Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta kaksi viikkoa syömisten tarkkailua takana, ja aamumittauksen mukaan -1,6 kg. Vähän liian ripeä tahti, mutta todennäköisesti tuo kilo on nestettä.
Tarkoituksena on pudottaa 4 kiloa kesään mennessä, eli tahtini on varsin maltillinen, noin kilo kuussa. Keinona parempilaatuista ruokaa ja vähän lisää liikuntaa.
Parempilaatuinen ruoka = valkoinen jauho ja sokeri pois (eli ei pullaa, kakkua, karkkeja, suklaata, jäätelöä kuin hyvin maltillisesti joskus ja jouluna). Rasvojen vaihto hyviin rasvoihin (öljyt, pähkinät, siemenet). Leivän päältä pois jalostetut liha- ja kinkkuleikkeleet sekä juustot, tilalle hapankaalia, tuoreita kasviksia, hummusta, kylmää perunaa, kananmunaa, broilerin tai naudan filettä ohuina viipaleina. Ja toki tarpeen mukaan pitää annoskokojakin tarkistaa.
Hyvää loppuviikkoa kaikille keventyjille!
Tervetuloa ja lykkyä tykö pudotukseen!
Suunnitelmasi kuulostaa varsin järkevältä ja sellaiselta, jota on helppo pitää pitkään yllä.
Tuohon leivänpäällisasiaan kiinnitin huomiota. Kun muutin ruokavalioni kasviperäiseksi, piti miettiä leivänpäälliset uusiksi, lähinnä juuston tilalle piti löytää jotain enkä vegaanijuustoista pidä. Nyt suosikiksi ovat nousseet nimenomaan hapankaali ja hummus. Vielä en ole hummusta tehnyt itse, mutta se on kokeilulistalla. Hapankaali on myös hyväksi suolistobakteereille.
Kokeile ihmeessä tehdä hummusta itse, on ihan älyttömän helppoa ja nopeaa. Jos kuivatuista herneistä asti lähtee tekemään, sitten joutuu vähän askartelemaan herneiden kanssa, mutta itse hummus valmistuu kädenkäänteessä. Valmiista tölkkiherneistä valmistuu 10 minuutissa.
Hapankaalikin kannattaa tehdä itse, niin saa varmemmin maitohappobakteereilla käynyttä. Ostokaaleissa on usein käytetty sokeria ja etikkaa, jotka pilaavat maitohappokäymisen. Hapankaalinkin tekeminen on helppoa, mutta vaatii toki vähän perehtymistä fermentoimisen saloihin.
Hyvä muistutus. Tarkistin vielä, ovatko nuo Rasilaisen tuotteet ns. aitoja hapankaalituotteita ja olivat ne. Kurkuista olen löytänyt lähikaupasta vain yhden merkin, Euro-Eastin, jonka kurkut on hapatettu eikä säilötty etikka-sokeriliemeen.
Vierailija kirjoitti:
Rasvassa ei ole proteiinia
Älkää nyt taas aloittako. Menkää mieluummin vaikka syömään.
Jotenkin musta tuntuu et olen aika limitillä kun on tipattomalla ja lisäksi pyrin joka päivä kävelemään +10000 askeleen lenkkejä. Syön vähemmän hiilareita ja suklaakin on vaihtunut 86% tummaan. Sitäkään en ota montaa palaa kahvin kanssa. Ehkä tässä pikku hiljaa kiristellään kaloreita.
numero 17 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
numero 17 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin ja osallistuin tällaisiin painonpudotushaasteisiin koko ysärin lopun ja 2000-luvun alun sillä lopputuloksella, että 2009 olin lihavampi kuin koskaan. Sitten päätin lopettaa laihduttamisen ja ensin lähti ekan 5 vuoden aikana itsestään 20kg ja sitten seuraavan 5v. aikana vielä 10kg, eli 10 vuodessa lähti laihduttamatta 30kg.
En laskenut kaloreita/pisteitä/hiilareita/makroja/grammoja/senttejä/yhtään mitään enää sen koomin ja kilot lähtivät pysyvästi. Panostin parempaan uneen, stressinhallintaan ja iloa tuottavaan liikkumiseen. Nykyään, eikä enää vuosiin ole tarvinut miettiä syömisiä enää ollenkaan. Hallitsemattomat herkkuhimot katosivat sen koomin.
Laihduttaminen on yksi lihottavimmista asioista, jota ihminen voi tehdä. Todellinen epäterveysteko. 80-95% laihduttaneista lihoo parissa vuodessa kaiken takaisin, usein korkojen kera. Jos haluat tuhota terveytesi, osallistu ihmeessä tällaisiin haasteisiin. Ainoa keino millä homman saa loppuelämäksi kuntoon, on unohtaa laihdutus ja panostaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Ikävää jos sulla näin, mutta on meitä onnistujiakin, joten ei kannata tätäkään asiaa yleistää.
Mitä ikävää siinä on, jos elämäntapojaan terveellisemmäksi muuttamalla painoa lähtee 30 kg ja tulos on pysynyt vuosia? Eikö se nimenomaan ole onnistumista? Moni tässäkin ketjussa tavoittelee samaa eli pysyvää elämäntapamuutosta.
Ei siinä osuudessa vaan siinä, että epäonnistuit sun laihdutuskuureissasi. Painonhallinnassa ja tupakan polton lopettamisessa on paljon samaa. Jotkut ei onnistu siinä koskaan ja jotkut hoitavat asian kerralla kuntoon ja loput seilaa näiden välissä. Mutta tosiaan se mitä sä kutsut elämäntapamuutokseksi voi olla toisen laihduttamista. Samanlaiset keinot kun on molemmissa käytettävissä eli liikunnan-, kasvisten lisäys jne. jne.
Ajattelen kuitenkin, että niissä on selkeä merkitysero. Laihdutus painottaa kilomäärää ja sen pudottamista ja laihdutus ei voi jatkua lopun elämää. Laihduttaa voi kestämättömillä tavoilla, mutta ilman elämäntapamuutosta laihdutus ei kanna kauas. Elämäntapojen vaihtaminen taas ei keskity pelkästään painoon vaan myös ruokaan, liikuntaan, uneen ja muuhun hyvinvointiin. Elämäntapamuutos voi myös olla pysyvä.
Minulla ylipaino ei tullut huonoilla elämäntavoilla. Se tuli tietyn sairausjakson aikana. Sairaus jatkuu, samoin lääkitys että luulen että loppuelämäni on painontarkkailua.
Ruokavalioni on terveellinen ja liikun todella paljon ja näin olen aina tehnyt, myös hoikempana eli varsinaista tv:stä tuttua elämäntapamuutosta minun ei tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin musta tuntuu et olen aika limitillä kun on tipattomalla ja lisäksi pyrin joka päivä kävelemään +10000 askeleen lenkkejä. Syön vähemmän hiilareita ja suklaakin on vaihtunut 86% tummaan. Sitäkään en ota montaa palaa kahvin kanssa. Ehkä tässä pikku hiljaa kiristellään kaloreita.
Kannattaa pitää huoli siitä, että yritä liian montaa tai liian isoja muutoksia kerralla. Joillekin sopii äkkirysäysmuutokset, joillekin taas hitaampi ja vaiheittaisempi muutos. Jos alkaa tuntuu liian vaikealta pitää kaikista kiinni, jätä jokin muutos vaikka kuukauden tai kahden paussille tai lievennät sitä vähän ja yrität sitten uudestaan, kun muut muutokset ovat jo ehtineet rutinoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös kokemusta laihduttamisesta kaloriteorialla sekä keto/pätkäpaastolla, ja pystyn allekirjoittamaan kaloriteorian ongelmallisuuden omalla kohdallani täysin. Kaloreita laskiessa tuntui, että syön koko ajan vähän, ja olen koko ajan nälkäinen, päätä särkee, palelee. Keto poistaa nämä ongelmat ja kroppa menee pätkäpaastoon kuin itsestään. En laske kaloreita koskaan, tai punnitse ruokiani. Hiilihydraattien määrää seuraan, mutta näiden alkuviikkojen jälkeen minun ei tarvitse olla niistä enää niin tarkka, koska keho on oppinut käyttämään rasvavarastoja polttoaineena. Mutta sinänsä kiistely on turhaa, jokainen laihduttakoon miten tykkää. Itse valitsen mieluummin sen minulle helpomman ja paremmalta tuntuvan tavan, joka myös laihduttaa tehokkaammin (minua).
Sama, kyllä se on ihan oma kokemus joka on romuttanut uskon kaloriteoriaan. Harmittaa vaan että liian pitkään uskoin kaikenlaista kuten
- aamiainen on päivän tärkein ateria
- kaurapuuro on tosi hyvä vaihtoehto aamiaisella
- kuitua pitää saada viljoista ja erityisesti ruisleivästä
- syö pieniä aterioita muutaman tunnin välein
- valitse vaan niitä vähärasvaisia vaihtoehtoja
- kaikkea voi syödä kohtuudella
- pieni herkuttelu kuuluu jokaiseen päivään
- hedelmät on terveellisiä jne.Tuossa on tiivistettynä monen tässäkin ketjussa laihduttavan ohjelista.
Valitettavasti näin on :)
Tänään on ollut hyvä päivä. Aerobinen liikunta 45 min tuntui mukavalta, ei rääkiltä vaan siltä että teen itselleni hyvää. Muuttunut ruokavalio tuntuu kehossa hienolta. Ei ole toisaalta nälkä eikä myöskään ole ahmimisen jälkeistä ähkyä eikä pökkyräistä oloa. Positiiviset muutokset kannustavat jatkamaan. Kiitos tuesta! AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös kokemusta laihduttamisesta kaloriteorialla sekä keto/pätkäpaastolla, ja pystyn allekirjoittamaan kaloriteorian ongelmallisuuden omalla kohdallani täysin. Kaloreita laskiessa tuntui, että syön koko ajan vähän, ja olen koko ajan nälkäinen, päätä särkee, palelee. Keto poistaa nämä ongelmat ja kroppa menee pätkäpaastoon kuin itsestään. En laske kaloreita koskaan, tai punnitse ruokiani. Hiilihydraattien määrää seuraan, mutta näiden alkuviikkojen jälkeen minun ei tarvitse olla niistä enää niin tarkka, koska keho on oppinut käyttämään rasvavarastoja polttoaineena. Mutta sinänsä kiistely on turhaa, jokainen laihduttakoon miten tykkää. Itse valitsen mieluummin sen minulle helpomman ja paremmalta tuntuvan tavan, joka myös laihduttaa tehokkaammin (minua).
Sama, kyllä se on ihan oma kokemus joka on romuttanut uskon kaloriteoriaan. Harmittaa vaan että liian pitkään uskoin kaikenlaista kuten
- hedelmät on terveellisiä jne.Tuossa on tiivistettynä monen tässäkin ketjussa laihduttavan ohjelista.
Miten niin valitettavasti? Eikö edelleenkin jokainen saa laihduttaa siten kuin hyvältä tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin valitettavasti? Eikö edelleenkin jokainen saa laihduttaa siten kuin hyvältä tuntuu?
Ei tietenkään saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa
Ai niin, ei tietenkään. Vhh-ateria kerran päivässä se miehen tiellä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa
Ai niin, ei tietenkään. Vhh-ateria kerran päivässä se miehen tiellä pitää.
Ei suinkaan. Kaurapuuro ja leipä ne naisoletetun tiellä pitää
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tipattomalla. Tavoitteena elää alkottomana kesälomaan saakka, mutta katsotaan nyt. Ainakin talvilomaan on ehdoton tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tipattomalla. Tavoitteena elää alkottomana kesälomaan saakka, mutta katsotaan nyt. Ainakin talvilomaan on ehdoton tavoite.
Tsemppiä teille molemmille. Olen ollut tipattomalla jo useamman vuoden, ja oikeastaan sen on aika helppoa. Nykyään on niin hyvin tarjolla alkoholittomia juomia, ettei sosiaalisissa tilanteissakaan ns. jää ulkopuolelle.
Minulla myös 7 viikkoa nyt tipatonta tavoitteena. Viikko 8 on lomaa. Sit siitä otan uuden haasteen ja uudet suunta vuuvat. Kesä tuntuu mulle aivan liian kaukaiselta.
Mukana. Olen 50 ja risat ja muutaman kilonkin ylipaino tuntuu kipeässä polvessa ja selässä. Olen autoillut aikaisemmin esim. työmatkat ja nyt kun autoa ei enää ole, huomaan että pyöräily kohottaa kuntoa sekä tekee hyvää muutenkin. Kun vaan jaksaisi tsempata, uusi auto pitäisi muiden mielestä ostaa, mutta omasta mielestäni en tarvitse autoa kuin vaan esimerkiksi shoppailuun tai lomamatkailuun, muuttoapuun jne. Mies on senverran pihi ettei lainaa omaa autoaan, syitä on jos jonkinmoisia.
Mieleen tuli sellainen että voisiko tavata myös livenä ainakin jonkusen kerran ja mennä vaikka yhteiselle patikkaretkelle? Kuka haluaisi olla koordinaattori?
Minäkin mietin tuota aamiainen on päivän tärkein ateria -mantraa.
Viisi vuotta sitten työterveyshoitaja huolestui kun kerroin etten syö aamiaista. Syynä oli työpaikan melko varhainen lounas. Suositteli että ostaisin vaikka juotavia jogurtteja että saisin jotain nopeasti.
Tuntuu tosi oudolta nykytietämyksen valossa. Pätkäpaastolla on niin monia terveydellisiä hyötyjä.
Täll puolel maapalloo talvi on pahaa ei tuu liikuttuu ku ei oo varusteita esim. Kunnon talvitakit, toppahousut, er kenkiä sadesää, kovat pakkaset, lauhemmat kelit. Pimeyttä varten viel heijastin nauhat, otsalamput, joustavat kävelysauvat, liukuesteet, opaskoira jne.
Paino nousee talvisin sitten onkin lyhyen suven aikana vaikea pudottaa. Yhtälö tuntematon, vituttaa.
Tänään saapui 12 purkkia luomua luulientä eli eka 24 tunnin paasto kokeiluun. Söin lounaalla karppisämpylän jossa välissä pestoa, pinaattia, tomaattia, kalkkunaa sekä mozzarellaa ja tuoreita vadelmia ja pensasmustikoita maustamattomalla kookosjogurtilla.
Päivälliseksi siis vaan tuota lientä ja seuraava ateria huomenna klo 12. Tänään kävin aamulla kävelyllä mutta illan pyhitän tv:n katselulle jota yleensä en tee mutta eipähän tule touhuttua mitään ylimääräistä ennenkuin tottuu pidempiin paastoihin.
Muita jotka paastoaa 20 tuntia tai enemmän kerralla?
Kun laihduttaminen on tässä se juttu niin olisin ennemmin huolissaan insuliinivasteesta