Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
1181/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petite kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin oikeastaan jo joulukuun alkupuolella palaamalla salitreeneihin, syödä en joulukuussa oikein pystynyt juuri mitään. Taustalla viimeisen 5v aikana avioero, aloittaminen ihan täysin tyhjästä kämpästä, 2 työpaikan vaihtoa, parisuhde, joka paljastui joulukuun alussa törkeäksi kusetukseksi. Olen viimeiset 8v elämästäni käyttänyt ihan väärien ihmisten tukemiseen ja rakastamiseen, täysin unohtanut itseni, pysynyt kotona ja litkinyt viiniä tyhjyyteen ja ties mihin.

Mutta nyt olen kelaillut kuukauden tätä elämää. Olen ollut kova treenaamaan, olen tykännyt touhuta kaikenlaista muutakin liikuntaa mutta olen jossain kohtaa laiminlyönyt itseni. Olen luvannut nyt tämän vuoden itselleni: alkoholi saa nyt jäädä pariksi kuukaudeksi kokonaan, olen pikkuhiljaa päässyt treenirutiineihin kiinni ja nyt olen myös palaamassa fiksuun syömiseen. Kukaan muu ei pidä minusta huolta, itse tää on tehtävä. Lisää unta, lisää vettä, lisää ruokaa koneeseen, lisää liikuntaa.

Tulipas stoori mutta olen vakuuttunut, että kunhan satsaan itseeni, ei voi olla kuin parempia päiviä edessä. Itse haluan hyvän kunnon, sillä jaksaa painaa työelämässäkin.

Tsemppiä kaikille!

Täältä noustaan vielä

Aika samoilla mennään! Iso tsemppihalaus sinne. Olen myös laiminlyönyt itseäni ja antanut paljon itsestäni vain kuluttaen liekkiä. Vääriä työpaikkoja ja ihmissuhteita. Olen aiemmin rakastanut liikuntaa ja päästänyt itseni kamalaan kuntoon hukuttautumalla surkeuteen ja ruokaan. Panostan nyt vain hyvään oloon ja kuuntelen kehoa.

Toinen viikko on päättymässä ja käyn kahdesti vrk lenkillä. Vesi on alkanut maistua taas hyvältä ja sitä menee hyviä pari litraa päivässä. Eteenpäin kilojen ja huonojen valintojen karistessa :)

Kiitos kivasta viestistä ja tsemppihalaus sinnekin. Suunta ei ole kuin ylöspäin! Onneksi kevät tulee ja valon määrä lisääntyy, elämä jatkuu :)

Vierailija
1182/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu tk kautta lile polulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetemput ja dieetit eivät tuota kestäviä tuloksia. Kohtuus kaikessa on tärkeintä. Esimerkiksi jonkun ruoka-aineen (kuten leivän tai perunan) demonisointi on aivan huuhaata. Kaikkea voi syödä kohtuudella. Joissain aineissa kohtuullisuus tarkoittaa pienempi määrä ja toisessa suurempi. Kun kieltää itseltään jotain, alkaa tulla mielitekoja ja huonos fiilistä. Jossain vaiheessa sitten sortuu kiellettyyn hedelmään ja syyllisyydentunne kalvaa. Ihan turhaan.

En ole ikinä sortunut esim. perunaan tai riisiin. Nyt kuitenkin mietin niiden ottamista ruokavalioon takaisin, löytyiskö täältä kannatusta ja hyödillistä tietoa miksi kannattaisi? Auttaisi ruokalaskuun huomattavasti.

Jos noita kahta mietit, niin ota peruna, se on kotimaista ja halpaa. Tietoa hyödyistä ja haitoista löytyy hyvin googlaamalla, ja reseptejä myös, jos päädyt siihen sortumaan. :)

Pitää kyllä alkaa googlettamaan, jospa pää sitten antaisi periksi ottaa sen takaisin ruokavalioon. En enää pitäisi sitä sortumisena.

Minkä tilalle ajattelit ottaa? Et ilmeisesti lisäksi, koska puhuit ruokalaskusta, eli korvaisit jonkun kalliimman raaka-aineen niillä. Pasta? Leipä?

En tilalle vaan lisäksi. Kasviksiin menee paljon rahaa. Pastaa en syö, silloin tällöin ruisleipää.

Millä logiikalla tuossa sitten siirtyy rahaa kauppalaskussa, jos ostat normaalien juttujen lisäksi vielä lisää juttuja?

Sillä logiikalla että kalliimpia juttuja menisi vähemmän? En ole annoskokoa kasvattamassa..

Niin, eli korvaat osan kasviksista etkä osta vain lisäksi.

Mikä ongelma? Lisäksi kasviksien sekaan jottei niitä tarvitsisi kuluttaa niin paljon?

Miten niin ongelma? Mulle on ihan sama mitä syöt tai olet syömättä. Kyse oli semantiikasta ja matematiikasta. Lisäksi tarkoittaa eri asiaa kuin jonkin tilalla. Ostamalla jotakin lisää maksat enemmän kuin ostamalla jonkin tilalle.

Jos ostan jotain edullisempaa kalliiman lisäksi niin miten maksaisin siitä enemmän jos sitä kalliimpaa menee silloin vähemmän? Sitä kalliimpaa tuotetta ei silloin mene niin paljon.

Kokonaissumma on suurempi ja/tai ostat kalliimpaa suhteessa vähemmän = halvempaa osan kalliimmasta tilalle, ei lisäksi.

Onko sulla kaikki kunnossa? Lisäksi juurikin.

On, kiitos kysymästä. Lisäksi kun ostaa, niin ei synny säästöä, koska kokonaissumma kasvaa.

Ai, oot trolli

Vierailija
1184/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittelin eilen tai toissapäivänä tekeväni minimuutoksia loppuelämäksi ja ajattelin tekeväni yhden viikossa. Ensimmäinen oli vaalean leivän vaihto ruisleipään. Tässä ei ole ollut mitään ongelmia, enkä suuremmin kaipaile valkoista leipää. Nyt olen kuitenkin lukenut ketjun alusta saakka (huh) ja innoissani ajattelin tehdä toisenkin muutoksen, vaikka viikko ei olekaan kulunut :) Eli aion syödä säännöllisesti. Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Aion syödä, vaikka ei olisikaan kova nälkä ja yritän ottaa ruokaa mukaan, ettei tule tilanteita joissa ei ole mitään mukana ja pitää hakea kaupasta nopeasti jotain mättöä. Painotan aamupuolen aterioita ja iltaa kohti "kevennän", koska en ole iltasyojä muutenkaan. Ongelma on se, että olen useimmiten päivät kotona, joten pitäisi vääntää kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Hyvä suunnitelmani saattaakin kaatua juuri tähän. Ehkä voisin laskea puuronkin lämpimäksi ateriaksi. Jotain proteiinia ja höysteitä lisäksi?

Minusta kuusi ateriaa kuulostaa todella paljolta. Itse en ollenkaan syö välipaloja (en ymmärrä miksi pitäisi). En myöskään kyl jaksaisi syödä niin usein, 1-3 ateriaa riittää minulle. Mutta näin meillä on erilaisia tapoja! Voitko kertoa vähän mitä näissä aterioissa on? Erityisesti toki kiinnostaa välipalat.

Olen ajatellut tässä tuota stressihormoniasiaa lähinnä. Eli aamupalan syön aina juuri sen takia, että aamulla stressihormonit on koholla ja kun syö, ne tasaantuu. Välipala voisi olla vain hedelmäkin, jos tuntuu että ei ole yhtään nälkä. Vaikka periaatteessa olenkin sitä mieltä, että välipalakin saisi olla "ruokaisampi". Iltapala on varmaan aika kevyt, koska kyllästyn syömiseen iltaa kohden ja aikaisemmin olenkin jättänyt illalla syömättä. Mutta nyt ajattelin, että se voisi parantaa unia ja tosiaan en halua mennä nälkäisenä nukkumaan (mitä olen tehnyt paljonkin ihan laiskuuttani). Samoin ajattelin, että "päivällinen" voisi olla esim. sosekeitto ja höysteet tai jotain sellaista. Tarkoitus on siis vain syödä aluksi monta kertaa päivässä. Jos se alkaa tuntua työläältä, niin jätän yhden välipalan pois. Jotainhan tässä täytyy tehdä. Ja halusin tehdä jotain muuta kuin ennen, koska sillä entisellä tyylillä nämä kilotkin taisi tulla :)

Mikä sun syy on syödä monta kertaa päivässä? Mikä itseisarvo se on?

Olen toinen, mutta minulla verensokerin pitäminen tasaisena ja migreenin pitäminen kuta kauinkin poissa kuvioista. Tavallisesti syön 5krt päivässä, joskus otan myös toisen aamupalan eli 6krt/pv. Minun välipalani ovat usein porkkana ja kauraleipäviipale, mutta tänään söin paljon: kulhollisen juuresraastetta ja toisen kulhollisen kaurapuuroa, jossa oli banaania ja mehukeittoa. Olen normimitoissa ja haen tästä ketjusta tukea terveellisiin ja säännöllisiin elämäntapoihin, koska jouluna aikaan tuli vedettyä vähän kaikenlaista kitusiin.

Vierailija
1185/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenes päivä. Vapaapäivät ovat vähän helpompia koska kiusauksia on vähemmän, työpaikan kahvipöydän ja herkkujen ohi olen päässyt. Kotona ei ole mitään houkutuksia. Kuntosalilla juoksumatto tuntui hyvältä ensimmäistä kertaa, ei pakkopullalta. Hyvä muutos, kannustaa jatkamaan. Vielä sarjakortista 44 käyntiä jäljellä, motivoi minua pitkäjänteisyyteen ja säännöllisyyteen. Pitkä viikonloppu on hyvä tilaisuus tehdä hyviä valintoja syömisissä ja pitää huolta itsestään kun kerrankin on aikaa. Kiitos tuesta! AP

Vierailija
1186/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullervo2023 kirjoitti:

6. päivä alkanut ja todella hyvin mennyt 🙂

Oliko täällä joku joka on pätkäpaastolla? Itse haluaisin sitä joskus kokeilla (16:8). Miten kannattaa aloittaa? Söin ennen todella iltapainotteisesti, ja varsinkin kaikkea epäterveellistä. Nyt kun vähensin hiilareita niin iltaisin ei ole enää yhtään nälkä. Mietin että voisin aikaistaa iltapalaa pikku hiljaa ja jossain vaiheessa jättää kokonaan pois. Jos ajoittaisia kaikki ateriat 11-19 välille.

Lempikasvis varmaan porkkana. Tykkään siitä raakana, keitettyjä ja uunissa. Syön myös jonkun verran porkkanaa, sillä en tähtää keroosin.

Pullervo2023

Sä kerroit itse jo kaikkein olennaisimman. Ajoita ne ateriat 11 - 19 välille ja säätele esim. viimeisen aterian määrä sen mukaan miltä illalla tuntuu. Jos on älytön nälkä niin syö pikkusen enemmän. Nyt kuudetta viikkoa itsellä menossa ja 4kg ja rapiat on tippunut paino. 

Vierailija
1187/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiotteko te karppaajat ja ketoilijat olla hiilihydraatittomalla ruokavaliolla lopun ikää?

En hiilihydraatittomalla mutta hiilihydraattitietoisella kyllä.

Kun on ollut vuosikymmenen ylipainoinen ja kokeillut kaikenlaista, jopa todennut että mikään ei toimi ja sitten viimein löytänyt avaimen lukkoon eli vhh:n niin paluu normaaliin näyttää aika erilaiselta.

En edes haaveillut normaalipainosta enää yli nelikymppisenä vaan tavoitteeni oli saada BMI alle 27 mutta ihan helposti se kävikin ja paino on pysynyt saavutetussa lukemassa (BMI n. 23 nykyään).

Tykkään nykyisestä kropastani ja ennen kaikkea tästä hyvästä olosta. Vyötärö on tullut kivasti esiin ja voin ottaa minkä tahansa vaatteen sovitukeen koossa S tai 36 ja se istuu kivasti. Energiaa on kuin pienessä kylässä ja tykkään touhuta kaikenlaista paljon enemmän kuin ennen. Valokuvat itsestä ei ahdista.

Mikään ruoka ei ole sen arvoista että uhraisin tämän saavutuksen ja luopuisin tästä mahtavasta olosta ja jaksamisesta. Leivän olen korvannut itsetehdyllä viljattomalla versiolla. Perunan kasviksilla. Maidon, kerman ja jogurtin kookosmaidolla ja makeuttamattomalla kookosjogurtilla. Sokeria ja hedelmiä en tarvitse mihinkään, herkuttelen tuoreilla marjoilla.

Syön monipuolisesti vihanneksia, pähkinöitä, kanamunia, oliiveja, avokadoa, juustoa, lihaa, kanaa ja kalaa. En leivo mitään leivonnaisten korvikkeita vaan pärjään oikein hyvin ilman. Aterioin 2 krt päivässä klo 12-20 välisenä aikana.

Puolikkaan pizzan voin muutaman kerran vuodessa syödä mutta sen pitää olla italialaisesta pizzeriasta jossa käytetään puu-uunia. Quarter Pounder hampurilaista olen testannut mutta mielummin syön purilaiseni tuolla itsetehdyllä viljattomalla sämpylällä ja kunnon wagyu pihvillä. Kesälomaani kuuluu fish & chips annos ja makeisia ostan kerran vuodessa - pussin lakritsia joulun pyhiksi. Ja olen elämääni oikein tyytyväinen näin.

Et haluais laittaa tuon viljattoman leivän ohjetta?

Täältä löytyy:

https://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=196

Teen itse taikinan tuplana ja siitä 5 leipästä/sämpylää. Laitan myös hasselpähkinää (2 dl mantelijauhetta, 1 dl hasselpähkinäjauhetta).

Lisään vielä että tämä resepti on osoittautunut erittäin monipuoliseksi, toimii siis:

- voileipänä ja hampurilaissämpylänä

- club sandwichinä (kalkkunaleikettä, pinaattia, tomaattia, gruyerejuustoa ja grilliin)

- pitana (pestoa, kanaa, mozzarellaa, tomaattia, rucolaa)

- jopa pizzapohjana

Vierailija
1188/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän on, kun olen viikon verran merkkaillut ruuat muistiin ja laskennallisesti ollut noin 400 kcal päivittäisellä vajeella sekä lopettanut napostelun niin paino on vaan noussut? Puoli kiloa on tullut viikossa lisää vaikka olen syönyt vähemmän ja kurinalaisemmin kuin ennen.

Kirjoitin viimeksi sivulla 2. Pudotettavaa olisi vain muutama kilo.

N50

Mitä syöt, kuinka usein ja paljonko kerralla?

Minä en usko kaloriteoriaan koska elimistö alkaa ennen pitkää kompensoida energiavajetta. Jos syöt paljon hiilihydraatteja kyseessä voi olla ihan insuliiniresistenssi.

Vierailija
1189/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ei ole tarvinnut tarkkailla painoani sen jälkeen, kun lakkasin kuuntelemasta ohjeita oikeasta ateriarytmistä ja aloin kuunnella kehoani.

En syö aamulla enkä aamupäivällä mitään, eka ateria usein vasta 13-15 välillä. Sitten syön litapäivän ja illan mittaan silloin kun siltä tuntuu eli kun on nälkä. Hyvin iltapainotteista siis, mutta mun iltapainotteisesti toimivalle kropalle just oikee rytmi.

Sekin voi siis olla ongelma, että syödään kellon eikä nälän mukaan.

Sulla on käytössä oma versioisi pätkäpaastosta. Ainoa mitä itse tekisin eri tavalla on se, että lopettaisin syömisen paljon ennen nukkumaan menoa. Ja täysin samaa mieltä tuosta kellon mukaan syömisestä. 

Pätkäpaastoa voi noudattaa kummin päin vain, joko on syömättä aamulla tai illalla. Jokainen voi valita omalle sopivampi tapa.

Luonnollisesti. Pointti oli siinä, että musta ei ole hyvä idea mennä nukkumaan liian aikaisin viimeisestä ateriasta, koska siinä menee monta tuntia ennen kun insuliinitasot on alhaalla ja rasvan poltto voi alkaa.

I rest my case :) 

https://www.is.fi/terveys/art-2000008990535.html

Lisäys

Tuossa puhutaan diabeteksesta, mutta sama veren glukoosipitoisuus on olennaista myös painonhallinnassa. Diabetes kun on seurausta täysin samasta prosessista kuin lihominenkin  

Diabetes johtuu sokerin syönnistä. Vhh-ruokavaliolla voi saada diabeteksen ramissioon. Toki Suomessa tätä ei suositella, vaan edelleen diabeetikoille suositellaan Sokeri ruokavaliota.

Järkevät osaavat kuitenkin itse syödä sairauden mukaan.

Vhh on yksi mahdollinen ja toimivaksi todettu keino. Samaan voi silti päästä muillakin ruokavalioilla. Ja sellaisetkin, jotka eivät saa laihduttamalla sairautta remissioon, pystyvät silti laihduttuaan vähentämään lääkitystä.

Diabeteksen syntymekanismi taas ei ole ihan noin yksioikoinen.

Millä ruokavaloilla samaan sitten päästään? Toki on olemassa paljon eri nimisiä ruokavalioita, joissa hiilihydraattien määrä vähenee. Ja mitä tulee diabeteksen (type 2) syntymekanismiin, niin kyllä on harvinaisen selvää, että pitkäkestoinen liiallinen hiilihydraattien saanti on siihen syynä.    

Vähän niinkuin Aasiassa perinteisesti? Ihmiset syövät riisiä joka aterialla. Ennen söivät määrällisesti vielä enemmän ja nyt, kun sielläkin ruokavalio länsimaalaistuu, niin yllätys yllätys, myös diabetes (ja muut länsimaiden sairaudet) yleistyvät. Miksei aasialaisten ja vaikka afrikkalaisten, perulaisten ja muiden "tärkkelyskulttuurien" terveys koskaan kumoa tuota "hiilarit aiheuttaa diabeteksen" -väitettä?

eri

Aasiassa syödään määrällisesti vähemmän, kulttuuriin kuuluu että ei koskaan syödä vatsaa täyteen ja myös riisikulhot on tietyn kokoiset - miehille ja naisille omansa. Siellä myös käytetään paljon riisiviinietikkaa joka madaltaa riisin glykeemistä kuormaa ja ateriaan kuuluu pikkelöityjä vihanneksia.

Vasta länsimaalaiset vaikutteet ja ruokaketjut on saaneet aasialaiset lihomaan.

Vierailija
1190/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmillista, että tänne on pesiytynyt noita vänkääjiä. Haluaisin ryhmän, jossa voisi jakaa kokemuksia ja tsempata toisia, eikä päteä. Aloitin elämäntapamuutoksen aika lailla vuosi sitten. pudotin nopeasti 10 kg kitudietiillä, en oikeastaaan saanutkaan sitten enää painoa pudotettua, vaikka olin PT:n ohjauksessa ja söin annettujen kalorien määrän. Syksy meni muutenkin aika huonosti, mutta nyt aloitellaan taas uudella tarmolla. Syön terveellisesti muuten, voisin elää kasviksilla, mutta sokeriherkut ovat minun ongelmani. En ole tänä vuonna syönyt herkkuja, eli 6. päivä ilman herkkuja. Vieläkin tekee mieli makeaa, mutta ehkä ne pahimmat päivät ovat takanapäin. Ensi viikolla pyrin jättämään hiilareita pois, esim leivän kokonaan. Sitten 16.1 aloitan taas kitukuurin, katsotaan millaiset tulokset sillä ehdin saada. 

Itseäni kiinnostaa onko joku sokerihiiri pystynyt  muuttamaan tapojaan, niin että pystyy syömään satunnaisesti niitä sokeriherkkuja ilman, että homma lähtee ihan lapasesta? Itse olin viime vuonna varmaan pari kuukautta ilman herkkuja, mutta heti kun söin vähän niin lopettaminen oli ihan järkyttävän vaikeaa. 

Parempi on kokonaan ilman. Yksikin sokeripitoinen herkku tekee elimistöön insuliinipiikin joka pysäyttää rasvanpolton jopa 72 tunniksi.

Vierailija
1191/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittelin eilen tai toissapäivänä tekeväni minimuutoksia loppuelämäksi ja ajattelin tekeväni yhden viikossa. Ensimmäinen oli vaalean leivän vaihto ruisleipään. Tässä ei ole ollut mitään ongelmia, enkä suuremmin kaipaile valkoista leipää. Nyt olen kuitenkin lukenut ketjun alusta saakka (huh) ja innoissani ajattelin tehdä toisenkin muutoksen, vaikka viikko ei olekaan kulunut :) Eli aion syödä säännöllisesti. Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Aion syödä, vaikka ei olisikaan kova nälkä ja yritän ottaa ruokaa mukaan, ettei tule tilanteita joissa ei ole mitään mukana ja pitää hakea kaupasta nopeasti jotain mättöä. Painotan aamupuolen aterioita ja iltaa kohti "kevennän", koska en ole iltasyojä muutenkaan. Ongelma on se, että olen useimmiten päivät kotona, joten pitäisi vääntää kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Hyvä suunnitelmani saattaakin kaatua juuri tähän. Ehkä voisin laskea puuronkin lämpimäksi ateriaksi. Jotain proteiinia ja höysteitä lisäksi?

Miksi ihmeessä haluat lisätä syömiskertoja? Eikö olisi parempi kuunnella elimistön omia signaaleja nälästä? Ja jos ylipainoa on niin ehkäpä tuo nälän tunteen puuttuminen johtuu juuri siitä että polttoainetta kyllä olisi kun antaisit elimistöllesi mahdollisuuden käyttää sitä.

Vierailija
1192/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistattehan vaa'alla käyvät naiset, että nestettä kertyy hormonitoiminnan aiheuttaman normaalin aihtelun takia joskus enemmän, joskus vähemmän. Esimerkiksi jos punnitsee aamulla tyhjällä vatsalla ja juo päivän aikana vettä sen 1,5 litraa ja syö normaalisti, voi illalla painoa ollakin 0-3 kg enemmän. Ja joskus se jää seuraavaan päivään. Myös vatsan toiminta vaihtelee hormonikierron eri vaiheissa. Armollisuutta siis mukaan.

Tämä! Ei tosiaan kannata käydä päivittäin puntarilla.

Päivittäin kannattaa käydä mutta ei monta kertaa päivässä:

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2816dabc-417d-458f-a521-053dcb6c5f…

Vierailija
1193/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluat lisätä syömiskertoja? Eikö olisi parempi kuunnella elimistön omia signaaleja nälästä? Ja jos ylipainoa on niin ehkäpä tuo nälän tunteen puuttuminen johtuu juuri siitä että polttoainetta kyllä olisi kun antaisit elimistöllesi mahdollisuuden käyttää sitä.

Tiedän, että useat syömiskerrat eivät nyt tänä päivänä ole "in vogue", mutta kokeilen nyt kumminkin. Selitinkin jo tuossa aiemmin, että yritän vähentää sillä stressiä ja parantaa yöunia. Aikaisemmin etenkin iltasyöminen on jäänyt usein kokonaan väliin. Olen suhtautunut ruokaan niin, että sitä on pakko syödä ja että siitä pitäisi saada tarvittavat ravintoaineet, joten olen syönyt (liian?) isoja aterioita liian harvoin. Tämä siitä syystä, että syöminen ei sinänsä ole minusta erityisen mielenkiintoista ja olen aika laiska. Tykkään kyllä hyvästä ruuasta ja vaikka syön makeaakin silloin tällöin, ei herkutkaan kauheasti kiinnosta (paitsi silloin kun on kova nälkä). Eli, jos diagnoosi on liian paljon, liian harvoin, niin ajattelin että lääke voisi olla vähän vähemmän, vähän useammin. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
1194/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla ap:n, Pullervon ja muiden kuulumisia.

Minullakin oli tänään hyvä päivä, kaikki mennyt suunnitelmien mukaan. Aamiainen oli sama kuin aina ennenkin, lounaaksi oli tomaattista vönerkastiketta ja täysjyväspagettia ja iltapalaksi keitän pian puuroa maapähkinävoilla ja marjoilla. Iltapäivällä kävin reilun tunnin kävelyllä, kun ei ollutkaan niin kova pakkanen kuin mitä ennustettiin. Kuntosaliakin harkitsin, mutta jalkojen lihakset tuntuivat olevan vielä sen verran jumissa, että ajattelin kävelyn tekevän nyt hyvää. Huomenna on aamusta jo seuraava aerobinen ryhmäliikuntatunti.

Huomenna koetellaan linjan pysymistä, kun on juhlat kaveriporukalla ja tarjolla on vaikka mitä herkkuja. Alkoholista on helppo kieltäytyä, mutta suolaiset tarjottavat varmasti laulelevat seireeninlauluaan. Suunnitelmana on valita niistä kevyitä ja mahdollisimman lähellä ns. tavallista ruokaa olevia ja jättää sipsit, juustot ja muut ylimääräiset väliin.

t. numero 17

Vierailija
1195/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää riidellä mikä ruokavalio sopii parhaiten painonpudotukseen. Jokainen valitsee itselleen parhaan tavan ja noudattaa sitä. Ei pitäisi olla muilta pois jos joku laskee kaloreita, toinen karppaa ja kolmas nutraa.

Itse en jaksa lukea yhtään tieteellistä artikkelia, vaan ihan omakohtaiset kokemukset riittää. Minulle ei sovi kalorien laskeminen ja lautasmalli koska makeanhimo ei häviä. Lisäksi tällainen kituuttaminen loppuu kohdallani lyhyeen. VHH:lla olen ennenkin saanut painoa hyvin putoamaan, eikä kilot ole tulleet takaisin. Raskauksien aikana on minun paino joka kerta noussut, sillä söin virallisen ohjeistuksen mukaan ja lisäksi järkyttävän paljon herkkuja. Niitä raskauskiloja tälläkin kertaa pudotan.

Vierailija
1196/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli tänään hyvä päivä, kaikki mennyt suunnitelmien mukaan. Aamiainen oli sama kuin aina ennenkin, lounaaksi oli tomaattista vönerkastiketta ja täysjyväspagettia ja iltapalaksi keitän pian puuroa maapähkinävoilla ja marjoilla. Iltapäivällä kävin reilun tunnin kävelyllä, kun ei ollutkaan niin kova pakkanen kuin mitä ennustettiin. Kuntosaliakin harkitsin, mutta jalkojen lihakset tuntuivat olevan vielä sen verran jumissa, että ajattelin kävelyn tekevän nyt hyvää. Huomenna on aamusta jo seuraava aerobinen ryhmäliikuntatunti.

Huomenna koetellaan linjan pysymistä, kun on juhlat kaveriporukalla ja tarjolla on vaikka mitä herkkuja. Alkoholista on helppo kieltäytyä, mutta suolaiset tarjottavat varmasti laulelevat seireeninlauluaan. Suunnitelmana on valita niistä kevyitä ja mahdollisimman lähellä ns. tavallista ruokaa olevia ja jättää sipsit, juustot ja muut ylimääräiset väliin.

t. numero 17

Tsemppiä huomiseen! Ymmärrän hyvin miten vaikeaa on olla juhlissa kun "pakko" jotain tarjottavaa ottaa. Mutta onneksi juhlia ei ole joka päivä, ja seuraavana päivänä voi taas palata tuttuun ateriarytmiin 👍

Vierailija
1197/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullervo2023 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. numero 17

Tsemppiä huomiseen! Ymmärrän hyvin miten vaikeaa on olla juhlissa kun "pakko" jotain tarjottavaa ottaa. Mutta onneksi juhlia ei ole joka päivä, ja seuraavana päivänä voi taas palata tuttuun ateriarytmiin 👍

Kiitos! Juhlia on tosiaan onneksi harvoin eivätkä ne kaada elämäntapamuutostani. Ne ovat osa elämää ja jos tässä meinaa onnistua, jotenkin niissäkin pitää pystyä käymään ja toimimaan. Meitä on onneksi huomenna paljon ja meininki vapaamuotoista niin ei siellä kukaan ehdi ja pysty toisten syömisiä kovin tarkasti ihmettelemään.

Vierailija
1198/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ei ole tarvinnut tarkkailla painoani sen jälkeen, kun lakkasin kuuntelemasta ohjeita oikeasta ateriarytmistä ja aloin kuunnella kehoani.

En syö aamulla enkä aamupäivällä mitään, eka ateria usein vasta 13-15 välillä. Sitten syön litapäivän ja illan mittaan silloin kun siltä tuntuu eli kun on nälkä. Hyvin iltapainotteista siis, mutta mun iltapainotteisesti toimivalle kropalle just oikee rytmi.

Sulla on käytössä oma versioisi pätkäpaastosta. Ainoa mitä itse tekisin eri tavalla on se, että lopettaisin syömisen paljon ennen nukkumaan menoa. Ja täysin samaa mieltä tuosta kellon mukaan syömisestä. 

Pätkäpaastoa voi noudattaa kummin päin vain, joko on syömättä aamulla tai illalla. Jokainen voi valita omalle sopivampi tapa.

Luonnollisesti. Pointti oli siinä, että musta ei ole hyvä idea mennä nukkumaan liian aikaisin viimeisestä ateriasta, koska siinä menee monta tuntia ennen kun insuliinitasot on alhaalla ja rasvan poltto voi alkaa.

Lisäys

Tuossa puhutaan diabeteksesta, mutta sama veren glukoosipitoisuus on olennaista myös painonhallinnassa. Diabetes kun on seurausta täysin samasta prosessista kuin lihominenkin  

Diabetes johtuu sokerin syönnistä. Vhh-ruokavaliolla voi saada diabeteksen ramissioon. Toki Suomessa tätä ei suositella, vaan edelleen diabeetikoille suositellaan Sokeri ruokavaliota.

Vhh on yksi mahdollinen ja toimivaksi todettu keino. Samaan voi silti päästä muillakin ruokavalioilla. Ja sellaisetkin, jotka eivät saa laihduttamalla sairautta remissioon, pystyvät silti laihduttuaan vähentämään lääkitystä.

Millä ruokavaloilla samaan sitten päästään? Toki on olemassa paljon eri nimisiä ruokavalioita, joissa hiilihydraattien määrä vähenee. Ja mitä tulee diabeteksen (type 2) syntymekanismiin, niin kyllä on harvinaisen selvää, että pitkäkestoinen liiallinen hiilihydraattien saanti on siihen syynä.    

Vähän niinkuin Aasiassa perinteisesti? Ihmiset syövät riisiä joka aterialla. Ennen söivät määrällisesti vielä enemmän ja nyt, kun sielläkin ruokavalio länsimaalaistuu, niin yllätys yllätys, myös diabetes (ja muut länsimaiden sairaudet) yleistyvät. Miksei aasialaisten ja vaikka afrikkalaisten, perulaisten ja muiden "tärkkelyskulttuurien" terveys koskaan kumoa tuota "hiilarit aiheuttaa diabeteksen" -väitettä?

eri

Aasiassa syödään määrällisesti vähemmän, kulttuuriin kuuluu että ei koskaan syödä vatsaa täyteen ja myös riisikulhot on tietyn kokoiset - miehille ja naisille omansa. Siellä myös käytetään paljon riisiviinietikkaa joka madaltaa riisin glykeemistä kuormaa ja ateriaan kuuluu pikkelöityjä vihanneksia.

Eli syy ei ole hiilihydraatti, vaan länsimainen liikasyöminen.

Vierailija
1199/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys

eri

Pikemminkin länsimainen elämäntapa, jossa yhdistyy runsas/liiallinen hiilihydraattien syönti ja minimaalinen liikunta.  

Vierailija
1200/3110 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys

eri

Pikemminkin länsimainen elämäntapa, jossa yhdistyy runsas/liiallinen hiilihydraattien syönti ja minimaalinen liikunta.  

Toisin sanoen hiilarit itsessään ei lihota tai sairastuta. Haitallista on ainoastaan niiden "väärinkäyttö", kutsuttakoon sitä vaikka länsimaiseksi elämäntavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi