakoppeihin.