Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
141/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen myös mukaan! Nyt 163 cm 81 kg. Tavoitteena -15 kg ja enemmän energiaa sekä parempi itsetunto. Myös se, että innostuisin liikunnasta uudestaan ja voisin pukeutua sellaisiin vaatteisiin kuin haluaisin (ja myös näyttäisin hyvältä niissä).

Tsemppiä kaikille ja hyvää uutta vuotta!

Vierailija
142/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn. M59, 180cm, 83kg, vatsanympärys navan kohdalta 116cm. Liian vähän liikuntaa. Hyvää uutta vuotta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavuoden alussa sain pudotettua 8kg, ravintoterapeutin ohjeilla. Ei laihdutus, vaan elämäntaparemontti. Korona ja ero sotkivat suunnitelmat, olen myös riskiryhmää, kaikki liikunta jäi ja paino lähti ihan lapasesta. Vuosi 2023 aion jatkaa, kun pääsee uimahalliin ja kuntosalille. Vinkki kaikille; älkää olko itsellenne liian ankaria! Se kostautuu pitkän päälle. Tsemiä ja pitkäjännitteisyyttä, kilot ei oo tullu hetkessä, eivät myöskään lähde..

Vierailija
144/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetan ottaa nyt apua ja tukea vastaan niin paljon kuin mahdollista. Itse minun täytyy valinnat ja työ tehdä, mutta suuri voimavara on se, että saa kannustusta, neuvoja ja ohjeita. Kiitos. Vielä kun saisin jostain kärsivällisyyttä hyväksyä että muutokset ovat hitaita ja voimia tehdä sellaisia terveellisiä valintoja jotka todella pystyn pitämään ja jotka edesauttavat hyvää oloani ja terveyttäni. Samalla toivon muillekin valoisaa mieltä ja voimia saavuttaa oma tavoite - mikä se sitten kelläkin on. Aion jatkossa tutustua paremmin tuoteselosteisiin ja pysyä hyvissä päätöksissäni. Tiedän kokemuksesta että edistymisestä tulee hyvä olo, vireys ja mieliala kohenee ja liikunnan myötä kuntokin paranee. AP

Lue mieluummin ainesosaluettelot. Äläkä korvaa ateriaa pelkillä hedelmillä ja muulla sokerilla.

Hedelmät on kyllä ihan hyvää syötävää, mutta niitä ei pidä syödä ruuan sijaan, vaan ruuan lisänä. Ne ovat "herkkuja" eivät varsinaista ruokaa.

Hedelmät nostaa verensokeria nopeasti ja vaikuttavat insuliinintuotantoon ja insuliinihan on varastohormoni. Lisäksi hedelmäsokeri rasittaa maksaa, joten kohtuutta hedelmien syöntiinkin.

Marjoja ja kasviksia löytyy kuitenkin syötäväksi, joten pelko vitamiinien puutteesta on turha.

Vierailija
145/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetan ottaa nyt apua ja tukea vastaan niin paljon kuin mahdollista. Itse minun täytyy valinnat ja työ tehdä, mutta suuri voimavara on se, että saa kannustusta, neuvoja ja ohjeita. Kiitos. Vielä kun saisin jostain kärsivällisyyttä hyväksyä että muutokset ovat hitaita ja voimia tehdä sellaisia terveellisiä valintoja jotka todella pystyn pitämään ja jotka edesauttavat hyvää oloani ja terveyttäni. Samalla toivon muillekin valoisaa mieltä ja voimia saavuttaa oma tavoite - mikä se sitten kelläkin on. Aion jatkossa tutustua paremmin tuoteselosteisiin ja pysyä hyvissä päätöksissäni. Tiedän kokemuksesta että edistymisestä tulee hyvä olo, vireys ja mieliala kohenee ja liikunnan myötä kuntokin paranee. AP

Lue mieluummin ainesosaluettelot. Äläkä korvaa ateriaa pelkillä hedelmillä ja muulla sokerilla.

Ainesosaluettelo on osa tuoteselostetta.

Ne on eri asioita.

Vierailija
146/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen mukaan..2023tavoite 53kg.158pitkä..Helppoa.

Vierailija
147/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana ollaan. N31, pituus 150cm, paino 84kg. Kilot tulivat raskauden jälkeen esikoisen vauvavuonna. En juurikaan poistunut kotoa ja täten liikunta jäi. Univelka ja väsymys daivat ahtamaan epäterveellisen paljon ruokaa. Muksu nyt taapero ja äitikin jaksaa arkea paremmin.

Painoin ennen raskautta 49kg ja haluan takaisin <50kg mittoihin.

Aiemmin olen onnistunut pudottamaan painoa pätkäpaastolla, mutta sama metodi ei ole toiminut lapsen saamisen jälkeen. En tiedä onko hormoonitoimintani pysyvästi muuttunut? Kulmakarvoja joutui aiemmin nyppimään 2kk välein, kasvoivat niin nopeasti. Nyt en ole nyppinyt puoleen vuoteen kun ei nuo enää kasva juuri ollenkaan.

En ole varma miten mahdutan liikunnan arkeen, mulla on työmatka yhteen suuntaan 40km ja lapsi pitää viedä päivähoitoon sekä hakea sieltä ja klo 17.00 kotiin saapuessa pitää alkaa saman tien tekemään päivällistä.

Älä ajattele liikuntaa erillisenä osana, vaan ole liikkeessä pitkin päivää. Ei liikuntaa tarvitse erikseen harrastaa, vaan sisällyttää se päivän muihin toimiin.

Vierailija
148/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana haasteessa! N60 162 ja 82 joulukuun alussa, nyt jo pari kiloa vähemmän. Vaihdevuodet, korona ja stressi sai syömään, 10 vuoden aikana tullut n 20 kg. Olen ollut normaalipainoinen suurimman osan elämääni, luulisin osaavani olla sitä vieläkin, täytyy nyt vain tarttua asiaan.

Ja ulkonäön sijaan suurin kannustin on terveys. rapakunto, korkea verenpaine ja kolesteroli. Alkaa olla melkoiset riskit niin diabeteksen kuin sydän ja verisuonitautien suhteen. Kyllästyttää oma lösö olo, mitään ei jaksa. Joulukuussa olin terveystarkastuksessa, siellä päätin elämänmuutoksesta. Saan ravitsemusterapeuttikäyntejä tueksi, samoin veriarvoja seurataan ihan lääkityksen vuoksi. Jospa nyt jaksaisin, ja mukava olla mukana tässä porukassa tuettuna ja tukijana!

Joululoman aikaan en ole pitänyt kiinni tiukasta dieetistä, herkkujakin menee, mutta olen lisännyt liikuntaa paljon: hiihtänyt, kolannut lumia, puuhannut ulkona muutakin hikistä kuten halkojen hakkaamista. Tarkoitus lähteä liikkeelle pikkuhiljaa, ei nälkädieettiä vaan vähemmän kaloreita, paljon leseitä ja muuta kevyttä mahaa täyttävää. Marjoja makeannälkään, proteiineja rahkasta ja muusta rasvattomasta, lihaa vähemmän ja vähärasvaisempaa. Mustikat ja rasvaton jogurtti on aika kiva iltapala. Tavoitteena olla selvästi kevyempi ja hyväkuntoisempi ensi kesänä.

Rasvaton syöminen ei kyllä terveyttä tuo, ennemminkin vie.

Vierailija
149/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. N33, ylipainoa n. 20 kiloa. Tästä se lähtee! Hyvää Uutta Vuotta!

Vierailija
150/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi Vuosi -23 ja valmiina muutokseen!

Vierailija
151/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! 168cm ja 112kg. Aiempi fyysinen työ vaihtui toimistotyöhön ja kiloja on kertynyt. Itseään saa syyttää, kun suu on isompi kun pärsreikä ja liikuntaan ei tahdo ruuhkavuosilta saada aikaa. Ehkä tämä on se vuosi, kun vihdoinkin muksut on jo niin isoja, että saa lohkaistua arjesta palan omalle hyvinvoinnille.

Vierailija
152/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kirjoitti:

Mukana! 168cm ja 112kg. Aiempi fyysinen työ vaihtui toimistotyöhön ja kiloja on kertynyt. Itseään saa syyttää, kun suu on isompi kun pärsreikä ja liikuntaan ei tahdo ruuhkavuosilta saada aikaa. Ehkä tämä on se vuosi, kun vihdoinkin muksut on jo niin isoja, että saa lohkaistua arjesta palan omalle hyvinvoinnille.

Ei hyvinvointiin tarvita mitään erikseen paloja. Se hyvinvointi luodaan ihan jokapäiväisessä arjessa.

Vierailija
153/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP

Mikä on työsi? Mietin että jos sun ruokavalio on ollut tyyliin karkkipussi, niin luulis jo sillä muutoksella laihtuvan, että ottaisit lautasmallin mukaisen lounaan ja ehkä leipäpalan mukaan. Vai eikö siellä voi lämmittää ruokaa? Tuossa nyt ei ainakaan kovin paljoa proteiinia ole sun ruokavaliossa ja lisäisin kyllä (lihaksia vähä treenailet ni kehonkoostumuskii sit paranee)

Vierailija
154/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana! Syksyn aikana pudotin painoa 13,5 kg (85,5 kilosta 72 kiloon) ja olen nyt normaalipainossa (pituutta 174 cm), mutta vielä on kolme kiloa ensimmäiseen tavoitteeseeni. Senkin jälkeen haluaisin vielä muutaman kilon pois, jos ovat lähteäkseen. Nyt kiinnitän enemmän huomiota kehon koostumukseen ja kokoon ja tarkan painon merkitys luultavasti vähenee. Kun olen tavoitteessa, ostan kotiin vaa'an ja punnitsen parin viikon välein, jotta paino ei lähde hiipimään ylös.

Syksyllä painoa lähti sillä perinteisellä kaavalla eli syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän. Olen jättänyt suolaiset ja makeat energiatiheät ruuat ja herkut pois, syönyt säännöllisesti neljän tai viiden tunnin välein, pienentänyt annoskokoja ja kiinnittänyt huomiota ravintoainekoostumukseen. Yksin kun asun, teen neljä tai kuusi annosta ruokaa kerralla, jaan ne heti annoksiksi ja laitan ylimääräiset jääkaappiin tai pakastimeen. Näin annoskoko on pysynyt sopivana; kompastuskiveni aiemmin on ollut tarpeeton santsaaminen. On myös kätevää, kun kotona on aina lämmittämistä vaille valmiina ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Joulu opetti sen, että jos ruokaa on jatkuvasti ja paljon tarjolla, syön liikaa, huonosti ja liian usein. Helpointa siis ostaa kotiin vain hyvää ja terveellistä ruokaa ja olla tarkkana annoskokojen ja ruokailurytmin kanssa. 

Liikuntaa olen harrastanut viitisen kertaa viikossa (rankka aerobinen harjoitus kolmesti viikossa ja kaksi lihaskuntoharjoitusta) hyötyliikunnan lisäksi. Energiavajeen kannalta ruokailu on ehdottomasti tärkein ja helpoin, mutta liikunnan ansiosta lihasmassa ei ole kadonnut. Haavena on keväällä aloittaa juoksuharrastus.

Vaatekoko on pienentynyt L/XL:stä M-kokoon, farkkujen vyötärö kolmella tuumalla 32:sta 29:ään.

Tsemppiä kaikille muutokseen! Vaikka minulla ei paljoa ylipainoa ollut eikä terveyspulmia (vielä) ollut, olen huomannut hyvän ruokavalion ja liikunnan vaikutuksen olossa. Olo on paljon jaksavampi ja energisempi.

t. numero 15

Sullahan on aika hyvät mitat jo nyt. Tietty lantionkin leveys vaikuttaa farkkujen tuumakokoon...saanko kysyä mikä sulla on vyötärön ja lantion ympäryys?

Vierailija
155/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana!

Aamupaino 82,5 kg

Vyötärö 83 cm

Lantio 109,5 cm

Oma pituus 172 cm

Tavoite 75 kg - 77 kg ja siinä pysyminen. Olen liikunallinen ihminen, tavoitteet voisin määritellä myös liikunnan kautta, esim tavoite paino jolla saan vedettyä leukoja (~ 70 kiloisena sain aikoinaan kolme). Keinot: enemmän kasviksia ja vähemmän/melkein nollalinja alkoholia. Herkkujen syönti kurissa. Liikuntaa lihaskuntoa: 2-3 h / vk ja aerobista 3-5 h / vk. Myös kehonhuolto alkais olla merkittävässä osassa.

Vierailija
156/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille! Oikeasti! En tiedä muista mutta minulle tästä keskustelusta on ollut apua ja tukea jo nyt muutaman päivän aikana, sellaista kuin toivoinkin. Jotenkin tuntuu edes vähän helpommalta vastustaa kiusauksia kun ei ole yksin. Vaikka olettekin täysin tuntemattomia, kokemuksistanne ja teksteistänne välittyy se yhdessä tekemisen fiilis. Lisäkiitos vielä asiallisista neuvoista ruokavalion muuttamiseen, itse en ole mikään asiantuntija, ja juuri siksi on niin hienoa saada lukea näitä. Nyt olen ollut 4 päivää ilman karkkeja, opettelen vielä, mitkä ovat hyviä valintoja. Monesti töissä eväänä minulla siis oli ennen suklaalevy, irtokarkkipussi 400-700g ja limsaa. Siksi siis muutos kivennäisveteen ja hedelmiin ainakin tuntui valtavalta. Teen raskasta fyysistä työtä joten tutkin, mitkä ovatoikeasti hyviä vaihtoehtoja. Voin vaihtaa esim nuo karjalanpiirakat ruisleipiin ja banaanit mandariineihin, parempi? Opettelen myös lisäämään kasviksia esim salaattia, tomaattia jne. Tyntuu hyvältä saada vuodelle hieno alku. Kiitos kun olette. Toivottavasti saavutamme upeita asioita alkavana vuonna! Tsemppiä! AP

No ei ole parempi, jos teet raskasta fyysistä työtä. Siis irtokarkkipussi 400 g on kaloreissa noin 1200 kcal. Tavallinen kotiruoka-ateria esim. Lihapullat, perunamuusi, tilkka kastiketta ja salaattia/raastetta ja ruisleipäpala ei ole läheskään noin paljoa ja sinulla on paljon parempi olo koko päivän. Tai sit broileri & riisi lisäkkeet tai kala yms. Ja ihan kokonaan en rasvaakaan välttelis. Mietin sitäkin että jos tuollaisen kasan märsyää karkkia päivässä nii eikö sitä ole jo sokerihumalassa eli jonkinlaisessa pöhnässä siellä töissä.

Kuuluuko sun ruokavalioon nuo mainisemani liha, kala, kana ja kanamunat, rahka, raejuusto yms proteiininlähteet.

Noiden viestiesi ja ymmärtämättömyytesi (sana, jossa suositeltiin kotiruokaa, ei selvästikään mennyt perille viestisi perusteella tai sitten vaan provoilet ja naureskelet meille) takia voisin melkein suositella jotain pt:tä. En kuitenkaan varmaan sellaista joka ihan jonkun bodausruokavalion heittäisi.

Vierailija
157/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana ollaan. Lähtö mitat 157 cm, 63 kg ja ikä kohta 50. Kovin paljoa ei ole ylipainoa, mutta tavoitteena pitää verenpaineet paremmin hallinnassa. 3,5-4 kiloa jos saisin pois, niin BMI olisi normaalin rajoissa. Karkit, keksit ja juustot jätän pois sekä lisään terveellisiä välipaloja, ettei tule sorruttua noihin.

Vierailija
158/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana. Oon kolmekymppinen kolmen pienen lapsen äiti. Käyn töissä, ja siihen päälle kotihommien pyöritys, pitkät työ/päiväkotimatkat, lasten flunssailut ja levottomat yöt, ovat (teko)syitä miksi en jaksa/ehdi liikkua tai syödä hyvin. Jätän päivällä aterioita väliin, ja illalla kun lapset ovat nukkumassa palkitsen itseni herkuilla ja Netflixillä. Painoni on vielä normaalipainon rajoissa, mutta sitä on tullut kuitenkin 10 kg lisää siihen, mitä oli ennen lapsia. Joten tarvitsen ryhtiliikkeen jotta voisin itsekin paremmin. Olen niin väsynyt enkä pidä huolta itsestäni. Todellakin mukana!

Vierailija
159/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se alkoi! Puheista tekoihin!

Minä aloitan hyvin pienin askelin. Päivä kerallaan.

Tänään yritän muistaa olla nappaisemasta konvehtia konvehtirasiasta ja käydä taas kävelyllä. Onneksi jouluherkut, myös ne konvehdit, menevät parempiin suihin ja loppuvat pian. Reipas kävely jäi liukkauden vuoksi viikko sitten, mutta voihan sitä köpitelläkin, jos nastat eivät pidä.

Luin jostain, että uudet tavat jäävät paremmin elämään, jos ne sitoo johonkin aikaisempaan rutiiniin. Esim. jos haluaa lisätä kävelyä, sen voi liittää työmatkaan jäämällä bussista pysäkin-kaksi aikaisemmin pois. Se kuulemma toimii paremmin kuin päätös nousta sohvalta ja mennä varta vasten kävelylle.

Vierailija
160/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana. Oon kolmekymppinen kolmen pienen lapsen äiti. Käyn töissä, ja siihen päälle kotihommien pyöritys, pitkät työ/päiväkotimatkat, lasten flunssailut ja levottomat yöt, ovat (teko)syitä miksi en jaksa/ehdi liikkua tai syödä hyvin. Jätän päivällä aterioita väliin, ja illalla kun lapset ovat nukkumassa palkitsen itseni herkuilla ja Netflixillä. Painoni on vielä normaalipainon rajoissa, mutta sitä on tullut kuitenkin 10 kg lisää siihen, mitä oli ennen lapsia. Joten tarvitsen ryhtiliikkeen jotta voisin itsekin paremmin. Olen niin väsynyt enkä pidä huolta itsestäni. Todellakin mukana!

Kuulostaa tutulta! Minua auttoi ruokarytmin säännöllistäminen. Jouduin ihan kirjoittamaan kalenteriin puolenpäivän kohdalle: "syö", jotta pysyin rytmissä :-D

En itse tavoittele samaa painoa kuin ennen lapsia. Siihen olisi vajaa 10 kiloa matkaa. Lasten jälkeen otin hormonikierukan, joka toi heti 5 kiloa lisää. Niistä en edes yritä eroon. Pyrin pikemminkin siihen, etten haalisi lisäkiloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä