Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
761/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullopoika Pertti kirjoitti:

Mukana ollaan tai oikeastaan jatketaan siitä mihin tauotin. Olen mies, hieman neljänkympin ylittänyt, lähtöpainoltaan 118kg hujakoilla. Syksyllä aloitin ketoosiin/vähähiilihydraattiseen ruokavalioon perustuvan kuurin, en viitti mainita tuotteiden nimiä, koska kaikkihan sen tuotemerkin täällä tuntevat ja saavat kaivamaan lynkkausvälineet kaapeistaan, joten sanon vain, että n. 800kcal/vrk mentiin. Kahden kuukauden saldona oli -18kg eli mukavaan 100kg lukemaan oli mielekästä tauottaa. Joulun halusin tauottaa, koska keho pitää totuttaa normaaliin ruokaan uudelleen, koska eihän sitä v*ttuilun määrää sukulaisiltaan jaksa joulupöydässä kuunnella, kun et syö mitään. Nyt kun vuosi on vaihtunut seuraavaan niin kuuri jatkuu. Ajattelin lopettaa, kun pääsen sinne 85-90kg välimaastoon. Tämähän ei vaadi kuin hieman itsekuria, liikuntaa en ole sen ihmeemmin harrastanut tämän lisäksi. Mutta uskokaa, kun sanon liikkumisen olevan paljon mukavampaa nyt 100-kiloisena kuin se oli 18kg sitten. Sen takia suosittelenkin dieettejä, vaikka painonhallinta on tässä kuitenkin se tärkein asia, ettei palaa samaan vanhaan.

Kaikille muillekin suosittelen sulkemaan silmänsä ja korvansa kaikelta tältä nettinöyhtältä, pitäkää oma päänne ja tehkää asiat itsenne vuoksi. Täälläkin näitä tietäjiä riittää ja hyvää viihdettähän tämä tarjoaa, ei sillä. Muistakaa vain, että v*ttuilun määrä on vakio, teet mitä tahansa, joten tsemppiä kaikille ja kevyempää tätä vuotta.

Mä taas suosittelen että jokainen tutustuisi edes vähän tutkimustietoon painonpudotuksesta.

Tässä yllä kuvailtu tapa on käytännössä varmin tapa epäonnistua pitkällä tähtäimellä.

Liian suurella energiavajeella synnytetään ns. Nälkävelkaa, joka kyllä iskee kahden vuoden kuluessa. Silloin syömisen hallinta heikkenee, koska ihmisen on erittäin vaikea kestää jatkuvaa nälkää. Yllä mainitulla tavalla sekoitetaan kahden merkittävän hormonin toimintaa: nälkähormonin eritys lisääntyy ja kylläisyyshormonin eritys heikkenee.

Ihmiselimistö on äärimmäisen tehokas eloonjäämiskoneisto. Tuollainen dieetti viestii sille koneistolle että käynnissä on nälänhätä. Ja se koneisto käynnistyy vastustamaan sitä keinolla millä hyvänsä.

Surullisinta näissä tapauksissa on se, että ihmiset kokee juuri yllä kuvattua huumaa ja onnistumisen riemua kun paino putoaa kohisten. Ja sitten kun se paino väistämättä palaa ylös, syytetään itseä, että mihin itsekuri katosi? Vaikka kyse on tuhansissa tutkimuksissa todetuista fysiologisista lainalaisuuksista.

Sekin vielä mikä näissä dieeteissä on ongelma, varsinkin toistuvasti toteutettuina on kehonkoostumuksen huonontuminen kerta kerralta.

Noin tehty painonpudotus syö merkittävästi lihasmassaa, mutta takaisin lihotaan rasvaa. Jolloin myös energiankulutus laskee laskemistaan, sillä lihasmassa kuluttaa paljon tehokkaammin energiaa kuin rasvamassa.

Sanon tämän siksi, että olen itsekin vetänyt useita tuollaisia laihiksia ennen kuin löysin tarpeeksi tietoa. Pysyvää vahinkoa elimistölle pääsi kuitenkin syntymään.

Iloitsen vilpittömästi jokaisesta tässä keskustelussa esiin tulleesta tapauksesta, jossa painoa ob pudotettu tosi maltillisesti, mieluummin kilo kuussa kuin edes se kaksi. Koska tutkitusti mitä hitaammin se tapahtuu, sen pysyvämmät tulokset.

Sille jonka tekstiä lainasin: onnea matkaan ja toivottavasti kuulut siihen n. 2% luokkaan jolle tuollainen painonpudotus tuottaa pysyvän tuloksen. Mutta jos et kuulu, muista että se ei ole sun syysi, vaan kehon luonnollista toimintaa. Ja jos tarvitsee vielä kokeilla toisen kerran painonpudotusta, ehkä silloin jokin toinen keino.

Vierailija
762/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin surkea itsekuri. Söin aamupalaksi kupin kahvia ja karjalanpiirakan. Sitten pakastimesta jäätelötuutin. Väsyttää, nukuin huonosti, enkä jaksaisi yhtään edes ajatella mitään urheilua. Vähän harmittaa olematon selkärankani kun heti aamusta sokeria naamaan. :(

Kuppi kahvia ja karjalanpiirakka oli selvästi aivan liian pieni aamupala sinulle. Ensi kerralla syö reilumpi aamupala, niin ei tee heti mieli vetää sokeria.

Samoin älä yritä hyvitellä loppupäivää tuota jäätelön syömistä, vaan syö kunnon lounas ja päivällinen. Muuten sulle käy vaan niin, että illalla syöt lisää jäätelöä ja taas harmittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin surkea itsekuri. Söin aamupalaksi kupin kahvia ja karjalanpiirakan. Sitten pakastimesta jäätelötuutin. Väsyttää, nukuin huonosti, enkä jaksaisi yhtään edes ajatella mitään urheilua. Vähän harmittaa olematon selkärankani kun heti aamusta sokeria naamaan. :(

Kuppi kahvia ja karjalanpiirakka oli selvästi aivan liian pieni aamupala sinulle. Ensi kerralla syö reilumpi aamupala, niin ei tee heti mieli vetää sokeria.

Samoin älä yritä hyvitellä loppupäivää tuota jäätelön syömistä, vaan syö kunnon lounas ja päivällinen. Muuten sulle käy vaan niin, että illalla syöt lisää jäätelöä ja taas harmittaa.

Kiitos vinkeistä. Ajattelin, että sokerinhimo johtuu väsymyksestä, mutta tosiaan ehkä se olikin vain jonkinlaista nälkää, tai sitten molempia. Otankin tavoitteeksi tähän alkuun opetella kunnollisia aamupaloja. Mitä muut syötte aamuisin?

Vierailija
764/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käskit hankkia lihaksia viskeraalisen rasvan häätämiseksi. Kehon koostumusmittauksessa mukaan minulla on ikäisekseni lihakset erinomaisessa kunnossa ja varmasti johtuen paljosta kävelystä (10 000 askelta väh. 5 päivänä viikossa) ja hulavanteen päivittäisestä pyörityksestä (1,5 kg:n painoilla n. 30 min. per päivä). Koitan tehdä kotona myös säännöllisesti jalkakyykkyjä ja venytyksiä 2 kg:n käsipainoja käyttäen. Kehon koostumusmittauksessa metabolinen ikäni oli 15 v. omaa ikääni nuorempi. Täytyykö tässä nyt sitten vain lähteä sinne kuntosalille painoja nostelemaan sen viskeraalisen rasvan pois saamiseksi? Eläkeläisenä minulla on rajalliset rahavarat joten kuntosalilla säännöllinen käynti tietäisi sutten jostain muusta tinkimistä.

Vierailija
765/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko sitten tartuin haasteeseen ja olen käynyt joka päivä lenkillä. Tää pallomaha lähtee ennen kesää se on varma. Voitin itseni tänä aamuna ja lähdin kävelylle ennen työpäivän alkua. Kauheaa mutta sen arvoista :p

Safkapuolen kanssa joutuu vielä tekemään koko ajan valintoja ja vaatimaan itsekuria mutta asia kerrallaan. Syön kaurapuuroa päivittäin ja olen alkanut pienentämään annoskokoa. Vettä juon enemmän ja vatsakin on alkanut kurnia, mikä on hyvä merkki. Muistutan itseäni ihramahasta jos meinaa kantti pettää.

N40

Vierailija
766/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Paino on 85, eli minun pituudellani juuri ja juuri lievästi ylipainoisen puolella. Se normaalipaino olisi tavoitteena. Olen tiputtanut kahden edellisen kevään aikana 10kg/vuosi, ja sitten paino on jäänyt junnaamaan paikallaan.

Syön vähän mitä sattuu, nukun huonosti ja liikun liian vähän, eli tiedän mitä painonpudotukseen vaadittaisiin Viime keväänä tapahtuneen painonpudotuksen jäljiltä on iho alkanut näyttää aika karulta (=roikkuu), mikä on vähän syönyt motivaatiota. Välillä olen miettinyt, että reidet näyttivät paremmilta pulleina ja sileäihoisina. Mutta tahdon kyllä kiloja pois!

Vierailija
767/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä. Ajattelin, että sokerinhimo johtuu väsymyksestä, mutta tosiaan ehkä se olikin vain jonkinlaista nälkää, tai sitten molempia. Otankin tavoitteeksi tähän alkuun opetella kunnollisia aamupaloja. Mitä muut syötte aamuisin?

Karjalanpiirakka kuulostaa tosiaan aivan liian pieneltä aamupalalta, jos tuli jäätelönhimo siihen päälle. Se ei muutenkaan ole ravintoarvoiltaan kovin häävi.

Syön aamulla aina kasvimaitoon keitettyä kaurapuuroa marjoilla, maapähkinävoinokareella ja pellavansiemenillä sekä porkkanan. Maapähkinävoi tuo täyteläisyyttä ja pellavansiemenet lisäkuitua. Molemmissa on myös hyviä rasvahappoja. Tämä aamiainen pitää nälän loitolla helposti lounaaseen asti eikä tule mielitekoja. Pelkkä puuro ilman lisukkeita tuskin riittäisi, 

---

Tänään olen syönyt tuon kaurapuuroaamiaisen ja lounaaksi on tofua tomaattikastikkeessa ja kokojyväpastaa. Alkuillasta luultavasti sitä samaa tai puuroa riippuen kuinka nälkä tulee. Eilen kävin tekemässä salilla lihaskuntotreenin ja tänään on vuorossa viikon toinen rankka aerobinen harjoitus kolmesta ja kehonhuoltotunti. Siihen päälle kävelyt kuntokeskukselle ja takaisin ja lounastaukokävely.

Toivottovasti muilla on hyvä päivä myös!

Vierailija
768/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas päivä paastoa pyörähti käyntiin, ja kehosta on irronnut kaikki pöhö, 3 kg. Olo alkaa olla ihan ok, kun kahvinpuutepäänsärky lopultakin hellitti. Ruoka ei kovin usein tule mieleen eikä nälkäkään vaivaa. Pari päivää ehkä vielä paastoilen, ja sitten palaan pätkäpaastoon (8:16).

Tsemppiä kaikille keventäjille, toivottavasti muillakin olo kohdillaan!

Älä paastoa liian pitkään, jos et ole tottunut siihen. Pätkäpaasto toimii ihan hyvin. Tsemppiä!

Vierailija
769/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullervo2023 kirjoitti:

Kävin aamulla vaa'alla ja se näytti 100,3 kg 😨. No, siitä on suunta vain alaspäin. Noin 25 kg matkaa normaalipainoon. Jos siihen pääsisi vuoden loppuun mennessä. Täytyy pikku hiljaa lisätä liikuntaa.

-Pullervo2023

Liikunta painonpudotuksessa on tärkeää, koska liikkumisesta tulee hyvä olo ja mieli ja se ylläpitää lihasmassaa. Sitäkin tärkeämpää on kuitenkin ravinto eli syödyn ruuan määrä ja laatu. Jos tähtää puolen kilon viikkopudotukseen, se vaatii karkeasti sanoen noin 500 kalorin vajetta päivässä. Se on yleensä paljon helpompi saavuttaa vähentämällä energiansaantia kuin lisäämällä kulutusta. Monesti myös se lihottanut ruokavalio on muutenkin terveyden kannalta huono ja terveellinen syöminen on usein myös vähäenergisempää kuin lihomiseen johtanut tai painoa ylläpitävä ruokavalio. Sinun tilannettasi en tiedä, mutta kehottaisin katsomaan tarkalla silmällä myös ruokavalion ja annoskoot.

Vierailija
770/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Nainen pian 40v. Pituutta 171cm, painoa viimeksi aamulla katsottuna 75,6kg. Toivoisin saavani huhtikuuhun mennessä painoni 72kg, mikä riittää minulle. Katsotaan, kuinka käy. Liikuntaa harrastan aktiivisesti 4x viikossa, salia ja aerobista, joten kyllä se on syömisiin suunnattava katse.

T: Pian 4-kymppinen

Vierailija
771/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmas päivä paastoa pyörähti käyntiin, ja kehosta on irronnut kaikki pöhö, 3 kg. Olo alkaa olla ihan ok, kun kahvinpuutepäänsärky lopultakin hellitti. Ruoka ei kovin usein tule mieleen eikä nälkäkään vaivaa. Pari päivää ehkä vielä paastoilen, ja sitten palaan pätkäpaastoon (8:16).

Tsemppiä kaikille keventäjille, toivottavasti muillakin olo kohdillaan!

Älä paastoa liian pitkään, jos et ole tottunut siihen. Pätkäpaasto toimii ihan hyvin. Tsemppiä!

Olen paastonnut ennenkin, joten tiedän mitä on odotettavissa. :) Viisi päivää on mulla maksimi, ettei keho ala liikaa syödä lihaksia. Tää on tällainen startti kurinpalautukseen aina, pätkäpaasto se normaali, luontainen ateriarytmi.

Mut nyt taidan lähteä koiran kanssa kävelylle. Pärjäillään kaikki, kyllä tästä hyvä tulee!

Vierailija
772/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvästä painon pudotuksesta on turha haaveilla jos ei pysty sanomaan hyvästejä siskonmakkarakeitolle ja muille makkarraruuille, kinkkukiusauksille, koville rasvoille (koskee myös juustoja ja muita leivän päällyksiä sekä maitotaloustuotteita), ylettömälle punaisen lihan syönnille, valkoiselle vehnälle sekä sokeripitoisille elintarvikkeille. Satunnaisesti ja kohtuudella syötynä esim. juhlatilaisuuksissa em. elintarvikkeilla ei ole vaikutusta painon hallintaan. Omista syömisistään itselleen valehteleminen (esim. suuri annoskoko) on suurin este painon pudottamiselle.

Vierailija
773/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käskit hankkia lihaksia viskeraalisen rasvan häätämiseksi. Kehon koostumusmittauksessa mukaan minulla on ikäisekseni lihakset erinomaisessa kunnossa ja varmasti johtuen paljosta kävelystä (10 000 askelta väh. 5 päivänä viikossa) ja hulavanteen päivittäisestä pyörityksestä (1,5 kg:n painoilla n. 30 min. per päivä). Koitan tehdä kotona myös säännöllisesti jalkakyykkyjä ja venytyksiä 2 kg:n käsipainoja käyttäen. Kehon koostumusmittauksessa metabolinen ikäni oli 15 v. omaa ikääni nuorempi. Täytyykö tässä nyt sitten vain lähteä sinne kuntosalille painoja nostelemaan sen viskeraalisen rasvan pois saamiseksi? Eläkeläisenä minulla on rajalliset rahavarat joten kuntosalilla säännöllinen käynti tietäisi sutten jostain muusta tinkimistä.

Miten se tiukassa istuva viskeraalinen rasva on todettu? Ovatko maksa-arvot koholla? Triglyt? Tuntuu tosi oudolta, että rasvaprosentti on liian alhainen ja painoindeksikään ei saisi enää laskea mutta haitallista rasvaa silti on.

Itse olen muutaman vuoden päälle 50-vuotias ja vatsamakkara on varmaan ikuinen, vaikka olen laihtunut parin kolmen vuoden aikana ehkä noin parikymmentä kiloa ja olen muuten jo ihan hoikka. En ole kovin huolissani, koska veren rasva- ja maksa-arvot ovat erinomaiset. Tästä silti pikkuisen haluan pudottaa, kilon pari, joskaan en määriä edes kunnolla tiedä, kun minulla ei ole vaakaa.

Vierailija
774/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
775/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana ollaan!

Vierailija
776/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvästä painon pudotuksesta on turha haaveilla jos ei pysty sanomaan hyvästejä siskonmakkarakeitolle ja muille makkarraruuille, kinkkukiusauksille, koville rasvoille (koskee myös juustoja ja muita leivän päällyksiä sekä maitotaloustuotteita), ylettömälle punaisen lihan syönnille, valkoiselle vehnälle sekä sokeripitoisille elintarvikkeille. Satunnaisesti ja kohtuudella syötynä esim. juhlatilaisuuksissa em. elintarvikkeilla ei ole vaikutusta painon hallintaan. Omista syömisistään itselleen valehteleminen (esim. suuri annoskoko) on suurin este painon pudottamiselle.

Mä en lähde poistamaan kyllä ruokavaliostani makkarakeittoja tai itsetehtyjä sämpylöitä joissa on puolet vehnää ja toinen puoli ruista. Eikö sen painonhallinnan pitäisi olla luontevaa? Mulla pahin on alkoholin liikakäyttö ajoittain joihin liittyen syön sitten krapulassa kaikkea epäterveellistä. Juon siis 2 krt/kk ja krapulassa syön hamppariaterioita, pikanuudeleita ja karkkia. Lisäksi juominen on myrkkyä yöunille niin senkin takia sitä on vähennettävä.

Olen siis alun alkaenkin normaalipainossa joten mulla ei ylipäänsä ole tarvetta vetää kitudieettejä vaan hallita painoani. Yksi mitä kyllä olen vähentänyt ja en osta nyt ollenkaan ovat nuo juustot. Ilman juustoa pärjään ihan hyvin ja kun en oikein hahmota paljonko siinä on energiaa niin en syö ollenkaan. Ja pätkäpaastoilen syöden 16:8-mallilla.

Sokeriakaan mun ruokavaliossa ei juuri ole. Joulunpyhinä en syönyt karkkia kuin yhtenä päivänä pienen määrän ja eilen söin illalla enemmän, lakritsia ja dumlea. Mulla nousee silti varmaan jonkun verran paino nyt kun en enää tee raskasta fyysistä työtä jossa se putoaa itsestään koko ajan.

Pidän tämän kuun lepoa ja sitten hankin uuden työn tehden ehkä keikkatöitä, koska terveydentilani oli viime vuoden lopulla aika huono (tein paljon ylitöitä ja joulukuussa olin todella uupunut jonka jälkeen sain kenkää).

Kaiken kaikkiaan en oikein ymmärrä näitä keskusteluita kun nämä menevät väittelyksi erilaisista painonhallintakeinoista. Pitäisi maltillisesti pudottaa painoa tai ylläpitää sitä ja jonkun mielestä pitäisi poistaa kaikki epäterveellinen ruokavaliosta ja elämäntavoista joka on omalla kohdallani varma keino seota päästä ja epäonnistua.

Vierailija
777/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullopoika Pertti kirjoitti:

Mukana ollaan tai oikeastaan jatketaan siitä mihin tauotin. Olen mies, hieman neljänkympin ylittänyt, lähtöpainoltaan 118kg hujakoilla. Syksyllä aloitin ketoosiin/vähähiilihydraattiseen ruokavalioon perustuvan kuurin, en viitti mainita tuotteiden nimiä, koska kaikkihan sen tuotemerkin täällä tuntevat ja saavat kaivamaan lynkkausvälineet kaapeistaan, joten sanon vain, että n. 800kcal/vrk mentiin. Kahden kuukauden saldona oli -18kg eli mukavaan 100kg lukemaan oli mielekästä tauottaa. Joulun halusin tauottaa, koska keho pitää totuttaa normaaliin ruokaan uudelleen, koska eihän sitä v*ttuilun määrää sukulaisiltaan jaksa joulupöydässä kuunnella, kun et syö mitään. Nyt kun vuosi on vaihtunut seuraavaan niin kuuri jatkuu. Ajattelin lopettaa, kun pääsen sinne 85-90kg välimaastoon. Tämähän ei vaadi kuin hieman itsekuria, liikuntaa en ole sen ihmeemmin harrastanut tämän lisäksi. Mutta uskokaa, kun sanon liikkumisen olevan paljon mukavampaa nyt 100-kiloisena kuin se oli 18kg sitten. Sen takia suosittelenkin dieettejä, vaikka painonhallinta on tässä kuitenkin se tärkein asia, ettei palaa samaan vanhaan.

Kaikille muillekin suosittelen sulkemaan silmänsä ja korvansa kaikelta tältä nettinöyhtältä, pitäkää oma päänne ja tehkää asiat itsenne vuoksi. Täälläkin näitä tietäjiä riittää ja hyvää viihdettähän tämä tarjoaa, ei sillä. Muistakaa vain, että v*ttuilun määrä on vakio, teet mitä tahansa, joten tsemppiä kaikille ja kevyempää tätä vuotta.

Itselläni samanlainen kokemus takana, joten tsemppiä sinne! Tosin itse painoin 135kg, josta samanlaisella dieetillä -30kg noin viidessä kuukaudessa. Ensimmäisten kuukausien aikana tiputus oli nopeampaa ja sen jälkeen rauhallisempaa. Tänä aamuna vaaka näytti 92kg. Itse en myöskään allekirjoita noita, että "epäonnistut" tai "saat huonot tulokset", "lihot takaisin", "lihakset katoaa" yms. hömpötyksiä. Elossa ollaan, fyysistä työtä teen ja elämä on kevyempää.

Huolehdi vain jatkossa terveellisestä ruokavaliosta, niin hyvä tulee (ja pysyy). Kukaan täällä ei tiedä toisen elämästä ja lähtökohdista.

Vierailija
778/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ollut hoikka, joskus viime kesänä havahduin että on tullut löllöä tasaisesti kehoon, erityisesti näkyi vatsassa ja reisissä. Jotkut vaatteet vähän kiristi, yhdet lempifarkut ei mahtuneetkaan päälle. Ajattelin että paino on jonkin verran noussut, ehkä painaisin 55-56 kg. Kävin puntarilla ja paino olikin melkein 60 kg. Olen 157 cm pitkä.

Silloin päätin että yli 60 kg ei paino mene, ja pyrin siihen vanhaan painoon jossa oli hyvä olo, eli 52 kg.

Olen aina liikkunut paljon, se ei ole ongelma. Mutta oli tullut useammin syötyä herkkuja, ja annoskoot oli vähän kerrallaan kasvaneet. Aamu-, väli- ja iltapalalla tuli usein syötyä useampi leipäviipale.

Lisäsin kasviksia, ja syön nimenomaan niitä mistä tykkään. Vihreä salaatti ei maistu, mutta tykkään esim. porkkanoista. Syön kerralla enintään yhden leivän, ja sen lisäksi sitten vaikka porkkanan, keitetyn/paistetun munan, tms. Tuohon hiilihydraattien vähentämiseen olen erityisesti keskittynyt, niitä tuli syötyä liikaa.

Aloitin myös jonkinlaisen pätkäpaaston, yritän syödä päivän ateriat 12 tunnin sisällä. Tämä on tuntunut hyvältä, olen nukkunut paremmin kun syön iltapalan jo aikaisemmin.

Paino on nyt tasaisesti laskenut vähän kerrallaan, nyt siinä 55-56 kg paikkeilla. Tästä jatketaan 🙂

Vierailija
779/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvästien sanominen pakotettuna tarkoittaa yleensä vain sitä, että jossain vaiheessa repsahtaa isosti. Paitsi silloin kun hyvästit tuntuu luonnolliselta eikä pakotetulta. Loppuelämän elintapoja ajatellen on parempi pienentää annoksia, lisätä keittoihin ja kiusauksiin kasviksia, muistaa muutenkin kasvikset (salaattia lautaselle jos on rahaa) ja säilyttää kohtuus. Asteittainen vähentäminen ja vakituotteiden korvaaminen kevyemmillä tuo yhtälailla tuloksia.

Hirvittävän moni tekee sen virheen, että tekee yhdellä kertaa monta tosi isoa muutosta. Sohvaperuna väsähtää nopeasti, kun viikossa tulee yhtäkkiä kymmenen tuntia liikuntaa ja kaikki tutut ruokailurytmit ja ruokalajit korvataan toisilla. Moni onnistuu kyllä pudottamaan painoa, mutta noilla eväillä se tulee nopeasti takaisin.

Vierailija
780/3110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille jotka ovat aloittaneet painonpudotus haasteen tälle vuodelle!

Itse aloitin vuosi sitten oman haasteeni, hitaasti mutta varmasti pudotin 14 kiloa vuodessa ja pääsin tavoite painooni. Nyt sitten jatketaan elämää niin että ei tarvitse moiseen urakkaan enää ryhtyä.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille ja te pystytte siihen!