Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
161/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kirjoitti:

Mukana! 168cm ja 112kg. Aiempi fyysinen työ vaihtui toimistotyöhön ja kiloja on kertynyt. Itseään saa syyttää, kun suu on isompi kun pärsreikä ja liikuntaan ei tahdo ruuhkavuosilta saada aikaa. Ehkä tämä on se vuosi, kun vihdoinkin muksut on jo niin isoja, että saa lohkaistua arjesta palan omalle hyvinvoinnille.

Tuo "ei ole aikaa" on niin naurettava tekosyy. Nuku 30-60 min vähemmän jos ei aikaa muuten muka lohkea.

Vierailija
162/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kirjoitti:

Mukana! 168cm ja 112kg. Aiempi fyysinen työ vaihtui toimistotyöhön ja kiloja on kertynyt. Itseään saa syyttää, kun suu on isompi kun pärsreikä ja liikuntaan ei tahdo ruuhkavuosilta saada aikaa. Ehkä tämä on se vuosi, kun vihdoinkin muksut on jo niin isoja, että saa lohkaistua arjesta palan omalle hyvinvoinnille.

Tuo "ei ole aikaa" on niin naurettava tekosyy. Nuku 30-60 min vähemmän jos ei aikaa muuten muka lohkea.

Tuo "nuku 30-60 min vähemmän" on niin naurettava ohje. Et taida tietää yhtään mitään ihmisen kehosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Univaje lihottaa.

https://www.kaypahoito.fi/nix02709

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kirjoitti:

Tuo "nuku 30-60 min vähemmän" on niin naurettava ohje. Et taida tietää yhtään mitään ihmisen kehosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Univaje lihottaa.

30-60 min vähemmän ei tuo mitään univajetta. Varsinkaan kun ei unen määrää tarvitse oikeasti vähentää. Aikaa on kyllä liikkua puoli tuntia päivässä jos vaan haluaa.

Vierailija
164/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen mukaan, jos huolitte joukkoon tällaisen muutaman kilon pudottajan. Syksyn mittaan on ne klassiset 5 kg hiipineet keskivartalolle ja reisiin, ja ne voisi taas tässä alkuvuodesta karistaa. Normaalipainon keskivaiheilla olen edelleen, mutta olo ei ole hyvä. Sirorakenteisena vähemmän massaa on mulle parempi.

Lähdin mukaan tuohon Alkoholiton 100 päivää -ketjuunkin, koska täähän se olis yksi millä turhia kaloreita jätetään vähemmälle. Ja aattelin myös startata viiden päivän mehupaastolla. Pari kertaa vuodessa ollut tapana, ei niinkään laihdutussyistä, mutta tähän nyt sopii hyvin kun tullut liikaa syötyä kinkkua, juustoja ja keksejä.

N 160 cm, 58 kg.

Vierailija
165/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana, pudotettavaa suunnilleen 35-40 kg. Aion jatkaa kotiruualla, pienennän annoskokoja ja lisään kasviksia. Mitään epäterveellisiäkään herkkuja en aio täysin kieltää itseltäni, mutta syön niitä harvemmin ja pienempiä määriä. Lisää liikuntaa. Uudenvuoden lupauksena käytän vähintään kerran viikossa jotain kotiin kertyneistä kuntoiluvälineistä.

N37

Vierailija
166/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo 8 sivua lihavia naisia Selittää peukutukset ja tyhmyyden tällä palstalla.

Miksi te ankeuttajat aina ryntäätte näihin tsemppiketjuihin räkyttämään? Onko oma elämä tosiaan noin paskalla tolalla?

Itsellä kaikki hyvin. Tuottaa vaan iloa pilkata teitä alhaisia ja trollailla. Se on ainut syy.

Voit näköjään aivan helvetin huonosti. 😞 Otan osaa.

AP, näitä toisten mollaamisella iloa omaan ankeaan elämäänsä hakevia tulee näihin ketjuihin aina. Nää voi joko ohittaa ilman huomiota tai ilmoittaa asiattomiksi. Päätä itse, kummalle linjalle haluat lähteä. Olisi kiva jos ketju pysyisi positiivisena eikä kaikki asia hukkuisi trollinpaskaan.

Vierailija
167/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kirjoitti:

30-60 min vähemmän ei tuo mitään univajetta. Varsinkaan kun ei unen määrää tarvitse oikeasti vähentää. Aikaa on kyllä liikkua puoli tuntia päivässä jos vaan haluaa.

