Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Hyvää uutta vuotta kaikille! Ja tervetuloa uudet mukaan!
Koitetaan pitää ketjussa positiivinen asenne ja tuetaan toisemme 🙂 yhdessä onnistumme paremmin. Onko kukaan koittanut muuttaa suhtautumista ruokaan? Minä ainakin olen usein palkinnut itseni herkuilla ym ja siitä tulee vain huono olo. Jos yrittäisi miettiä että mitkä ruoat ovat hyväksi keholle, ja koittaisi miettiä asiaa niin päin. Myöskin unohdetaan pakko liikkua ja ajatellaan että kävely on hyväksi keholle ja mielelle 😊
Kiitos AP tästä ketjusta, nyt pitkästä aikaa tunne että tämä onnistuu! Muistakaa että matkalla tulee huonojakin päiviä mutta täällä me tsempataan toisia.
Terveisin Pullervo2023
Mulla on Polarin Ignite sykemittari, se näyttää askelien lisäksi kalorit, päivittäisen aktiivisuusmäärän prosentteina eli sen kanssa on helppo tarkistaa että 100 % tulee täyteen. Se myös neuvoo onko tullut treenattua liikaa tai liian vähän. Kuntotesti myös on ja untakin se tarkkailee.
Olen yhdistänyt sen Yazio-appiin kännykässä ja sillä laskeskelen kalorit. En usko ilman näitä tekisin tätä laihdutusta järkevästi.
Minulla ei ole älykelloa tms mittaria, mutta totta että konkretia auttaa edistymisen huomaamisessa ja epäkohtien korjaamisessa. Kuntosalini juoksumatto kertoo sykkeen ja muita tietoja. Olen joskus pitänyt ruokapäiväkirjaa, nykyään merkitsen liikunnat kalenteriin. Näihin on niin paljon hyviä sovelluksia. Olen niin pohjalla että pienikin edistys on hyvä. Kunhan muistaisin aina kohtuuden etten yrittäisi liikaa, mutta kuitenkin tehokkaasti. Ystäväni on liikunnanohjaaja, häneltä saan neuvoa ja tukea. Ensimmäinen iso haasteeni on huomenna palata töihin pyhien jälkeen, siellä usein on tarjolla sellaisia herkkuja, jotka eivät ole minulle hyväksi. Ammennan tästä ketjusta taustatukea pysyä päätöksissäni. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kirjoitti:
Mukana! 168cm ja 112kg. Aiempi fyysinen työ vaihtui toimistotyöhön ja kiloja on kertynyt. Itseään saa syyttää, kun suu on isompi kun pärsreikä ja liikuntaan ei tahdo ruuhkavuosilta saada aikaa. Ehkä tämä on se vuosi, kun vihdoinkin muksut on jo niin isoja, että saa lohkaistua arjesta palan omalle hyvinvoinnille.
Tuo "ei ole aikaa" on niin naurettava tekosyy. Nuku 30-60 min vähemmän jos ei aikaa muuten muka lohkea.
Tuo "nuku 30-60 min vähemmän" on niin naurettava ohje. Et taida tietää yhtään mitään ihmisen kehosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Univaje lihottaa.
30-60 min vähemmän ei tuo mitään univajetta. Varsinkaan kun ei unen määrää tarvitse oikeasti vähentää. Aikaa on kyllä liikkua puoli tuntia päivässä jos vaan haluaa.
Tunti päivässä vie laskennallisesti viikosta yhden yön. Se on paljon, kyllä aika pitää löytää jostain muualta.
Yhyy kun ei saa nukkua. Itse nukun noin viisi tuntia yössä. Arkussa/uurnassa saa nukkua. Aikaa löytyy kyllä jos haluaa. Jättää vaikka täällä roikkuminen. 30-60 minuuttia päivässä voi kaikki liikkua jos on halua.
Univaje mm. heikentää liikunnan jälkeistä palautumista. Pitkäaikaisena se johtaa ylikuntoon, oikeammin alipalautumiseen, mistä toipuminen on hidasta. Se myös vaikuttaa aineenvaihduntaan, mikä lisää yhdessä jo ennestään olleen ylipainon kanssa kakkostyypin diabeteksen riskiä. Parempi siis nukkua hyvin ja liikkua vähän vähemmän.
Juu,selväksi tuli,et halua liikkua koskaan,ikinä. Varmasti tulis heti joku syy miksi ei voi liikkua vaikka aikaa ois.
Ikävä kun aina näihin ketjuihin tulee ilkeilijöitä. Asiat voi sanoa toisia tukevalla ja kannustavalla tavalla. Ap'lle kiitokset hyvästä aloituksesta! Näkee kommenttien määrästä miten tärkeä tämä aihe on monille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Polarin Ignite sykemittari, se näyttää askelien lisäksi kalorit, päivittäisen aktiivisuusmäärän prosentteina eli sen kanssa on helppo tarkistaa että 100 % tulee täyteen. Se myös neuvoo onko tullut treenattua liikaa tai liian vähän. Kuntotesti myös on ja untakin se tarkkailee.
Olen yhdistänyt sen Yazio-appiin kännykässä ja sillä laskeskelen kalorit. En usko ilman näitä tekisin tätä laihdutusta järkevästi.
Tai sitten päinvastoin. Ei noi mittarit esim. pysty kulutettuja kaloreita tietämään. Siihen ei pysty mikään mittari. Elimistön toimintaa ei pysty laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kirjoitti:
Mukana! 168cm ja 112kg. Aiempi fyysinen työ vaihtui toimistotyöhön ja kiloja on kertynyt. Itseään saa syyttää, kun suu on isompi kun pärsreikä ja liikuntaan ei tahdo ruuhkavuosilta saada aikaa. Ehkä tämä on se vuosi, kun vihdoinkin muksut on jo niin isoja, että saa lohkaistua arjesta palan omalle hyvinvoinnille.
Tuo "ei ole aikaa" on niin naurettava tekosyy. Nuku 30-60 min vähemmän jos ei aikaa muuten muka lohkea.
Tuo "nuku 30-60 min vähemmän" on niin naurettava ohje. Et taida tietää yhtään mitään ihmisen kehosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Univaje lihottaa.
30-60 min vähemmän ei tuo mitään univajetta. Varsinkaan kun ei unen määrää tarvitse oikeasti vähentää. Aikaa on kyllä liikkua puoli tuntia päivässä jos vaan haluaa.
Tunti päivässä vie laskennallisesti viikosta yhden yön. Se on paljon, kyllä aika pitää löytää jostain muualta.
Yhyy kun ei saa nukkua. Itse nukun noin viisi tuntia yössä. Arkussa/uurnassa saa nukkua. Aikaa löytyy kyllä jos haluaa. Jättää vaikka täällä roikkuminen. 30-60 minuuttia päivässä voi kaikki liikkua jos on halua.
Univaje mm. heikentää liikunnan jälkeistä palautumista. Pitkäaikaisena se johtaa ylikuntoon, oikeammin alipalautumiseen, mistä toipuminen on hidasta. Se myös vaikuttaa aineenvaihduntaan, mikä lisää yhdessä jo ennestään olleen ylipainon kanssa kakkostyypin diabeteksen riskiä. Parempi siis nukkua hyvin ja liikkua vähän vähemmän.
Juu,selväksi tuli,et halua liikkua koskaan,ikinä. Varmasti tulis heti joku syy miksi ei voi liikkua vaikka aikaa ois.
En minä niin sanonut. Se aika liikunnalle pitää vain löytää jostain muualta kuin yöunesta.
Pullervo2023 kirjoitti:
Hyvää uutta vuotta kaikille! Ja tervetuloa uudet mukaan!
Koitetaan pitää ketjussa positiivinen asenne ja tuetaan toisemme 🙂 yhdessä onnistumme paremmin. Onko kukaan koittanut muuttaa suhtautumista ruokaan? Minä ainakin olen usein palkinnut itseni herkuilla ym ja siitä tulee vain huono olo. Jos yrittäisi miettiä että mitkä ruoat ovat hyväksi keholle, ja koittaisi miettiä asiaa niin päin. Myöskin unohdetaan pakko liikkua ja ajatellaan että kävely on hyväksi keholle ja mielelle 😊
Kiitos AP tästä ketjusta, nyt pitkästä aikaa tunne että tämä onnistuu! Muistakaa että matkalla tulee huonojakin päiviä mutta täällä me tsempataan toisia.
Terveisin Pullervo2023
Oma suhtautumiseni ruokaan on ollut aivan sairaalloinen. Olen herkuilla yrittänyt tukahduttaa negatiivisia tunteita ja paeta hetkeksi johonkin. Häpeän ja pettymuksen kautta paha olo vain lisääntyy ja kierre on valmis. Harvoin enää ahmiminen tuo edes hetken hyvää oloa, ainoastaan turruttaa. Tiedän taustasyt, miksi en ole arvostanut kehoani ja elämääni, vaan toistanut tuhoisaa käyttäytymistäni. Aiempaan onnistuneeseen painonpudotukseen sain puhtia lääkäriltä painaessani 150kg, kun hän sanoi että hyvin pian saan tilata puusepältä erikoisleveän ruumisarkun. Toimin silloin juuri kuten nyt ja pudotin 3 vuodessa 60 kg jättämällä herkut pois ja lisäämällä liikuntaa. Tässä välissä on ollut monella tapaa sysimusta ajanjakso. Nyt tuntuu että minnulla on voimia elämänmuutokseen, varsinkin kun saan lisätsemppiä teiltä täältä, läheisiltä, ravitsemusterapeutilta jne. Teen kaikkeni, että suhteeni ruokaan normalisoituisi niin että se on terveellistä ravintoa, ei pakopaikka tai palkinto. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten päinvastoin. Ei noi mittarit esim. pysty kulutettuja kaloreita tietämään. Siihen ei pysty mikään mittari. Elimistön toimintaa ei pysty laskemaan.
Tietää ne mittarit paremmin kuin pelkkä mutuilu tai taulukko mikä ei ole yhteydessä kehoon.
Mä aloitin laihduttamisen jo hiukan 'etuajassa' eli marraskuun puolella. Projektin inspiraationa oli Jason Fungin kirja Obesity Code, jossa Jason käy läpi kuinka keho oikeasti toimii, kuinka lihominen tapahtuu, mikä merkitys on kahdella keskeisellä hormonilla (insuliini, glukagoni) ja kuinka keho saadaan käyttämään rasvaa energiana.
Käytännössä olen vähentänyt radikaalisti viljojen (pasta, leipä), perunan ja sokerien käyttöä, joilla olen saanut insuliinipiikkejä rajoitettua ja ruokailun olen ajoittanut 8 tunnin aikaikkunaan eli en ole syönyt tai juodun veden lisäksi mitään ilta 18.00 jälkeen. Aterioita on ollut päivässä kaksi (ilman välipaloja) ja joka aterialla olen syönyt mahan täyteen vihanneksia, juureksia ja lihaa (tyypillisesti kanaa). Eli mistään rasvan mättö dietistä ei todellakaan ole ollut kyse.
Kuukaudessa paino tippunut hiukan alle 6 kiloa ja energiatasot on pilvissä. Suosittelen ainakin tutustumaan aiheeseen ja kenties jopa kokeilemaan. Keho parantaa itse itsensä kunhan sille vaan annetaan siihen tilaisuus ja oikeat työkalut.
Ps. Kirjan saa ladattua ilmaiseksi tästä
https://www.pdfdrive.com/the-obesity-code-unlocking-the-secrets-of-weig…
Vierailija kirjoitti:
Sun kirjoitti:
Ei hyvinvointiin tarvita mitään erikseen paloja. Se hyvinvointi luodaan ihan jokapäiväisessä arjessa.
Tämä on erittäin tärkeä pointti. Terveelliset, hyvinvointia tuottavat elämäntavat eivät ole mitään muusta elämästä ja arjesta irrallisia asioita. Hyvinvointi lisääntyy (painonlasku mukaanlukien), kun tekee paljon hyviä yksittäisiä valintoja ja niitä valinnanpaikkoja on jokaisen elämässä ja arjessa lukuisia. Ei voi ajatella niin, että omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on jotain ylimääräistä nykyiseen tai että se vaatii jostain oleellisesta luopumista. Tuo on sukua kuuriajattelulle ja se ei tunnetusti ole pitkäkestoista.
Ja tuosta pätkäpaaston osuudesta löytyy oheinen kohtalaisen hyvä ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/3022563/patkapaasto-168-kokemuksia
Vierailija kirjoitti:
Elimistön toimintaa ei pysty laskemaan.
Jännästi vaan esimerkiksi sisäpyöräilyssä voi mitata watit ja sitä kautta laskea kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietää ne mittarit paremmin kuin pelkkä mutuilu tai taulukko mikä ei ole yhteydessä kehoon.
Ei tiedä.
Sovitaan sitten niin, jos lopetat trollaamisen ja siirryt johonkin muuhun ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännästi vaan esimerkiksi sisäpyöräilyssä voi mitata watit ja sitä kautta laskea kalorit.
Uloshengityksen hiilidioksidia mittaamalla voi saada selville kulutetut kalorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uloshengityksen hiilidioksidia mittaamalla voi saada selville kulutetut kalorit.
Noi aktiivikellot sun muut mittarit ei tuohon kuitenkaan pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kirjoitti:
Joopa joo, ylipaino ei diabetesta aiheuta.
Ei ehkä suoraan ja automaattisesti, mutta lisää riskiä ihan merkittävästi. Ja jos sattuu olemaan vielä sukurasitetta, riski kasvaa entisestään. Tietenkään diabetes ei ole ainoa terveysriski.
Metabolisen oireyhtymän liikapaino joka johtuu sisäelinrasvasta on kylläkin diabeteksen esiaste.
Mukana! 165, 70kg ja 55-vuotias nainen. Geeneistä johtuva sairaus ja sisätautilääkärin sanoma pieni vihje, että sisäelimien ympärillä rasvaa. Olen omppuvartaloinen. Ainakin viisi kiloa olisi hyvä saada pois jo terveydenkin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kirjoitti:
Joopa joo, ylipaino ei diabetesta aiheuta.
Ei ehkä suoraan ja automaattisesti, mutta lisää riskiä ihan merkittävästi. Ja jos sattuu olemaan vielä sukurasitetta, riski kasvaa entisestään. Tietenkään diabetes ei ole ainoa terveysriski.
Metabolisen oireyhtymän liikapaino joka johtuu sisäelinrasvasta on kylläkin diabeteksen esiaste.
Se esiaste on jo tullut huonosta ravinnosta. Se sisäelinrasva ei ole syy, vaan ruoka, jolla se on hankittu.
Hienoa. Onko sinulla muuten aktiivisuusranneketta tai urheilukelloa? Joidenkin mielestä ne ovat turhia leluja, mutta toisilla ne konkreettisesti näkyvillä olevat tulokset lisäävät motivaatiota. Itse suosittelen lämpimästi.