Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Hei pätkäpaastoilijat! Pidättekö pätkäpaastoa pysyvästi, vaihteletteko eri rytmien välillä vai käytättekö sitä pienempinä jaksoina? Onko siitä edes hyötyä pätkissä? Ajatus alkoi kiinnostaa. En haluaisi pysyvästi jäädä kiinni kellonaikoihin, joten viikko silloin tällöin tuntuisi hyvältä, ehkä piristysruiskeelta tmv. Aloitin Yazion innostamana kokeeksi 12:12, ja jos se sujuu hyvin, niin pidennän paastoaikaa.
N37
Minullakin sujuu ihan ok. Sekalaisia ovat päivät.
La, su ja ma liikuntaa oli jokaisena päivänä 3 h. Tänään vain tunti mutta muuten koko päivä oli fyysistä menoa mm. rappusia ylös alas ja kantamista. Liikunnoista kertyy kaloreita noin 1300 joten päivän kulutukset on noin 3300 kcal.
Syön noin 1500 kaloria päivässä, joskus 2000, eilen pätkäpaastosin. Pätkäpaastoilen silloin tällöin. Tällä viikolla vähemmän sillä minulla on kaksi liikunnallista suoritusta tehtävänä tämän viikon loppuun mennessä. Syön vegaaniruokaa. Joku täällä mainitsi tehneensä linssiperunacurrya, sitä pitää itsekin tehdä huomenna. Minulla ei ole mielitekoja, paitsi öisin joskus nälkä. Päivällä nälkä ei haittaa.
Painossa ei näy muutosta, viimeksi ennen joulua tippui kilon. Olen siis laihdutellut kesäkuusta lähtien kun sain tyroksiinin. Tai siis laihdutellut olen 3 vuotta mutta paino alkoi tippumaan vasta kun sain tyroksiinin.
Vaaka näyttää nyt 93,9 kg ja tavoite olisi että tässä kuussa paino alkaisi 92:lla.
Laihduttelen
Vierailija kirjoitti:
Hei pätkäpaastoilijat! Pidättekö pätkäpaastoa pysyvästi, vaihteletteko eri rytmien välillä vai käytättekö sitä pienempinä jaksoina? Onko siitä edes hyötyä pätkissä? Ajatus alkoi kiinnostaa. En haluaisi pysyvästi jäädä kiinni kellonaikoihin, joten viikko silloin tällöin tuntuisi hyvältä, ehkä piristysruiskeelta tmv. Aloitin Yazion innostamana kokeeksi 12:12, ja jos se sujuu hyvin, niin pidennän paastoaikaa.
N37
Minä vaihtelen omien aikataulujeni mukaan. Välillä pidän 5:2, välillä 20:4, välillä 16:8 jne. Välillä taas syön aamulla ja sitten vasta illalla. Kaloreitakin lasken. Tarkoitus olisi lisätä pitempiä ketoosijaksoja josko se mahdollisesti laittaisi syöpäsolut kuriin(jotta ei uusisi), tätä kai ei ole ihan tieteellisesti todistettu mutta jotain viitteitä on.
Laihduttelen
Vierailija kirjoitti:
N37
Mä meinasin noudattaa 16:8 rytmiä koko laihdutuksen ajan. Toistaiseksi toiminut hyvin ja 4 kg lähtenyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N37
Minä vaihtelen omien aikataulujeni mukaan. Välillä pidän 5:2, välillä 20:4, välillä 16:8 jne. Välillä taas syön aamulla ja sitten vasta illalla. Kaloreitakin lasken. Tarkoitus olisi lisätä pitempiä ketoosijaksoja josko se mahdollisesti laittaisi syöpäsolut kuriin(jotta ei uusisi), tätä kai ei ole ihan tieteellisesti todistettu mutta jotain viitteitä on.
Laihduttelen
Eli periaatteessa voisi paastota ihan yksittäisiäkin päiviä? Se helpottaisi paljon asiaa, töissä jaksamisen takia se 13 tuntia on suunnilleen maksimi, vapaapäivinä mahdollisuuksia on enemmän.
N37
Vierailija kirjoitti:
N37
Minä pätkäpaastoilen pysyvästi, sillä tuollainen ruokarytmi on minulle luontainen eikä tunnu miltään kuurilta tai pakkopullalta. Ne, joiden elimistö tarvitsee energiaa säännöllisemmin, voivat kokea systeemin hankalaksi.
Kävin aamulla vaa'alla ja se näytti 100,3 kg 😨. No, siitä on suunta vain alaspäin. Noin 25 kg matkaa normaalipainoon. Jos siihen pääsisi vuoden loppuun mennessä. Täytyy pikku hiljaa lisätä liikuntaa.
-Pullervo2023
Tänä aamuna peilikuva näytti siltä, että jouluturvotus on laskenut :-) Jatkan tätä normaalia arkea ja yritän pitää kiinni kävelylenkeistä ja terveellisestä ruuasta. Ruokarytmi on minulle se tärkein asia. Jos se sakkaa, on oleminen hyvin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elimistön toimintaa ei pysty laskemaan.
Jännästi vaan esimerkiksi sisäpyöräilyssä voi mitata watit ja sitä kautta laskea kalorit.
Uloshengityksen hiilidioksidia mittaamalla voi saada selville kulutetut kalorit.
Tämähän on sitten ihan oikeasti se ainoa todellinen tapa mitata yksilön todellinen kulutus. Ihan kaikki muut tavat ovat vain keskiarvoihin perustuvia valistuneita arvauksia, jotka voivat yksilön kohdalla heittää varsin reilusti suuntaan tai toiseen.
Tällaiseen mittaukseen ei tosin pääse missään muussa tilanteessa kuin jos osallistuu tieteelliseen tutkimukseen. Itse olen sellaiseen osallistunut HUSin lihavuustutkimusyksikössä. Siinä pukeudutaan sellaiseen avaruuspukuun, ja maataan 30 min täysin paikallaan, ja se puku kerää kaiken uloshengitetyn hiilidioksidin ja siitä sitten lasketaan se todellinen kulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun ei kalori taidakkaan olla vain kalori, kaljaa voi juoda rajattomasti ja paino pysyy silti 50kg
Ai nyt ei ketään kiinostakkaan kun paino pysyy kaljalla 50 kilogrammassa
Miksi ketään kiinnostaisi? Ei kukaan muu kuin alkoholisti ole niin typerä, että eläisi kaljalla, vaikka paino olisi mitä.
Toisekseen on ihan eri asia pitää paino jossain tietyssä lukemassa kuin pudottaa painoa.
Et varmaan tosissasi ehdota kenellekään painonpudotusta kaljaa rajattomasti juomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko palata ketjun aiheeseen?
Diabetes liittyy lihavuuteen, mutta sä voit toimia aktiivisena ja kirjoittaa jotain haluamastasi aiheesta
Kakkostyypin diabetes liittyy ELINTAPOIHIN, ei suoraan lihavuuteen. On paljon ihmisiä, jotka ovat lihoneet jossain elämänvaiheessa, mutta sittemmin olleet vuosia tai vuosikymmeniä tasapainossa ravinnonsaannin kanssa. Silloin terveys voi olla täysin samalla tasolla normaalipainoisten kanssa.
Ja sitten taas jos elintavat on huonot, voi olla varsin hoikkakin ja silti saada sen kakkostyypin diabeteksen. Tästä hyvänä esimerkkinä edellisessä Olet mitä syöt- ohjelmassa ollut Pia Nykänen.
Lisäksi perintötekijöillä on varsin suuri merkitys näissä jutuissa.
Kolmas päivä paastoa pyörähti käyntiin, ja kehosta on irronnut kaikki pöhö, 3 kg. Olo alkaa olla ihan ok, kun kahvinpuutepäänsärky lopultakin hellitti. Ruoka ei kovin usein tule mieleen eikä nälkäkään vaivaa. Pari päivää ehkä vielä paastoilen, ja sitten palaan pätkäpaastoon (8:16).
Tsemppiä kaikille keventäjille, toivottavasti muillakin olo kohdillaan!
Vartalotyypillä lienee vaikutuksensa alttiuteen saada rasvamaksa ja 2 tyypin diabetes. Olen omppuvartaloinen ja painonpudotuksen jälkeen alan jo näyttää tikkuihmiseltä erittäin hoikkine raajoineni, mutta silti minulla on edelleen hieman sitä viskeraalista rasvaa vyötäröllä (ei näy ulospäin), sokeriarvoni sain jo pienellä painon pudotuksella kohdalleen. Viskeraalista rasvaa vyötäröltä on erittäin vaikea saada kokonaan pois tällä vartalotyypillä muuten kuin laihduttamalla lisää mitä ei sitäkään suositella koska kehoni kokonaisrasvaprosentti on jo liian alhainen eikä painoindeksikään saisi tämän ikäisellä enää laskea (ikä n. 60 v.). Asiantuntijoiltakin olen kysynyt neuvoa vyötärörasvan kokonaan pois häätämiseksi: kuntosaliyrittäjät tarjoavat tietysti kuntosalitreeniä ja personal treineriä (rahan saanti mielessä) ja terveyskeskuksessa lääkäri ja ravintoterapeutti pyörittelivät lähinnä vain silmiään eivätkä osanneet antaa mitään järkevää neuvoa, elämäntapani ja syömiseni ovat kohdillaan. Rasvaimuun ja sen hintaan ja vaikutuksiin en ole vielä tutustunut.
Mukana ollaan tai oikeastaan jatketaan siitä mihin tauotin. Olen mies, hieman neljänkympin ylittänyt, lähtöpainoltaan 118kg hujakoilla. Syksyllä aloitin ketoosiin/vähähiilihydraattiseen ruokavalioon perustuvan kuurin, en viitti mainita tuotteiden nimiä, koska kaikkihan sen tuotemerkin täällä tuntevat ja saavat kaivamaan lynkkausvälineet kaapeistaan, joten sanon vain, että n. 800kcal/vrk mentiin. Kahden kuukauden saldona oli -18kg eli mukavaan 100kg lukemaan oli mielekästä tauottaa. Joulun halusin tauottaa, koska keho pitää totuttaa normaaliin ruokaan uudelleen, koska eihän sitä v*ttuilun määrää sukulaisiltaan jaksa joulupöydässä kuunnella, kun et syö mitään. Nyt kun vuosi on vaihtunut seuraavaan niin kuuri jatkuu. Ajattelin lopettaa, kun pääsen sinne 85-90kg välimaastoon. Tämähän ei vaadi kuin hieman itsekuria, liikuntaa en ole sen ihmeemmin harrastanut tämän lisäksi. Mutta uskokaa, kun sanon liikkumisen olevan paljon mukavampaa nyt 100-kiloisena kuin se oli 18kg sitten. Sen takia suosittelenkin dieettejä, vaikka painonhallinta on tässä kuitenkin se tärkein asia, ettei palaa samaan vanhaan.
Kaikille muillekin suosittelen sulkemaan silmänsä ja korvansa kaikelta tältä nettinöyhtältä, pitäkää oma päänne ja tehkää asiat itsenne vuoksi. Täälläkin näitä tietäjiä riittää ja hyvää viihdettähän tämä tarjoaa, ei sillä. Muistakaa vain, että v*ttuilun määrä on vakio, teet mitä tahansa, joten tsemppiä kaikille ja kevyempää tätä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vartalotyypillä lienee vaikutuksensa alttiuteen saada rasvamaksa ja 2 tyypin diabetes. Olen omppuvartaloinen ja painonpudotuksen jälkeen alan jo näyttää tikkuihmiseltä erittäin hoikkine raajoineni, mutta silti minulla on edelleen hieman sitä viskeraalista rasvaa vyötäröllä (ei näy ulospäin), sokeriarvoni sain jo pienellä painon pudotuksella kohdalleen. Viskeraalista rasvaa vyötäröltä on erittäin vaikea saada kokonaan pois tällä vartalotyypillä muuten kuin laihduttamalla lisää mitä ei sitäkään suositella koska kehoni kokonaisrasvaprosentti on jo liian alhainen eikä painoindeksikään saisi tämän ikäisellä enää laskea (ikä n. 60 v.). Asiantuntijoiltakin olen kysynyt neuvoa vyötärörasvan kokonaan pois häätämiseksi: kuntosaliyrittäjät tarjoavat tietysti kuntosalitreeniä ja personal treineriä (rahan saanti mielessä) ja terveyskeskuksessa lääkäri ja ravintoterapeutti pyörittelivät lähinnä vain silmiään eivätkä osanneet antaa mitään järkevää neuvoa, elämäntapani ja syömiseni ovat kohdillaan. Rasvaimuun ja sen hintaan ja vaikutuksiin en ole vielä tutustunut.
Sinun pitää alkaa hankkia lihaksia. Kyllä, se on kuusikymppisellekin vielä ihan mahdollista.
Mulla on niin surkea itsekuri. Söin aamupalaksi kupin kahvia ja karjalanpiirakan. Sitten pakastimesta jäätelötuutin. Väsyttää, nukuin huonosti, enkä jaksaisi yhtään edes ajatella mitään urheilua. Vähän harmittaa olematon selkärankani kun heti aamusta sokeria naamaan. :(
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin surkea itsekuri. Söin aamupalaksi kupin kahvia ja karjalanpiirakan. Sitten pakastimesta jäätelötuutin. Väsyttää, nukuin huonosti, enkä jaksaisi yhtään edes ajatella mitään urheilua. Vähän harmittaa olematon selkärankani kun heti aamusta sokeria naamaan. :(
Just tämän takia kotoa pitäisi siivota kaikki houkutukset pois. Kaikki sokeriruuat vaan veks.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt yhteen jäätelötuuttiin kaadu. Kello ole vielä puolta kymmentäkään, hyvin ehdit vielä olla kunnon voittaja iltaan mennessä. Ei jäädä tuleen makaamaan vaan homma jatkuu! 👍 Kevyelle kävelylle vaikka nyt, niin saat raitista ilmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämän takia kotoa pitäisi siivota kaikki houkutukset pois. Kaikki sokeriruuat vaan veks.
Niinpä. Jatkossa ei pidä ostaa herkkuja kotiin. No, yksi takapakki ei hommaa pilaa, siitä vain jatkaa eteenpäin.
Ai nyt ei ketään kiinostakkaan kun paino pysyy kaljalla 50 kilogrammassa