Kollega irtisanoutui töistä, koska ei saanut lomaa haluamalleen ajalle
Mitä mieltä? Kuulemma oli tärkeää sovittua menoa kys ajankohdalle, mutta hänelle ei myönnetty lomaansa tälle ajalle jostain syystä. Nyt yksikkömme on hieman pulassa, koska kollega tästä tuohtuneena ilmoitti irtisanoutuvansa.
Miksei niitä menoja voi sopia lomien mukaan? Tarkoitan, että sitten, kun loma on jo sovittu ajankohdalle x.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tärkeä aihe. Lomien suhteen pitäisi toimia oikeudenmukaisemmin. Lomat pitää kiertää ja ajankohdat pitää tietää etukäteen vuotta aikaisemmin. Mielellään vuosiksi etukäteen. Jos sitten joku suostuu niitä vaihtamaan, niin hieno homma.
Joissain yrityksissä saa palkallisen muuttovapaan, hautajaisvapaan ja häävapaan.
Olen luullut, että naimisiin mennessä vapaapäivä on lakisääteinen. Sitäkään eivät kaikki pidä. Esim. omat vanhempani menivät naimisiin lounastauollaan, kun piti olla niin älyttömän tehokas ja esittää jotain.
Se on jännä juttu tässä maailmassa et jokainen saa ottaa lopputilin niin halutessaan. Mikään työ ei ole tärkeämpää kuin oma jaksaminen. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tärkeä aihe. Lomien suhteen pitäisi toimia oikeudenmukaisemmin. Lomat pitää kiertää ja ajankohdat pitää tietää etukäteen vuotta aikaisemmin. Mielellään vuosiksi etukäteen. Jos sitten joku suostuu niitä vaihtamaan, niin hieno homma.
Joissain yrityksissä saa palkallisen muuttovapaan, hautajaisvapaan ja häävapaan.Olen luullut, että naimisiin mennessä vapaapäivä on lakisääteinen. Sitäkään eivät kaikki pidä. Esim. omat vanhempani menivät naimisiin lounastauollaan, kun piti olla niin älyttömän tehokas ja esittää jotain.
Vapaapäivä kyllä, mutta ei palkallinen. Palkallisuus riippuu työpaikasta/tessistä.
Ymmärrän kyllä hyvin, jos on joku todella tärkeä meno. Itse toimisin samoin. Työ ei ole mulle kovin tärkeää, vain pakollinen paha joten voisin hyvin irtisanoutua todella tärkeän menon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllästyin tuohon lomapelleilyyn ja pidän nykyään kaikki kesät vapaina. Teen työsopimukset lokakuun alusta max toukokuun loppuun, kesällä on muuta.
Millä alalla työskentelet?
Annas kun arvaan😄Vaka-ala?
Ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitääkö paikkansa, mutta minulle on nyt väitetty, että työntekijä voi olla sairauslomasta huolimatta jopa normaalisti töissä. Ja tietenkin työnantaja edellyttää sitä. Aiemmin tällainen oli ehdottomasti kiellettyä, juuri sen vuoksi, että mitä virkaa niillä sairauslomilla sitten olisi, jos kuitenkin pitäisi olla töissä.
Aiemmin työnantajaa esti ottamasta työntekijää sairaslomalla missään tapauksessa töihin myös se, että vakuutus ei taatusti korvannut mitään, jos työntekijä on ollutkin sairaslomalla vahingon sattuessa. Työnantajan korvausvastuu oli aivan samanlainen silti.
Toi esteellisyys on urbaania legendaa. Vakuutukset on olleet aina voimassa.
No ei tasan ole. Jos lääkäri on todennut työntekijän työhön sopimattomaksi sairauden vuoksi, ei vakuutusyhtiö aivan taatusti korvaa mitään, jos jotain sattuu ja se on tämän henkilön tekemisten seurausta. Haloo. Ei edes leipäjonoon saa ottaa missään tapauksessa jakamaan tuotteita sairaslomalaista, mutta töihin saa nykyään ottaa. Tai "saa" ja "saa". Voi tulla melkoinen riita, että tiesikö työnantaja, että työntekijä oli sairaslomalla tehdessään vahingon. Monihan yrittää kyllä sairaslomillakin töihinsä taloudellisista ja muista syistä. Mistäpä työnantaja voisi tietää, että henkilö on töihin kykenemättömäksi todettu, ellei hän itse sitä kerro.
Olet väärässä.
Mä anoin ex-työpaikassa hyvissä ajoin palkatonta tietyille päiville kun olin sairaalassa kokeissa noina ajankohtina (sydäntutkimuksia). Kuitenkin mulle laitettiin juuri noille päiville tietysti vuoroja joita jouduin sitten jälkikäteen muokkaamaan.
Jonkun läheisen häät, hautajaiset tai joku muu tärkeä tapahtuma on kyllä sellainen, että on törkeää jos ei palkatonta vapaata saa.
Itse ottaisin sumeilematta saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitääkö paikkansa, mutta minulle on nyt väitetty, että työntekijä voi olla sairauslomasta huolimatta jopa normaalisti töissä. Ja tietenkin työnantaja edellyttää sitä. Aiemmin tällainen oli ehdottomasti kiellettyä, juuri sen vuoksi, että mitä virkaa niillä sairauslomilla sitten olisi, jos kuitenkin pitäisi olla töissä.
Aiemmin työnantajaa esti ottamasta työntekijää sairaslomalla missään tapauksessa töihin myös se, että vakuutus ei taatusti korvannut mitään, jos työntekijä on ollutkin sairaslomalla vahingon sattuessa. Työnantajan korvausvastuu oli aivan samanlainen silti.
No ei tasan ole. Jos lääkäri on todennut työntekijän työhön sopimattomaksi sairauden vuoksi, ei vakuutusyhtiö aivan taatusti korvaa mitään, jos jotain sattuu ja se on tämän henkilön tekemisten seurausta. Haloo. Ei edes leipäjonoon saa ottaa missään tapauksessa jakamaan tuotteita sairaslomalaista, mutta töihin saa nykyään ottaa. Tai "saa" ja "saa". Voi tulla melkoinen riita, että tiesikö työnantaja, että työntekijä oli sairaslomalla tehdessään vahingon. Monihan yrittää kyllä sairaslomillakin töihinsä taloudellisista ja muista syistä. Mistäpä työnantaja voisi tietää, että henkilö on töihin kykenemättömäksi todettu, ellei hän itse sitä kerro.
Nykyään monilla työpaikoilla on käytössä niin sanottu "korvaavan työn malli". Käytännössä se tarkoittaa sitä että jos työntekijä on kykenemätön tekemään omaa normaalia työtään niin sitten mietitään, että pystyisikö hän tekemään jotain muuta. Sairaslomanhan myöntää aina työnantaja lääkärin suosituksen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. On sataan kertaan todettu, ettei mikään vakuutus jätä korvaamatta, jos sairauslomalainen tuleekin töihin. Sairausloman voi näet keskeyttää milloin vain, jos kerran työkyky palautuukin.
Vierailija kirjoitti:
Mä anoin ex-työpaikassa hyvissä ajoin palkatonta tietyille päiville kun olin sairaalassa kokeissa noina ajankohtina (sydäntutkimuksia). Kuitenkin mulle laitettiin juuri noille päiville tietysti vuoroja joita jouduin sitten jälkikäteen muokkaamaan.
Tällaisten tutkimusten vuoksi ei todellakaan olisi kannattanut edes yrittää hakea palkatonta, vaan suoraan pyytää sairaslomaa tutkimusten vuoksi.
Ap:lle vastaan, että kollegasi teki aivan oikein. Vika on joustamattoman työnantajan.
Kaikkia menoja ei vaan voi suunnitella työnantajan mielenliikkeiden mukaan.
Työntekijältä vaaditaan kyllä aina joustoa, mutta vastineeksi sitä pitää tulla myös työnantajalta. Muuten se ei ole tasapuolista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te kaikki saatte aina sen paremman ja joustavan työpaikan? Siinähän aina jopa menettää lomia kun vaihtaa työpaikkaa. Ja meinaatteko, että uusi työntekijä aina sanelee vapaasti mihin kohtaan lomansa ottaa. Epäilen. Vai meneekö se niin, että hti työhaastattelussa sanotte, että ens kesänä muuten lomailen heinäkussa 4vkoa. Ja haastattelija, sanoo että tottakai!
No mä ainakin neuvottelin juuri noin: hain työpaikkaa kun vanhassa moni asia oli huonon johtamisen takia päin persettä, ja lisäksi esiintyi kengänpohjannuolentaa johon itse en lähtenyt. Neuvottelin kolmen eri firman kanssa uudesta työpaikasta, ja valitsin sen joka A, vastasi nikoittelematta mun palkkavaatimukseen B, suostui siihen, että pidän ennen aloittamistani 4 vkoa kesälomaa ja C, sain täydet lomaoikeudet heti uudessakin paikassa.
Niin. Millä tämä onnistui? No neuvottelemalla työsopimuksesta ja työehdoista. Hylkäsin ne kaksi paikkaa, kun toinen nikotteli palkkatoiveestani ja toinen olisi vaatinut aloittamista heti ed. työpaikan irtisanomisajan jälkeen. EI kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Työvuoroja suunniteltaessa pitää tietyt kriteerit ja säännökset toteutua. Ehkä kyseessä on ollut tuollainen "pakkotilanne" eikä listaa ole saatu toimimaan muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa! Minä olen välillä haaveillut tekeväni noin. Ihan tavallinen duunarityö, pidän työstäni mutta raivostuttaa se ajatus että aikuisen kuuluisi käyttää ainut elämänsä työpaikan orjana ja käskyteltävänä. Ajatelkaa ihan oikeasti, synnytte tänne, elätte lapsuuden, sitten suurin osa työelämässä, jossa joku muu päättää paljonko saat palkkaa, vapaapäiviä ja lomaa ja tähän sinun elämäsi sitten menee?? Ihan oikeasti aivan järjetöntä kun isossa kuvassa miettii.
Juuri näin. Meidät on alistettu tähän järjestelmään. Toki teen mielelläni työtäni, jos vertaan sitä pakistanilaisen katulapsen asemaan kaatopaikalla. Silti olemme järjestelmän orjia, ja työnantaja määrää elämästämme.
Mulla oli riittävä rohkeus vasta kun asuntolaina oli maksettu. Velkavankeus lähinnä, joskin motivaatiotakin oli.
Mutta sitten se oli näkemiin mulkvisteille.
Nuoruuden eksäni teki näin (kun olimme jo eronneet, meillä oli vain lyhyt suhde ja hän päätti suhteen). Eksäni lomasuunnitelmat eivät työpaikalle sopineet, niin irtisanoutui. Itse pidin tuota irtisanoutumista kummallisena, sillä työpaikka oli jo tullut tosi paljon vastaan hänen työaikojensa suhteen, että sai hoidettua lapsensa (ei meidän yhteinen ja jota en ehtinyt tavata) asioita.
Tuo työpaikka oli eksän ainoa kunnollinen yritys hankkia oma toimeentulonsa, opinnotkin jäivät kesken. Muuten hän on ollut lähinnä yhteiskunnan tai kumppaniensa elätettävänä. Tarpeetonta sanoakaan, että ajattelen nyt olleeni nuorena hieman tyhmä kumppanivalintojeni suhteen ja että elämäni meni paremmin, kun en ollut hänen kanssa pidempään
Hoitoala? :D entinen työkaverini teki samoin. Aina piti saada heinäkuu.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus sijoittaa loma lomakauteen mihin haluaa.
Ja työntekijällä on oikeus irtisanoutua milloin haluaa.
Jaajaa, minua syytettiin työpaikalta varastamisesta. Kun selvisi etten se ollut minä, kohautettiin olkia ja käskettiin jatkaa töitä niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.