Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
numero 17 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju, tässä iltalukemiset parille illalle. Varmasti on jo kokemuksia täällä jaettu mutta näin nopeasti kysyttynä onko joku onnistunut pudottamaan 10+kg? Mulla semmonen 30-40kg pudotettavaa (nyt 100 ja alle 70 tavoitteena). Kirjoitan jossain vaiheessa pidemmin kun ehdin.
Olen laihduttanut viidessä ja puolessa kuukaudessa 14,5 kg , BMI oli aluksi 28,2 ja nyt se on 23,5. Vielä haluaisin muutaman kilon pois, mutta pääasia että keho tuntuu taas hyvältä ja "omalta", voin hyvin ja paino on taas normaaleissa lukemissa.
Olin kasvissyöjä jo ennen kun aloitin painon pudottamisen ja syksyn mittaan ruokavalio muuttui hiljalleen vegaaniseksi. Syön kolmesta neljään ateriaan päivässä silloin kun työn ja harrastusten aikatauluihin sattuu sopimaan. Herkuttelu on jäänyt pois (ei tee kyllä enää mielikään) ja tarkkailen annoskokoja, mutta kaloreita tai makroja en laske. Liikuntaa harrastan yleensä vähintään viidesti viikossa, joinakin viikkoina joka päivä. Olen vähitellen lisännyt lihaskuntoharjoittelun määrää, kun aluksi tein sitä vain kerran viikossa. Ei siis mitään erikoista, laitoin ruokavalion kuntoon ja aloin harrastaa liikuntaa, jotta lihasmassa ei katoa ja mieli pysyy korkealla. Jo alusta asti yritys on ollut tehdä tämä niin, että pystyn jatkamaan samalla linjalla senkin jälkeen, kun olen painotavoitteessani.
---
Tänään ei aerobinen harjoitus sujunut aivan optimaalisella tavalla. Mittarin mukaan pääsin samoihin tehoihin kuin ennenkin, mutta meno tuntui takkuiselta. Töissä yksi hanke aiheuttaa vähän stressiä, ehkä se vaikuttaa. Tuli kuitenkin hyvä mieli, että tein harjoituksen niin kuin olin suunnitellut. Aina ei voi olla paras päivä. Nyt suihkuun ja iltapalaa.
Jos meno tuntuu takkuiselta ja on stressiä, niin silloin kannattaa suosiolla hetkeksi keventää harjoittelua. Väkisin runnominen vain kerryttää kuormaa ja palautuminen hidastuu.
Joo, jätän huomisen ryhmäliikunnan väliin ja menen sen sijaan pitkälle rauhalliselle kävelylle.
Olen lisännyt päivittäistä arkiliikuntaa, kävelen töihin ja joskus Käyn kaupassakin, jos ostoksia on sellainen määrä että onnistuu, matka 1,8km yhteen suuntaan. Kunto kasvaa pikkuhiljaa. Kun kelit paranevat niin useammin. Kotiruokaa kohtuudella. Vasta alussa, paino pudonnut tänä vuonna 1,5kg.
Vierailija kirjoitti:
Tänään olenkin sitten ollut tosi väsynyt, valvoin puolet yöstä kun salitreeni särki jaloissa 😓
Nälän tunne on kadonnut kokonaan, ja tämän päivän ruokalista on:
Aamu: kahvia, mct-öljyä, pieni pala homejuustoa. Olisin mennyt pelkällä kahvilla, mutta mies teki just itselleen homejuustoleipää ja halusin maistaa.
Päivällinen: kukkakaalia, stroganoffia, salaattia oliiviöljyllä ja balsamicolla.En taida enää syödä mitään, kun ei vain tee mieli. Rasvoja yritän nyt syödä paljon, kun oikein mikään ei uppoa. Tänään kävin vaaalla ja virallinen lähtöpaino tähän hommaan on 74,8 kg. Nyt alan punnita päivittäin.
🐡
No niin, katsaus tähän viikkoon.
Paino tänään tasan 74 kg, eli 800 g pudonnut ja olen siihen oikein tyytyväinen.
Syömisten puolesta tämä viikko on mennyt niin ja näin, liian paljon mielestäni huonoa ruokaa, mutten valita kun tuloksia on tullut. Ketoosiruoissa olen pysynyt kumminkin. Pätkäpaaston olen tällä viikolla aloittanut. Ostin piparkakun makuista ketojäätelöä, se oli itse asiassa hyvää, mutta totesin että ei mulle oikein herkut maistu. Turha kai niitä on väkisin syödä. Liikuntaa pitää lisätä. Vyötäröltä kadonnut tällä viikolla 2 senttiä.
Ostin kokeeksi kyssäkaalia, kun en ole sitä ikinä maistanut. En tiedä, mitä tekisin sille. Osaako kukaan suositella mitään?
🐡
Vierailija kirjoitti:
Täll puolel maapalloo talvi on pahaa ei tuu liikuttuu ku ei oo varusteita esim. Kunnon talvitakit, toppahousut, er kenkiä sadesää, kovat pakkaset, lauhemmat kelit. Pimeyttä varten viel heijastin nauhat, otsalamput, joustavat kävelysauvat, liukuesteet, opaskoira jne.
Paino nousee talvisin sitten onkin lyhyen suven aikana vaikea pudottaa. Yhtälö tuntematon, vituttaa.
Kotona (sisällä) voi tehdä hyvää lihastreeniä painoilla ja vastuskuminauhalla tai ihan oman kehon painoa hyödyntäen vaikka telkkaria katsellen. Lihasmassan kasvattaminen on muutenkin suotavaa kun ikää tulee ja lihas kuluttaa enemmän energiaa. Parvekkeelle voi laittaa pyörän telineeseen ja polkea jos teille ei tee mieli mennä liukastelemaan. Uinti on myös hyvää treeniä ja nivelystävällistä painonpudottajalle. Myös erilaisia kuntoiluvälineitä saa lainaan. 80% painonhallinnasta lähtee kuitenkin lautaselta.
Pari vikaa treeniä mennyt todella hyvällä flowlla. 🤩 Ruuista tuntunut löytyvän tasapaino, missä päivän jaksaa ja energiaa on, ruokailujen välillä tulee nälkä, mutta ei mahdoton vaan sen oloinen, että nythän onkin hyvä jo alkaa kokkailemaan. Huomenna ekan viikon mitat, katsotaan onko eroja, muutama vaate tuntuu paremmalta, mutta myös "hyvä kehopäivä" ja mukava olo omassa kropassa vaikuttavat.
Arkipäivät on mennyt syömisten suhteen todella hyvin, olen syönyt suunnitelmien mukaan ja paastokin alkaa sujumaan. Viikonloput vaikeampia run olen tottunut herkuttelemaan. Lisäksi esimerkiksi kyläillessä on vaikea kertoa uudesta ruokavaliosta koska pelkään että jos epäonnistun niin sitten pitää selitellä seuraavalla kerralla että miksi en jatka sitä ruokavaliota tai kytätään tuloksia. Onko jollain vinkkejä miten kannattaa toimia jos ei halua yksityiskohtaisesti selvitellä miksi ei syö sitä ja tätä?
Pullervo2023
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täll puolel maapalloo talvi on pahaa ei tuu liikuttuu ku ei oo varusteita esim. Kunnon talvitakit, toppahousut, er kenkiä sadesää, kovat pakkaset, lauhemmat kelit. Pimeyttä varten viel heijastin nauhat, otsalamput, joustavat kävelysauvat, liukuesteet, opaskoira jne.
Paino nousee talvisin sitten onkin lyhyen suven aikana vaikea pudottaa. Yhtälö tuntematon, vituttaa.Kotona (sisällä) voi tehdä hyvää lihastreeniä painoilla ja vastuskuminauhalla tai ihan oman kehon painoa hyödyntäen vaikka telkkaria katsellen. Lihasmassan kasvattaminen on muutenkin suotavaa kun ikää tulee ja lihas kuluttaa enemmän energiaa. Parvekkeelle voi laittaa pyörän telineeseen ja polkea jos teille ei tee mieli mennä liukastelemaan. Uinti on myös hyvää treeniä ja nivelystävällistä painonpudottajalle. Myös erilaisia kuntoiluvälineitä saa lainaan. 80% painonhallinnasta lähtee kuitenkin lautaselta.
Suosittelen sisäkuntoiluun tasapainolautaa! Ensinnäkin se on hyvin edullinen investointi eikä vie kotona paljon tilaa. Tasapainon kehittäminen tekee hyvää suurimmalle osalle ihmisistä, ja laudan päällä tasapainottelu vaikuttaa yllättävän paljon vatsalihaksiin. Kun osaaminen ja tasapaino kehittyy, laudan kanssa voi käyttää käsipainoja tai kahvakuulaa tai tehdä erilaisia liikkeitä, youtubesta löytyy videoita.
Pullervo2023 kirjoitti:
Arkipäivät on mennyt syömisten suhteen todella hyvin, olen syönyt suunnitelmien mukaan ja paastokin alkaa sujumaan. Viikonloput vaikeampia run olen tottunut herkuttelemaan. Lisäksi esimerkiksi kyläillessä on vaikea kertoa uudesta ruokavaliosta koska pelkään että jos epäonnistun niin sitten pitää selitellä seuraavalla kerralla että miksi en jatka sitä ruokavaliota tai kytätään tuloksia. Onko jollain vinkkejä miten kannattaa toimia jos ei halua yksityiskohtaisesti selvitellä miksi ei syö sitä ja tätä?
Pullervo2023
"Kokeilen, onko parempi olo kun jätän pois x tai y." Epämääräinen viittaus vatsaoireisiin tai närästykseen riittää suurimmalle osalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään olenkin sitten ollut tosi väsynyt, valvoin puolet yöstä kun salitreeni särki jaloissa 😓
Nälän tunne on kadonnut kokonaan, ja tämän päivän ruokalista on:
Aamu: kahvia, mct-öljyä, pieni pala homejuustoa. Olisin mennyt pelkällä kahvilla, mutta mies teki just itselleen homejuustoleipää ja halusin maistaa.
Päivällinen: kukkakaalia, stroganoffia, salaattia oliiviöljyllä ja balsamicolla.En taida enää syödä mitään, kun ei vain tee mieli. Rasvoja yritän nyt syödä paljon, kun oikein mikään ei uppoa. Tänään kävin vaaalla ja virallinen lähtöpaino tähän hommaan on 74,8 kg. Nyt alan punnita päivittäin.
🐡
No niin, katsaus tähän viikkoon.
Paino tänään tasan 74 kg, eli 800 g pudonnut ja olen siihen oikein tyytyväinen.
Syömisten puolesta tämä viikko on mennyt niin ja näin, liian paljon mielestäni huonoa ruokaa, mutten valita kun tuloksia on tullut. Ketoosiruoissa olen pysynyt kumminkin. Pätkäpaaston olen tällä viikolla aloittanut. Ostin piparkakun makuista ketojäätelöä, se oli itse asiassa hyvää, mutta totesin että ei mulle oikein herkut maistu. Turha kai niitä on väkisin syödä. Liikuntaa pitää lisätä. Vyötäröltä kadonnut tällä viikolla 2 senttiä.Ostin kokeeksi kyssäkaalia, kun en ole sitä ikinä maistanut. En tiedä, mitä tekisin sille. Osaako kukaan suositella mitään?
🐡
Yleensä syön kyssäkaalia ihan vaan raastettuna, olen myös käyttänyt keitoissa perunan sijaan.
Oikeita valintoja ja voimia vastustaa houkutuksia viikonloppuun kaikille! Minun on nyt helpompi olla kun kotona ei ole mitään mikä ei kuulu ruokasuunnitelmaan. Mieliteot ovat pysyneet poissa pian kolme viikkoa. Päättäväisyys on yllättävän vahva. Sekä fyysisesti että henkisesti olo loistava. Jalat maassa kuitenkin, maltilla. Kiitos tuesta! AP
Täälläkin on edistytty!
Lähtötilanne oli 67,2 kg pari viikkoa sitten ja paino oli tänä aamuna 65,8 kg. Tavoitteenani oli tiputtaa kolmisen kiloa normaalipainon sisällä eli enää pari kiloa niin olen maalissa :)
On kiva nähdä tuloksia heti alkuun niin tietää tekevänsä oikeita asioita.
Eilisen lounas oli tonnikalapihvi, pak choita ja pinaattia. Päivällisellä söin kana-kukkakaali-parsakaalivuokaa ja puolikkaan avokadon. Jälkkäriksi pistaasipähkinöitä.
Tänään paistoin voissa keräkaalia sekä nakkeja lounaaksi, kylkeen vielä puoli pkt fetaa sekä kirsikkatomaatteja. Illalla syödään karppisämpylähampurilaiset wagyu pihvillä, cheddarilla, tomaatilla, suolakurkulla ja sipulilla.
Huomenna syödään brunssia kotona eli ainakin munakokkelia, pekonia, grillattuja tomaatteja yrttisuolalla, kreikkalaista jogurttia ja tuoreita pensasmustikoita. Ja sunnuntai on meal prep päivä, teen varmasti tonnikalatäytteisiä kesäkurpitsanpuolikkaita, ehkä ruusukaali-lihapullavuokaa ja varmaankin vhh juustopannarin jollain täytteellä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!
Pullervo2023 kirjoitti:
Pullervo2023
Jämäkkyyttä! Sinun ei tarvitse selitellä kenellekään. Saat tällä kerralla olla laihdutusruokavaliolla ja ensi kerralla millä vaan. Sanot vain ei kiitos tällä kertaa ja vaihdat pikaisesti puheenaihetta, kysyt vaikka jotain esim. mitä teidän lapsille kuuluu. Ihmiset puhuvat mielellään lapsistaan ja lapsenlapsistaan.
Jos joku inttää ja inttää niin poistu vaikka paikalta että anteeksi minun pitää soittaa yksi tärkeä puhelu.
Itse en olisi tekemisissä jos joku kyyläisi ja ihmettelisi minun ruokavaliota tai ei kannustaisi dieettiin.
Voithan ehdottaa tapaamista jonnekin muualle kuin kylään, esim. teille tai vaikka keilaamaan.
Tänään askelmittarissa 11.800 askelta. Neljä ateriaa, ei mitään koko päivän kestävää napostelua.
Onko kenelläkään muulla himo light-juomiin? Itse haluaisin jatkuvasti Pepsi Maxia. Välillä vastustelen, välillä en. Onkohan siitä haittaa kun kaloreita on kuitenkin 0? Mietin aina että vaikuttavatkohan makeutusaineet jotenkin negatiivisesti aineenvaihduntaan tms?
Paino on pudonnut nyt 7kg siitä kun aloitin ns. terveemmän elämän 12 vkoa sitten. Olen ihan tyytyväinen vaikka enemmänkin olisi voinut lähteä. Joulun aikaan otin melko rennosti, söin esim. joulutorttuja joita rakastan ja niissä on hirveästi rasvaa. Onneksi joulu on vain kerran vuodessa!
Tsemppiä kaikille! Mahtavaa kun täällä on niin kannustava ilmapiiri!
Hukkanen
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään muulla himo light-juomiin? Itse haluaisin jatkuvasti Pepsi Maxia. Välillä vastustelen, välillä en. Onkohan siitä haittaa kun kaloreita on kuitenkin 0? Mietin aina että vaikuttavatkohan makeutusaineet jotenkin negatiivisesti aineenvaihduntaan tms?
Paino on pudonnut nyt 7kg siitä kun aloitin ns. terveemmän elämän 12 vkoa sitten. Olen ihan tyytyväinen vaikka enemmänkin olisi voinut lähteä. Joulun aikaan otin melko rennosti, söin esim. joulutorttuja joita rakastan ja niissä on hirveästi rasvaa. Onneksi joulu on vain kerran vuodessa!
Hukkanen
Juo ihmeessä limua, jos mielesi tekee. Eihän sokerittomassa ole edes kaloreita. Eikä se muutenkaan sekoita aineenvaihduntaa, niin kuin jotkut väittää.
Vierailija kirjoitti:
Hukkanen
Hei Hukkanen, yritin tuossa etsiskellä, mistä kirjasta luin näistä makeutusaineista ja niiden vaikutusesta kehoon, mutta en nyt tähän hätään löytänyt. Mulla on vain screenshotteja sivuista, mutta ei kirjan nimeä tallella. Lyhyttä koostetta näistä:
- Keinomakeutusaineista ei hyötyä painonhallinnassa ainakaan lyhyellä aikavälillä, vaan sen sijaan saattavat edistää merkittävästi tulehdusmuutoksia aivo-suoliakselilla, mikä puolestaan vahingoittaa koko elimistöä aina aivoista alkaen.
- Tutukimustuloksia siitä, että edistävät lihomista ja 2-tyypin diabeteksen syntyä.
- Eläinkokeissa havaittu, että esim. sakariini, sukraloosi ja aspartaami voivat aiheuttaa glukoosi-intoleranssia ja edistää metabolista oireyhtymää.
- Lihottavat vaikutuset perustuvat osaltaan siihen, miten makeutusaineet vaikuttavat suolistomikrobien aineenvaihduntaan: bakteerit tuottavat aiempaa enemmän lyhytketjuisia rasvahappoja, jotka imeytyvät paksusuolessa ja lisäävät siten ateriasta saatavien kalorien määrää.
Sori, tämä nyt ei kovin kannustavaa tietoa ole, mutta ajattelin jakaa, kun itsekin tukka pystyssä näistä luin. Yritän vielä löytää kirjan ja kirjailijan nimen, jos muitakin aihe kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkanen
Hei Hukkanen, yritin tuossa etsiskellä, mistä kirjasta luin näistä makeutusaineista ja niiden vaikutusesta kehoon, mutta en nyt tähän hätään löytänyt. Mulla on vain screenshotteja sivuista, mutta ei kirjan nimeä tallella. Lyhyttä koostetta näistä:
- Keinomakeutusaineista ei hyötyä painonhallinnassa ainakaan lyhyellä aikavälillä, vaan sen sijaan saattavat edistää merkittävästi tulehdusmuutoksia aivo-suoliakselilla, mikä puolestaan vahingoittaa koko elimistöä aina aivoista alkaen.
- Tutukimustuloksia siitä, että edistävät lihomista ja 2-tyypin diabeteksen syntyä.
- Eläinkokeissa havaittu, että esim. sakariini, sukraloosi ja aspartaami voivat aiheuttaa glukoosi-intoleranssia ja edistää metabolista oireyhtymää.
- Lihottavat vaikutuset perustuvat osaltaan siihen, miten makeutusaineet vaikuttavat suolistomikrobien aineenvaihduntaan: bakteerit tuottavat aiempaa enemmän lyhytketjuisia rasvahappoja, jotka imeytyvät paksusuolessa ja lisäävät siten ateriasta saatavien kalorien määrää.Sori, tämä nyt ei kovin kannustavaa tietoa ole, mutta ajattelin jakaa, kun itsekin tukka pystyssä näistä luin. Yritän vielä löytää kirjan ja kirjailijan nimen, jos muitakin aihe kiinnostaa.
Älä tällaista soopaa levitä! Light-limut on täysin turvallisia ja auttaa laihtumaan, onhan ne kalorittomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hukkanen
- Lihottavat vaikutuset perustuvat osaltaan siihen, miten makeutusaineet vaikuttavat suolistomikrobien aineenvaihduntaan: bakteerit tuottavat aiempaa enemmän lyhytketjuisia rasvahappoja, jotka imeytyvät paksusuolessa ja lisäävät siten ateriasta saatavien kalorien määrää.Sori, tämä nyt ei kovin kannustavaa tietoa ole, mutta ajattelin jakaa, kun itsekin tukka pystyssä näistä luin. Yritän vielä löytää kirjan ja kirjailijan nimen, jos muitakin aihe kiinnostaa.
Älä tällaista soopaa levitä! Light-limut on täysin turvallisia ja auttaa laihtumaan, onhan ne kalorittomia.
No jokainen uskoo mitä haluaa.
Jos ketä kiinnostaa lukea tai kuunnella suolistomikrobiomista laajemminkin, tässä kirjalistaa:
-Emeran Mayer, Viisas vatsa: Kuinka suolisto ja aivot toimivat yhdessä (Yllä olevat lainaukset saattaisivat olla peräisin tästä? En muista varmaksi.)
- Soki Choi, Suolistovallankumous
- Giulia Enders, Suoliston salaisuus: Kaikki kehomme keskeisestä elimestä
Mittanauhapäivä ja kaikissa ollaan kavennettu, esim. vyötärö -3cm, lantio -2cm ja rintakehä -1cm. Paino aamulla 89,7kg eli eiliseen +2,6kg. Isoa on vuorokauden heitot. Eilen oli todella hyvät treenit, joten ehkä osa nestettä.
Käytiin myös isoäidilläni, missä poikkeuksellisesti perunamuusia ruokana, enkä yhtä ateriaa voinut punnita (keitettyjä kasviksia eniten lautaselle, veteen tehtyä perunamuusia n. 1dl sekä uunissa kypsennetty pihvi), joten näistä myös mahdollisesti extraa. Nyt kuitenkin syytä olla taas tarkempana ruokien suhteen, ettei vain yhtään tästä enää nouse. Tänään myös kevyempi päivä, nyt juotuna vain yksi kupillinen kahvia. Varmaan vielä toinen ja sitten vaihto teehen (en makeita, menee sellaisenaan) ja illalla kevyt salaatti paahdetulla tofulla.
Tähän asti en ole pätkäpaastoillut, koska migreeni iskee helposti ja kestää lääkkeilläkin monta päivää. Nyt kuitenkin pohdinnassa, pitäisikö työpäivien aikana (yleensä 7-16, kuljen pyörällä) yrittää paastota niin, että söisinkin vasta illalla kotona tai jos menen suoraan töistä salille, söisin eväät ennen sinne lähtöä? Työ ei ole varsinaisesti fyysisesti raskasta, mutta pääasiassa jalkojen päällä ja paljon liikettä, myös läsnäoloa vaaditaan paljon. Yleensä iskee nälkä n. klo 11 ja tällöin syöty lounas, millä olen kotiin/salille/illan harjoitteluun jaksanut, mutta pitäisi saada paino nopeammin tippumaan.
Pro@nan kulta-aikoina ligh-juomat olivat hitti ja jokaisessa blogissa/höyhenen kevyt foorumilla jne sillä korvattiin ruokia sekä pidettiin nälkää poissa, varsinkin Pepsi Max oli suosiossa. Ei tervettä, mutta jos saisin vanhasta taudista taas pontta tähän projektiin. Ennen keitin myös pannullisen vihreää teetä, mitä hörpin pitkin päivää ja tällä sai nälkää siirrettyä/pidettyä poissa, tarvittaessa muutama hippu suolaa kielelle. Vihreä tee terveellistä ja sen väitetään (isoissa määrin) tehostavan aineenvaihduntaa.
Jos meno tuntuu takkuiselta ja on stressiä, niin silloin kannattaa suosiolla hetkeksi keventää harjoittelua. Väkisin runnominen vain kerryttää kuormaa ja palautuminen hidastuu.