Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä millaisia somaattisia sairauksia ylipainon vuoksi tai esim. kohonneita verensokeri- tai maksa-arvoja? Mulla löytyi äskettäin lievästi kohonnut ALAT eli maksa-arvo, joka voi liittyä lääkitykseeni, mutta todennäköisempää on ylipaino. En halua rasvamaksaa. Tämäkin lisää motivaatiota painon pudotukseen.
Minulla on. Ensin huonot maksa-arvot (jotka aina välillä paranivat), lopulta sitten enää eivät ja siitä sitten ultraan ja diagnoosi on rasvoittunut maksa. Kyllähän se alkoi mietityttämään. Kerran sain arvot alenemaan syömällä kananmunia joka päivä (koliini). Sitten se jäi jostain syystä, mutta nyt syön niitä taas säännöllisesti 2-3 päivässä. Nyt ei ole taas enää mitään tuntemuksia maksassa (mulla oli sellaisia vähäisiä "kipujakin" välillä, joka oli aika ahdistavaa). Ehkä saan kananmunilla kolesterolit taivaisiin, niin saansitten käsiini uuden ongelman :)
Kuinka suuria sun maksa-arvot olivat?
Nyt en kyllä muista, mitä ne olivat siinä vaiheessa, kun määrättiin ultraan. Mutta joku kuudella alkava luku oli silloin, kun aloitin ensimmäisen "kananmunakuurin". Silloin lääkäri sanoi, että kolmen kuukauden kuluttua uudet verikokeet ja siihen mennessä arvot oli normalisoituneet. Varmaan olivat korkeammalla sen ultran aikaan, koskapa silloin todettiin rasvoittumista. Pitäisi varmaan katsoa miten ne arvot on heitelleet, mutta en vain ole viitsinyt.
Sitä en osaa sanoa, miten se kananmunien koliini vaikutti, vai vaikuttiko mitenkään, enkä todellakaan halua kenellekään maksa-arvojen kanssa kamppailevalle tyrkyttää mitään kuuria. Itse nyt vaan törmäsin jossain sellaiseen tietoon ja kolme kuukautta sitä kokeilin. Voihan se hyvin olla, että oli joku muu tekijä, joka vaikutti tuolloin. Lääkkeitä en kylläkään syönyt silloin, enkä nytkään, joten se ei ollut syy.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on, kun olen viikon verran merkkaillut ruuat muistiin ja laskennallisesti ollut noin 400 kcal päivittäisellä vajeella sekä lopettanut napostelun niin paino on vaan noussut? Puoli kiloa on tullut viikossa lisää vaikka olen syönyt vähemmän ja kurinalaisemmin kuin ennen.
Kirjoitin viimeksi sivulla 2. Pudotettavaa olisi vain muutama kilo.
N50
Mulla samanlaista. Minulla tosin on aineenvaihduntaan, myös rasva-aineenvaihduntaan vaikuttavia sairauksia ja lääkkeitä. Minä teen niin että muutamana päivänä pätkäpaastoan, 16:8 tai 5:2 tai mukautellen, eli parina päivänä viikossa syön tosi pieniä kaloreita. 5:2 ssa syödään kahtena päivänä viikossa 500 kcal tai 600 kcal miehet ja minäkin koska liikun hurjaasti. Silloin paino tippuu. Muina päivinä syön kevyesti pyrkien vain pitämään tiputetun painon. Kilo kuussa tippuu.
Nyt paino 93,9, tämän kuun aikana pitäisi saada lukema näyttämään 92-alkuista. Saapa nähdä, vaikealta tuntuu. Minulla on tärkeä liikunta-alan koulutus seuraavat 5 viikkoa ja liikuntaa tulee hurjasti, ja paastoten en meinaa jaksaa.
Lempijuureksistakin puhuttiin, oma lempparini on naurispalat raakana. Jotkut ovat kitkeriä(vihreät osat?) mutta nyt olen prismasta löytänyt maukkaita. Ne vie minulta välipalana näläntunnetta.
Äitini on sota-ajan lapsi ja hän näytti minulle kaupungilla joitakin vuosia sitten miehen joka oli äidinmaidon sijasta ruokittu vauvana naurisliemellä sillä äitinsä oli kuollut synnytykseen. Oli terve mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetemput ja dieetit eivät tuota kestäviä tuloksia. Kohtuus kaikessa on tärkeintä. Esimerkiksi jonkun ruoka-aineen (kuten leivän tai perunan) demonisointi on aivan huuhaata. Kaikkea voi syödä kohtuudella. Joissain aineissa kohtuullisuus tarkoittaa pienempi määrä ja toisessa suurempi. Kun kieltää itseltään jotain, alkaa tulla mielitekoja ja huonos fiilistä. Jossain vaiheessa sitten sortuu kiellettyyn hedelmään ja syyllisyydentunne kalvaa. Ihan turhaan.
En ole ikinä sortunut esim. perunaan tai riisiin. Nyt kuitenkin mietin niiden ottamista ruokavalioon takaisin, löytyiskö täältä kannatusta ja hyödillistä tietoa miksi kannattaisi? Auttaisi ruokalaskuun huomattavasti.
Jos noita kahta mietit, niin ota peruna, se on kotimaista ja halpaa. Tietoa hyödyistä ja haitoista löytyy hyvin googlaamalla, ja reseptejä myös, jos päädyt siihen sortumaan. :)
Pitää kyllä alkaa googlettamaan, jospa pää sitten antaisi periksi ottaa sen takaisin ruokavalioon. En enää pitäisi sitä sortumisena.
Minkä tilalle ajattelit ottaa? Et ilmeisesti lisäksi, koska puhuit ruokalaskusta, eli korvaisit jonkun kalliimman raaka-aineen niillä. Pasta? Leipä?
En tilalle vaan lisäksi. Kasviksiin menee paljon rahaa. Pastaa en syö, silloin tällöin ruisleipää.
Millä logiikalla tuossa sitten siirtyy rahaa kauppalaskussa, jos ostat normaalien juttujen lisäksi vielä lisää juttuja?
Sillä logiikalla että kalliimpia juttuja menisi vähemmän? En ole annoskokoa kasvattamassa..
Niin, eli korvaat osan kasviksista etkä osta vain lisäksi.
Mikä ongelma? Lisäksi kasviksien sekaan jottei niitä tarvitsisi kuluttaa niin paljon?
Miten niin ongelma? Mulle on ihan sama mitä syöt tai olet syömättä. Kyse oli semantiikasta ja matematiikasta. Lisäksi tarkoittaa eri asiaa kuin jonkin tilalla. Ostamalla jotakin lisää maksat enemmän kuin ostamalla jonkin tilalle.
Älä jaksa vääntää. Onko tuo mielestäsi niin tärkeä asia, että siitä kannattaa viesti toisensa perään jankuttaa?
Lisän voi ajatella määrällisen lisän ja nollasummapelin sijaan myös laadullisena lisänä tai suhteellisena muutoksena eli että ostaa jotain tuoteryhmää, jota ei ole aiemmin ostanut tai jonkin tuoteperheen sisällä yhden tuotteen osuus suurenee ja toisen pienenee. Ei tämä ole näin vaikeaa ja kaikki muut paitsi sinä tuntuvat ymmärtävän, mitä tarkoitetaan.
Kylläpä sinun on vaikea myöntää, että käytit virheellistä termiä. Virheitä sattuu, se on ihan inhimillistä!
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä millaisia somaattisia sairauksia ylipainon vuoksi tai esim. kohonneita verensokeri- tai maksa-arvoja? Mulla löytyi äskettäin lievästi kohonnut ALAT eli maksa-arvo, joka voi liittyä lääkitykseeni, mutta todennäköisempää on ylipaino. En halua rasvamaksaa. Tämäkin lisää motivaatiota painon pudotukseen.
Minulla oli ensin sairaudet, sitten niiden myötä tuli ylipaino, myös lääkkeeni jouduttavat painonnousua. Yksi lääkkeistäni aiheuttaa rasvamaksaa ja kohottaa kolesterolia vaikka en ole 30 vuoteen syönyt kolesterolia tippaakaan, silti on kohonnut. Rasvamaksakin on mutta lääkäri sanoi että laihdutus ei auta sillä lääke.
Tärkein laihdutussyyni on kuitenkin syövän uusiutumisen estäminen. Minun rintasyöpäni ravinto on estrogeeni jota muodostuu rasvakudoksessa. Siksi rasvaa pitäisi saada vähemmäksi. Minulla on siis selkeästi oma henki pelissä, mikä lisää stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetemput ja dieetit eivät tuota kestäviä tuloksia. Kohtuus kaikessa on tärkeintä. Esimerkiksi jonkun ruoka-aineen (kuten leivän tai perunan) demonisointi on aivan huuhaata. Kaikkea voi syödä kohtuudella. Joissain aineissa kohtuullisuus tarkoittaa pienempi määrä ja toisessa suurempi. Kun kieltää itseltään jotain, alkaa tulla mielitekoja ja huonos fiilistä. Jossain vaiheessa sitten sortuu kiellettyyn hedelmään ja syyllisyydentunne kalvaa. Ihan turhaan.
En ole ikinä sortunut esim. perunaan tai riisiin. Nyt kuitenkin mietin niiden ottamista ruokavalioon takaisin, löytyiskö täältä kannatusta ja hyödillistä tietoa miksi kannattaisi? Auttaisi ruokalaskuun huomattavasti.
Jos noita kahta mietit, niin ota peruna, se on kotimaista ja halpaa. Tietoa hyödyistä ja haitoista löytyy hyvin googlaamalla, ja reseptejä myös, jos päädyt siihen sortumaan. :)
Pitää kyllä alkaa googlettamaan, jospa pää sitten antaisi periksi ottaa sen takaisin ruokavalioon. En enää pitäisi sitä sortumisena.
Minkä tilalle ajattelit ottaa? Et ilmeisesti lisäksi, koska puhuit ruokalaskusta, eli korvaisit jonkun kalliimman raaka-aineen niillä. Pasta? Leipä?
En tilalle vaan lisäksi. Kasviksiin menee paljon rahaa. Pastaa en syö, silloin tällöin ruisleipää.
Millä logiikalla tuossa sitten siirtyy rahaa kauppalaskussa, jos ostat normaalien juttujen lisäksi vielä lisää juttuja?
Sillä logiikalla että kalliimpia juttuja menisi vähemmän? En ole annoskokoa kasvattamassa..
Mikä ongelma? Lisäksi kasviksien sekaan jottei niitä tarvitsisi kuluttaa niin paljon?
Miten niin ongelma? Mulle on ihan sama mitä syöt tai olet syömättä. Kyse oli semantiikasta ja matematiikasta. Lisäksi tarkoittaa eri asiaa kuin jonkin tilalla. Ostamalla jotakin lisää maksat enemmän kuin ostamalla jonkin tilalle.
Älä jaksa vääntää. Onko tuo mielestäsi niin tärkeä asia, että siitä kannattaa viesti toisensa perään jankuttaa?
Lisän voi ajatella määrällisen lisän ja nollasummapelin sijaan myös laadullisena lisänä tai suhteellisena muutoksena eli että ostaa jotain tuoteryhmää, jota ei ole aiemmin ostanut tai jonkin tuoteperheen sisällä yhden tuotteen osuus suurenee ja toisen pienenee. Ei tämä ole näin vaikeaa ja kaikki muut paitsi sinä tuntuvat ymmärtävän, mitä tarkoitetaan.
Kylläpä sinun on vaikea myöntää, että käytit virheellistä termiä. Virheitä sattuu, se on ihan inhimillistä!
Tuo oli ensimmäinen viesti, jolla tuohon keskusteluun osallistuin. Kiitos vaan ad hominem -argumentista, se kertoo sinusta kaiken mitä haluankin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittelin eilen tai toissapäivänä tekeväni minimuutoksia loppuelämäksi ja ajattelin tekeväni yhden viikossa. Ensimmäinen oli vaalean leivän vaihto ruisleipään. Tässä ei ole ollut mitään ongelmia, enkä suuremmin kaipaile valkoista leipää. Nyt olen kuitenkin lukenut ketjun alusta saakka (huh) ja innoissani ajattelin tehdä toisenkin muutoksen, vaikka viikko ei olekaan kulunut :) Eli aion syödä säännöllisesti. Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Aion syödä, vaikka ei olisikaan kova nälkä ja yritän ottaa ruokaa mukaan, ettei tule tilanteita joissa ei ole mitään mukana ja pitää hakea kaupasta nopeasti jotain mättöä. Painotan aamupuolen aterioita ja iltaa kohti "kevennän", koska en ole iltasyojä muutenkaan. Ongelma on se, että olen useimmiten päivät kotona, joten pitäisi vääntää kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Hyvä suunnitelmani saattaakin kaatua juuri tähän. Ehkä voisin laskea puuronkin lämpimäksi ateriaksi. Jotain proteiinia ja höysteitä lisäksi?
Minä teen isot määrät ruokaa kerralla. Esim. linssikeitto ja uunipasta joita syön 4-5 päivää peräkkäin ja osan laitan valmiina annosrasiana pakkaseen. En ole ikinä syönyt työruokaloissa. Enkä mitenkään ehtisi joka päivä kokata. Kokkaan vain parina päivänä viikossa. Käytän myös arkea helpottavia laitteita kuten crockpot ja yleiskone. Sairauksien vuoksi tarvitsen helpotuksia ruoanlaittoon.
Laihduttelen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittelin eilen tai toissapäivänä tekeväni minimuutoksia loppuelämäksi ja ajattelin tekeväni yhden viikossa. Ensimmäinen oli vaalean leivän vaihto ruisleipään. Tässä ei ole ollut mitään ongelmia, enkä suuremmin kaipaile valkoista leipää. Nyt olen kuitenkin lukenut ketjun alusta saakka (huh) ja innoissani ajattelin tehdä toisenkin muutoksen, vaikka viikko ei olekaan kulunut :) Eli aion syödä säännöllisesti. Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Aion syödä, vaikka ei olisikaan kova nälkä ja yritän ottaa ruokaa mukaan, ettei tule tilanteita joissa ei ole mitään mukana ja pitää hakea kaupasta nopeasti jotain mättöä. Painotan aamupuolen aterioita ja iltaa kohti "kevennän", koska en ole iltasyojä muutenkaan. Ongelma on se, että olen useimmiten päivät kotona, joten pitäisi vääntää kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Hyvä suunnitelmani saattaakin kaatua juuri tähän. Ehkä voisin laskea puuronkin lämpimäksi ateriaksi. Jotain proteiinia ja höysteitä lisäksi?
Minä teen isot määrät ruokaa kerralla. Esim. linssikeitto ja uunipasta joita syön 4-5 päivää peräkkäin ja osan laitan valmiina annosrasiana pakkaseen. En ole ikinä syönyt työruokaloissa. Enkä mitenkään ehtisi joka päivä kokata. Kokkaan vain parina päivänä viikossa. Käytän myös arkea helpottavia laitteita kuten crockpot ja yleiskone. Sairauksien vuoksi tarvitsen helpotuksia ruoanlaittoon.
Minäkin yksineläjänä teen aina neljä tai useamman annoksen kerralla ja syön niistä monena päivänä peräkkäin. Osan pakastan niin että pakastimessa on aina vähintään pari ateriaa kiireisten päivien varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostan jotain edullisempaa kalliiman lisäksi niin miten maksaisin siitä enemmän jos sitä kalliimpaa menee silloin vähemmän? Sitä kalliimpaa tuotetta ei silloin mene niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan vaa'alla käyvät naiset, että nestettä kertyy hormonitoiminnan aiheuttaman normaalin aihtelun takia joskus enemmän, joskus vähemmän. Esimerkiksi jos punnitsee aamulla tyhjällä vatsalla ja juo päivän aikana vettä sen 1,5 litraa ja syö normaalisti, voi illalla painoa ollakin 0-3 kg enemmän. Ja joskus se jää seuraavaan päivään. Myös vatsan toiminta vaihtelee hormonikierron eri vaiheissa. Armollisuutta siis mukaan.
Tämä! Ei tosiaan kannata käydä päivittäin puntarilla.
Jos painoansa haluaa seurata niin vaakaa olisi hyvä käyttää ainakin pari kertaa päivässä, että voi ottaa huomioon nuo satunnaiset vaihtelut.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin oikeastaan jo joulukuun alkupuolella palaamalla salitreeneihin, syödä en joulukuussa oikein pystynyt juuri mitään. Taustalla viimeisen 5v aikana avioero, aloittaminen ihan täysin tyhjästä kämpästä, 2 työpaikan vaihtoa, parisuhde, joka paljastui joulukuun alussa törkeäksi kusetukseksi. Olen viimeiset 8v elämästäni käyttänyt ihan väärien ihmisten tukemiseen ja rakastamiseen, täysin unohtanut itseni, pysynyt kotona ja litkinyt viiniä tyhjyyteen ja ties mihin.
Mutta nyt olen kelaillut kuukauden tätä elämää. Olen ollut kova treenaamaan, olen tykännyt touhuta kaikenlaista muutakin liikuntaa mutta olen jossain kohtaa laiminlyönyt itseni. Olen luvannut nyt tämän vuoden itselleni: alkoholi saa nyt jäädä pariksi kuukaudeksi kokonaan, olen pikkuhiljaa päässyt treenirutiineihin kiinni ja nyt olen myös palaamassa fiksuun syömiseen. Kukaan muu ei pidä minusta huolta, itse tää on tehtävä. Lisää unta, lisää vettä, lisää ruokaa koneeseen, lisää liikuntaa.
Tulipas stoori mutta olen vakuuttunut, että kunhan satsaan itseeni, ei voi olla kuin parempia päiviä edessä. Itse haluan hyvän kunnon, sillä jaksaa painaa työelämässäkin.
Tsemppiä kaikille!
Täältä noustaan vielä
Aika samoilla mennään! Iso tsemppihalaus sinne. Olen myös laiminlyönyt itseäni ja antanut paljon itsestäni vain kuluttaen liekkiä. Vääriä työpaikkoja ja ihmissuhteita. Olen aiemmin rakastanut liikuntaa ja päästänyt itseni kamalaan kuntoon hukuttautumalla surkeuteen ja ruokaan. Panostan nyt vain hyvään oloon ja kuuntelen kehoa.
Toinen viikko on päättymässä ja käyn kahdesti vrk lenkillä. Vesi on alkanut maistua taas hyvältä ja sitä menee hyviä pari litraa päivässä. Eteenpäin kilojen ja huonojen valintojen karistessa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostan jotain edullisempaa kalliiman lisäksi niin miten maksaisin siitä enemmän jos sitä kalliimpaa menee silloin vähemmän? Sitä kalliimpaa tuotetta ei silloin mene niin paljon.
Kokonaissumma on suurempi ja/tai ostat kalliimpaa suhteessa vähemmän = halvempaa osan kalliimmasta tilalle, ei lisäksi.
6. päivä alkanut ja todella hyvin mennyt 🙂
Oliko täällä joku joka on pätkäpaastolla? Itse haluaisin sitä joskus kokeilla (16:8). Miten kannattaa aloittaa? Söin ennen todella iltapainotteisesti, ja varsinkin kaikkea epäterveellistä. Nyt kun vähensin hiilareita niin iltaisin ei ole enää yhtään nälkä. Mietin että voisin aikaistaa iltapalaa pikku hiljaa ja jossain vaiheessa jättää kokonaan pois. Jos ajoittaisia kaikki ateriat 11-19 välille.
Lempikasvis varmaan porkkana. Tykkään siitä raakana, keitettyjä ja uunissa. Syön myös jonkun verran porkkanaa, sillä en tähtää keroosin.
Pullervo2023
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuusi ateriaa kuulostaa todella paljolta. Itse en ollenkaan syö välipaloja (en ymmärrä miksi pitäisi). En myöskään kyl jaksaisi syödä niin usein, 1-3 ateriaa riittää minulle. Mutta näin meillä on erilaisia tapoja! Voitko kertoa vähän mitä näissä aterioissa on? Erityisesti toki kiinnostaa välipalat.
Olen ajatellut tässä tuota stressihormoniasiaa lähinnä. Eli aamupalan syön aina juuri sen takia, että aamulla stressihormonit on koholla ja kun syö, ne tasaantuu. Välipala voisi olla vain hedelmäkin, jos tuntuu että ei ole yhtään nälkä. Vaikka periaatteessa olenkin sitä mieltä, että välipalakin saisi olla "ruokaisampi". Iltapala on varmaan aika kevyt, koska kyllästyn syömiseen iltaa kohden ja aikaisemmin olenkin jättänyt illalla syömättä. Mutta nyt ajattelin, että se voisi parantaa unia ja tosiaan en halua mennä nälkäisenä nukkumaan (mitä olen tehnyt paljonkin ihan laiskuuttani). Samoin ajattelin, että "päivällinen" voisi olla esim. sosekeitto ja höysteet tai jotain sellaista. Tarkoitus on siis vain syödä aluksi monta kertaa päivässä. Jos se alkaa tuntua työläältä, niin jätän yhden välipalan pois. Jotainhan tässä täytyy tehdä. Ja halusin tehdä jotain muuta kuin ennen, koska sillä entisellä tyylillä nämä kilotkin taisi tulla :)
Mikä sun syy on syödä monta kertaa päivässä? Mikä itseisarvo se on?
Haluan kokeilla, miten se vaikuttaa stressiin ja yöuniin. Paino minulla on pääasiassa mahassa, joten viittaa vahvasti kortisolihommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoreessa perunassa on lähinnä vettä, semmoiset 84 %. Ei ole edullista. Pasta tulee edullisemmaksi, kokojyväpasta on suurin piirtein saman arvoista ravintoa. Niitä syön, hoikka olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaissumma on suurempi ja/tai ostat kalliimpaa suhteessa vähemmän = halvempaa osan kalliimmasta tilalle, ei lisäksi.
Onko sulla kaikki kunnossa? Lisäksi juurikin.
Pullervo2023 kirjoitti:
Oliko täällä joku joka on pätkäpaastolla? Itse haluaisin sitä joskus kokeilla (16:8). Miten kannattaa aloittaa? Söin ennen todella iltapainotteisesti, ja varsinkin kaikkea epäterveellistä. Nyt kun vähensin hiilareita niin iltaisin ei ole enää yhtään nälkä. Mietin että voisin aikaistaa iltapalaa pikku hiljaa ja jossain vaiheessa jättää kokonaan pois. Jos ajoittaisia kaikki ateriat 11-19 välille.Lempikasvis varmaan porkkana. Tykkään siitä raakana, keitettyjä ja uunissa. Syön myös jonkun verran porkkanaa, sillä en tähtää keroosin.
Pullervo2023
Minä en pätkäpaastoile nyt, mutta olen aiemmin tehnyt sitä paljonkin. Puhuin tuolla aiemmin rasva-adaptaatiosta ja kun kroppa pääsee siinä vauhtiin, niin ateriavälit pitenevät luonnostaan ja toisaalta taas tuo välien pidentäminen tehostaa rasvanpolttoa. Itse aloitin tuolloin 16:8 rytmillä ja sitten otin mukaan 24 h paastoja kerran-pari kuussa. Aika luonnostaan rytmi venyi sitten 20:4 arkeen. Vaikka voi kuulostaa hurjalta, niin voin silloin hyvin eikä nälkä vaivannut ollenkaan, söin isoja, kasvispainotteisia annoksia ja mukaan mahtui myös jälkkäreitä silloin kun mieli teki.
🐡
Pullervo2023 kirjoitti:
Oliko täällä joku joka on pätkäpaastolla? Itse haluaisin sitä joskus kokeilla (16:8). Miten kannattaa aloittaa? Söin ennen todella iltapainotteisesti, ja varsinkin kaikkea epäterveellistä. Nyt kun vähensin hiilareita niin iltaisin ei ole enää yhtään nälkä. Mietin että voisin aikaistaa iltapalaa pikku hiljaa ja jossain vaiheessa jättää kokonaan pois. Jos ajoittaisia kaikki ateriat 11-19 välille.Lempikasvis varmaan porkkana. Tykkään siitä raakana, keitettyjä ja uunissa. Syön myös jonkun verran porkkanaa, sillä en tähtää keroosin.
Pullervo2023
En ole pätkäpaastolla tai dieetillä, mutta luontaista ja vakiintunutta ruokarytmiäni voisi kutsua pätkäpaastoksi. Juon aamulla kahvia ja aamiaisen syön 12-16 välillä. Päivällinen klo 18-21 välillä. Joskus aamiainen jää ja syön vain päivällisen. Kohtuullinen annoskoko, runsaasti hedelmiä ja kasviksia. Koskaan ei ole nälkä, mutta alkaa vähän pyörryttää, jos ei syö ennen klo 20 😄 BMI 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuusi ateriaa kuulostaa todella paljolta. Itse en ollenkaan syö välipaloja (en ymmärrä miksi pitäisi). En myöskään kyl jaksaisi syödä niin usein, 1-3 ateriaa riittää minulle. Mutta näin meillä on erilaisia tapoja! Voitko kertoa vähän mitä näissä aterioissa on? Erityisesti toki kiinnostaa välipalat.
Olen ajatellut tässä tuota stressihormoniasiaa lähinnä. Eli aamupalan syön aina juuri sen takia, että aamulla stressihormonit on koholla ja kun syö, ne tasaantuu. Välipala voisi olla vain hedelmäkin, jos tuntuu että ei ole yhtään nälkä. Vaikka periaatteessa olenkin sitä mieltä, että välipalakin saisi olla "ruokaisampi". Iltapala on varmaan aika kevyt, koska kyllästyn syömiseen iltaa kohden ja aikaisemmin olenkin jättänyt illalla syömättä. Mutta nyt ajattelin, että se voisi parantaa unia ja tosiaan en halua mennä nälkäisenä nukkumaan (mitä olen tehnyt paljonkin ihan laiskuuttani). Samoin ajattelin, että "päivällinen" voisi olla esim. sosekeitto ja höysteet tai jotain sellaista. Tarkoitus on siis vain syödä aluksi monta kertaa päivässä. Jos se alkaa tuntua työläältä, niin jätän yhden välipalan pois. Jotainhan tässä täytyy tehdä. Ja halusin tehdä jotain muuta kuin ennen, koska sillä entisellä tyylillä nämä kilotkin taisi tulla :)
Kokeilemalla se oma hyvä rytmi selkiää! Minäkin syön aamupalan joka päivä, osin varmaan koska illalla ei ruoka niin maita ja yön aikana ehtii jo tulla nälkä. Lounaan syön noin neljän, viiden tunnin kuluttua aamiaisesta ja sitten seuraava ateria illalla kun tulen harratuksista kotiin. Jos lounaan jälkeen uhkaa tulla liian pitkä ruokailuväli ja olen menossa urheilemaan, saatan siinä välissä syödä jotain pientä. Iltaruoka on usein sama kuin lounas tai aamiainen nälästä riippuen.
Yksi iso juttu tässä elämäntapamuutoksessa on ollut nälän- ja kylläisyydentunteiden tunnistaminen ja tarkkailu. Olen annoskoosta tosi tarkka enkä santsaa. Kuulostaa jälleen itsestäänselvältä, mutta olen aiemmin ajatellut kylläisyydentunteen muistuttavan enemmän täysinäistä oloa kuin mitä se onkaan ja oli iso juttu oivaltaa, että vaikka voisin syödä vielä lisää, se ei tarkoita että minun olisi nälkä, olisin syönyt liian vähän tai en olisi kylläinen. Pieni näläntunnekaan ei ole pahitteeksi, kunhan se ei esimerkiksi haittaa nukkumista tai ei anna sen pitkittyä niin, että tulee sitten syöneeksi liikaa tai huonosti.
Minä myös usein ajattelen, että kylläisyys tarkoittaa samaa kuin olla täysi ja olen alkanut kyseenalaistaa sitä ruokamäärää, minkä otan lautaselle. Eilen mätin perunamuusia aikamoisen annoksen ja sitten tuli mieleen yksi lapsilla tehty tutkimus, jossa todettiin muusin olevan erittäin hyvin kylläisyyttä tuottavaa :) Jätin sitten suosiolla puolet pois. Samoin olen aikaisemmin vain jotenkin silmämääräisesti arvioinut jonkun ruokakombinaation ja määrän ikään kuin etukäteen, että tämä on hyvä ateria ja hyvä määrä. Sitten vain syönyt sen nopeasti, että pääsen tekemään jotain muuta. Syöminen ei siis kauheasti merkitse minulle sinänsä, mutta voisihan sitä hiukan pysähtyä ja pohtia vaikka sen aterian aikana, että tuliko sittenkin otettua hiukan liikaa :)
Laihduttelen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin teen ja hyvänä päivänä tulee monta annosta vaikka hernekeittoa pakkaseen ja eilistä ruokaa syön kyllä usein. Mutta olen vähän sellainen "tuulella käypä", joten se systemaattisuus loistaa poissaolollaan.
Käytän rasvoista nimenomaan kookosta sekä voita ja oliiviöljyä ihan reilulla kädellä, syön myös kananmunia päivittäin eikä kolersterolini ole huonontunut yhtään viime vuosina, LDL on 2,6 ja trigly 0,8.