Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelle kuuluu taloyhtiöissä hajulukkojen puhdistus?

Vierailija
08.03.2025 |

Enkä tarkoita pelkkää lattiakaivoa, joka toki on asukkaan vastuulla. Vaan esimerkiksi lavuaarin putkien irroitus ja puhdistus. Olen vuokralla. Näitä ei minun aikana ole puhdistettu. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä huoltomies ihan rohkeasti ettei mene putket tukkoon. Myös pönttö on huoltomiesten vastuulla.

Vierailija
2/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemärirakeilla puhdistuu hyvin ellei ole hiekasta tukossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdista myös ne ilmanottoaukot. Monista asunnoista löytyy asukaskansio jossa on ohjeita siivoukseenkin mutta jos ei löydy ja olet epävarma niin pyydä apua vuokranantajalta tai huoltomieheltä.

Vierailija
4/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskialtaan ja kylpyhuoneen pesualtaan puhdistus kuuluu taloyhtiölle, jopa niin, että asukas ei saa niihin koskea jos ei ole putkiasentaja. Lattiakaivon puhdistus todellakin kuuluu asukkaalle.

Vierailija
5/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän niitä mutta tarkoitin yleisesti. En ongelmatilannetta. 

Vierailija
6/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhdista myös ne ilmanottoaukot. Monista asunnoista löytyy asukaskansio jossa on ohjeita siivoukseenkin mutta jos ei löydy ja olet epävarma niin pyydä apua vuokranantajalta tai huoltomieheltä.

Miten ilmanotto liittyy lattiakaivoihin? Ilmanvaihto kyllä puhdistettiin hiljattain. Ap

Vierailija
7/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisena en lähtisi itse niitä tukoksia yrittämäänkään avata, pitää kutsua heti se huolto apuun.

Vierailija
8/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiölle kuuluu. Mutta ei se huoltomies kyllä tule, ellei ole viemäri edes osittain tukossa. Hyvin vetävää viemäriä ei tulla puhdistamaan. 

Vierailija
9/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun säännöllisesti liottaa hiukset yms sillä niin ei tule ongelmatilanteita

Vierailija
10/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ilmanotto liittyy lattiakaivoihin? Ilmanvaihto kyllä puhdistettiin hiljattain. Ap

Ei se liitykään mutta se ilmanvaihtokanava kylpyhuoneessa kuuluu asukkaan puhdistaa säännöllisesti. Siihen aukkoon kertyy likaa ja rasvaakin. Keittiössäkin liesituuletin ja suodatin kuuluu asukkaan pitää puhtaana. Myös jääkaappi ja pakastin tulee sulattaa ja puhdistaa säännöllisesti itsenäisesti.

Vierailija
11/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisena en lähtisi itse niitä tukoksia yrittämäänkään avata, pitää kutsua heti se huolto apuun.

Ei ole tukoksia. Niihin käytän kyllä putkimies-liuosta yms. Pohdin yleispuhdistusta.

Vierailija
12/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiölle kuuluu. Mutta ei se huoltomies kyllä tule, ellei ole viemäri edes osittain tukossa. Hyvin vetävää viemäriä ei tulla puhdistamaan. 

Helposti tulevat tarkastamaan jos on ongelmia ettei tule kunnon tukoksia tai mene rikki mikään. Jos eivät tule niin sehän on välinpitämättömyyttä se.

Vierailija
13/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisen vastuujakotaulukon mukaan nuo kuuluvat taloyhtiölle syystä että nuoret ovat niin tumpeloita etteivät osaa sitä tehdä ja ovat sitten aiheuttaneet vesivahinkoja. Itse en kyllä vaivaudu huoltoa noiden takia tilaamaan vaan teen itse. (nopeampaa ja säästän vähän vastikkeessa kun taloyhtiön kulut pysyvät kurissa).

Vierailija
14/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tukoksia. Niihin käytän kyllä putkimies-liuosta yms. Pohdin yleispuhdistusta.

Selvä eli sinne lavuaarin putkistoon voi suihkuttaa pesuainetta vaikuttamaan ja keitetyllä vedellä voi huuhdella jonkun ajan kuluttua sen pesuaineen. Jollakin sopivalla pienellä puhdistimella voi sörkkiä likaa pois kun se on irronnut hieman. Tästä lähtee hajua mutta se helpottaa kun se likaa pehmenee ja huuhtoutuu pois, kunnolla siis sitä vettä sinne perään. Hiukset kannattaa pestä vain suihkun alla, ei siis lavuaarin päällä koska helposti tukkiutuu se putki.

Vierailija
15/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nykyisen vastuujakotaulukon mukaan nuo kuuluvat taloyhtiölle syystä että nuoret ovat niin tumpeloita etteivät osaa sitä tehdä ja ovat sitten aiheuttaneet vesivahinkoja. Itse en kyllä vaivaudu huoltoa noiden takia tilaamaan vaan teen itse. (nopeampaa ja säästän vähän vastikkeessa kun taloyhtiön kulut pysyvät kurissa).

Eli irrottelet ne kaikki putket lavuaarien alta ja peset? Tätä tarkoitan. Totta kai puhdistan hajulukon nähtävissä olevat osat, samoin liesituulettimen rasvasuodattimen. Ap

Vierailija
16/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli irrottelet ne kaikki putket lavuaarien alta ja peset? Tätä tarkoitan. Totta kai puhdistan hajulukon nähtävissä olevat osat, samoin liesituulettimen rasvasuodattimen. Ap

Vuokralaisten ei saa tehdä itse niitä asioita. Aina täytyy kysyä, näin sanoi minulle se huoltomies. Sanoi että jotkut tekevät mutta ei saisi tehdä myöskään siksi että jos tuleekin ongelmia niin vakuutus ei korvaa. 

Vierailija
17/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskialtaan ja kylpyhuoneen pesualtaan puhdistus kuuluu taloyhtiölle, jopa niin, että asukas ei saa niihin koskea jos ei ole putkiasentaja. Lattiakaivon puhdistus todellakin kuuluu asukkaalle.

Viemärinavausainetta saa asukaskin kaataa.

Vierailija
18/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen myös lavuaarin putken itse puhdistanut, sinnehän se lattiakaivoon siitäkin vedet menee ainakin meillä.

Olisko jollain vinkkiä käsisaippuasta, joka ei kerääntyisi  pesualtaan putken pintaan?

Vierailija
19/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tiskaus, imurointi, lattianpesu ja roskien vienti kuuluu taloyhtiölle. Ruo'at joudut tekemään itse, ellei erikseen sovita toisin.

Vierailija
20/27 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun säännöllisesti liottaa hiukset yms sillä niin ei tule ongelmatilanteita

Ei ne mitään hiuksia liota vaan SYÖVYTTÄVÄT.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan