Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin tuota aamiainen on päivän tärkein ateria -mantraa.
Viisi vuotta sitten työterveyshoitaja huolestui kun kerroin etten syö aamiaista. Syynä oli työpaikan melko varhainen lounas. Suositteli että ostaisin vaikka juotavia jogurtteja että saisin jotain nopeasti.
Tuntuu tosi oudolta nykytietämyksen valossa. Pätkäpaastolla on niin monia terveydellisiä hyötyjä.
Menee tosi pitkään ennen kuin pätkäpaasto kuuluu virallisiin suosituksiin ja vielä siitäkin pitkään ennen kuin normi työterveyshoitajat on asian mukaisesti koulutettu. Siihen asti neuvotaan syömään kaurapuuroa aamiaiseksi ja vähintään 4 ateriaa vielä sen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tänään saapui 12 purkkia luomua luulientä eli eka 24 tunnin paasto kokeiluun. Söin lounaalla karppisämpylän jossa välissä pestoa, pinaattia, tomaattia, kalkkunaa sekä mozzarellaa ja tuoreita vadelmia ja pensasmustikoita maustamattomalla kookosjogurtilla.
Päivälliseksi siis vaan tuota lientä ja seuraava ateria huomenna klo 12. Tänään kävin aamulla kävelyllä mutta illan pyhitän tv:n katselulle jota yleensä en tee mutta eipähän tule touhuttua mitään ylimääräistä ennenkuin tottuu pidempiin paastoihin.
Muita jotka paastoaa 20 tuntia tai enemmän kerralla?
Nuo pitkät paastot on muuten kaikkein vaikeimpia silloin, kun vain on kotona tekemättä mitään. Itse olen ajoittanut ne aina kaikkein kiireisimpiin päiviin, mielellään niin että olen mahdollisimman paljon pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin musta tuntuu et olen aika limitillä kun on tipattomalla ja lisäksi pyrin joka päivä kävelemään +10000 askeleen lenkkejä. Syön vähemmän hiilareita ja suklaakin on vaihtunut 86% tummaan. Sitäkään en ota montaa palaa kahvin kanssa. Ehkä tässä pikku hiljaa kiristellään kaloreita.
Minäkin tipattomalla. Tavoitteena elää alkottomana kesälomaan saakka, mutta katsotaan nyt. Ainakin talvilomaan on ehdoton tavoite.
Tsemppiä teille molemmille. Olen ollut tipattomalla jo useamman vuoden, ja oikeastaan sen on aika helppoa. Nykyään on niin hyvin tarjolla alkoholittomia juomia, ettei sosiaalisissa tilanteissakaan ns. jää ulkopuolelle.
Minäkin olen huomaamatta siirtynyt tipattomuuteen muutaman viime kuukauden aikana. Oluesta kuitenkin pidän, ja onneksi valikoimaa on nykyään jo ihan kivasti alkoholittomienkin puolella ja monissa baareissa osataan tehdä kohtuullisen hyviä alkoholittomia drinkkejä. Asenteetkin ovat omassa kaveripiirissä sellaiset, että alkoholittomuuteen ei kiinnitetä huomiota tai jos se tulee puheeksi (itse en siitä mainitse), kukaan ei ala ihmetellä.
Maku on sen verran muuttunut, että tavallinen olut maistuu raskaalta ja jotenkin tunkkaiselta. Maunkaan puolesta minulla ei siis enää ole syytä niitä juoda ja siinä sivussa vältyn alkoholin sisältämältä energialta ja haitallisilta terveysvaikutuksilta. Hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin musta tuntuu et olen aika limitillä kun on tipattomalla ja lisäksi pyrin joka päivä kävelemään +10000 askeleen lenkkejä. Syön vähemmän hiilareita ja suklaakin on vaihtunut 86% tummaan. Sitäkään en ota montaa palaa kahvin kanssa. Ehkä tässä pikku hiljaa kiristellään kaloreita.
Minäkin tipattomalla. Tavoitteena elää alkottomana kesälomaan saakka, mutta katsotaan nyt. Ainakin talvilomaan on ehdoton tavoite.
Tsemppiä teille molemmille. Olen ollut tipattomalla jo useamman vuoden, ja oikeastaan sen on aika helppoa. Nykyään on niin hyvin tarjolla alkoholittomia juomia, ettei sosiaalisissa tilanteissakaan ns. jää ulkopuolelle.
Minäkin olen huomaamatta siirtynyt tipattomuuteen muutaman viime kuukauden aikana. Oluesta kuitenkin pidän, ja onneksi valikoimaa on nykyään jo ihan kivasti alkoholittomienkin puolella ja monissa baareissa osataan tehdä kohtuullisen hyviä alkoholittomia drinkkejä. Asenteetkin ovat omassa kaveripiirissä sellaiset, että alkoholittomuuteen ei kiinnitetä huomiota tai jos se tulee puheeksi (itse en siitä mainitse), kukaan ei ala ihmetellä.
Maku on sen verran muuttunut, että tavallinen olut maistuu raskaalta ja jotenkin tunkkaiselta. Maunkaan puolesta minulla ei siis enää ole syytä niitä juoda ja siinä sivussa vältyn alkoholin sisältämältä energialta ja haitallisilta terveysvaikutuksilta. Hyvä diili.
Minä taas ajattelin vetää huomenna kunnon perskännit
Täällä kahdessa viikossa pudonnut 2,2 kg. Tein muutoksia syömisiin ja olen käyttänyt portaita hissin sijaan. Tavoite kesään mennessä noin 5 kiloa pois.
Edellisestä ateriasta on nyt 20 tuntia ja olo mitä parhain! Vaikka olin kotona tekemättä mitään ei syömättömyys ollut ollenkaan vaikeaa, luuliemen lisäksi join vielä illalla kupillisen yrttiteetä.
Puolisoni oli eilen duunikavereidensa kanssa ravintolassa ja laittoi viestin kysyäkseen onko meillä vielä kotona valmista vhh ruokaa - olihan sitä kun minä en ollut syönyt. Hän päätti skipata cordon bleun ja ranskalaiset ja tyytyi katsomaan kun muut söivät :)
Lounaan haen tänään salaattibuffasta ja heitän sekaan yhden avokadon. Ja kun nää pidemmät paastot kerran näin helppoja on niin aion jatkaa näin kerran viikossa!
Mun laihdutus ei suju. En meinaa saada itseäni liikkeelle, tekee mieli makeaa, paino ei putoa, nukun huonosti. Mutta kiva lukea, että monella muulla etenee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mun laihdutus ei suju. En meinaa saada itseäni liikkeelle, tekee mieli makeaa, paino ei putoa, nukun huonosti. Mutta kiva lukea, että monella muulla etenee hyvin.
Itse luen nyt Leeni Wiion Irti makeanhimosta -kirjaa. Siinä saattaisi olla asioita, joista olisi sinullekin apua - puhutaan ruokavalion ohella mm. nukkumisesta ja unen laadusta, energioista, mielialasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Onko veriarvot millä tolalla? Ehkä tarvitsisit aamuun jotain boostia esim. juomalla vettä tai jonkun inkiväärishotin ja siihen päälle jonkun lyhyen 15 min jumpan tai venyttelyn. Saat kehon heräämään paremmin. Uneen käy erilaiset unihygienian muutokset.
Lääkkeitä moni haukkuu, mutta itselläni toimii se että hankin yöpöydän laatikkoon valmiiksi unilääkkeitä niin niitä on aina "saatavilla" joka on psykologisesti hyvä juttu. Nukahdan paremmin kun tiedän että niihin voi turvautua jos menee muuten unettomuus pahaksi.
Tilasin joulunjälkeisestä alesta satasella kuntopyörän. Saa nähdä saadaanko minä ja puoliso sillä treenattua vai muuttuuko vaatetelineeksi.
Paino aamulla 87,1kg eli alkuun -2,9kg ja hetkelliseen nousuun -3,1kg. Olin varma, että tänään olisi näyttänyt enemmän treenien ja isomman hiilaripäivän jälkeen.
Tänään koko päivän närästänyt ja tullut pahaolo, syöminen pahentanut. Toivottavasti en ole kipeäksi tulossa, ei kiinnostaisi sitten yhtään.
Tsemppiä kaikille viikonloppuun! Työpäiville olen saanut hyvät ruokailurutiinit jotka auttavat pysymään suunnitelmassa. Viikonloppuisin on usein erikoistilanteita kuten kyläilyä tms joissa eteen voi tulla kiusauksia. Tähän asti olen onnistunut tekemään hyviä valintoja. Kiitos tuesta! AP
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä kannattaa laittaa nukkuminen kuntoon ja tarkistaa veriarvot, näin mutu-tuntumalta ainakin hemoglobiini, ferritiini, kilpirauhasarvot ja sokerit. Unella on niin suuri merkitys hyvinvointiin, että siihen kannattaa panostaa. Unihygienia on ehkä helpoin paikka aloittaa.
Pitkä ketju, tässä iltalukemiset parille illalle. Varmasti on jo kokemuksia täällä jaettu mutta näin nopeasti kysyttynä onko joku onnistunut pudottamaan 10+kg? Mulla semmonen 30-40kg pudotettavaa (nyt 100 ja alle 70 tavoitteena). Kirjoitan jossain vaiheessa pidemmin kun ehdin.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä ketju, tässä iltalukemiset parille illalle. Varmasti on jo kokemuksia täällä jaettu mutta näin nopeasti kysyttynä onko joku onnistunut pudottamaan 10+kg? Mulla semmonen 30-40kg pudotettavaa (nyt 100 ja alle 70 tavoitteena). Kirjoitan jossain vaiheessa pidemmin kun ehdin.
Vähintään 80% ketjusta on tarpeetonta jankkausta, mistä todennäköisesti et saa mitään irti. Tervetuloa silti joukkoon!
Pudotin muutama vuosi sitten 17kg noin kymmenen kuukauden aikana. Puolet siitä on tullut mielenterveysongelmien takia takaisin, mutta yritetään uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt ja kuinka usein?
Vierailija kirjoitti:
Olen laihtunut 17 kiloa, BMI 30 > alle 25 eli normaalipaino.
Viestini sivulta 24 eli näin sen tein:
- 16/8 pätkäpaasto eli 2 ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä, mulla 12-20. Aamulla vain kuppi kahvia mustana.
- sokeri ml. hedelmät, peruna, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. voi, juusto ja ranskankerma pois.
- ehdoton ei keinomakeutetuille juomille, vesi on parasta.
- yksi vapaavalintainen ateria esim. pieni annos pastaa kerran viikossa, ei mitään mättöpäiviä!
- kaloreiden laskeminen on turhaa.
- herkutteluun tuoreet marjat ja pähkinät, tummaa suklaata satunnaisesti.
- riisiä olen syönyt pari kertaa viikossa mutta maltillisesti.
- 8 tunnin yöunet.
- liikuntaa vain liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja mielen virkistämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen laihduttanut viidessä ja puolessa kuukaudessa 14,5 kg , BMI oli aluksi 28,2 ja nyt se on 23,5. Vielä haluaisin muutaman kilon pois, mutta pääasia että keho tuntuu taas hyvältä ja "omalta", voin hyvin ja paino on taas normaaleissa lukemissa.
Olin kasvissyöjä jo ennen kun aloitin painon pudottamisen ja syksyn mittaan ruokavalio muuttui hiljalleen vegaaniseksi. Syön kolmesta neljään ateriaan päivässä silloin kun työn ja harrastusten aikatauluihin sattuu sopimaan. Herkuttelu on jäänyt pois (ei tee kyllä enää mielikään) ja tarkkailen annoskokoja, mutta kaloreita tai makroja en laske. Liikuntaa harrastan yleensä vähintään viidesti viikossa, joinakin viikkoina joka päivä. Olen vähitellen lisännyt lihaskuntoharjoittelun määrää, kun aluksi tein sitä vain kerran viikossa. Ei siis mitään erikoista, laitoin ruokavalion kuntoon ja aloin harrastaa liikuntaa, jotta lihasmassa ei katoa ja mieli pysyy korkealla. Jo alusta asti yritys on ollut tehdä tämä niin, että pystyn jatkamaan samalla linjalla senkin jälkeen, kun olen painotavoitteessani.
---
Tänään ei aerobinen harjoitus sujunut aivan optimaalisella tavalla. Mittarin mukaan pääsin samoihin tehoihin kuin ennenkin, mutta meno tuntui takkuiselta. Töissä yksi hanke aiheuttaa vähän stressiä, ehkä se vaikuttaa. Tuli kuitenkin hyvä mieli, että tein harjoituksen niin kuin olin suunnitellut. Aina ei voi olla paras päivä. Nyt suihkuun ja iltapalaa.
Minä pidän 24 h paastoja kerran-pari kuussa. Oon joskus paastonnut pidempäänkin, mutta nyt tuo 24 h riittää.