Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
121/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetan ottaa nyt apua ja tukea vastaan niin paljon kuin mahdollista. Itse minun täytyy valinnat ja työ tehdä, mutta suuri voimavara on se, että saa kannustusta, neuvoja ja ohjeita. Kiitos. Vielä kun saisin jostain kärsivällisyyttä hyväksyä että muutokset ovat hitaita ja voimia tehdä sellaisia terveellisiä valintoja jotka todella pystyn pitämään ja jotka edesauttavat hyvää oloani ja terveyttäni. Samalla toivon muillekin valoisaa mieltä ja voimia saavuttaa oma tavoite - mikä se sitten kelläkin on. Aion jatkossa tutustua paremmin tuoteselosteisiin ja pysyä hyvissä päätöksissäni. Tiedän kokemuksesta että edistymisestä tulee hyvä olo, vireys ja mieliala kohenee ja liikunnan myötä kuntokin paranee. AP

Lue mieluummin ainesosaluettelot. Äläkä korvaa ateriaa pelkillä hedelmillä ja muulla sokerilla.

Ainesosaluettelo on osa tuoteselostetta.

Vierailija
122/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vähennätte makeita ja suolaisia herkkuja? En osaa suorilta vähentää maltillisesti, vaan minun täytyy ottaa ensin parin viikon totaalikielto ja sitten palata maltilliseen määrään. Sama kaikissa muutoksissa, joissa vähennän jotain tai korvaan jotain jollain toisella. Ensin pitää olla supertiukkana ja sitten höllätä. Muuten ei vain onnistu. Lisäksi ongelmana on se, että oikeasti unohdan päätökseni jatkuvasti. Vasta kun pulla on syöty, muistan että "ainiin perhana, halusin vähentää tätä hommaa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! 163 cm, paino 70 kg. Olen 38 vuotta, nainen. Minä saatan ahmia ihan mielettömiä määriä ruokaa ja vaikka karkkia, vaikka ei maistu osaan hyvälle. Haluan korjata tämän suhteen ruokaan ja pitää itsestäni hyvää huolta. Aion käydä salilla ja lenkkeilyä. Alkoi kiinnostaa myös ne kit jud dai -videot.

Tsemppiä meille kaikille!

Vierailija
124/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen mukaan. Olen käynyt sairaalassa sellasen painonpudotusryhmän missä oli se ene-dieettijakso. Hyödynnän niitä sieltä saamiani tietoja nyt sitten kun aloitan. 

Vierailija
125/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana ollaan. N41 , pituus 168, paino viimeksi pari viikkoa sitten 102. Kaikki kuurit ja pikadietit kokeiltu, alan olla epätoivoinen. Joulusuklaita vielä jäljellä, koitan olla syömättä niitä. Kirjoittakaa kokemuksia ja neuvoja, yritän roikkua mukana

Ollaan samankokoisia, mulle tämäkin ylipaino on vaarallinen, verenpaineet pilvissä ja elämäni ekan kerran sokerit vähän koholla, pikkasen yli 6,

en millään haluais mitään verenpainelääkkeitä, kun tiedän että jo 15kg painonoudotus veisi arvot lähelle normaalia.

Eniten ärsyttää että mietin laihdutusta joka päivä ja se vie ilon elämästä, ja tietty tämä raskas olo ja rapakunto.

En tykkää makeasta, mutta syön rasvaa ja leipää aivan liikaa. Siksi mulle tärkeintä olis puolittaa hiilihydraatit, viljoista, ja myös vähentää tuota margariinin käyttöä.

En syö mitään epäterveellistä varsinaisesti mutta saan leivästä ja viljoista vaan aivan liikaa hiilareita joka pitää tämän painon tukevasti täällä sadassa kilossa.

Eli näillä eväillä mukana, ja niin toivoisin että 4kk päästä huhtikuun lopulla olisin esim. 85kg, sitten vois jo kesänkin vetää vaikka kunnon juoksulenkkejä ja saada kunto paremmaksi.

Vierailija
126/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana ollaan. N31, pituus 150cm, paino 84kg. Kilot tulivat raskauden jälkeen esikoisen vauvavuonna. En juurikaan poistunut kotoa ja täten liikunta jäi. Univelka ja väsymys daivat ahtamaan epäterveellisen paljon ruokaa. Muksu nyt taapero ja äitikin jaksaa arkea paremmin.

Painoin ennen raskautta 49kg ja haluan takaisin <50kg mittoihin.

Aiemmin olen onnistunut pudottamaan painoa pätkäpaastolla, mutta sama metodi ei ole toiminut lapsen saamisen jälkeen. En tiedä onko hormoonitoimintani pysyvästi muuttunut? Kulmakarvoja joutui aiemmin nyppimään 2kk välein, kasvoivat niin nopeasti. Nyt en ole nyppinyt puoleen vuoteen kun ei nuo enää kasva juuri ollenkaan.

En ole varma miten mahdutan liikunnan arkeen, mulla on työmatka yhteen suuntaan 40km ja lapsi pitää viedä päivähoitoon sekä hakea sieltä ja klo 17.00 kotiin saapuessa pitää alkaa saman tien tekemään päivällistä.

Vierailija
127/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustimena minulla elämänmuutokseen on lähinnä terveydelliset asiat. Ylipainoni on niin suuri, että tässä iässä alan olla huolissani sydämen ja verenkierron sairauksista ja diabeteksesta. Ulkonäöllisen muutokset ovat toissijaisia, mutta toki tervetulleita. Haasteeni on, miten säilyttää terve motivaatio alkuinnostuksen jälkeen. On aika helppoa skarpata muutama päivä, viikko tai jopa kuukausi, mutta tiedän miten haitallisia lyhytnäköiset kuurit ovat, jotem tavoitteeni nyt on pysyvä elämänmuutos. Siksi haluan nyt oppia ja opetella terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta. Tänään kaupassa ostin aiempaa enemmän kasviksia, mm. porkkanoita, sekä täysjyväleipää, karkit ja suklaat yms jäivät kauppaan. Aiemmasta poiketen nyt ei tuntunut siltä että joutuisin luopumaan jostain tai että jäisin jostain paitsi, vaan tuntuu hyvältä kun on aito halu muutokseen. AP

Vierailija
128/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vähennätte makeita ja suolaisia herkkuja? En osaa suorilta vähentää maltillisesti, vaan minun täytyy ottaa ensin parin viikon totaalikielto ja sitten palata maltilliseen määrään. Sama kaikissa muutoksissa, joissa vähennän jotain tai korvaan jotain jollain toisella. Ensin pitää olla supertiukkana ja sitten höllätä. Muuten ei vain onnistu. Lisäksi ongelmana on se, että oikeasti unohdan päätökseni jatkuvasti. Vasta kun pulla on syöty, muistan että "ainiin perhana, halusin vähentää tätä hommaa".

Aluksi totaalikielto, sitten tiukat säännöt. Minulle herkkujen syöminen lipsahti ahmimiseksi ja korvasin niillä aterioita, joten minun sääntöjeni mukaan en osta kotiin mitään herkkuja tai niiden ns. korvikkeita (esim. vähäkaloriset jäätelöt ovat samassa ostokieltokategoriassa kuin tavallinen jäätelö), syön herkkuja vain muiden seurassa ja vain tietyn määrän kuten sen puolikkaan korvapuustin, kun varta vasten olen lähtenyt kaverin kanssa pullakahville. Totaalikielto auttoi tajuamaan, että en oikeastaan edes pidä suurimmasta osasta herkuiksi laskettavista elintarvikkeista eikä niitä lopulta edes jäänyt kaipaamaan. Paljon herkuttelussani oli kyse myös tottumuksesta ja sosiaalisista normeista eli ikään kuin tietyissä tilanteissa melkein jopa pitäisi herkutella. Ihan hyvin voi mennä istumaan iltaa kaverin luo, vaikka ei napostelisikaan sipsejä ja karkkia eikä loman alkua tarvitse juhlistaa pizzalla.

t. numero 17

Vierailija
129/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana haasteessa. N32 169cm ja 97kg. Yritän pudottaa vuoden aikana 10-12kg. Olen ilmoittautunut yhteen liikuntaryhmään. Lupasin jättää pullat ym leivonnaiset ja makeiset pois. Lauantai karkkipäivä, silloin kohtuudella. Voi kun onistuisin!

Vierailija
130/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana olen. Mitat on nyt 161/77.

Sokerit ja jauhot minimiin. Rasvaa en pelkää. Yövuoroon olen menossa ja eväänä broileria riisillä ja punainen viili. Mitään karppausta en toteuta, mutta elän hiilihydraattitietoisesti kuitenkin.

Tavoitteena 161/70.

Vierailija
131/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana haasteessa. N32 169cm ja 97kg. Yritän pudottaa vuoden aikana 10-12kg. Olen ilmoittautunut yhteen liikuntaryhmään. Lupasin jättää pullat ym leivonnaiset ja makeiset pois. Lauantai karkkipäivä, silloin kohtuudella. Voi kun onistuisin!

Karkkipäivä on huono idea. Sen aiheuttama insuliinipiikki pysäyttää rasvanpolton jopa 72 tunniksi joten pian huomaat että lähes puolet viikosta menee hukkaan - vaihda nuo herkut vaikka marjoihin ja pähkinöihin!

Vierailija
132/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N50+ kirjoitti:

N50+ eikä nahka roiku yhtään :-)

Sun nahka ei roiku, koska oot pulska. Laihduta läski ihon alta pois, niin kyllä alkaa nahka roikkumaan.

Vierailija
133/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cambridge-ohjelman mukainen ateriointi jo kolmatta vuotta ja Ozempic pistokset toista vuotta. Lähtenyt viisitoista kiloa eikä paino enää jojota. Ihan pikkuhiljaa putoaa edelleenkin, tavoite vielä 5-8 kg pois. Sitten pitää kokeilla että pysyykö pelkällä ruokavaliolla ja liikunnalla. Näin pitkällä ruokavalioremontilla on makutottumukset kyllä muuttuneet, toivottavasti pysyvästi.

Vierailija
134/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin tämän vuoden aika Ozempicillä, ruokavaliolla ja liikunnalla (pääosin kuntosali) 42 kiloa ja olen laihempi kuin koskaan aikuisiällä. Liikunnan ansiosta iho roikkuu paljon vähemmän kuin pelkäsin. Kehonkoostumusmittauksessa olen seurannut että pudotettu kilot ovat pääosin rasvaa, eikä lihasta.

Olen niin superonnellinen tästä olotilasta, että toivon teille jokaiselle samaa onnistumista. Kyllä ihmisen painolla on merkitystä. Ihan jokainen asia elämässäni on nyt helpompaa ja olen niin paljon terveempi. Tsemppiä jokaiselle. Etsikää oma tapanne laihtua. Minulle Ozempic oli kuin lottovoitto. Lääkkeen olen jo lopettanut ja paino ei ole lähtenyt nousuun. Tein pysyviä muutoksia ruokavalioon ja liikuntaan, joten tuskin paino nouseekaan.

Vierailija
135/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella upeita onnistumisen kokemuksia, kiitos niistä. Koitan pitää ne ja niiden tuoman toivon mielessä kun tulee vaikea hetki. Ja sen että minäkin haluan ja voin onnistua. Nyt olen karsinut kotoa kaikki houkutukset. Sopeudun pikkuhiljaa uusiin rutiineihin kuten päivittäiseen aamupuuron keittoon. Monen asian suhteen vielä epävarmaa mutta sitähän tässä opetellaan, uutta. Harvoin on ollut näin toiveikas ja tavoitteellinen fiilis alkavan vuoden suhteen. AP

Vierailija
136/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana haasteessa! N60 162 ja 82 joulukuun alussa, nyt jo pari kiloa vähemmän. Vaihdevuodet, korona ja stressi sai syömään, 10 vuoden aikana tullut n 20 kg. Olen ollut normaalipainoinen suurimman osan elämääni, luulisin osaavani olla sitä vieläkin, täytyy nyt vain tarttua asiaan.

Ja ulkonäön sijaan suurin kannustin on terveys. rapakunto, korkea verenpaine ja kolesteroli. Alkaa olla melkoiset riskit niin diabeteksen kuin sydän ja verisuonitautien suhteen. Kyllästyttää oma lösö olo, mitään ei jaksa. Joulukuussa olin terveystarkastuksessa, siellä päätin elämänmuutoksesta. Saan ravitsemusterapeuttikäyntejä tueksi, samoin veriarvoja seurataan ihan lääkityksen vuoksi. Jospa nyt jaksaisin, ja mukava olla mukana tässä porukassa tuettuna ja tukijana!

Joululoman aikaan en ole pitänyt kiinni tiukasta dieetistä, herkkujakin menee, mutta olen lisännyt liikuntaa paljon: hiihtänyt, kolannut lumia, puuhannut ulkona muutakin hikistä kuten halkojen hakkaamista. Tarkoitus lähteä liikkeelle pikkuhiljaa, ei nälkädieettiä vaan vähemmän kaloreita, paljon leseitä ja muuta kevyttä mahaa täyttävää. Marjoja makeannälkään, proteiineja rahkasta ja muusta rasvattomasta, lihaa vähemmän ja vähärasvaisempaa. Mustikat ja rasvaton jogurtti on aika kiva iltapala. Tavoitteena olla selvästi kevyempi ja hyväkuntoisempi ensi kesänä.

Vierailija
137/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin muutokseni tulee olemaan työpäivän aikana, aiemmin otin evääksi ison pussin irtokarkkeja, suklaata, pasteijoita ja limsaa. Aloitin elämänmuutoksen eilen, ja otin töihin kaksi banaania, kaksi omenaa, kaksi karjalanpiirakkaa, juotavan jogurtin ja kivennäisvettä. AP

En sano tätä loukatakseni mutta syö ja täytä vatsaa ihan oikealla ruoalla, kasviksia ja juureksia kylkeen. Vaihdoit toki karkit ja pasteijat mutta karjalanpiirakat menee pasteijoista kun kovaa rasvaa yhtä lailla ja juotava jugurtti karkeista, sokeria siinäkin ihan älyttömästi. Maustamatonta jogurttia ja marjoja. Myös hedelmissä on paljon eroja: banaanissa paljon sokeria ja kaloreita vaikka toki parempi vaihtoehto kuin irtokarkki. Tsemppiä!

Jotta karjalanpiirakoissa on kovaa rasvaa? Missä?

Lähtekää hyvät laihduttajat liikkeelle perusasioista. Tutustukaa ravintoon ja ravintoarvoihin. Kun/jos näin pihalla on jo alussa, ei ihme että laihdutuksesta tulee vain kierre eikä muutoksia tule. Tsemppiä kaikille elämäntapamuutokseen!

Vierailija
138/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen mukaan! Rakastan salaatteja ja kävelylenkkejä joten niitä heti huomenna. Kesään mennessä koitan saada viisi kiloa pois.

Vierailija
139/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä. Mulle tuo on nimenomaan toimivaa ja toteutinkin sitä aiemmin itse, että kipotin aterioita koko viikolle ja söin niitä töissä ja kotona. Säännölliset ruoka-ajat ja tarpeeksi liikuntaa ja unta. Olen parikymmentä senttiä sua lyhyempi, joten mulla ylimääräiset kilot näkyy nopeasti ja ne ei mitenkään nätisti jakaudu mun kehoon. Nopeasti tulee myös hengästynyt ja huonokuntoinen olo. Painonnousu ja liikunnan väheneminen kävivät mulla käsikädessä. Työhön liittyvien ikävien asioiden vuoksi ruokailu repsahti totaalisesti. Nyt terveellisempää elämää kohti.  N38

Vierailija
140/3110 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään suunnitelmaa. Olen tänä jouluna syönyt enemmän makeaa kuin muulloin, jolloin kuluu kuukausia ilman makeita herkkuja enkä välitä siitä. Ylipainoa on kyllä neljä kiloa. Ne eivät putoa, vaikka olisin täysin syömättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän