Kollega irtisanoutui töistä, koska ei saanut lomaa haluamalleen ajalle
Mitä mieltä? Kuulemma oli tärkeää sovittua menoa kys ajankohdalle, mutta hänelle ei myönnetty lomaansa tälle ajalle jostain syystä. Nyt yksikkömme on hieman pulassa, koska kollega tästä tuohtuneena ilmoitti irtisanoutuvansa.
Miksei niitä menoja voi sopia lomien mukaan? Tarkoitan, että sitten, kun loma on jo sovittu ajankohdalle x.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala? :D entinen työkaverini teki samoin. Aina piti saada heinäkuu.
Niin, lasten päiväkoti varmaan oli kiinni heinäkuun. Mihin ne lspset sitten laittaa jos itse on töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lasten päiväkoti varmaan oli kiinni heinäkuun. Mihin ne lspset sitten laittaa jos itse on töissä?
Jos on todella niin toivoton tilanne, että ei ole puolisoa, omia vanhempia tai appivanhempia auttamassa niin aina on kuitenkin lakisääteinen varahoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai muillakin on lapsia, ei vain yhdellä.
Vanhempien vastuullahan se lastenhoito on järjestää, ei työkaverien.
Toivottavasti ap:n yksikössä joku muukin on yhtä rohkea kuin irtisanoutunut kollega.
Pulassa olette? No kertokaa se sille työnantajalle. Työntekijöitä kannattaisi kohdella paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varahoitopaikka järjestetään sellaista tarvitseville. Lapsi ei ole mikään syy saada erityiskohtelua työpaikalla.
Olen tehnyt samalla tavalla, mutta työsuhde oli osa-aikainen. Olisin saanut kesälomani toukokuussa tai sitten pätkittynä viikon jaksoihin. Työnantajalla olisi ollut mahdollisuus toimia toisinkin.
Kun lomalista tuli, kysyin, onko vielä mahdollista tehdä muutoksia. Ei ollut. Irtisanoin itseni saman tien. Lomalistakin meni samalla uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
No pääsittepä eroon tyypistä, jolla ei selvästikään ollut työmotivaatio kohdallaan.
Ei tarvitse ollakaan työmotivaatiota, sillä töissä käydään vain rahan takia ja tehdään vain minimi, ellei sitten saa enemmän rahaa lisätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pääsittepä eroon tyypistä, jolla ei selvästikään ollut työmotivaatio kohdallaan.
Työmotivaatioko se on ainut "hyvän ja kunnon kansalaisen" määrite?
Kunnon luterilaisen pakertajan asenne se on. Juurtunut dna:hamme.
Onneksi en ole kristitty, niin minulla ei tuollaisia velvoitteita. Teen työni, mutta se ei ole elämäni tarkoitus.
Tottakai jokaisella on oikeus irtisanoutua ilman, että sitä kenellekään tarvitsee perustella tai selvittää. Työelämän tulee joustaa ja jos ei jousta, niin joustavamman paikan voi löytää kun lähtee rohkeasti etsimään. Nuorena hoitoalalla työskennellessäni työnantaja esti osallistumiseni veljeni häihin. Siihen toivoin vapaata, jota en saanut. Kukaan työkaveri ei myöskään ollut valmis vaihtamaan vuoroa, koska saa huonon maineen. Meillä oli ihmeellinen ajattelumalli, että jos työvuorolistaan toivoi muutosta kritisoit listan tekijää.. Viimeinen niitti oli, kun oli ukkini hautajaiset ja työnantaja kertoi ettei voin siihen suunnitella listaan vapaata, koska harva perheellinen tänä päivänä osallistuu enää omien isovanhempiensa hautajaisiin. Tässä kohtaa sain vuoron vaihdettua työkaverin kanssa, mutta samalla päätin, että en enää koskaan sitoudu mihinkään työpaikkaan, jossa työntekijän omaa elämää ei arvosteta vaan työ menee kaiken edelle! Olen kouluttautunut nyt uuteen ammattiin ja mielelläni tehnyt määräaikaisia sijaisuuksia, joskin kerron hyvin selkeästi haastattelussa jo odottavani työltä joustoa. Ja aina onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmotivaatioko se on ainut "hyvän ja kunnon kansalaisen" määrite?
Kunnon luterilaisen pakertajan asenne se on. Juurtunut dna:hamme.
Onneksi en ole kristitty, niin minulla ei tuollaisia velvoitteita. Teen työni, mutta se ei ole elämäni tarkoitus.
Mä olen ilolla seurannut tätä kehitystä, missä nöyrän työnorjailun aika alkaa vihdoinkin olla ohi ja työntekijät äänestää jaloillaan. Ihan liian pitkään sitä jatkuvaa kurjistamista kestikin, ja oli ihan päivänselvää, että jossain on piste, missä työnantajat saavat vain pitää tunkkinsa, elleivät tule vastaan. Työmoraalista varmaan kitistään vielä jonkin aikaa, ennen kuin tulee yleisellä tasolla riittävän selväksi, että aivan joka ikinen tekee päätökset sillä perusteella, mikä on itselle edullisinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus sijoittaa loma lomakauteen mihin haluaa.
Työnantajalla on kuitenkin myös velvollisuus ottaa työntekijän meilipide huomioon.
Ei ole. Näytäpä tällainen työsopimuskohta.
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/vuosiloma
Työnantajan pitää kuulla työntekijöiden lomatoiveet ja ilmoittaa lomasta ajoissa.
Ennen loman määräämistä työnantajan on varattava työntekijälle tilaisuus esittää mielipide loman ajankohdasta. Loman ajankohdasta tulee ilmoittaa mahdollisimman aikaisin, viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Jos kuukauden ilmoitusaikaa ei voida noudattaa, tulee loman aloittamisesta ilmoittaa viimeistään kaksi viikkoa ennen loman alkamista.
Työntekijän mielipide täytyy kuunnella, mutta sitä ei ole velvollisuutta noudattaa. Täysin eri asioista kyse.
Nussit pilkkuja. Vaikka on velvollisuus ottaa huomioon, ei tarkoita myöskään, että pitää noudattaa. Sama asia siis, mutta eri sanoilla ilmoitettu.
Mutta kun ei ole velvollisuutta huomioida... Onko tosiaan osalla nykyaikana noin huono lukemisen ymmärtäminen.
Huomioiminen tarkoittaisi sitä, että mielipide vaikuttaisi päätöksiin - sen pitäisi vaikuttaa päätöksiin. Kuuleminen tarkoittaa sitä, että mielipide tosiaan kuunnellaan, sen on oltava päätöstä tehdessä tiedossa, mutta sitä ei ole mitään velvollisuutta huomioida.
Mä miellän sen niin, että asia on huomioitu, kun se on kuultu. Päätökseen sen ei tar vitse vaikuttaa.
Joo, näin se näyttää menevän. Meilläkin esimies käskee merkata lomatoiveet listaan, mutta lomat pitää kumminkin pitää aina samaan aikaan. Turhauttaa tuo toiveiden kysyminen, mutta on kai tosiaan pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Ja työnantajalla on myös oikeus ihan vapaasti uliuliulista sitten, kun sellainen työntekijä, jolla on sellaista työmarkkinakysyntää, jolla mennään heittämällä toiseen firmaan ottaakin ja irtisanoutuu, kun surkea työnantaja on käyttänyt lomansijoitusoikeuksiaan. Sehän on vaan voi voi. Työntekijällä kun on oikeus kyllä irtisanotuakin sitten ihan milloin huvittaa ja vaikkapa siitä syystä, että loma-ajankohta ei mielllytä.
En jäisi itsekään katselemaan sellaista huonoa työnantajaa, jonka periaatteena on tuo, että "minä kyselemättä sijoittelen lomat just siihen mihin minua sattuu huvittamaan". Ja se, mitä ongelmia lähdöstäni toiseen firmaan tai lähtöni ajankohdasta koituu työnantajalleni ei liikuta minua tasan tipan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä anoin ex-työpaikassa hyvissä ajoin palkatonta tietyille päiville kun olin sairaalassa kokeissa noina ajankohtina (sydäntutkimuksia). Kuitenkin mulle laitettiin juuri noille päiville tietysti vuoroja joita jouduin sitten jälkikäteen muokkaamaan.
Tällaisten tutkimusten vuoksi ei todellakaan olisi kannattanut edes yrittää hakea palkatonta, vaan suoraan pyytää sairaslomaa tutkimusten vuoksi.
Mä olin muutenkin usein sairaslomilla niin halunnut olla yhtään enempää kuin oli pakko. Sain sitten toki koeajan päätteeksi kenkää eli sama se vaikka olisin nuo palkattomatkin ottanut ihan saikkuina.
Ei aina. Jos lapsi on yksityisessä hoidossa. heinäkuu ollaan kiinni. Silloin ollaan kotona. Siksi itse teen pätkätöitä siellä täällä. olen oman työelämäni herra ja pidän melkeinpä aina kesä-heinäkuun lomaa, säästän vuoden siihen . sellaiset 10 000e ja olen lasten kanssa kotona. lapset on vain hetken pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on kuitenkin myös velvollisuus ottaa työntekijän meilipide huomioon.
Ei ole. Näytäpä tällainen työsopimuskohta.
Toivottavasti et ole yrittäjä kerta et tällaista yksinkertaista perusasiaakaan tiedä tai ymmärrä. Suora lainaus täältä https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/vuosiloma/loman-ajankohta :
Työnantajan on varattava työntekijälle tilaisuus esittää mielipiteensä loman ajankohdasta.
Työnantaja määrää vuosiloman ajankohdan, mutta työntekijöiden lomatoiveet on otettava mahdollisuuksien mukaan huomioon. Työnantajan on myös noudatettava työntekijöiden tasapuolista kohtelua lomien sijoittamisessa.
Työnantajan on ilmoitettava loman ajankohta työntekijälle viimeistään kuukautta ennen loman alkamista. Kuukauden ilmoitusaika on ehdoton pääsääntö, mutta jos tämä ei ole mahdollista, on lomasta ilmoitettava viimeistään kahta viikkoa ennen loman alkamista. Vuosiloma voi olla myös lomautuksen tai äitiys- ja hoitovapaan aikana.
Sinun kaltaiset kierot mistään mitään tietämättömät juntit pilaavat rehellistenkin yrittäjien maineen.
27v kirjoitti:
Ei aina. Jos lapsi on yksityisessä hoidossa. heinäkuu ollaan kiinni. Silloin ollaan kotona. Siksi itse teen pätkätöitä siellä täällä. olen oman työelämäni herra ja pidän melkeinpä aina kesä-heinäkuun lomaa, säästän vuoden siihen . sellaiset 10 000e ja olen lasten kanssa kotona. lapset on vain hetken pieniä.
Aika tyhmä pitää sitten olla laittaessaan lapset yksityiseen päiväkotiin, jos ei voi itse lomailla tarpeen mukaan.
Meillä kävi niin että edellisenä vuonna työkaveri oli saanut 2vko-1kk palkatonta jonkun syyn takia. Ja nyt toinen työkaveri pyysi vuoden päästä myös saada palkatonta niin ei onnistunut työnantajalle. Kaveri hermostui ja otti loparit kun ei onnistunut.
Se meno voi olla vaikka sukulaisen /kaverin häät, niiden ajankohtaan harvemmin vieraat voi vaikuttaa.
Niin tai itse säästetty hyvä puskuri, kuten minulla.