Tuo se, jos on muutenkin siinä ja siinä nukkuuko tarpeeksi. Jos viikonloppuisin tulee kuitattua viikon univelkoja, se tarkoittaa univajetta. Silloin univajeen lisääminen liikunnan takia on yhtä tyhjän kanssa. Hyvä uni on yksi hyvinvoinnin peruspilareista.

Vierailija
168/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic. 8 kuukaudessa lähtenyt 18 kg.

Vierailija
169/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kirjoitti:

Käypähoito :D:D

Eikö sulla riitä taito hakea mieleisiäsi lähteitä itse? Samat tiedot löytyvät hyvin monista lähteistä, tämähän on ihan trivaalitietoa nykyään. Mutta tuossa nyt muutama muu linkki lisää, jos asia on sinulle kerran ihan uusi ja ihmeellinen:

https://www.olipakerranmies.fi/miehen-uni-ja-painonhallinta/

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01275#s7

https://sydan.fi/artikkeli/uni-tukee-painonhallintaa/

https://www.valio.fi/hyvinvointi/uni-ja-painonhallinta/

https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/itsehoito/uni/univajeen-vaiku…

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000006043128.html

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000005997383.html

https://kuntoplus.fi/terveys/uni/unen-puute-vaikuttaa-painoon

https://keventajat.fi/terveys/laihdu-nukkuessasi-univajeen-yhteys-paino…

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01276

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/laihdutus/lisaunella-linjat-kuntoon

https://diabetespolut.fi/tyypin-1-diabetes/painonhallinta/

https://www.duodecimlehti.fi/duo10400

https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/uni

Vierailija
170/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukana. Oon kolmekymppinen kolmen pienen lapsen äiti. Käyn töissä, ja siihen päälle kotihommien pyöritys, pitkät työ/päiväkotimatkat, lasten flunssailut ja levottomat yöt, ovat (teko)syitä miksi en jaksa/ehdi liikkua tai syödä hyvin. Jätän päivällä aterioita väliin, ja illalla kun lapset ovat nukkumassa palkitsen itseni herkuilla ja Netflixillä. Painoni on vielä normaalipainon rajoissa, mutta sitä on tullut kuitenkin 10 kg lisää siihen, mitä oli ennen lapsia. Joten tarvitsen ryhtiliikkeen jotta voisin itsekin paremmin. Olen niin väsynyt enkä pidä huolta itsestäni. Todellakin mukana!

Kuulostaa tutulta! Minua auttoi ruokarytmin säännöllistäminen. Jouduin ihan kirjoittamaan kalenteriin puolenpäivän kohdalle: "syö", jotta pysyin rytmissä :-D

En itse tavoittele samaa painoa kuin ennen lapsia. Siihen olisi vajaa 10 kiloa matkaa. Lasten jälkeen otin hormonikierukan, joka toi heti 5 kiloa lisää. Niistä en edes yritä eroon. Pyrin pikemminkin siihen, etten haalisi lisäkiloja.

Tämä on totta, painon pysyminen edes nykyisessä lukemassa on hyvä tavoite. Kun ruokarytmiä saa korjattua ja yöt rauhoittumaan, olo paranee ja siinä sivussa painokin sitten saattaa tippua. On älytöntä että kun teen lapsille ruuan, saatan jättää itse syömättä. Erityisesti aamupala jää usein väliin. Keitän aamutohinassa lasten puurot, pukeudun & juon kahvia tyhjään mahaan & meikkaan samalla kun lapset syö, puen lapset, vien heidät päiväkotiin ja kiirehdin töihin. Voisin ottaa tammikuun tavoitteeksi syödä joka päivä aamupalan, eli että heräisin vaikka 10 min aiemmin.

Uskon että pikkuhiljaa tehtävät muutokset toimii parhaiten joten aloitetaan nyt aamupalasta. :)

Vierailija
171/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukana. Oon kolmekymppinen kolmen pienen lapsen äiti. Käyn töissä, ja siihen päälle kotihommien pyöritys, pitkät työ/päiväkotimatkat, lasten flunssailut ja levottomat yöt, ovat (teko)syitä miksi en jaksa/ehdi liikkua tai syödä hyvin. Jätän päivällä aterioita väliin, ja illalla kun lapset ovat nukkumassa palkitsen itseni herkuilla ja Netflixillä. Painoni on vielä normaalipainon rajoissa, mutta sitä on tullut kuitenkin 10 kg lisää siihen, mitä oli ennen lapsia. Joten tarvitsen ryhtiliikkeen jotta voisin itsekin paremmin. Olen niin väsynyt enkä pidä huolta itsestäni. Todellakin mukana!

Kuulostaa tutulta! Minua auttoi ruokarytmin säännöllistäminen. Jouduin ihan kirjoittamaan kalenteriin puolenpäivän kohdalle: "syö", jotta pysyin rytmissä :-D

En itse tavoittele samaa painoa kuin ennen lapsia. Siihen olisi vajaa 10 kiloa matkaa. Lasten jälkeen otin hormonikierukan, joka toi heti 5 kiloa lisää. Niistä en edes yritä eroon. Pyrin pikemminkin siihen, etten haalisi lisäkiloja.

Tämä on totta, painon pysyminen edes nykyisessä lukemassa on hyvä tavoite. Kun ruokarytmiä saa korjattua ja yöt rauhoittumaan, olo paranee ja siinä sivussa painokin sitten saattaa tippua. On älytöntä että kun teen lapsille ruuan, saatan jättää itse syömättä. Erityisesti aamupala jää usein väliin. Keitän aamutohinassa lasten puurot, pukeudun & juon kahvia tyhjään mahaan & meikkaan samalla kun lapset syö, puen lapset, vien heidät päiväkotiin ja kiirehdin töihin. Voisin ottaa tammikuun tavoitteeksi syödä joka päivä aamupalan, eli että heräisin vaikka 10 min aiemmin.

Uskon että pikkuhiljaa tehtävät muutokset toimii parhaiten joten aloitetaan nyt aamupalasta. :)

Jep, herää hiukan aikaisemmin meikkaamaan ja syö aamupala yhdessä lasten kanssa. Vaikka sitä samaa puuroa. yhdessä syöminen on hyväksi myös lapsille.

Vierailija
172/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kirjoitti:

Tunti päivässä vie laskennallisesti viikosta yhden yön. Se on paljon, kyllä aika pitää löytää jostain muualta.

Vierailija
173/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtavaa että niin moni on lähtenyt mukaan, osa aivan alkutaipaleella kuten itsekin ja osalla jo onnistumista takana, hienoa kuulla. Ja kuten joku tuossa jo sanoikin, nyt se alkoi ja sanoista tekoihin! Itse lähden tänään kävelylle kun on ihana ilma. En mieti mitä naapurit tai vastaantulijat ajattelevat, kuuntelen vain kehoani. Huomenna kuntosali ja uinti. Ja mikä tärkeintä, syöminen on pysynyt ruodussa. Lisään edelleen kasviksien osuutta, tarkkailen annoskokoja ja pysyn lujana. Kiitos tuesta! AP

Vierailija
174/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukana! Syksyn aikana pudotin painoa 13,5 kg (85,5 kilosta 72 kiloon) ja olen nyt normaalipainossa (pituutta 174 cm), mutta vielä on kolme kiloa ensimmäiseen tavoitteeseeni. Senkin jälkeen haluaisin vielä muutaman kilon pois, jos ovat lähteäkseen. Nyt kiinnitän enemmän huomiota kehon koostumukseen ja kokoon ja tarkan painon merkitys luultavasti vähenee. Kun olen tavoitteessa, ostan kotiin vaa'an ja punnitsen parin viikon välein, jotta paino ei lähde hiipimään ylös.

Syksyllä painoa lähti sillä perinteisellä kaavalla eli syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän. Olen jättänyt suolaiset ja makeat energiatiheät ruuat ja herkut pois, syönyt säännöllisesti neljän tai viiden tunnin välein, pienentänyt annoskokoja ja kiinnittänyt huomiota ravintoainekoostumukseen. Yksin kun asun, teen neljä tai kuusi annosta ruokaa kerralla, jaan ne heti annoksiksi ja laitan ylimääräiset jääkaappiin tai pakastimeen. Näin annoskoko on pysynyt sopivana; kompastuskiveni aiemmin on ollut tarpeeton santsaaminen. On myös kätevää, kun kotona on aina lämmittämistä vaille valmiina ravitsevaa ja terveellistä ruokaa. Joulu opetti sen, että jos ruokaa on jatkuvasti ja paljon tarjolla, syön liikaa, huonosti ja liian usein. Helpointa siis ostaa kotiin vain hyvää ja terveellistä ruokaa ja olla tarkkana annoskokojen ja ruokailurytmin kanssa. 

Liikuntaa olen harrastanut viitisen kertaa viikossa (rankka aerobinen harjoitus kolmesti viikossa ja kaksi lihaskuntoharjoitusta) hyötyliikunnan lisäksi. Energiavajeen kannalta ruokailu on ehdottomasti tärkein ja helpoin, mutta liikunnan ansiosta lihasmassa ei ole kadonnut. Haavena on keväällä aloittaa juoksuharrastus.

Vaatekoko on pienentynyt L/XL:stä M-kokoon, farkkujen vyötärö kolmella tuumalla 32:sta 29:ään.

Tsemppiä kaikille muutokseen! Vaikka minulla ei paljoa ylipainoa ollut eikä terveyspulmia (vielä) ollut, olen huomannut hyvän ruokavalion ja liikunnan vaikutuksen olossa. Olo on paljon jaksavampi ja energisempi.

t. numero 15

Sullahan on aika hyvät mitat jo nyt. Tietty lantionkin leveys vaikuttaa farkkujen tuumakokoon...saanko kysyä mikä sulla on vyötärön ja lantion ympäryys?

Vyötärö on 72 cm ja lantio 102 cm. En ole noita mittoja usein ottanut, mutta muistaakseni ne olivat kumpikin kymmenisin senttiä suuremmat kun aloitin, vyötärö ehkä enemmänkin.

Vierailija
175/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en lähde tällaisiin. Nyt kuitenkin lupaan pudottaa painoni alle sadan.

190cm/107kg

M43v

Vierailija
176/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kirjoitti:

Tunti päivässä vie laskennallisesti viikosta yhden yön. Se on paljon, kyllä aika pitää löytää jostain muualta.

Yhyy kun ei saa nukkua. Itse nukun noin viisi tuntia yössä. Arkussa/uurnassa saa nukkua. Aikaa löytyy kyllä jos haluaa. Jättää vaikka täällä roikkuminen. 30-60 minuuttia päivässä voi kaikki liikkua jos on halua.

Univaje mm. heikentää liikunnan jälkeistä palautumista. Pitkäaikaisena se johtaa ylikuntoon, oikeammin alipalautumiseen, mistä toipuminen on hidasta. Se myös vaikuttaa aineenvaihduntaan, mikä lisää yhdessä jo ennestään olleen ylipainon kanssa kakkostyypin diabeteksen riskiä. Parempi siis nukkua hyvin ja liikkua vähän vähemmän.

Vierailija
177/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

N50+ kirjoitti:

Ilmoittaudu mielelläni!

Alkupaino oli (2021) -100 kg ja pudotettavaa olisi vielä noin -10 kg.

Tämän hetkiset mitat:

- 160 cm

- 63 kg

T: N50+ eikä nahka roiku

Sinun ei tarvitse enää pudottaa painoa. Riittää, että pidät nykyisen. :)

Vierailija
178/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka on usein tosi vaikeaa saada itsensä kynnyksen yli ulos kävelylle tai pyöräilemään tai kuntosalille tai uimaan, kuitenkin heti kun sinne on päässyt, tuntuu tosi hyvältä ja miettii miksi en useammin tee tätä ja mikä tässä nyt on niin vaikeaa. Koitan löytää itselleni sopivan liikuntarytmin ja ottaa sen todella osaksi terveellistä elämää eikä vain hetkeksi. AP

Vierailija
179/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kirjoitti:

Yhyy kun ei saa nukkua. Itse nukun noin viisi tuntia yössä. Arkussa/uurnassa saa nukkua. Aikaa löytyy kyllä jos haluaa. Jättää vaikka täällä roikkuminen. 30-60 minuuttia päivässä voi kaikki liikkua jos on halua.

Univaje mm. heikentää liikunnan jälkeistä palautumista. Pitkäaikaisena se johtaa ylikuntoon, oikeammin alipalautumiseen, mistä toipuminen on hidasta. Se myös vaikuttaa aineenvaihduntaan, mikä lisää yhdessä jo ennestään olleen ylipainon kanssa kakkostyypin diabeteksen riskiä. Parempi siis nukkua hyvin ja liikkua vähän vähemmän.

Joopa joo, ylipaino ei diabetesta aiheuta.

Vierailija
180/3110 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kirjoitti:

Joopa joo, ylipaino ei diabetesta aiheuta.

Ei ehkä suoraan ja automaattisesti, mutta lisää riskiä ihan merkittävästi. Ja jos sattuu olemaan vielä sukurasitetta, riski kasvaa entisestään. Tietenkään diabetes ei ole ainoa terveysriski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän