Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Mukana! :)
N58 170 cm 97 kg
Puntari näytti syksyllä lähes sataa kiloa, ja se oli pysäytys itselleni. Hankin kuntosalikortin, jonka käyttö on ollut satunnaista, mutta koko ajan kasvavaa. Hyvä fiilis, kun on polkenut kuntopyörää puoli tuntia ja tehnyt muitakin laitteita 3x15 sarjoissa. Kaikki se aika on ollut myös pois herkkujen ääreltä.
Ostin autoon pussillisen pähkinöitä - vältän nälkäiset heräteostokset työmatkalla ja pahin nälkä taittuu. Keitin ison kattilallisen porkkanakeittoa ja varasin itselleni omat hyllyt jääkaapista: terveelliset jogurtit ja kasvikset omille paikoille ja selkeä kieltäytyminen ruoka-aineista, joita jääkaappiin toinen ostaa, mutta jotka eivät enää toimi omassa ruokavaliossani.
Hemmottelua uudella tavalla: itsetehtyjä kasvonaamiohoitoja; laadukkaan ihonhoitosarjan hankinta ja hoitorutiinit aamuun ja iltaan; sarjalippu uimahalliin. Kaikki itsestä huolehtiminen lisää viihtymistä tässä kehossa, arjessa jäänyt vain tekemättä... Alennusmyynnistä löytyi muutama uusi vaate - ja oman tyylin uusiminen käyntiin.
Tsemppiä kaikille terveellisemmän arjen äärelle pyrkiville. Ei ne kilot vaan se ilo! Kaikkea sellaista kohti, joka tuo päiviin iloa ja hyvää oloa, merkityksellisyyttä ja oikeanlaista läsnäoloa. Ajattelen, että sen myötä painokin asettuu vähitellen siihen oikeaan kohtaan.
Voimia.
Nim. Dinner-in-Paris
Tervetuloa mukaan kaikki uudet ja kiva kuulla myös teistä, jotka olette painoa pudottaneet onnistuneesti! Se kannustaa ainakin minua.
t. numero 17, joka tekee lähtöä taukokävelylle
Pelaako kukaan wii fit-pelejä? Auttaako ne kuntoilussa vai onko yhtä tyhjän kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Hei pätkäpaastoilijat! Pidättekö pätkäpaastoa pysyvästi, vaihteletteko eri rytmien välillä vai käytättekö sitä pienempinä jaksoina? Onko siitä edes hyötyä pätkissä? Ajatus alkoi kiinnostaa. En haluaisi pysyvästi jäädä kiinni kellonaikoihin, joten viikko silloin tällöin tuntuisi hyvältä, ehkä piristysruiskeelta tmv. Aloitin Yazion innostamana kokeeksi 12:12, ja jos se sujuu hyvin, niin pidennän paastoaikaa.
N37
Mun mielestä tuo 12:12 ei ole lähelläkään paastoamista.
Olen itse ollut 16:8, välillä 18:6 paastolla jo vuosia. Olen normaalupainoinen yli nelikymppinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin surkea itsekuri. Söin aamupalaksi kupin kahvia ja karjalanpiirakan. Sitten pakastimesta jäätelötuutin. Väsyttää, nukuin huonosti, enkä jaksaisi yhtään edes ajatella mitään urheilua. Vähän harmittaa olematon selkärankani kun heti aamusta sokeria naamaan. :(
Kuppi kahvia ja karjalanpiirakka oli selvästi aivan liian pieni aamupala sinulle. Ensi kerralla syö reilumpi aamupala, niin ei tee heti mieli vetää sokeria.
Samoin älä yritä hyvitellä loppupäivää tuota jäätelön syömistä, vaan syö kunnon lounas ja päivällinen. Muuten sulle käy vaan niin, että illalla syöt lisää jäätelöä ja taas harmittaa.
Kiitos vinkeistä. Ajattelin, että sokerinhimo johtuu väsymyksestä, mutta tosiaan ehkä se olikin vain jonkinlaista nälkää, tai sitten molempia. Otankin tavoitteeksi tähän alkuun opetella kunnollisia aamupaloja. Mitä muut syötte aamuisin?
Syötkö aamupalan siksi että sulla on nälkä vai tavan vuoksi? Suosittelisin että opettelet tunnistamaan oikean nälän ja skippaamaan aamiaisen kokonaan. Tai jos nälkä on kovimmillaan just aamulla silloin voi opetella skippaamaan päivällisen. Koko päivää ei tartte syödä.
Petite kirjoitti:
Viikko sitten tartuin haasteeseen ja olen käynyt joka päivä lenkillä. Tää pallomaha lähtee ennen kesää se on varma. Voitin itseni tänä aamuna ja lähdin kävelylle ennen työpäivän alkua. Kauheaa mutta sen arvoista :p
Safkapuolen kanssa joutuu vielä tekemään koko ajan valintoja ja vaatimaan itsekuria mutta asia kerrallaan. Syön kaurapuuroa päivittäin ja olen alkanut pienentämään annoskokoa. Vettä juon enemmän ja vatsakin on alkanut kurnia, mikä on hyvä merkki. Muistutan itseäni ihramahasta jos meinaa kantti pettää.
N40
Sun tilanteessa kannattais ensi laittaa se ruokavalio kuntoon ja sitten vasta lisätä liikuntaa fiiliksen mukaan. Kaurapuuro on tosi huono vaihtoehto aamiaisella koska sulle tulee pian nälkä ja alat syödä välipaloja. Jos aamiaisen tarttee niin ennemmin munia ja vaikka sitä pekonia.
Vierailija kirjoitti:
Pelaako kukaan wii fit-pelejä? Auttaako ne kuntoilussa vai onko yhtä tyhjän kanssa?
Pelaan Nintendo Switch Fitness Boxingia muutaman kerran viikossa, tekee hyvää toimistotyöläisen niska-hartioille ja kyllä puolen tunnin sessio keskivartalossakin tuntuu seuraavana päivänä.
Tuon lisäksi pelataan mieheni kanssa yhdessä Sportsia - hyvä vaihtoehto tv:n katselulle jossa pysyy liikkeessä koko ajan eikä vaan röhnötä sohvalla.
Ja Ring Fit löytyy myös, sitä käytän lähinnä joogan tyylisiin liikkuvuutta lisääviin liikkeisiin.
Miten mittaatte pudotusta? Itse en haluaisi puntaria kauheasti käyttää ja on tosi vaikea löytää sellainen luotettava ajankohta, koska esim. ma aamuna painan 89kg ja tiistaina 87kg, mutta pitkässä juoksussa se paino ei toden totta ole pudonnut kahta kiloa päivässä vaan nestevaihtelua on runsaasti. Esim kuukautisten aikana jopa 5 kg vaihtelut on tavallisia.
Alanko siis mittaamaan ympäryksiä ja miltä kohdilta ottaisin mitat? Vyötärö, jenkkakahvat, lantio ja rinta? Onko nuo hyviä mittareita. Entä miten senteissä ajatellaan "hyvät tulokset"? 1cm vai 5cm viikossa? Vai katselenko paljonko vaikka on eroa nyt kun aloitin ja sitten vaikka kahden viikon päästä..
Keinoina lähinnä on nukkuminen ja alkoholittomuus ja roskaruokien karsiminen. Ens kuussa ehkä tiukempi herkkujen rajaus (herkut ei ole ongelma, enkä jaksaisi niistä sellaista peikkoa..). Treenaan jo ihan tarpeeksi, mutta koitan lisätä vielä sellaista rauhallista liikuntaa n. 5km päivä.
Oon oikeesti vähän hämmästynyt, että olen nyt 53-vuotiaana täysin normaalipainoinen ja melko hehkeä sinkku :D miten tähän tultiin. Elämä on avoin kaikelle. Ei siis tarvitse laihtuakaan eikä tehdä mitään- Lapsi muuttaa pois kotona, what`s next?
Vierailija kirjoitti:
Miten mittaatte pudotusta? Itse en haluaisi puntaria kauheasti käyttää ja on tosi vaikea löytää sellainen luotettava ajankohta, koska esim. ma aamuna painan 89kg ja tiistaina 87kg, mutta pitkässä juoksussa se paino ei toden totta ole pudonnut kahta kiloa päivässä vaan nestevaihtelua on runsaasti. Esim kuukautisten aikana jopa 5 kg vaihtelut on tavallisia.
Alanko siis mittaamaan ympäryksiä ja miltä kohdilta ottaisin mitat? Vyötärö, jenkkakahvat, lantio ja rinta? Onko nuo hyviä mittareita. Entä miten senteissä ajatellaan "hyvät tulokset"? 1cm vai 5cm viikossa? Vai katselenko paljonko vaikka on eroa nyt kun aloitin ja sitten vaikka kahden viikon päästä..
Keinoina lähinnä on nukkuminen ja alkoholittomuus ja roskaruokien karsiminen. Ens kuussa ehkä tiukempi herkkujen rajaus (herkut ei ole ongelma, enkä jaksaisi niistä sellaista peikkoa..). Treenaan jo ihan tarpeeksi, mutta koitan lisätä vielä sellaista rauhallista liikuntaa n. 5km päivä.
Punnitsen päivittäin. Siinä samalla tulee osviittaa päivittäiselle vaihtelulle. Mittanauhalla voi ottaa vaikka mitä kiinnostavia mittoja, itse en ole ottanut kuin vyötärön ympäryksen, enkä mittaa sitä säännöllisesti, ehkä viikon-kahden välein, mutta aina samanlaisissa olosuhteissa eli aamuisin ennen syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Petite kirjoitti:
Viikko sitten tartuin haasteeseen ja olen käynyt joka päivä lenkillä. Tää pallomaha lähtee ennen kesää se on varma. Voitin itseni tänä aamuna ja lähdin kävelylle ennen työpäivän alkua. Kauheaa mutta sen arvoista :p
Safkapuolen kanssa joutuu vielä tekemään koko ajan valintoja ja vaatimaan itsekuria mutta asia kerrallaan. Syön kaurapuuroa päivittäin ja olen alkanut pienentämään annoskokoa. Vettä juon enemmän ja vatsakin on alkanut kurnia, mikä on hyvä merkki. Muistutan itseäni ihramahasta jos meinaa kantti pettää.
N40
Sun tilanteessa kannattais ensi laittaa se ruokavalio kuntoon ja sitten vasta lisätä liikuntaa fiiliksen mukaan. Kaurapuuro on tosi huono vaihtoehto aamiaisella koska sulle tulee pian nälkä ja alat syödä välipaloja. Jos aamiaisen tarttee niin ennemmin munia ja vaikka sitä pekonia.
Minulla kaurapuuro jollain siemen- tai pähkinätahnalla pitää nälkää niin hyvin, että aamupala ja lounaan välillä on pidempi aika kuin muiden aterioiden välillä. Syön kolme tai neljä kertaa päivässä hieman päivästä ja urheiluista riippuen. Painoa on lähtenyt 2,5 kiloa kuukaudessa puolen vuoden ajan. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle, joten kovin ehdottomia neuvoja en muille lähtisi jakelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei pätkäpaastoilijat! Pidättekö pätkäpaastoa pysyvästi, vaihteletteko eri rytmien välillä vai käytättekö sitä pienempinä jaksoina? Onko siitä edes hyötyä pätkissä? Ajatus alkoi kiinnostaa. En haluaisi pysyvästi jäädä kiinni kellonaikoihin, joten viikko silloin tällöin tuntuisi hyvältä, ehkä piristysruiskeelta tmv. Aloitin Yazion innostamana kokeeksi 12:12, ja jos se sujuu hyvin, niin pidennän paastoaikaa.
N37
Olen itse ollut 16:8, välillä 18:6 paastolla jo vuosia. Olen normaalupainoinen yli nelikymppinen nainen.
12:12 kumminkin mainitaan yhtenä pätkäpaaston rytmeistä. Erinäisistä syistä johtuen pystyn arjessa pisimmillään 13:11-rytmiin, 11:13 menee ihan omia aikojaan (enkä väitä sitä paastoksi). En siis mussuta sitä ruokailuväliä koko aikaa, mutta ensimmäisen ja viimeisen aterian väli on joka tapauksessa max 13 tuntia. Vapaapäivinä 16:8 ei tuottaisi mitään ongelmia.
Olisin kiinnostunut siitä, onko paastosta mitään hyötyä, jos sen kestoa vaihtelee päiväkohtaisesti? Jos ei, niin en siinä tapauksessa näe järkeä tuijotella kelloa, vaan syödä nälän tunteen ja muun päivärytmin mukaan.
N37
Kahdeksan päivää ilman herkkuja! :) Liikuntaa 3 krt viikossa n. tunti kerrallaan. Turvotus on lähtenyt ja pirteämpi olo. Tänään kuntosali ja uinti. Eilen oli kaksi hetkellistä mielitekoa, kun näin että työkaverilla oli karkkia, mutta onneksi ei edes tarjonnut niin ei tarvinnut suuremmin taistella. Menen terveystarkastukseen niin saan sieltäkin tietoa ja motivaatioita. Kiitos tuesta! AP
Aloitin taas heti vuoden eka päivänä tiukan ketodietin, max 30g päivä hh. Lähtö paino 117. Tänä aamuna 113, ja sentti vyötäröltä. Nopeesti lähtee pöhö kuivumaan.
Pidän perinteisesti aina vuoden vaihtuessa massakauden päätteeksi tiukan 4-6 viikon kotoosiin meno jakson, jonka jälkeen 3 kuukautta -500 k ja max 60hh syklitettynä kiertävästi 5 päivän välein jolloin 150hh. perunaa ja juureksia, ei fruktoosia eikä viljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N37
12:12 kumminkin mainitaan yhtenä pätkäpaaston rytmeistä. Erinäisistä syistä johtuen pystyn arjessa pisimmillään 13:11-rytmiin, 11:13 menee ihan omia aikojaan (enkä väitä sitä paastoksi). En siis mussuta sitä ruokailuväliä koko aikaa, mutta ensimmäisen ja viimeisen aterian väli on joka tapauksessa max 13 tuntia. Vapaapäivinä 16:8 ei tuottaisi mitään ongelmia.
Olisin kiinnostunut siitä, onko paastosta mitään hyötyä, jos sen kestoa vaihtelee päiväkohtaisesti? Jos ei, niin en siinä tapauksessa näe järkeä tuijotella kelloa, vaan syödä nälän tunteen ja muun päivärytmin mukaan.
N37
Pätkäpaaston idea on, että kehon autofagia käynnistyy. Nyrkkisääntö on, että se käynnistyy 8-10 h kuluttua syömisestä ja voimistuu 12 h jälkeen. Tässä on toki yksilöllisiä eroja. Tällä perusteella 12 h on periaatteessa riittävä paastoväli, mutta jos sitä voi venyttää, hyödyt kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petite kirjoitti:
N40
Minulla kaurapuuro jollain siemen- tai pähkinätahnalla pitää nälkää niin hyvin, että aamupala ja lounaan välillä on pidempi aika kuin muiden aterioiden välillä. Syön kolme tai neljä kertaa päivässä hieman päivästä ja urheiluista riippuen. Painoa on lähtenyt 2,5 kiloa kuukaudessa puolen vuoden ajan. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle, joten kovin ehdottomia neuvoja en muille lähtisi jakelemaan.
Voisiko se pelkkä siemen- tai pähkinätahna pitää paremmin nälkää? Jättää koko kaurapuuron pois, koska se vain lisää nälkää.
Mukana. Mun metodi on kuntosali 4-5 kertaa viikossa, päälle aerobista esim. kävelyjen muodossa. Sapuskaa 4-5krt/päivä, alkoholi pois kokonaan 5 viikoksi ja senkin jälkeen maltilla. Syyskuussa pitäisi olla pois 13-15 kg. Ikää 46v, pituus 169 ja paino 82kg. Ja tämä ei ole dieetti vaan paluu vanhoihin elintapoihini ennen kaikkea viiden vuoden paskaa elämässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petite kirjoitti:
N40
Voisiko se pelkkä siemen- tai pähkinätahna pitää paremmin nälkää? Jättää koko kaurapuuron pois, koska se vain lisää nälkää.
Miten niin kaurapuuro lisää nälkää? Miksi ihmeessä jättäisin puuron pois?
Vierailija kirjoitti:
Käskit hankkia lihaksia viskeraalisen rasvan häätämiseksi. Kehon koostumusmittauksessa mukaan minulla on ikäisekseni lihakset erinomaisessa kunnossa ja varmasti johtuen paljosta kävelystä (10 000 askelta väh. 5 päivänä viikossa) ja hulavanteen päivittäisestä pyörityksestä (1,5 kg:n painoilla n. 30 min. per päivä). Koitan tehdä kotona myös säännöllisesti jalkakyykkyjä ja venytyksiä 2 kg:n käsipainoja käyttäen. Kehon koostumusmittauksessa metabolinen ikäni oli 15 v. omaa ikääni nuorempi. Täytyykö tässä nyt sitten vain lähteä sinne kuntosalille painoja nostelemaan sen viskeraalisen rasvan pois saamiseksi? Eläkeläisenä minulla on rajalliset rahavarat joten kuntosalilla säännöllinen käynti tietäisi sutten jostain muusta tinkimistä.
Täytyy. Ja voit heti unohtaa ne 2kg painot sielläkin
Mukana 🙋🏻
Tämän hetken mitat 171/77 ja tavoitteena olisi pudottaa reilu 10 kiloa. Aloitin kunnon salitreenaamisen syksyn mittaan ja sitä olisi tarkoitus jatkaa, lisäksi ainakin tämä tammikuu jonkinlaisella keto/pätkäpaastoyhdistelmällä, koska olen havainnut sen kaikkein tehokkaimmaksi omalla kohdallani. Ihan hyvin on alkanut, maanantaina aloitus ja tänään keskiviikkona olen ketoosissa ja ruokailuvälineet ovat alkaneet pidentyä. Luulen, että paino alkaa pudota vasta noin viikon-kahden jälkeen.
- Poiju P 🐡